آشنایی با نژادهای معروف خروس لاری و خصوصیات آنها

انواع نژاد های خروس لاری و خروس جنگی با مشخصات آنها

 خروس های لاری جزو پرنده های شجاع و قلمرو طلب هستند که از گذشته تا به امروز، این حس جنگ طلبی و شجاعت آنها مورد توجه انسان ها بوده و متاسفانه مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. تاریخچه جنگ انداختن بین خروس ها و شرط بستن بر روی خروس برنده به چندین هزار سال قبل برمی گردد، یافته های تاریخی حاکی از آن است که این رسم از یونان باستان نشات گرفته و هدف از جنگ انداختن خروس ها، افزایش حس جنگاوری در سربازان بوده است.

با توجه به گستردگی نژادهای خروس لاری و محبوبیت زیاد آنها در بین علاقه مندان، در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ قصد داریم، انواع نژادهای معروف و پرطرفدار خروس لاری را همراه با خصوصیات آنها معرفی کنیم. البته هدف از این مقاله ترویج جنگ بین خروس ها نیست، بلکه صرفا افزایش آگاهی شما علاقه مندان است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی کاملا حرفه ای از تخم نطفه دار انواع نژادهای خروس لاری
» بهره گیری از تکنولوژی روز SMD برای مونتاژ قطعات
» مجهز به سنسور دما و رطوبت فوق پیشرفته ی SHT
قیمت : 4,970,000تومان

خروس لاری افغان

 

خروس لاری افغان - چیکن هچ

از نژادهای معروف خروس لاری که همه علاقه مندان آن را می شناسند. آنها معمولا بین 4 الی 6 دانگ قد دارند و معمولا در رنگ های سیاه با گردن و پشت بال های قرمز شناسایی می شود. در برخی مواقع پرهای قرمز با خال های سفید رنگ (ابرش)، کاملا سیاه ، طوسی و… دیده می شود. در بیشتر مواقع فاقد ریش بوده ، اما در صورت وجود بسیار کوتاه است. تاج آنها نیز کوتاه و نخودی شکل است. 

خروس لاری اصیل

این خروس از نژادهای مختلفی مانند افغان ، ترک، برزیل، ایران و … تشکیل شده و دارای نشانه هایی است که به آن خروس لاری اصیل می گویند. معمولا هر چقدر که دانگ یا قد خروس بالاتر باشد، به نژاد اصیل نزدیک تر خواهد بود. 

خروس های لاری اصیل در رنگ های مختلفی وجود دارند و نمی توان رنگ خاصی را برای آنها مشخص کرد، اما هر چه به سیاهی نزدیک تر باشد، محبوبیت و قیمت بیشتری خواهد داشت. خروس لاری اصیل گردنی دراز، پاهایی پهن و کلفت و کمری صاف دارد. 

خروس های لاری اصیل معمولا چهار نوع تاج به نام های تاج مهر، تاج میل، تاج بادام و تاج سپر دارند. نکته مهم دیگر در تشخیص خروس لاری اصیل نوک آن است که باید ضخیم و به شکل عقابی باشد.

خروس لاری شامو

نژاد شامو اصالتا متعلق به تایلند بوده اما در کشور ژاپن پرورش و اصلاح نژاد یافته است. این نژاد دارای زیر گونه های مختلفی به نام اوشامو و چوشامو (کوشامو)، نانکین و یاکیدو می باشد. دو گونه اول جزو خروس جنگی های سنگین وزن بوده و برای جنگ های سنگین استفاده می شود، دو گونه بعدی وزن سبکتری داشته و علاوه بر استفاده در میادین نبرد، به عنوان پرنده زینتی نیز نگهداری می شوند.

خروس لاری شامو - چیکن هچ

ساختار بدن این نژاد کاملا کشیده و در یک امتداد می باشد و در بدن آنها ترکیبی از پرهای طوسی و سیاه قابل مشاهده است. اما پرهای سفید و خاکستری و قهوه ای نیز در برخی موارد دیده است. دانگ آنها بین 4 تا 6 است که بین 50 الی 90 سانتی متر قد خواهند داشت. 

خروس لاری ایرانی

خروس لاری های متداول در ایران شامل نژادهای افغان، ترک، چابهاری و مینابی و لار سیستان و بلوچستان می باشد که نژادهای اصیل ایرانی طبق راهنمای ارائه شده فوق قابل تشخیص هستند. خروس لاری های ایرانی نیز جنگاوری بالاتری نسبت به سایر گونه ها دارند و معمولا در دانگ های 4 تا 6 وجود دارند. 

خروس لاری ترک

مرغ لاری ترک - چیکن هچ

یکی دیگر از نژادهای معروف و محبوب در میان عشق بازان، خروس لاری اصیل ترک است که در دانگ های مختلف وجود داشته و عمدتا در رنگ های قرمز و شرابی مشاهده شده اند. نوک کوتاه ، دانگ بالا و پاهای کلفت از ویژگی های این نژاد است و عمدتا پیروز میدان هستند.

خروس جنگی برزیلی 

این نژاد کمتر یافت می شود، اما جنگجوی خوبی بوده و در رنگ های قرمز و شرابی یافت می شوند. پاهای آن لخت و دنگ آن بین 3 و نیم تا 6 است. 

خروس لاری اصیل هندی 

این نژاد در رنگ های سفید، شرابی و سیاه ابی وجود دارد. معروف ترین نژاد آن هندی نوک طوطی است که جنگاوری بالایی دارد. از مشخصه های بارز آنها دم بلند و رشته رشته و تاج و ریش کوتاه است. خروس لاری هندی نسبت به نژادهای ترک و افغان مقاومت کمتری در میدان های نبرد دارد. 

خروس جنگی مالاگاچ یا ماداگاسکار 

خروس جنگی مالاگاچ متعلق به ماداگاسکار بوده و بعد از سن بلوغ دچار ریزش پر در ناحیه گردن و پاها می شود، این اتفاق به دلیل جنگ نیست چرا که مرغ ها نیز دچار ریزش پر در این نواحی می شوند و کاملا ارثی است. ریشه اجدادی بسیاری از خروس های لاری همین خروس مالاگاچ است، این پرنده بین 3 الی 5  دانگ قد داشته و در نبردهای میدانی از تکنیک حمله تیز بدون بال زدن استفاده می کند.

خروس جنگی نژاد مالای 

اکثر خروس جنگی ها و خروس لاری های امروزی جزو نوادگان نژاد مالای هستند. این پرنده در ابتدا به دلیل ظاهر ایستاده و کشیده ، استقامت بالا در برابر عوامل محیطی و بیماری ها ، حس جنگاوری و شجاعت به شهرت رسیده و توسط پرورش دهندگان زیادی پرورش یافت. 

این پرنده ها بین 3 الی 5 دانگ قد دارند و امکان افزایش دانگ با استفاده از ورزش و تغذیه نیز وجود دارد. ساق پاها معمولا بدون پر می شوند و پرهای آنها در رنگ هایی از قبیل قهوه ای ، مشکی، زرد، ترکیب سیاه و سفید، ترکیب سیاه و شرابی و … قابل مشاهده است. در مقاله تغذیه مناسب برای قد کشیدن خروس لاری اطلاعات بیشتری قابل دریافت است. 

خروس جنگی آمریکایی 

این پرنده که با نام خروس لاری آمریکایی نیز شناخته می شود، هم برای جنگ و هم به عنوان پرنده گوشتی پرورش داده می شود. این پرنده برخلاف نژادهای فوق قامت ایستاده ندارد و در بدن آن ترکیب رنگی مختلفی از پرهای سفید، مشکی، شرابی، قرمز و… به صورت الگوهای زیبا قابل مشاهده است، تاج و ریش بسیار کوتاه و همانند سایر خروس های جنگی می باشد. 

این خروس ها در دو گونه بانتام و استاندارد وجود دارند که گونه بانتام آنها بین 700 الی 800 گرم وزن می گیرند و گونه استاندارد تا 5 کیلو نیز افزایش وزن خواهند داشت. خصلت جنگجویی این خروس آمریکایی سبب سوء استفاده از آنها برای شرط بندی در میدان های خیابانی شده است. 

سخن آخر 

در این نوشته به انواع نژادهای مهم و پرطرفدار خروس های لاری اشاره شد، این پرنده ها عموما از یک نژاد نشات گرفته اند و پس از اصلاح نژاد به شکل ها مختلفی در آمده اند. معمولا نژادهای مالی و مالاگاچ را به عنوان اجداد این پرنده ها می دانند. 

جهت تشخیص خروس های لاری از خروس های معمولی می توانید به حالت بدنی آنها توجه کنید، این پرنده ها بدنی کشیده و تقریبا عمودی دارند و برخی از آنها دارای پاها و گردن لختی بوده که بعضا به دلیل جنگ و بعضا نیز به صورت ارثی لخت شده است. 

نکته بعدی در تشخیص خروس لاری توجه به رفتار آنهاست که معمولا رفتاری خشن و جنگ طلبانه دارند و در صورتی که با سایر خروس ها در یک مکان قرار بگیرند، سعی در جنگ و سلطه بر آنها دارد.  

تاج خروس های لاری کوتاه و نخودی شکل است که به انواع تاج مهر، بادامی، سه پر، تاج سوزنی و … تقسیم بندی می شود. پاهای خروس های جنگی کلفت تر و پهن تر از سایر خروس ها بوده و معمولا ساق آنها نیز نسبت به سایر خروس ها پرهای کمتری دارند. 

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر مرغم کرچ شده تخم گزاشتم زیرش لاریه ببخشید چه نکاتی رو باید رعایت کنم که جوجه سالم بیاد بیرون ممنون میسم بگین

    1. سلام دوست عزیز
      نیازی به کار بخصوصی نیست
      فقط آب و دانش رو نزدیکش قرار بده
      محیط قرارگیریش رو گرم کن
      و به دور از سر وصدا در محیط تاریک نگهش دار

  2. سلام من یه خروس لاری دارم با دوتا مرغ ولی نمی‌دونم نژادشون چیه کسی می‌تونه بهم کمک کنه

  3. سلام خداقوت
    من الان این مطالب رو دیدم و تا این لحظه فکر می کردم جوجه هایی که خریدم و بزرگشون کردم . مرغ و خروس گلپایگانی هستند ولی الان فهمیدم لاری هستند . حالا چیکار کنم ؟! الان که چهار و نیم ماهه هستند حدود نیم متر شدن و خیلی ماشاالله درشت و پر هستند .
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. سلام دوست عزیز ممنون
      متوجه نشدم خب کار خاصی نیست که انجام بدی
      تشخیص اشتباه بوده لاری شدن

  4. سلام من یک خروس لاری دارم که سه بار جنگ کرده یک بار با لاری با خروس دورگه ویک بار با رسمی امروز جنگ کرده بود که ترسید بعدشم قبل از اون با خروس دورگه جنگ کرده بود که ترسید دیگه باهاش جنگ نکرد کلن فرار میکنه ازش چی کار کنم که تا 1ماهه دیگه آماده بشه که خروس رسمی رو بزنه.خروس لاریم 3/5دونگ هست رنگش سفیده لطفا راهنمایی کنید فقط اون خروس لاری رو هم 2دقیقه جنگ کرده بود بعدازاون دیگه اینطوری شد نمی دونم چی کار کنم لطفا بگید حیون خراب نشه

    1. سلام
      اینجور سوالارو باید از کسایی که سالها تو اینکارن بپرسی
      من تجربه ی خاصی در این زمینه ندارم ولی اینو میدونم که شما نباید همینجوری اینو میبردی برای مبارزه ، این چون شکست خورده الان خیلی سرخورده شده ، با یه پرورش دهنده ی باتجربه صحبت کن

    2. غرور خروس شکسته ترسیده باید کاری کنی که ترسش بریزه با خروس هایی که از خودش ضعیف تره بنداز تا دوباره غرورش برگرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋