آشنایی با بلدرچین مینیاتوری یا آبی آسیایی | تغذیه، نگهداری و پرورش

با خصوصیات بلدرچین مینیاتوری یا چینی و نحوه نگهداری و پرورش آن آشنا شوید

در دهه اخیر پرورش نژادهای مختلف بلدرچین در ایران رو به افزایش بوده و به بازار رقابتی تبدیل شده است. تاکنون بیش از 100 نژاد از بلدرچین ها شناسایی شده که برخی از آنها متاسفانه منقرض شده اند. پرورش نژاد بلدرچین مینیاتوری به دلیل بلوغ سریع آن ها و تخم گذاری بالا نسبت به پرورش مرغ، هزینه های بسیار کمتری را در بر دارد، این نژاد زینتی به نام های بلدرچین آبی آسیایی، پادشاه بلدرچین و بلدرچین چینی نیز شناخته می شود. در ادامه با خواندن این مقاله از چیکن هچ شما با همه چیز درباره بلدرچین مینیاتوری آشنا خواهید شد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین مینیاتوری
» دارای بدنه ABS
» قابلیت اتصال به برق شهری و باتری
قیمت : 5,450,000تومان

تاریخچه :

بلدرچین های مینیاتوری، پرندگانی از تیره قرقاولان بوده که در ابتدا برای آوازشان اهلی شدند، اما پس از مدتی، پرورش آن ها برای تولید گوشت و تخم نیز رونق یافت. این بلدرچین ها که بیشتر به عنوان پرنده زینتی پرورش می یابند، از کشور چین به سایر کشورها ارسال شده و پرورش آن در دهه های اخیر در ایران رونق یافته است.

خصوصیات ظاهری و  تشخیص جنسیت بلدرچین آبی آسیایی :

تشخیص جنسیت بلدرچین های مینیاتوری بر خلاف بلدرچین های معمولی بسیار آسان است، جنس نر آنها دارای پرهای خاکستری مایل به آبی، بر دور گردن و سینه خود می باشند، به همین دلیل به آنها بلدرچین آبی آسیایی گفته میشود، این در حالی است که پرنده ماده به رنگ قهوه ای و خاکستری بوده و جثه ای بزرگتر از جنس نر دارد. 

تغذیه بلدرچین مینیاتوری در تمام مراحل زندگی :

تغذیه بلدرچین های آبی آسیایی با سایر نژادها تفاوت چندانی ندارد. جوجه بلدرچین ها در 24 ساعت اول زندگی خود، نیازی به غذا ندارند و پس از آن شما میتوانید با محلول 90 درصد آب و 10 درصد شکر پرنده را تغذیه کنید. آنها معمولا تا 2 یا نهایتا 4 هفته، با غذای استارتر تغذیه میشوند و بعد از آن از دانه های مختلف و دان رشد مخصوص تغذیه می کنند.

تغذیه بلدرچین مینیاتوری در تمام مراحل زندگی - چیکن هچ

در این نژاد نیز تغذیه پرنده گوشتی با تخمگذار متفاوت خواهد بود. بلدرچین های تخم گذار به مواد معدنی و کلسیم بیشتر نیاز خواهند داشت. جدول زیر تغذیه این پرنده در تمام مراحل را نشان می دهد.

دان آغازین یا استارتر 1 تا 14 روزگی
دان رشد 15 تا 28 روزگی
دان تخم گذار 29 روزگی تا پایان دوره
دان گوشتی 29 روزگی تا کشتارگاه

این پرندگان در سن بلوغ، همه چیز خوار بوده و به راحتی از سبزیجات، گندم، کنجاله سویا و حشرات تغذیه می کنند، بنابراین چنانچه آن ها را در خانه پرورش می دهید، میتوانید با میوه ها و سبزیجات خرد شده و دانه ها، آنها را تغذیه کنید.

روش های پرورش بلدرچین مینیاتوری :

با توجه به سودآوری این پرنده کوچک، پرورش بلدرچین به دو شیوه صنعتی و خانگی رونق یافته است:

1- پرورش صنعتی بلدرچین آبی آسیایی :

پرورش صنعتی طیور به صورت مصنوعی و با استفاده از دستگاه های بزرگ جوجه کشی انجام میگیرد، برای این منظور شما نیازمند خرید دستگاه جوجه کشی، تهیه سالن نگهداری، تهیه بلدرچین های مولد و یا تخم های نطفه دار خواهید بود. شما با پیدا کردن بازار محصولات خود به راحتی می توانید سود زیادی از جوجه کشی صنعتی بلدرچین کسب کنید.

با مراجعه به صفحه ی دستگاه جوجه کشی میتوانید بهترین دستگاه مناسب جوجه کشی بلدرچین را از فروشگاه چیکن هچ انتخاب کنید.

2- پرورش بلدرچین مینیاتوری در خانه :

به دلیل کوچک بودن جثه این پرنده، شرایط نگهداری آسان و هزینه پایین، پرورش آنها در خانه و در محیط های کوچک نیز امکان پذیر خواهد بود. توصیه می شود برای بهتر شدن راندمان جوجه کشی و جلوگیری از مشکلات جوجه کشی طبیعی، از دستگاه های جوجه کشی خانگی بلدرچین استفاده کنید، این دستگاه ها با تامین تمامی نیازهای تخم نطفه دار، عمل جوجه کشی را آسان تر کرده و راندمان کار را بالا میبرند. برای این منظور، تخم ها را از لانه بلدرچین جمع آوری کرده و یا با خرید تخم های نطفه دار از مراکز معتبر، شروع به جوجه کشی مصنوعی کنید.

توجه داشته باشید که رنگ تخم بلدرچین چینی با سایر بلدرچین ها متفاوت است و تمام سطح آن به رنگ قهوه ای روشن با لکه های تیره خواهد بود.

جوجه های تازه از تخم بیرون آمده، از یک سکه هم کوچکتر بوده اما نسبتا مقاومت بالایی دارند. فرق جوجه های بلدرچین چینی با معمولی در اندازه آن ها می باشد، جوجه های این نژاد، کوچکتر از جوجه های معمولی هستند.

بلدرچین چینی از چه سنی شروع به تخم گذاری می کند ؟

بلدرچین آبی آسیایی عموما در سن 42 تا 50 روزگی به بلوغ رسیده و شروع به تخمگذاری می کنند. تخم گذاری بلدرچین ها فصل خاصی نداشته و در صورت مهیا بودن تمامی شرایط محیطی، قادر به تخم گذاری در تمام طول سال می باشند.

بلدرچین چینی از چه سنی شروع به تخم گذاری می کند ؟ - چیکن هچ

اوج تخمگذاری بلدرچین چینی از 70 روزگی به بعد بوده و در صورت کرچ شدن، در هر دوره 5 تا نهایتا 13 تخم میگذارد. شما میتوانید با برداشتن تخم ها از لانه ی بلدرچین، تخم گذاری پرنده را افزایش داده و سالیانه تا بیش از 100 عدد تخم بلدرچین بدست آورید.

راه های افزایش تخم گذاری بلدرچین آبی آسیایی :

  • تغذیه مناسب
  • میزان کلسیم کنترل شده 
  • دما و رطوبت مناسب محیطی 
  • کاهش استرس و فراهم کردن محیطی آرام
  • رعایت نظافت و تمیزی سالن
  • تهویه مناسب

برای افزایش اطلاعات در این مورد، مقاله راه های افزایش تخم گذاری بلدرچین را مطالعه فرمایید.

آیا بلدرچین مینیاتوری کرچ می شود ؟

بلدرچین های آبی آسیایی به سختی کرچ شده و با کوچکترین تغییر در لانه و یا شرایط محیطی، از روی تخم ها برمی خیزند، بنابراین کرچ شدن بسیار سختی خواهند داشت. بلدرچین چینی در هر دوره کرچ شدن 6 تا 8 تخم گذاشته و به مدت 16 تا 17 روز بر روی آنها می خوابد، احتمال اینکه بلدرچین در اواسط کرچ شدن از روی تخم ها برخیزد و دیگر بر روی آنها نخوابد زیاد است.

بیماری های بلدرچین آبی آسیایی :

این پرنده ها بر خلاف جثه کوچکشان، مکانیزم دفاعی خوبی در مقابل بیماری ها دارند، اما این به معنی نیست که بیمار نمی شوند و در صورت عدم رعایت بهداشت قفس و محیط نگهداری، نبود آب آشامیدنی تمیز و عدم تغذیه مناسب، امکان بیماری جوجه ها و بلدرچین های بالغ به شدت افزایش می یابد. عدم رعایت دما و رطوبت مناسب در محیط نگهداری بلدرچین مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. بلدرچین ها نیز مانند سایر پرندگان به بیماری هایی نظیر آنفولانزا، نیوکاسل، هم خواری و دیگر بیماری های مخصوص طیور مبتلا می شوند که در مقاله مهمترین بیماری های بلدرچین به طور مفصل به آنها پرداخته شده است.

طول عمر بلدرچین مینیاتوری چقدر است ؟

این پرنده مانند سایر بلدرچین ها در طبیعت 3 تا 6 سال طول عمر دارند. شکار توسط کلاغ ها و جغد ها و سایر درندگان و گرسنگی و تشنگی میتواند عامل طول عمر کم آنها باشد. اما این پرندگان چنانچه به عنوان حیوان خانگی انتخاب شوند، در اسارت طول عمری نزدیک به 10 سال یا بیشتر خواهند داشت. معمولا بلدرچین های مینیاتوری گوشتی پس از 45 روزگی به کشتار گاه ارسال می شوند.

شرایط نگهداری بلدرچین های چینی :

بلدرچین های چینی به راحتی با صداهای کوچک وحشت زده شده و داشتن فضایی آرام برای نگهداری از آنها ضروری است. این پرندگان پر جنب و جوش نیازمند فضای زیادی برای زندگی بوده تا بتوانند آزادانه راه بروند، آنها بر خلاف دیگر پرندگان علاقه ای به حمام نداشته و مایل اند در شن و ماسه بغلتند و پرهای خود را تمیز کنند. معمولا بلدرچین آبی آسیایی به صورت جفت و یا یک نر با چند ماده نگهداری میشود، در صورت نگهداری چند نر در کنار هم، شما شاهد جنگ و جدال آنها خواهید بود.

آیا اینگونه از بلدرچین پرواز می کند ؟

بلدرچین های مینیاتوری پرندگان وحشی ای بوده که پس از اهلی شدن بسیاری از خلق خوی خود را فراموش کرده اند. گونه ی وحشی این پرنده که در طبیعت یافت می شود مسافت های طولانی را برای رسیدن به مناطق گرمسیر پرواز میکنند و گونه ای دیگر این مسیر را با راه رفتن طی می کنند، اما بلدرچین های آبی آسیایی نیز توانایی پریدن های بلند و پرواز کوتاه را خواهند داشت.

آیا اینگونه از بلدرچین پرواز می کند ؟ - چیکن هچ

در صورتی که به فکر پرورش بلدرچین مینیاتوری در محیط های سرباز هستید، باید توجه کنید که این پرنده به راحتی تا ارتفاع 5 متر پرواز می کند، بنابراین باید آنها را در یک فضای سربسته پرورش دهید.

آواز خواندن بلدرچین آبی آسیایی نشانه چیست ؟

بلدرچین آبی آسیایی نسبت به سایر همنوعان خود صدای کمتری تولید میکند اما به محض احساس خطر و ترس شروع به فریاد زدن خواهد کرد. این پرنده کوچک برای جفتگیری با سایر نر ها جنگیده و با خواندن آواز، جنس ماده را جذب خود میکند. بلدرچین ماده صدای بسیار ضعیفی دارد که غالبا هنگام تخم گذاری و یا صدا زدن جوجه هایش جیک جیک میکند.

جمع بندی :

حال که با مشخصات این پرنده آشنا شده اید، می توانید به راحتی به پرورش این پرنده در خانه اقدام کنید، با جوجه کشی و پرورش بلدرچین های مینیاتوری، با فروش تخم نطفه دار و یا بلدرچین های گوشتی به درآمد خواهید رسید. همانطور که گفته شد این پرنده به عنوان پرنده زینتی نیز خرید و فروش بالایی دارد، شما میتوانید با مطالعه مقالات پرورش بلدرچین در وبسایت چیکن هچ تمامی اطلاعات لازم در مورد پرورش انواع بلدرچین را کسب کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام‌من‌دستگاه جوجه کشی دارم‌که‌میخوام ‌شروع‌به‌گذاشتن‌تخم‌‌بلدرچین مینیاتوری کنم‌‌میخوام
    دما‌در‌ستر‌وهچر‌‌‌وطول‌درآمدن‌تخم‌ها‌رابدانم‌میشه‌توضیح ‌بدید

    1. سلام دوست عزیز
      درصد رطوبت در ستر: 57-62%
      درصد رطوبت در هچر :70-75%
      دما در ستر:37.7
      دما در هچر : 37.2
      طول دوره ی جوجه کشی شون 16-17 روزه
      چرخش تخما رو هم باید روز 15 متوقف کنی

  2. سلام من دو عدد بلدرچین مینیاتوری دارم ماده کامل شاه پر یکی از بالاش ریخته بال کلا بدون پر زیر بالاش هم کامل پر نداره زیر بال یعنی قسمت پهلو قسمت بغل شکم روی سرش هم پر نداره ایا این پر ها همه در میان؟ برای رشد چه ویتامینی بدم ترو خدا جواب بدید ممنون.

    1. سلام احتمالا وارد دوره تولک شده و درمیاد پرهاش . براش از داروخانه دامپزشکی پروبیوتیک، مولتی ویتامین مخصوص طیور و مکمل کلسیم بگیرید تا پرهاش کامل بشه

  3. سلام خسته نباشید من دو عدد بلدرچین مینیاتوری ماده و یک عدد نر دارم که در قفس نگه میدارم میخواستم بدونم فصل جفت گیری تخم گذاری این ها در کدوم فصل هست ؟
    باتشکر

  4. سلام ببخشید من 8تا جوجه بلدرچین بدنیا امد روز اول پا هاشون سالم بود اما روز 2 پاهاشون از هم باز شد زیرشون هم تراشه چوب ریختم ممنون میشم کمکم کنید

    1. مطمئنا به خاطر بستر بوده باید آتل بندی کنید طریقه آتل بندی رو تو سایت های ویدئویی مثل آپارات میتونید پیدا کنید

    1. سلام ببخشید من توی دستگاه دارم و روز 14 توقف چرخش زدم و در سبد گذاشتم مشکلی نداره هنوز نوک نزده بودن و در سبد هیچ زیر تخم ها دستمال نازک پهن کردم مشکلی نداره؟
      و نگهداری کنار جوجه های بلدرچین چینی مشکلی براشون ایجاد نمیکنه؟

      1. سلام دوست عزیز
        بهتر بود اول نوک بزنن و بعد انتقال بدی ولی الانم ایراد خاصی نداره
        نه تو سبد دستمال پهن نکن باید هوا به راحتی رد و بدل بشه
        بهتره جدا باشن با توجه به سنشون

    1. برای راندمان بیشتر برنامه نوری موثره جیره غذایی باید درست و استاندارد باشه. فقط سنگ نمک و پوست تخم آب پز کافی نیست. ویتامین کافی از طریق سبزیجات یا مکمل ها تامین بشه براشون

  5. سلام خسته نباشید ببخشید تخم ابنهارو میتونیم تو شونه ی مخصوص بلدرچین بزاریم تا باز بشه یعنی تخمش تو شونه بلدرچین جا میشه یا کوچیک تره ؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

        1. ممنون . بستگی به سنشون داره هر چه بزرگتر بشن غذاشون هم بیشتر میشه
          هفته اول 60 گرم و و در سن بلوغ هفته ای 500 تا 600 گرم دان مصرف میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس