چطور تخم مرغ با زرده پر رنگ و نارنجی تولید کنیم؟

چگونه رنگ زرده تخم مرغ را افزایش دهیم؟

پر رنگ بودن زرده تخم مرغ برای خیلی از مصرف کننده ها ملاک انتخاب و نشان از ارگانیک بودن آن تخم مرغ می باشد. ولی عوامل مختلفی در پر رنگ بودن زرده تخم مرغ تأثیرگذار است. مرغ های روستایی و محلی چون تغذیه متنوعی دارند و از انواع گیاهان، صیفی جات و حشره ها غذا می خورند، زرده تیره تری دارند. دلیل این امر نیز رنگ دانه طبیعی می باشد که در رژیم غذایی این مرغ ها وجود دارد. گوجه فرنگی، فلفل شیرین و برخی از حشره هایی که مرغ های محلی آنها را شکار میکنند، رنگ دانه بالایی داشته و این رنگدانه باعث پررنگ تر شدن زرده تخم مرغ ها میشود.

در صنعت برای پر رنگ شدن زرده تخم مرغ، گاها از موادی همچون آستاگزانتین مصنوعی در تغذیه مرغان تخمگذار استفاده میشود. این ماده به مواد رنگ قرمز و نارنجی میدهد و نوع طبیعی آن یکی از آنتی اکسیدان های قوی برای بدن می باشد. تیره بودن زرده تخم مرغ همیشه به معنای ارگانیک بودن آن نیست چون به روش مصنوعی هم میتوان این کار را انجام داد. در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ بیشتر در مورد زرده تخم مرغ و راه های طبیعی پر رنگ کردن زرده با شما سخن خواهیم گفت.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» دارای قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع طیور بومی
» برخورداری از بدنه ی مقاوم در برابر خط و خش و ضربه
» برخورداری از حسگر دما و رطوبت سوئیسی
قیمت : 3,530,000تومان

پر رنگ بودن زرده تخم مرغ چه مزیتی دارد؟

اگر زرده تخم مرغ به خاطر تغذیه طبیعی حیوان پر رنگ باشد، آن تخم مرغ خواص بیشتری نسبت به تخم مرغ های صنعتی دارد. در حقیقت هرچقدر که زرده پر رنگ تر و تیره تر باشد نشان از ویتامین A و آنتی اکسیدان بیشتر آن می باشد. ویتامین A یکی از مهمترین ویتامین ها برای سلامتی و افزایش ایمنی بدن ما میباشد.

یکی دیگر از تفاوت های بین تخم مرغ ارگانیک با صنعتی طعم و مزه آن می باشد. تقریبا همه مصرف کننده ها دراین مورد اتفاق نظر دارند که هرچقدر زرده تیره تر باشد، مزه آن تخم مرغ بهتر است. برای همین تخم مرغ های محلی که زرده نارنجی رنگ دارند بازار پسند بوده و سریع فروش میروند.

پر رنگ بودن زرده تخم مرغ چه مزیتی دارد؟ - چیکن هچ

تیره تر بودن زرده تخم مرغ همیشه به معنای مغذی تر بودن آن نیست. همانطور که گفته شد به روش مصنوعی و با افزودن رنگدانه ها به جیره نیز میتوان زرده تخم مرغ را نارنجی رنگ کرد تا مشتری پسند شود. اما اگر مرغ تغذیه ای طبیعی و سالم داشته باشد، هر اندازه که زرده نارنجی رنگ باشد، مغذی تر است.

تأثیر غذاهای مختلف بر رنگ زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ در اصل نارنجی روشن و پررنگ است و هر اندازه که به این رنگ نزدیک باشد نشان از وضعیت خوب مرغ ها و تغذیه آنها می باشد. مرغ هایی که تغذیه طبیعی و متنوعی دارند تخم آنها نه تنها زرده تیره تر، بلکه محتوا و وزن بیشتری هم دارد. همچنین زرده نارنجی رنگ علاوه بر اینکه رنگ دلپذیری داشته و طعم بهتری به تخم مرغ میدهد، مغذی تر بوده و خواص بیشتری دارا میباشد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: راهکار برای افزایش سایز تخم مرغ

رنگ زرده تخم مرغ توسط دسته ای از کاروتنوئیدها (زانتوفیل) تولید میشود. این مواد همان رنگ دانه های طبیعی در گیاهان هستند که در بسیاری از مواد از جمله فلفل شیرین و هویچ به وفور یافت میشود. بعنوان مثال بتاکاروتن یکی از شناخته شده ترین مواد رنگ دانه ای است که رنگ نارنجی را به هویچ میدهد.

روش های پر رنگ کردن زرده تخم مرغ

برای نارنجی و پر رنگ شدن زرده، باید غذاهایی که زانتوفیل دارند به مرغ ها داده شود. موادی که باعث پر رنگ شدن زرده میشوند در سبزی های که برگ تیره دارند مثل اسفناج، کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، کدو سبز، جعفری، شاتره، کاهو و … نیز یافت میشوند. هرچند که ممکن است عجیب به نظر برسد که چطور سبزیجات سبز رنگ باعث نارنجی تر شدن زرده میشوند؟! ولی این سبزیجات زانتوفیل بالایی داشته؛ دقیقا ماده ای که مسئول رنگ دهی به زرده می باشد.

علاوه بر این سبزیجات مواد دیگری نیز باعث پر رنگ تر شدن زرده میشوند. بعنوان مثال اسیدهای چرب امگا 3 یکی از آنهاست. امگا 3 در صدف ها، جلبک ها و غذاهای گیاهی پر چرب و دانه هایی مثل دان کتان وجود دارد.

کدو تنبل، گوجه فرنگی و فلفل قرمز بیشترین از سایر غذاها باعث پررنگ تر شدن زرده میشوند.

گل همیشه بهار، سبزیجات برگدار و یونجه نیز باعث پر رنگ تر شدن زرده میشوند.

خوردن حشراتی مثل کرم خاکی، ملخ، خزنده های ریز و … نیز باعث میشود که مرغ ها تخم با زرده پررنگ تری تولید کنند.

تأثیر ذرت، گندم و جو بر رنگ زرده تخم مرغ

هنگامی که در تغذیه مرغ تخمگذار از رژیم غذایی سرشار از ذرت استفاده میشود، رنگ زرده معمولی و متوسط می باشد. اما اگر رژیم غذایی مرغ کلا بر پایه گندم یا جو باشد، منجر به تولید تخم مرغ هایی با زرده کم رنگ تر و روشن تر خواهد شد. همچنین در صورت استفاده از ذرت سفید در تغذیه مرغ های تخمگذار، زرده تخم های حاصل بسیار کم رنگ خواهد بود.

تأثیر ذرت، گندم و جو بر رنگ زرده تخم مرغ - چیکن هچ

سخن پایانی

استفاده از سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند در جیره مرغ ها، باعث نارنجی و پر رنگ شدن زرده تخم میشود. مرغ تخمگذار در صورت مصرف سبزیجات گفته شده حدودا بعد از 3 روز تخم مرغ های با کیفیت تری تولید خواهد کرد.

بهتر است که از خرید تخم مرغ هایی که زرده روشن تری دارند و ارزان قیمت هستند چشم پوشی کنید. چون زرده این نوع تخم مرغ ها بصورت مصنوعی و یا مواد شیمیایی پررنگ گردیده است. همچنین این نوع تخم مرغ های رنگ پریده برای جوجه کشی نیز مناسب نیستند. چون سطح ویتامین A کمتری داشته و ممکن است جوجه سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشد.

تخم مرغ هایی که زرده پررنگ تری دارند نسبت به تخم مرغ های رنگ پریده برای جوجه کشی بسیار مناسب می باشند. زیرا در صورتیکه زرده پر رنگ باشد، جنین نیز با مواد مغذی بیشتری تغذیه شده و کیفیت بهتری خواهد داشت. نکات بیشتر در مورد تخم های نطفه دار را در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار برای جوجه کشی مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بسیار مفیدبود ممنونم واقعا ولطفا مطالب بیشتری در این مورد بزارید تا ما بتونیم تخم مرغ های با کیفیت تری به بازار ارا‌عه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس