سود پرورش غاز چقدر است ؟ | آیا پرورش غاز توجیه اقتصادی دارد ؟

پرورش غاز در ایران نسبت به سایر طیور کمتر مشاهده می شود و این خود می تواند دلیلی برای شروع پرورش این پرنده زیبا باشد. عدم اشباع پرورش غاز در کشور و نوپا بودن این صنعت می تواند باعث سود آوری بالایی در این زمینه باشد.

اگر شما هم در فکر پرورش یک پرنده پر بازده میباشد مطالعه این مقاله برای شما ضروری خواهد بود. در این مقاله از وبسایت چیکن هچ، دلایل سودآوری بالای پرورش غاز و میزان سود آن به طور کامل شرح داده شده است.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» دارای بیشترین راندمان در جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز
» برخورداری از بدنه ی PVC سه لایه و بسیار مقاوم
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

عوامل موثر بر سوددهی پرورش غاز

آیا پرورش غاز توجیه اقتصادی دارد؟ در پرورش هر پرنده، میزان تغذیه، نوع تغذیه، مقاومت در برابر بیماری و سایر عوامل، تاثیر زیادی بر هزینه های پرورش دهنده و سود نهایی دارد. پرورش غاز نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد :

1-  پایین بودن هزینه تغذیه غاز

غازها پرندگانی علف خوار هستند و در صورت نگهداری آنها در مراتع و چمنزار ها، هزینه تغذیه آنها به نسبت بسیار زیادی کاهش می یابد. این پرندگان به راحتی قادر به جستجو در میان علوفه زار ها بوده و از انواع گیاهان، حلزون ها و حشرات تغذیه می کنند.

پایین بودن هزینه تغذیه غاز - چیکن هچ

نگهداری غاز ها در چراگاه، سبب میشود که 10 تا 15 درصد پروتئین مورد نیازشان از طریق خوردن حشرات و آفات باغ ها تامین گردد. از طرفی با تغذیه این پرندگان از علوفه، هزینه مربوط به خوراک آنها نیز 45 تا 50 درصد کاهش می یابد.

کاهش هزینه خوراک غازها یکی از دلایل اصلی به صرفه بودن پرورش آنها نسبت به مرغ و بوقلمون می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله غذای غاز را مطالعه نمایید.

2- بازدهی بالا و وزن گیری سریع

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر سود پرورش غاز، بازدهی بالای آنها می باشد. این پرندگان پر خور در کمتر از دو ماه به وزنی معادل 2 کیلوگرم خواهند رسید. تغذیه اصولی و نگهداری صحیح از این پرنده سبب میشود تا در سه ماهگی به وزنی بالای 2.5 تا 4 کیلوگرم نیز برسند.

این سن برای ارسال غازهای نیمچه و جوان به کشتارگاه بسیار عالی می باشد. غازهای گوشتی بالغ معمولا در سن 9 ماهگی با وزن بالای 5 کیلوگرم برای کشتار ارسال می گردند.

 

3- مقاومت بالا در برابر بیماری ها

تلفات جوجه غاز ها در هفته های اول زندگی، در مقایسه با تلفات جوجه بوقلمون و مرغ، بسیار پایین بوده و هزینه های درمانی کمتری نیز برای پرورش دهنده در بر دارند.

مقاومت بالای غاز در برابر بیماری ها و تلفات کم تر، باعث شده تا سود خالص پرورش غاز نیز افزایش یابد. برای آشنایی با انواع بیماری های غاز کلیک کنید.

4- مقاومت بالا در برابر سرما و گرما

وجود لایه چربی در زیر پوست غازها، آنها را در برابر سرمای زیاد مقاوم می سازد، این پرنده قادر است دمای زیر صفر را نیز تحمل کند. در فصل تابستان، مقاومت پرنده در برابر گرمای هوا نیز بالا می باشد، البته وجود استخر برای شنا و آبتنی غاز ها در فصل تابستان ضروری است.

مقاومت بالا در برابر سرما و گرما - چیکن هچ

مقاومت این پرنده در برابر گرما و سرما، سبب شده تا پرورش غاز در تمام شهر های ایران امکان پذیر باشد، از این رو ساخت سالن هایی با امکانات سرمایشی و گرمایشی گران قیمت، برای پرورش این پرنده الزامی نخواهد بود. این امر هزینه های نهایی پرورش غاز را کاهش میدهد.

5- نگهداری آسان

غازها بر خلاف سایر طیور به مراقبت زیادی نیاز ندارند، این پرنده پس از یک ماهگی میتواند در فضای باز نیز پرورش یابد. در صورت پرورش این پرندگان در محیط حصار کشی شده، تنها کافی است روزانه چند ساعت را به تغذیه آنها بپردازید.

دقت داشته باشید که در زمان جوجه کشی و قبل از یک ماهگی جوجه ها، برای حفظ سلامت پرنده باید آنها را در سالن های بسته نگهداری کنید.

6- علاقه روزافزون به مصرف گوشت غاز

گوشت غاز به دلیل طعم لذیذ و پروتئین بالا، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا میکند. گوشت این پرنده به ویژه در شهرهای شمالی کشور از فروش بسیار خوب و قیمت بالایی برخوردار است. قیمت بالای تخم نطفه دار و گوشت غاز، یکی از دلایل سودآوری پرورش غاز می باشد.

7- امکان صادرات غاز به کشور های همسایه

گوشت و کبد غاز، یکی از غذاهای محبوب کشور های عربی و حاشیه خلیج فارس می باشد. امکان صادرات گوشت این پرنده به این کشور ها و با قیمت بالا، سبب شده تا پرورش غاز و قو غاز در ایران صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.

لازم به ذکر است که پرورش به منظور صادرات غاز، نیازمند کسب مجوز های لازم می باشد.

نحوه کسب سود از پرورش غاز

کسب سود و پرورش غاز به طور کلی به سه صورت انجام میپذیرد که در ادامه با تمام آنها آشنا می شوید:

جوجه کشی از تخم نطفه دار و فروش غاز یک روزه

یکی از روش های زود بازده و محبوب پرورش غاز، جوجه کشی از تخم نطفه دار و فروش جوجه یک روزه تا یک ماهه می باشد. برای این منظور تهیه یک دستگاه جوجه کشی غاز لازم است. پس از آن، خرید تخم نطفه دار از پرورش دهندگان معتبر، قدم بعدی خواهد بود.

جوجه کشی از تخم نطفه و فروش غاز یک روزه - چیکن هچ

شما میتوانید با خرید تخم نطفه دار غاز و جوجه کشی از آنها طی 28 تا 34 روز، به سود قابل توجهی دست یابید. دقت داشته باشید که قیمت جوجه غاز یک روزه، دو تا سه برابر تخم نطفه دار آن می باشد.

پرورش غاز نیمچه یا بالغ گوشتی

روش دوم کسب سود از پرورش غاز، خرید جوجه های یک روزه و یا جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز می باشد. برای این منظور، جوجه ها را تا سن یک یا دو ماهگی پرورش میدهند، جوجه غاز در سن دو ماهگی به وزن 2.5 کیلوگرم رسیده و برای فروش مناسب می باشد. در این روش از پرورش غاز، شما باید سرمایه اولیه لازم برای تهیه محیط نگهداری و تغذیه غاز ها را فراهم کنید.

پرورش گله مولد، فروش تخم نطفه دار یا غاز بالغ

با خرید و نگهداری از جوجه غاز ها، شما میتوانید به پرورش گله مولد خود بپردازید. غاز ها معمولا در سن دو سالگی به بلوغ جنسی میرسند و سالانه 40 تا 50 عدد تخم تولید میکنند. به دلیل تولید پایین تخم در این پرنده، تخم نطفه دار آنها از قیمت بالایی برخوردار است، در نتیجه شما میتوانید هم با فروش این تخم ها و هم با فروش غاز بالغ، به سود بالایی دست یابید.

البته بیشتر پرورش دهندگان، اقدام به جوجه کشی از تخم های نطفه دار گله خود کرده تا دامنه سود خود را افزایش دهند.

سود پرورش غاز چقدر است؟

همانطور که در مقاله گفته شد، کسب درآمد از پرورش غاز، روش های گوناگونی دارد و در هر روش، میزان سرمایه اولیه و حاشیه سود خالص متفاوت می باشد. در صورتی که شما سرمایه اولیه برای تهیه فضای مورد نیاز پرورش غازها را ندارید، میتوانید با خرید ماشین جوجه کشی، به جوجه کشی از تخم غاز و کسب سود بپردازید.

پرورش گله مولد و جوجه کشی از تخم نطفه دار گله خودتان، حاشیه سود بسیار بالا تری خواهد داشت، البته بازگشت سرمایه در این روش، طولانی تر می باشد.

سخن پایانی

عدم اشباع بازار، پایین بوده هزینه خوراک، مقاومت بالای پرنده در برابر سرما و بیماری ها، سبب شده تا پرورش غاز به یک فعالیت پر بازده تبدیل شود. البته کسب اطلاعات کافی در این زمینه، شرط سودآوری بالای آن می باشد. شما میتوانید با مطالعه مقالات پرورش غاز، تمام اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نمایید.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      تمام نکات مربوطه توی مقاله ذکر شده براتون
      برای اطلاعات بیشتر بهتره به جهاد کشاورزی شهرتون مراجعه کنی

  1. سلام من خیلی علاقه به پرورش غاز واردک دارم اما هرچی تخم اردک وغاز دارم جوجه نمیشن چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذایی که به اردک و غاز میدین چی هست؟
      باید نطفه تخم ها تقویت بشه
      اینا باید کلسیم، پروتئین، نیاسین و … رو دریافت کنن به خوبی

  2. سلام و عرض ادب خدمت شما نکته های خوبی رو اشاره کردید ولی آخه کلی بخوای مثلا غاز رو بفروشی از کجا مشتری پیدا کنی مثلا فرض کنید ماهی ۵۰ تا یا ۱۰۰ تا غاز پرورش دهنده داشته باشی به کی بفروشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋