نکات مهم برای افزایش کیفیت و باروری نطفه تخم غاز

غازها از جمله پرنده های بومی و اهلی بسیار سودمند هستند که از تخم آنها برای به دست آوردن جوجه های یک روزه و توسعه گله استفاده می شود، غازها ضریب تبدیل بالایی دارند یعنی در کمترین زمان به وزن بالایی می رسند به همین دلیل، پرنده های بسیار درآمدزایی برای پرورش دهنده های گله های گوشتی خواهند بود. 

جهت تولید تخم نطفه دار با کیفیت غاز باید یک سری نکاتی را رعایت کنید تا راندمان جوجه کشی بالایی را در جوجه کشی از تخم غاز به دست آورید. برای آشنایی با این نکات مهم و کاربردی حتما با ادامه این مطلب از چیکن هچ همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی دقیق و اتوماتیک از تخم نطفه دار انواع غاز
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان و عدم نیاز به انبار کردن تخم ها
» دارای برد کنترلر حرفه ای و هوشمند
قیمت : 7,100,000تومان

ویژگی های یک جفت مولد سودمند

منظور از مولد، غازهای نر و ماده ای هستند که کاملا بالغ بوده و توانایی جفت گیری و تولید تخم نطفه دار غاز را دارند. برخی از مولدها با هم سازگار نیستند و یا یکی از آنها عقیم است، به همین دلیل توانایی تولید تخم نطفه دار را نداشته و از این جهت سودمند نیستند. در ادامه به ویژگی های یک جفت مولد سودمند و توانا پرداخته شده که قادر به تولید تخم نطفه دار مناسب برای جوجه کشی را دارند:

  • غاز نر و ماده مولد اغلب با هم هستند، معمولا غاز ماده همیشه پشت سر غاز نر حرکت می کند. 
  • وقتی که غازهای نر و ماده به هم نزدیک می شوند، سرهایشان را به صورت همزمان تکان می دهند و یا آواز هم صدایی می خوانند. 
  • در صورتی که یکی از غازها را برای مدتی جدا کنید، هر دوی آنها بی قراری خواهند کرد. اگر یکی از غازها نسبت به این اقدام شما بی تفاوت باشد، یعنی قبلا جفت گیری نداشته اند. 
  • معمولا هر غاز نر یک الی سه عدد غاز ماده را تحت اختیار خود دارد، این مورد در نژادهای مختلف فرق دارد. 
  • معمولا غازها در سن دو سالگی به سن بلوغ می رسند (در نژادهای مختلف فرق دارد) غازهایی که زیر سن بلوغ هستند، با اینکه جفت هستند اما امکان تولید تخم بدون نطفه را دارند. 
  • آنها کاملا با هم سازگار هستند و شاهد هیچگونه دعوایی بین آنها نیستید، غازهایی که با هم درگیر می شوند، توانایی جفت گیری و تولید تخم نطفه دار را ندارند. 
  • آنها با کمک هم لانه سازی می کنند و در صورتی که لانه هم داشته باشند به صورت مکرر به محل لانه مراجعه می کنند. 
  • در صورتی که در محل نگهداری آنها استخر آب وجود داشته باشد، با هم به استخر رفته و شنا می کنند. 
  • معمولا غازها در فصل بهار جفت گیری می کنند، با رسیدن فصل بهار، شاهد حرکات گردن (خم کردن و بالا و پایین آوردن) از سوی غازهای نر و ماده خواهید بود. 
  • غازها باید در سلامتی کامل به سر ببرند، غازهای بیمار توانایی جفت گیری و یا تولید تخم نطفه دار سالم و با کیفیت را ندارند. 
  • غازهای سالم ، بسیار شاداب و سرحال هستند و اشتهای زیادی در خوردن آب و غذا دارند. کسل و گوشه گیر بودن آنها نشانه بیماری است و هر چه سریعتر باید درمان شوند. 

چگونه از نطفه دار بودن تخم غاز مطمئن شویم؟

در صورتی که چند جفت غاز مولد داشته باشید، اگر شاهد جفت گیری بین آنها بودید یعنی به احتمال زیاد تخم هایی نطفه دار تولید خواهند کرد. دقت کنید که غازهای ماده بدون حضور و یا جفت گیری با غاز نر نیز می توانند تخم بگذارند اما تخم گذارده شده بدون نطفه خواهد بود. 

چگونه از نطفه دار بودن تخم غاز مطمئن شویم؟ - چیکن هچ

نکات مهم در خرید تخم نطفه دار غاز

اگر جزو پرورش دهنده هایی هستید که غاز مولد ندارید و تخم های لازم برای تولید جوجه را از سایر پرورش دهنده ها خریداری می کنید، نکات اشاره شده در ادامه به خرید تخم نطفه دار و با کیفیت غاز کمک خواهد کرد :

  1. تخم ها را از خود پرورش دهنده های غاز خریداری کنید. 
  2. به صورت حضوری به محل فروش تخم ها مراجعه کنید. 
  3. از وجود غازهای نر و ماده در محل پرورش مطمئن شوید. 
  4. از سازگار بودن جفت های غاز مطمئن شوید. 
  5. غازهای مولد باید سالم و سرحال باشند و با استفاده از جیره غذایی مقوی و کامل ، تغذیه شوند. 
  6. تخم ها را قبل از خرید بررسی کنید که شکستگی یا ترک خوردگی نداشته باشند. 
  7. تخم های بسیار کوچک و بسیار بزرگ، دایره ای شکل و نافرم قطعا به جوجه تبدیل نخواهند شد. 

در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار به صورت کامل و جامع، نحوه خرید تخم نطفه دار با کیفیت را آموزش خواهید دید.

راه حل های مفید جهت افزایش باروری غازهای مولد

اما اگر صاحب چندین قطعه غاز مولد هستید، باید جهت افزایش کیفیت نطفه تخم ها و بارور کردن آنها تمهیداتی را بیاندیشید. غازهای مولد شما حتما باید در سن بلوغ قرار داشته باشند، یعنی بالاتر از دو الی سه سال سن داشته باشند. شرایط فوق یعنی سازگاری و سلامتی کامل جسمی را داشته باشند و حتما در فصل جفت گیری یعنی بهار قرار داشته باشید. 

غازها باید دوره تولک (پرریزی) را پشت سر گذاشته باشند و علائم جفت خواهی را از خود نشان دهند. در این صورت می توانید از تکنیک های زیر جهت افزایش باروری و کیفیت تخم های نطفه دار استفاده کنید. 

  • حتما باید لانه داشته باشند، تا زمانی که غاز ماده لانه نداشته باشد، راضی به جفت گیری با غاز نر نخواهد بود و حتی موجب درگیری بین آنها نیز خواهد شد. مکانی را که ماده بیشتر اوقات در آنجا سپری می کند و احساس امنیت دارد، برای ساخت لانه در نظر بگیرید. 
  • غازها حتما باید استخر داشته باشند، شنا کردن در آب ضمن اینکه روحیه آنها را تقویت می کند، در ترغیب نرها به جفت گیری و افزایش حس و علاقه بین نر و ماده نیز تاثیرگذار است. 
  • در تغذیه غازهای نر از سلنیوم و ویتامین E کافی استفاده کنید، ضمن اینکه پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های لازم برای تولید اسپرم کافی در تغذیه آنها وجود داشته باشد. استفاده از یک جیره غذایی استاندارد و فرموله شده در کنار علوفه جات و سبزیجات بسیار مناسب است. 
  • در تغذیه غازهای ماده نیز از مواد غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم استفاده شود، ضمن اینکه سایر ویتامین ها و مواد معدنی نیز به شکل مناسبی باید در جیره آنها گنجانده شود. با توجه به متفاوت بودن جیره غذایی غازهای نر و ماده، حتما آنها را به صورت جداگانه تغذیه کنید تا دچار بیماری نشوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مقاله تغذیه غاز را مطالعه کنید. 
  • به وضعیت بهداشتی محل پرورش توجه کنید، هم غذا شدن غازها با پرنده ها و موجودات وحشی می تواند زمینه بسیاری از بیماریها را فراهم کند. از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید و پوشال های کف بستر و لانه تخم گذاری را هر چند روز یکبار تعویض کنید.
  • با مشورت دامپزشک می توانید از مکمل های تقویتی جهت افزایش باروری تخم های نطفه دار استفاده کنید. هم چنین واکسن های ضروری را در زمان های مقرر تزریق کنید تا از بیماری های احتمالی و مسری به جنین جلوگیری شود. 

سخن کلی 

در این نوشته از چیکن هچ به نکات مهم و کاربردی جهت افزایش باروری نطفه تخم های غاز پرداخته شد، در صورتی که چند جفت غاز مولد دارید و هدف شما دریافت حداکثر بازدهی از آنها می باشد، حتما نکات این مقاله را اجرا کرده و نتیجه آن را از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما به اشتراک بگذارید تا دیگر پرورش دهندگان نیز از تجربیات شما بهره مند شوند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس