بررسی تفاوت بین سنسورهای SHT نسل 1، نسل 2 و نسل 3

تنظیم میزان دما و رطوبت دستگاه های جوجه کشی از اهمیت زیادی برخوردار است. در حوزه ی الکترونیک حسگرهای مختلفی برای اندازه گیری این دو فاکتور مهم طراحی و تولید شده اند. بعضی از این حسگر ها به طور جداگانه فقط برای سنجش میزان دما و یا رطوبت ساخته می شوند و بعضی دیگر قابلیت اندازه گیری آنها را به طور همزمان دارا می باشند که حسگر های SHT از این دسته می باشند.

حسگرهای SHT در نسخه های مختلفی ارائه شده اند که هر کدام دارای ویژگی های بهتری نسبت به نسخه ی قبلی خود می باشد. در ادامه ی این نوشته از وبسایت چیکن هچ می خواهیم به بررسی تفاوت های نسل های مختلف این سنسور بپردازیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» مناسب برای جوجه کشی حرفه ای از پرندگان گران قیمت
» برخورداری از سنسور SHT نسل 4
» امکان چرخش اتوماتیک و یکنواخت تخم ها
قیمت : 4,970,000تومان

سنسور SHT چیست؟

سنسورهای SHT ساخت کمپانی سنسیریون (Sensirion) سوئیس، در مدل ها و ورژن های مختلفی وارد بازار شده اند.می توان گفت  سنسورهای SHT محبوب ترین محصول این کارخانه هستند که توانایی سنجش همزمان دما و رطوبت محیط را دارند و به همین دلیل Sensor of Humidity and Temperature نامیده شده اند. 

این حسگر ها در تجهیزات مختلف پزشکی و نظامی، قطعات حساس و دقیق، دماسنج های حرفه ای، دستگاه های جوجه کشی و … مورد استفاده قرار می گیرند.همچنین در بسیاری از ماشین های جوجه کشی خارجی و ایرانی نیز کاربرد دارند.

جدول زیر یک مقایسه ی کلی از نسل های مختلف این سنسور را برای شما ارائه می دهیم:

نوع سنسور میزان خطا در سنجش رطوبت زمان لازم برای سنجش رطوبت میزان خطا در سنجش دما زمان لازم برای سنجش دما
نسل اول 2 الی 4 درصد حدودا 8 ثانیه 0.3 الی 0.5 درجه 5 الی 30 ثانیه
نسل دوم 1.8 الی 3 درصد حدودا 8 ثانیه 0.3 الی 0.4 درجه 5 الی 30 ثانیه
نسل سوم 1.5 الی 3 درصد حدودا 8 ثانیه 0.2 الی 0.3 درجه حدودا 2 ثانیه

بررسی سنسورهای SHT نسل اول 

بررسی سنسورهای SHT نسل اول - چیکن هچ

بررسی دیتاشیت سنسورهای نسل اول نشان می دهد که این حسگرها در سه مدل SHT10 ، SHT11 و SHT15 ارائه شده اند.

میزان دقت در سنجش رطوبت 

سنسورهای SHT نسل اول توانایی سنجش رطوبت از صفر تا صد درصد را دارند و معمولا با 2 الی 4 درصد خطا همراه هستند. میانگین زمان سنجش رطوبت و پاسخ دهی حدود 8 ثانیه برآورد شده است.  

میزان دقت در سنجش دما 

این حسگرها، دمای محیط را با 0.3 الی 0.5 درجه خطا سنجش می کنند و معمولا میانگین زمان سنجش و پاسخ دهی بین 5 تا 30 ثانیه طول می کشد. محدوده دمایی قابل سنجش از منفی 40 درجه تا مثبت 124 درجه سانتی گراد است. 

بررسی سنسورهای SHT نسل دوم 

بررسی سنسورهای SHT نسل دوم - چیکن هچ

سنسورهای نسل دوم SHT نیز از سه مدل دیجیتالی به نام های SHT20 ،SHT21 و SHT25 تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته شده است : 

میزان دقت در سنجش رطوبت 

سنسورهای SHT نسل دوم نیز قادر به سنجش رطوبت از صفر تا صد درصد بوده و معمولا میزان خطای آنها بین 1.8 الی 3 درصد می باشد که نسبت به نسل اول، دقت بیشتری پیدا کرده اند. میانگین زمان سنجش رطوبت و پاسخ دهی حدود 8 ثانیه است که در این مورد نسبت به نسل قبلی پیشرفتی نداشته است. بهترین سنسور از این نسل، مدل SHT25 می باشد که خطای آن در سنجش رطوبت 1.8± درصد است. 

میزان دقت در سنجش دما 

میزان خطای سنسورهای نسل دوم SHT در سنجش دما، بین 0.3 الی 0.4 درجه سانتی گراد می باشد که نسبت به نسل اول دقت بیشتری پیدا کرده است. میانگین زمان سنجش و پاسخ دهی در سنسورهای نسل دوم نیز بین 5 تا 30 ثانیه است که می توان گفت  نسبت به نسل اول پیشرفتی نداشته است. محدوده دمایی قابل سنجش نیز از منفی 40 درجه تا مثبت 125 درجه سانتی گراد است. 

بررسی سنسورهای SHT نسل سوم 

بررسی سنسورهای SHT نسل سوم - چیکن هچ

سنسورهای SHT نسل سوم تفاوت بیشتری نسبت به دو نسل قبلی دارند و در سه مدل SHT30، SHT31 و SHT35 عرضه شده اند. این حسگرها در دستگاه جوجه کشی مطرح دنیا مانند آرکام  و دستگاه های جوجه کشی صنعتی سری هواباتور و درنا (ساخت ایران) نصب شده اند. 

بررسی میزان دقت در سنجش رطوبت

میزان خطا در سنجش رطوبت بین 1.5 تا 3 درصد می باشد و محدوده سنجش آنها نیز صفر تا 100 درصد رطوبت محیط می باشد. همانند نسل های قبلی، برای سنجش دقیق رطوبت نیاز به 8 ثانیه زمان دارند. مدل SHT35 با کمترین خطا یعنی 1.5± درصد، بهترین سنسور شناخته شده است. 

بررسی میزان دقت در سنجش دما

میزان خطای این نسل از سنسورها در سنجش دما بین 0.2 تا 0.3 درجه سانتی گراد می باشد که بسیار بهتر و دقیق تر از نسل های قبلی می باشد. هم چنین زمان لازم برای سنجش دما و پاسخ دهی سنسور، حدودا 2 ثانیه می باشد که بسیار کوتاه تر از نسل های قبلی می باشد. بنابراین با چنین توصیفاتی می توان گفت که حسگرهای نسل سه SHT پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و فرایند جوجه کشی را بسیار دقیق تر می کند. 

نتیجه گیری کلی 

با توجه به بررسی های انجام شده و اطلاعات ارائه شده در این مقاله، نسل های جدیدتر سنسور SHT بسیار دقیق تر و بهتر از نسل های قبلی عمل می کنند و برخلاف حسگرهای قدیمی یا آنالوگ موجود در بازار، نیازی به کالیبراسیون زیاد ندارند به عبارت دیگر این حسگرها، تهدیدی برای جوجه کشی محسوب نمی شود. 

بنابراین با تهیه ماشین های جوجه کشی مجهز به سنسورهای نسل جدید SHT، یا نصب سنسورهای نسل سه به بالا بر روی دستگاه جوجه کشی خود، تا حد زیادی به افزایش موفقیت در جوجه کشی دست پیدا خواهید کرد. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و احترام.

    ممنون بابت مقایسه ای که کردید.

    عمر و کارایی این سنسور ها چطور هستند؟

    یک سال کارکرد مفید در شرایط کاری ذکر شده را دارا هستند؟
    این مدل سنسور از سری dht22 دقیق تر و ارزان تر ذکر شده اند !

    خداقوت. ایام به کام .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس