ستر و هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی کلاهبرداری است یا واقعی؟

بررسی مزایا و معایب ستر و همزمان

استفاده از دستگاه های ستر و هچر همزمان ، مشکلات بسیاری از پرورش دهندگان را در مورد ستر و هچر جداگانه حل کرده است. این دستگاه ها همچنین تاثیر زیادی را در افزایش راندمان جوجه کشی از گله دارند.

در این مقاله از چیکن هچ می خواهیم به بررسی ستر و هچر و اینکه آیا دستگاه های جوجه کشی با چنین قابلیتی واقعا کارا هستند و یا کلاه برداری بیش نمی باشند، بپردازیم. پس در ادامه ی مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» دارای بدنه ی PVC سه لایه و بسیار مقاوم
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
» دارای کاربری اسان و عملکرد دقیق
قیمت : 10,500,000تومان

ستر چیست؟

به اولین دوره ی جوجه کشی از تخم نطفه دار ستر (setter) گفته می شود. این دوره از اولین روز قرارگیری تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی آغاز می شود. در ادامه، جنین آهسته آهسته در داخل تخم رشد کرده و تبدیل به جوجه می شود. توجه به میزان دما، رطوبت، تهویه و چرخش تخم ها در این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است.

هچر چیست؟

سه روز پایانی دوره ی جوجه کشی دوران هچر (hatcher) نامیده می شود. در طول این سه روز جوجه سعی می کند از داخل تخم خارج شود. در دوره ی ستر چرخاندن تخم ها باید متوقف شود. چون جنین دیگر به جوجه تبدیل شده است و نیازی به انجام این کار نیست.

بررسی ستر و هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی

دستگاه هایی که دارای قابلیت ستر و هچر همزمان می باشند، قادر هستند هم شرایط ستر و هم شرایط هچر را برای تخم ها فراهم کنند. همانگونه که ذکر شد میزان دما و رطوبت در این دو دوره باهم متفاوت است. بنابراین این دستگاه با بهره گیری از هوش مصنوعی قادر است شرایط لازم برای جوجه کشی از تخم ها را در هر دو دوره ایجاد کند.

ویدیوی واقعی یا دروغ بودن دستگاه های ستر و هچر همزمان 

در ویدیوی آموزشی زیر به تحلیل نحوه ی کارکرد دستگاه های ستر هچر همزمان پرداخته شده است. در واقع این ویدیو به بررسی علت اینکه چرا برخی از تولید کننده ها با دستگاه های ستر هچر همزمان موافق نیستند می پردازد.

چرا برخی از تولید کننده ها با ستر و هچر همزمان موافق نیستند؟

دستگاه های مطرح دنیا، موفقیت جوجه کشی با استفاده از روش ستر و هچر همزمان را اثبات کرده اند و حتی تولید کننده های بزرگی همچون آرکام، چیموکا و برینسا نیز دستگاه های ستر و هچر همزمان را روانه بازار می کنند.

اما علت اینکه برخی از تولید کننده های داخلی با دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان موافق نیستند، به عدم توانایی آنها در تولید چنین دستگاه هایی مربوط می شود. چرا که دستگاه های آنها طوری طراحی شده که فن در قسمت پایین قرار داشته و شرایط ستر و هچر همزمان را فراهم نمی کند. برخی از تولید کننده ها نیز برای مطرح شدن، اقدام به تخریب سایر تولید کننده ها می کنند.

حتی مجموعه اسکندری که از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه های جوجه کشی در ایران است، تمامی دستگاه های جوجه کشی صنعتی خود را به صورت ستر و هچر همزمان وارد بازار می کند که ظرفیت واقعی آن، همان ظرفیت ستر است و فضای در نظر گرفته شده برای هچر، محاسبه نشده است.

به عنوان مثال دستگاه 252 تایی اسکندری، با اینکه به صورت ستر و هچر همزمان تولید شده است، اما ظرفیت ستر آن 252 تخم است و ظرفیت هچر آن جزو ظرفیت کلی دستگاه در نظر گرفته نشده است. در حالی که دستگاه های ستر و هچر همزمان مطرح دنیا، از مجموع ظرفیت های ستر و هچر به عنوان ظرفیت کلی دستگاه استفاده می کنند.

چرا برخی تولید کننده ها با ستر و هچر همزمان موافق نیستند؟ - چیکن هچ

دستگاه های ستر و هچر همزمان چه تفاوتی با سایر دستگاه های جوجه کشی دارند؟

دستگاه هایی که فقط قابلیت ستر را دارا می باشند امکان چرخش تخم ها را تا پایان دوره توسط موتور و راک فراهم می کنند. اما دستگاه هایی که تنها دارای قابلیت هچر می باشند، موتور چرخاننده ی تخم ها را ندارند و برای استفاده از آنها باید تخم ها را پس از پایان یافتن دوره ی ستر از دستگاه خارج کرده و به دستگاه هچر منتقل کرد. این دستگاه شرایط ایده آل برای رشد جوجه را در 3 روز پایانی فراهم می کنند.

مهندسین طراحی کننده ی  ماشین های جوجه کشی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا به فکر چاره ای برای حل این مشکل افتادند که در نهایت منجر به اختراع دستگاه ستر و هچر همزمان شد که در واقع کل دوره جوجه کشی در یک دستگاه جوجه کشی طی می شود.

تفاوت دستگاه های ستر و هچر همزمان با سایر دستگاه های - چیکن هچ

نحوه ی کارکرد ستر و هچر همزمان در دستگاه های جوجه کشی

نحوه ی عملکرد این دستگاه ها بدین گونه است که قسمت بالایی آنها به دوران ستر و قسمت پایینی،  به دوران هچر اختصاص دارد. همچنین در دستگاه های بزرگ و صنعتی از یک طرف دستگاه برای ستر و از طرف دیگر آن برای هچر استفاده می شود.

دستگاه های ستر و هچر همزمان طوری طراحی شده اند تا دما در قسمت بالایی آن بالاتر از قسمت پایینی باشد و هم چنین قسمت بالایی آن رطوبت کمتری نسبت به قسمت پایینی داشته باشد.  هنگامی که تخم های قرار داده شده در قسمت بالایی دستگاه از مرحله ی ستر خارج شدند در این حالت می توان آنها را به سبد مخصوص مرحله ی هچر انتقال داد تا تخم ها به جوجه تبدیل شوند.

بهترین جایگزین برای دستگاه های ستر و هچر همزمان 

اگر جزو پرورش دهنده هایی هستید که تخم های نطفه دار را از مکان دیگری تهیه می کنید و چند روز توقف پس از هر دوره جوجه کشی دارید و به عبارتی پس از هر بار جوجه کشی فرصت چند روزه برای شستشو و ضدعفونی دستگاه دارید، استفاده از یک دستگاه تمام ستر کفایت خواهد کرد.

اما کسانی که دارای گله تخم گذار هستند و به صورت روزانه تخم های نطفه دار جدیدی را برداشت میکنند، حتما بایستی از دو دستگاه مجزا استفاده کنند که یکی برای دوران ستر و دیگری برای دوران هچر استفاده خواهد شد. اما اگر توانایی خرید دو دستگاه مجزا را ندارید، می توانید از یک دستگاه ستر و هچر همزمان استفاده کنید.

بنابراین بهتر است تخم ها هر چه سریعتر وارد دستگاه شوند تا جوجه کشی از آنها آغاز شود. چه بسا بسیاری از افراد، تخم ها را در شرایط ایده آل و مناسبی انبار نمی کنند و همین امر سبب کاهش راندمان جوجه کشی و جوجه نشدن تخم ها می شود.

لازمه جوجه کشی از تخم های تازه نیز وجود دو دستگاه مجزا و یا یک دستگاه ستر و هچر همزمان است، چون با انتقال (تخم های رسیده به دوران هچ) از قسمت ستر به قسمت هچر، فضا برای تخم های جدید باز می شود و جوجه کشی مداوم و بدون وقفه ای طی خواهد شد.  

افرادی که جوجه کشی مداوم می کنند، موفق ترند

تجربه نشان داده که پرورش دهنده های دارای گله مولد تخم نطفه دار، بیشترین درآمد را از جوجه کشی کسب می کنند و موفق تر هستند. به این دلیل که تخم ها را به صورت تازه در داخل دستگاه قرار می دهند و از آنجایی که به کمک دستگاه های ستر و هچر همزمان جوجه کشی مداومی را انجام می دهند، نیازی به انبار تخم ها ندارند. که در این حالت نیز راندمان بسیار بالایی را از جوجه کشی به دست می آورند.

تازگی تخم ها و جوجه کشی مداوم از آنها دو عامل مهمی هستند که سبب موفقیت افراد دارای گله می شوند.

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته از چیکن هچ به واقعی یا کلاهبرداری بودن دستگاه های ستر و هچر همزمان اشاره شد و از آنجایی که بسیاری از تولید کننده های مطرح جهان، دستگاه های خود را به صورت ستر و هچر همزمان تولید می کنند، این خلاقیت به افزایش سود و درآمد پرورش دهنده ها کمک کرده است. بنابراین این دستگاه ها کاملا واقعی بوده و ادعای برخی از تولید کننده ها مبنی بر کلاهبرداری بودن آنها کاملا بی اساس بوده  و بر مبنای برداشت شخصی آنها می باشد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ببخشی سوال
    دستگاه جوجه کشی ۲۴ تایی مخصوص شترمرغ ستر و هچر همزمان هستند یا برای جوجه کشی هردو دستگاه (ستر و هچر) لازم هست؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام جوجه کشی از تخم شتر مرغ به صورت ستر هچر همزمان اصلا توصیه نمیشه و کار اصولی نیست
      بهترین کار تهیه دوتا دستگاه هستش و یا یک دستگاه به صورت ستر جدا و هچر جدا

  2. سلام با تشکر از شما بابت مقاله های آموزشی عالی و توضیحات کامل
    بنده حرفه ای نیستم اما روش ستر و هچر هم زمان بسیار عالی هست و فقط با زدن تاریخ روی تخم ها و جابه‌جایی روزانه تخم های آماده هچ به هچر و جایگزین تخم جدید کار خیلی آسان و پربازده تر خواهد بود

    1. سلام ممنون از محبت شما
      بله دقیقا همینطوره و الان تقریبا تمام شرکت های تاپ و به روز دنیا از همین فناوری استقاده می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس