واکسن های مورد نیاز شترمرغ | زمان واکسیناسیون شترمرغ

مهمترین واکسن های شترمرغ

شترمرغ ها نیز درگیر بیماری های مختلفی میشوند به ویژه 3 بیماری خطرناک صنعت طیور از جمله نیوکاسل، آنفولانزا و برونشیت باعث تلفات زیادی در بین این حیوانات میشود. متأسفانه تحقیق کامل و جامعی در خصوص برخی از بیماری های شترمرغ انجام نگرفته است و هنوز هم برخی از بیماری های مربوط به این پرنده، بدون داروی خاصی می باشند. شترمرغ ها عمدتا در برابر بیماری های ویروسی و باکتریایی واکسینه میشوند و برای این منظور نیز از واکسن های مختلفی استفاده میشود.

تمامی افرادی که به پرورش شترمرغ علاقه مند هستند باید حتما به زمان واکسیناسیون شترمرغ ها اهمیت دهند و نحوه تجویز آن را هم بدانند. قبل از هر چیزی در ابتدای این متن توصیه میکنیم که حتما برای تعیین زمان واکسیناسیون شترمرغ ها از همان سن یک روزگی اقدام نموده و حتما با یک دامپزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. چرا که در بیشتر مناطق با توجه به آلودگی و بیماری های آن منطقه برنامه واکسیناسیون برای شترمرغ ها تعیین میشود. ما در ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن هچ واکسن های مورد نیاز شترمرغ، زمان و نحوه مصرف آنها را توضیح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
» طراحی شده برای جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ
» برخورداری از بدنه ی PVC مقاوم و قابل شستشو
» دارای برد جوجه کشی ضد نویز هوشمند
قیمت : 24,600,000تومان

واکسن آنفولانزا

آنفولانزا یک بیماری ویروسی بوده و تنها راه مبارزه با این بیماری واکسینه کردن پرندگان قبل از بیماری می باشد. بنابراین در زمان مبتلا شدن شترمرغ به این بیماری، واکسن زدن دیگر فایده ندارد. نام واکسن این بیماری AI روغنی است و اولین دوز 1 سی سی از این واکسن در سن 9 یا 10 روزگی بصورت زیر جلدی گردن به جوجه شترمرغ ها تزریق میشود.

دومین دوز (1 سی سی) نیز در سن 5 هفتگی تکرار میشود. پس از آن هر 6 ماه یکبار شترمرغ ها باید 2 سی سی از این واکسن را به شکل تزریق زیرجلدی گردن دریافت کنند. شترمرغهایی که بعنوان مولد نگهداری میشوند، باید حتما برنامه واکسیناسیون منظمی داشته باشند.

مهمترین بیماری های شترمرغ به همراه علائم آن کدامند؟ کلیک کنید.

واکسن نیوکاسل

بیماری ویروسی نیوکاسل بسیار مسری و خطرناک در بین طیور می باشد و همچون بیماری آنفولانزا فقط از طریق واکسیناسیون اولیه میتوان از این بیماری پیشگیری کرد.

برای ایجاد ایمنی در جوجه شترمرغ ها در برابر بیماری نیوکاسل، آنها ابتدا در سن 10 الی 14 روزگی به روش قطره چشمی واکسن لاسوتا را باید دریافت کنند. دومین دوز با واکسن روغنی کشته در سن 3 الی 4 هفتگی تکرار میشود. دوز مصرفی نوبت دوم این واکسن 1 سی سی بوده و به شکل زیرجلدی گردن تزریق میشود.

واکسن نیوکاسل - چیکن هچ

سپس جوجه ها یک مرتبه دیگر در سن کمتر از 6 ماهگی، 1 سی سی واکسن روغنی کشته را بصورت تزریق زیر جلدی دریافت میکنند. همچنین بعد از سن 6 ماهگی هر 6 ماه یکبار نیز شترمرغ ها باید 2 سی سی از واکسن روغنی کشته نیوکاسل را بصورت زیر جلدی گردن دریافت نمایند.

واکسن آبله برای شترمرغ

واکسن آبله مورد استفاده برای شترمرغ ها، FOWELL POX نام دارد. این واکسن در سن 4 الی 6  هفتگی با دوز مصرفی 1 سی سی به زیر بال جوجه شترمرغ ها تزریق میشود. این واکسن فقط یک مرتبه به شترمرغ ها زده میشود و نیازی به تکرار ندارد.

واکسن آنتروتوکسمی

این بیماری روده ای بیشتر در دام هایی همچون گوسفند و بز شایع می باشد ولی در شترمرغ ها نیز گزارش شده است. بیماری آنتروتوکسمی تیپ های مختلفی دارد که دو تیپ C و D آنها در شترمرغ ها قابل توجه می باشند. برای همین توصیه شده است که در سن 7 روزگی، به جوجه شترمرغ ها 0/5 سی سی از واکسن روغنی (Enterotoxemia Vaccine) بصورت زیر جلدی گردن تزریق شود.

در برابر تیپ D این بیماری نیز از واکسن آنتروکسمی هیدرو اکسید آمونیوم استفاده میشود. 1 سی سی از این واکسن را باید جوجه ها در سن 4 هفتگی به شکل زیر جلدی گردن دریافت کنند.

واکسن بیماری سیاه زخم یا شاربن در شترمرغ ها

عامل این بیماری باکتریایی بوده و بیشتر دام های گیاه خوار به این بیماری مبتلا میشوند. بیماری سیاه زخم در شترمرغ ها تلفات بسیار زیادی را باعث میشود و یک بیماری مسری و خطرناک تلقی میشود. همچنین این بیماری بین انسان و دام مشترک است.

برای واکسینه کردن شترمرغ ها در برابر بیماری سیاه زخم از واکسن Anthrax spore Vxccine استفاده میشود. سن مناسب برای زدن واکسن بیماری سیاه زخم به جوجه ها 3 الی 5 ماهگی میباشد. دز مصرفی این واکسن 1 سی سی بوده و فقط در یک نوبت آن هم به شکل زیر جلدی گردن تزریق میشود.

واکسن شاربن جهت پیشگیری از بیماری عفونت باسلیوس آنتراسیس ( یک نوع بیماری عفونی گوارشی) نیز موثر می باشد.

واکسن بیماری بوتولیسم

واکسن بیماری بوتولیسم - چیکن هچ

بیماری بوتولیسم سیستم عصبی شترمرغ را فلج نموده و پرنده را زمین گیر میکند. شترمرغ ها نیز همانند دیگر طیور بیشتر به سویه C بیماری بوتولیسم مبتلا میشوند. بنابراین بهتر است که شترمرغ ها در سن 3 الی 5 ماهگی، واکسن Vaccine Botulinum c.botulinum (Type c) antisera را دریافت کنند. این واکسن در دو مرتبه به فاصله ی 4 هفته ای و هر بار با دز مصرفی 1 سی سی به زیر پوست گردن شترمرغ ها زده میشود.

چند نکته در مورد واکسن زدن به شترمرغ ها

سیستم ایمنی شترمرغ ها 10 الی 14 روز بعد از دریافت واکسن تحریک میشود. بنابراین واکسیناسیون را باید حداقل دو هفته زودتر از تهدید بیماری انجام داد.

تجویز گله ای واکسن از طریق اب آشامیدنی به شترمرغ ها توصیه نمیشود و بیشتر به شکل تکی و زیر جلدی به آنها واکسن زده میشود.

قسمت ران شترمرغ ها عصب های زیادی دارد و در برابر واکسن زدن حساس است و نباید به این ناحیه واکسن زد.

برنامه پیشنهادی برای واکسیناسیون جوجه شترمرغ ها را حتما از دامپزشک متخصص منطقه خود تهیه کنید.

اگر هیچ گونه تجربه یا آموزشی درباره نحوه واکسن زدن به شترمرغ نمیدانید از انجام این کار خودداری کنید.

در زمان واکسیناسیون، جوجه ها دچار استرس میشوند برای کاهش استرس ناشی از واکسیناسیون با نظر دامپزشک میتوان از برخی داروهای ضد استرسی نیز استفاده کرد. همچنین زمانیکه این پرندگان درگیر استرس باشند بهتر است که واکسیناسیون را برای مدت کوتاهی به تأخیر انداخت.

از سن یک سالگی به بعد توصیه میشود که تیتر خون از شترمرغ ها گرفته شود تا برنامه واکسیناسیون بر اساس تیتر خون مشخص شود.

نکته مهم پایانی

در این مقاله یک برنامه پیشنهادی برای واکسن زدن به شترمرغ ها را توضیح دادیم. این مقاله صرفا جهت اطلاع شما مخاطبین عزیز از واکسن هایی بود که برای پیشگیری بیماری در شترمرغ ها استفاده میشوند. بار دیگر تأکید میشود که حتما با نظر یک دامپزشک برای واکسیناسیون شترمرغ های مزرعه خود اقدام کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم توصیه های مهم دامپزشکی درباره محافظت از جوجه شترمرغ ها را مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋