بهترین شرایط برای نگهداری و ذخیره تخم بوقلمون قبل از جوجه کشی

شرایط دما و رطوبتی مناسب برای نگهداری و انبار تخم نطفه دار بوقلمون

یکی از مهم ترین بخش های پروسه جوجه کشی مربوط به مراقبت و ذخیره تخم های تولید شده قبل از آغاز فرآیند جوجه کشی است. معمولاً تخم ها را قبل از قرار دادن داخل دستگاه جوجه کشی برای مدتی در یک انبار تحت شرایطی خاص ذخیره می کنند به نحوی که در طول این مدت قابلیت جوجه درآوری تخم ها تا حد ممکن کاهش نیابد. در صورتیکه هر یک از این شرایط به خوبی اجرا نشود راندمان هچ تخم های نطفه دار به شدت کاهش یافته و حتی ممکن است تخم ها دیگر قابل استفاده برای جوجه کشی نباشند. ذخیره تخم های نطفه دار ماکیان بنا به دلایل مختلفی صورت می پذیرد.

در این مقاله از چیکن هچ شرایط بهینه برای ذخیره تخم نطفه دار بوقلمون، علل ذخیره تخم ها و برخی موارد دیگر را بطور کامل بررسی خواهیم نمود.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بوقلمون
» مجهز به بدنه ی PVC با عایق بندی استاندارد
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان و جوجه کشی مداوم از تخم ها
قیمت : 10,500,000تومان

دلایل ذخیره تخم های نطفه دار بوقلمون قبل از جوجه کشی

⚡ یکی از مهم ترین دلایل برای ذخیره تخم بوقلمون و سایر ماکیان قبل از آغاز جوجه کشی رساندن تعداد تخم ها به حد نصاب و تکمیل ظرفیت دستگاه جوجه کشی است.

⚡ همچنین قرار دادن تخم هایی که به تازگی تولید شده و هنوز گرم هستند در داخل دستگاه جوجه کشی، راندمان جوجه درآوری را کاهش می دهد. بدین منظور تخم های بوقلمون باید (در بهترین حالت) 24 ساعت قبل از قرار گرفتن داخل دستگاه جوجه کشی در اتاقی ذخیره شوند.

⚡ مدت زمانی که تخم های نطفه دار بوقلمون ذخیره می شوند فرصت خوبی برای به تعادل رسیدن زرده و سفیده و قرار گرفتن نطفه در محل مناسب است.

⚡ در این مدت گاز آمونیاک حاصل از تخم هایی که به تازگی تولید شده اند قبل از قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی خارج می شود.

برای آشنایی با فصل و همینطور سن مناسب تخم گذاری بوقلمون روی لینک مقابل کلیک کنید : بوقلمون در چه سنی تخمگذاری می کند؟

شرایط محل مناسب برای ذخیره سازی تخم های نطفه دار بوقلمون

شرایط محل مناسب برای ذخیره سازی تخم های نطفه دار بوقلمون - چیکن هچ

محل ذخیره سازی تخم های بوقلمون باید کاملاً بهداشتی و تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشد. در غیر اینصورت تخم ها در معرض انواع میکروب ها و باکتری ها قرار گرفته و ممکن است این آلودگی ها از طریق منافذ پوسته وارد تخم شده و باعث مرگ جنین شوند. حتی در صورتیکه جنین سالم بماند پس از تولد دچار انواع بیماریها و عفونت ها چون عفونت بند ناف خواهد گردید و ممکن است بسیاری از جوجه ها تلف شوند.

همچنین اتاق ذخیره باید شامل انواع تجهیزات و دستگاه های لازم جهت تأمین و تنظیم دما و رطوبت محیط باشد. چرا که تخم های نطفه دار بوقلمون نسبت به دما و رطوبت بسیار حساس هستند و باید تحت شرایط خاصی ذخیره شوند.

اتاق باید بخوبی محصور باشد تا حیوانات از جمله سگ، گربه و روباه و همچنین جوندگان نتوانند به داخل آن راه یابند.

نکته: از ذخیره تخم ها داخل سالن و محل نگهداری بوقلمون ها خودداری نمایید. چرا که سالن پرورشی محل تجمع فضولات و ترشحات بدن پرندگان و همچنین گرد و غبار بوده و محیط آن برای تخم ها بسیار آلوده و مضر است.

اگر شما نیز قصد دارید در زمینه پرورش بوقلمون سرمایه گذاری نموده و از طریق فروش تخم های نطفه دار، نیمچه های گوشتی یا گله های مولد به درآمد برسید مطالعه مقاله سود و درآمد و هزینه های پرورش بوقلمون را توصیه می کنیم.

حداقل و حداکثر زمان برای ذخیره سازی تخم بوقلمون چه مدت می باشد؟

معمولاً تخم های نطفه دار بوقلمون را به مدت 2 الی 7 روز ذخیره می کنند. در حالت کلی هرچه طول مدت ذخیره تخم های نطفه دار کمتر باشد امکان تبدیل تخم به جوجه بیشتر خواهد بود. اما در صورتیکه مجبور به ذخیره طولانی مدت تخم های بوقلمون هستید حداکثر زمان پیشنهادی 7 روز می باشد. در صورتیکه تخم ها بیش از 7 روز ذخیره شوند راندمان هچ آنها به شدت پایین خواهد آمد. البته سن گله مادر نیز بر این مدت زمان تأثیر دارد. تخم هایی که حاصل گله های مولد خیلی جوان هستند قابلیت ذخیره سازی بلند مدت را ندارند.

همچنین اگر برای شروع پروسه جوجه کشی عجله دارید باید به مدت 24 ساعت از زمان تولید تخم ها صبر نموده و در این مدت آنان را در انبار تحت شرایط خاص نگهداری کنید. زیرا در صورتیکه تخم ها به محض تولید داخل دستگاه جوجه کشی قرار داده شوند نیز راندمان جوجه در آوری آنان کاهش خواهد یافت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جوجه کشی طبیعی بوقلمون روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش کرچ شدن بوقلمون

دمای بهینه برای ذخیره تخم های نطفه دار بوقلمون و اهمیت آن

دما یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در ذخیره سازی تخم ها به آن توجه شود. همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم تخم های نطفه دار بوقلمون (و همچنین سایر ماکیان) نسبت به دما حساس هستند. به نحوی که اگر دمای اتاق ذخیره از حد معینی گرم تر باشد نطفه داخل تخم شروع به رشد می کند. همچنین در صورتیکه هوای اتاق بیش از حد سرد باشد جنین از بین می رود.

تنظیم درجه حرارت بهینه برای ذخیره سازی تخم های نطفه دار بوقلمون رابطه مستقیمی با طول مدت نگهداری تخم ها دارد. در یک قاعده کلی هرچه طول مدت نگهداری تخم ها کوتاه تر باشد دمای ذخیره سازی بیشتر و هرچه طول مدت نگهداری طولانی تر باشد دما کمتر می شود.

دمای بهینه برای ذخیره تخم های نطفه دار بوقلمون و اهمیت آن - اندیشه سبز

دمای بهینه برای ذخیره تخم های نطفه دار بوقلمون 14 الی 15 درجه سانتیگراد می باشد. در صورتیکه طول مدت ذخیره کمتر از 5 روز باشد تخم ها را می توان در دمای 17 الی 18 درجه سانتیگراد نیز نگهداری نمود. اگر بنا به دلایلی طول مدت ذخیره سازی بیش از 10 روز باشد باید تخم ها را در دمای 12 الی 13 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. هرچند بنا به موارد ذکر شده در بخش های فوق بهتر است تخم های بوقلمون بیش از 7 روز ذخیره نشوند.

رطوبت بهینه برای ذخیره تخم نطفه دار بوقلمون و اهمیت آن

رطوبت نیز یکی از ضروری ترین فاکتورها در اتاق ذخیره است. رطوبت مناسب برای ذخیره تخم های نطفه دار بوقلمون بین 50 الی 60 درصد می باشد. تنظیمات دستگاه رطوبت ساز باید به نحوی باشد که در اثر رطوبت تولید شده خود تخم ها خیس نشوند.

در صورتیکه محیط خشک و دارای رطوبت کافی نباشد آب و مواد مغذی داخل تخم به مرور زمان از طریق منافذ موجود بر روی پوسته تبخیر شده و رشد و نمو جنین و سلامت آن به مخاطره می افتد. اگر رطوبت خیلی زیاد باشد پوسته تخم ها مرطوب گردیده و سطح آن مساعد رشد باکتری ها، قارچ ها و سایر میکروارگانیسم ها خواهد شد. این ذرات می توانند براحتی از طریق روزنه های موجود بر پوسته مرطوب تخم به داخل آن نفوذ نموده و باعث مرگ جنین شوند. بدیهی است که چنین تخم هایی قابل جوجه کشی نبوده و در صورت قرار گرفتن در داخل دستگاه سایر تخم ها را نیز آلوده خواهند ساخت. بنابراین لازم است که آنها را از تخم های سالم جداسازی نموده و از بین ببرید.

نحوه قرار گرفتن تخم های نطفه دار بوقلمون در طول مدت ذخیره سازی

به هنگام ذخیره سازی تخم های بوقلمون آنان را طوری داخل شانه قرار می دهند که بخش باریک تخم به سمت پایین و بخش پهن تر آن به سمت بالا قرار بگیرد. اما در صورتیکه طول مدت ذخیره سازی بیشتر از 7 روز باشد بهتر است آنان را طوری داخل شانه بچینید که انتهای پهن تر تخم به سمت پایین و انتهای باریک تر آن رو به بالا قرار بگیرد. زیرا پس از گذشت 7 روز کیسه هوایی داخل تخم به تدریج بزرگتر و آلبومین رقیق تر می گردد. در نتیجه زرده بالاتر آمده و لایه رویانی که بر روی بخش فوقانی زرده قرار دارد با کیسه هوایی تماس پیدا می کند و این عامل مرگ جنین را رقم می زند.

نحوه قرار گرفتن تخم های نطفه دار بوقلمون در طول مدت ذخیره سازی - چیکن هچ

تجربه نشان می دهد که در ذخیره سازی تخم بوقلمون به مدت بیش از 7 روز قرار گرفتن قسمت باریک تخم به سمت بالا در حفظ سلامت جنین تأثیر مثبتی دارد. اما از طرفی کیسه هوایی در وضعیت حساسی قرار می گیرد و هرگونه تکان و حرکتی می تواند باعث پارگی آن شود. پس اگر مجبور به ذخیره سازی تخم ها در این شرایط هستید باید با احتیاط کامل عمل کنید.

همچنین دقت کنید که این کار برای ذخیره سازی طولانی مدت تخم های بوقلمون مناسب می باشد و در مدت زمان های کمتر از 7 روز تخم ها نباید به حالت وارونه ذخیره شوند. از طرفی پس از اتمام مدت ذخیره سازی زمانی که می خواهید تخم های بوقلمون را داخل دستگاه جوجه کشی بچینید باید آنها را طوری داخل سینی های دستگاه قرار دهید که انتهای باریک تخم به سمت پایین قرار بگیرد.

آیا چرخش تخم های نطفه دار بوقلمون در زمان ذخیره سازی ضرورت دارد؟

بله. چرخش تخم های بوقلمون در این مدت می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت جنین و راندمان جوجه درآوری داشته باشد. در طول مدت ذخیره سازی باید روزی چهار مرتبه تخم ها را به آرامی بچرخانید. چرخش تخم های بوقلمون را می توانید بصورت دستی یا به حالت اتومات تحت زاویه 45 درجه انجام دهید.

دلیل چرخاندن تخم های نطفه دار بوقلمون در زمان ذخیره سازی چیست؟

چرخش تخم ها در این بازه زمانی از چسبیدن زرده و نطفه به پوسته داخلی تخم جلوگیری می کند. از طرفی جنین در اثر چرخش به بخشی از تخم که حاوی مواد مغذی و اکسیژن بیشتری است انتقال پیدا می کند. به همین دلیل چرخش تخم های بوقلمون در مدت ذخیره سازی راندمان هچ را افزایش می دهد.

شرایط ذخیره سازی تخم های نطفه دار بوقلمون به مدت بیش از ده روز

همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم نگهداری تخم های نطفه دار بوقلمون به مدت بیش از 7 روز راندمان جوجه درآوری را به شدت کاهش می دهد. در صورتیکه این مدت زمان بیش از 10 روز به طول بیانجامد جنین داخل تخم در وضعیت حساس تری قرار می گیرد و به همین دلیل نگهداری تخم ها باید در یک سری شرایط خاص صورت پذیرد تا از افت راندمان هچ جلوگیری شود.

یک. تخم ها را به حالت وارونه داخل شانه ها قرار دهید. طوری که قسمت پهن تخم به سمت بالا و قسمت باریک آن رو به پایین قرار بگیرد.

دو. درجه حرارت اتاق ذخیره را تا 12 درجه سانتیگراد کاهش دهید.

سه. تخم های بوقلمون را داخل پوشش مخصوص پلاستیکی بپیچید تا از هدر رفتن رطوبت داخل تخم ها جلوگیری شود.

تأثیر طول مدت ذخیره سازی بر طول دوره جوجه کشی

تجربه نشان می دهد که به ازای هر روز ذخیره سازی تخم ها طول دوره جوجه کشی یک ساعت بیشتر می شود. بنابراین باید روز تولید تمام تخم ها را به دقت ثبت کنید تا تخم های قدیمی تر زودتر از تخم های تازه تر داخل دستگاه جوجه کشی چیده شوند.

تأثیر طول مدت ذخیره سازی بر راندمان جوجه کشی

تأثیر طول مدت ذخیره سازی بر راندمان جوجه کشی - چیکن هچ

بررسی ها و تحقیقات نشان می دهند که هرچقدر طول مدت ذخیره سازی تخم های نطفه دار بوقلمون بیشتر شود و در واقع هرچقدر در انتقال آنها به دستگاه جوجه کشی تأخیر به وجود بیاید راندمان جوجه درآوری تخم ها کاهش خواهد یافت. به طوریکه راندمان هچ تخم نطفه داری که یک روز از زمان تولید آن می گذرد حدود 90 درصد می باشد. پس از آن ضریب تبدیل تخم به جوجه (راندمان جوجه درآوری) به ازای هر روز تقریباً 15 درصد کاهش خواهد یافت. به نحوی که در روز هفتم راندمان هچ تخم چیزی در حدود 20 الی 30 درصد خواهد بود.

اتمام دوره ذخیره سازی و ضرورت گرم کردن تخم های نطفه دار

از آنجائیکه تخم های نطفه دار بوقلمون در طول زمان ذخیره سازی در دماهای نسبتاً پایینی نگهداری می شوند بنابراین نباید بطور مستقیم وارد اتاق و دستگاه جوجه کشی شوند. زیرا با این کار تخم های سرد بطور ناگهانی در معرض هوای گرم قرار می گیرند. این عامل می تواند سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای تخم ها و روند جوجه کشی گردد.

از جمله این مشکلات می توان به ترک خوردن پوسته تخم، تعریق تخم و در نتیجه نفوذ باکتری های روی پوسته به داخل آن و مرگ جنین و … اشاره نمود. به همین دلیل تخم های نطفه دار بوقلمون باید پس از اتمام دوره ذخیره به مدت حدود هشت ساعت در معرض دمای 23 الی 27 درجه سانتیگراد قرار بگیرند. به این پروسه پیش گرم کردن تخم گفته می شود.

نکات ضروری در ذخیره سازی تخم های نطفه دار بوقلمون

یک. تا حد امکان تخم های بوقلمون را در تعداد کم ذخیره سازی نمایید تا در صورت بروز هر نوع مشکلی در پروسه ذخیره متحمل خسارت های سنگین نشوید. این موضوع بویژه برای افراد کم تجربه که به تازگی وارد فعالیت در عرصه جوجه کشی شده اند حائز اهمیت می باشد. اما در صورتیکه به هر دلیلی تعداد تخم های ذخیره شده بالا می باشد باید دقت بیشتری به خرج داده و از مناسب بودن تخم ها برای جوجه کشی، شرایط اتاق ذخیره و همچنین کارکرد صحیح تجهیزات داخل اتاق (چون دستگاه رطوبت ساز، تهویه و … ) اطمینان حاصل نمایید.

دو. از ذخیره سازی تخم های بد شکل (یعنی تخم هایی که بیضی شکل نبوده و بیشتر کروی یا استوانه ای مانند هستند و یا تخم های زیاد بزرگ و زیاد کوچک و دارای ترک و آلوده به خون و…)، اجتناب نمایید. این تخم ها حتی در صورتیکه بارور باشند قابلیت جوجه درآوری بسیار پایینی دارند. همچنین تخم های بسیار بزرگ یا کوچک اغلب نطفه دار نبوده و در صورتیکه در کنار تخم های بارور و سالم نگهداری شوند می توانند کیفیت و راندمان هچ آنها را نیز پایین بیاورند.

سه. به هنگام حمل و نقل و یا چرخش تخم های بوقلمون در طول مدت ذخیره سازی مراقب باشید که هیچ نوع ضربه یا آسیبی به آنان وارد نشود تا سلامت جنین یا راندمان هچ با مشکل مواجه نشود.

چهار. در روز سوم و هفتم ذخیره سازی تمام تخم های بوقلمون را کندلینگ نمایید تا تخم های بدون نطفه تشخیص داده شده و دور ریخته شوند. اگر این تخم های بدون نطفه داخل دستگاه چیده شوند راندمان جوجه درآوری تخم های نطفه دار را نیز به شدت کاهش خواهند داد.

پنج. به هیچ عنوان جهت نظافت تخم های بوقلمون از آب، گازهای شیمیایی یا مواد شوینده استفاده نکنید. پوسته تخم ها را می توانید با استفاده از یک مسواک تمیز به آرامی پاکسازی نمایید.

چکیده:

جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون و تمام انواع ماکیان پروسه ای حساس و شامل مراحل متعددی است. یکی از مهم ترین مراحل این پروسه ذخیره تخم های نطفه دار بوقلمون قبل از ورود به دستگاه جوجه کشی است. برای اینکه پروسه جوجه کشی را با موفقیت پشت سر بگذارید و شاهد تولد جوجه بوقلمون های سالم باشید باید از تخم های نطفه دار در مرحله ذخیره سازی بخوبی مراقبت نموده و آنان را در شرایط بهینه نگهداری کنید. در غیر اینصورت تعداد زیادی از تخم ها شانس تبدیل شدن به جوجه را از دست خواهند داد و یا با منظره هایی مانند جوجه های تلف شده داخل تخم مواجه خواهید شد. بنابراین باید تمام شرایط لازم برای ذخیره سازی را طبق آنچه که در این مقاله از وبسایت چیکن هچ عنوان نمودیم به طور دقیق و کامل اجرا نمایید.

از اینکه تا این بخش از مقاله ما را همراهی نمودید بی نهایت سپاسگزاریم. در صورت تمایل نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام من دستگاه جوجه کشی ندارم چطور میتونم تاآماده شدن بوقلمون ماده از تخمها مراقبت. کنم

    1. سلام دوست عزیز
      فرقی نداره جوجه شی با دستگاه انجام بشه و یا بصورت طبیعی
      به هر حال شرایط نگهداری تخما یکیه و به همین روالی هست که توی مقاله ذکر شده

    2. سلام دوست عزیز
      بیشتر از یک هفته نگهداری و انبار کردن تخم درصد هچ شدنشون میاد پایین
      بیشتر از این میزان هم قطعا راندمان کمی خواهی داشت
      بهتره دستگاهت رو زودتر تهیه کنی تا به مشکل بر نخوری

  2. سلام.آیا برای نگهداری تخم ها از آنجا که گفته شده رووزی ۴ بار بایید بچرخند دستگاهی وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس