سود و درآمد و هزینه های پرورش بوقلمون + طرح توجیهی 

سود و درآمد و هزینه های پرورش بوقلمون + طرح توجیهی

پرورش بوقلمون به دلیل سود دهی بالایی که دارد مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. بوقلمون ها اصالتا به کشور آمریکا تعلق دارند که در طول زمان از طریق تجار و بازرگان به کشورهای مختلفی اروپایی و شرقی من جمله ایران وارد شده است. 

از آن زمان مردم ایران متوجه طعم لذیذ و خواص فوق العاده گوشت بوقلمون شده اند و آن را به دو صورت سنتی و صنعتی پرورش می دهند. گوشت بوقلمون در بازار ایران نیز فروش خوبی دارد و همیشه مشتریان خاص خود را دارند و بوقلمون ها به دلیل سرعت رشد بالا و وزن گیری زیادی که دارند ، سود پرورش دهنده را تضمین کرده است. اگر شما نیز علاقه مند به پرورش بوقلمون هستید، با ادامه این نوشته از چیکن هچ همراه باشید تا شما را با سود پرورش بوقلمون و راهکارهای افزایش درآمد در این زمینه آشنا کنیم و هزینه های لازم برای راه اندازی این شغل نیز معرفی خواهند شد. 

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون بصورت حرفه ای
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» مجهز به برد کنترلر تماما اتوماتیک
قیمت : 15,800,000تومان

محاسبه سود پرورش بوقلمون

با اینکه بیشتر مردم ایران گوشت مرغ مصرف می کنند، اما طرفداران گوشت بوقلمون همیشه وجود داشته و به دلیل طعم بسیار خوب و کلسترول پایین افراد زیادی نیز هستند که علاقه مند به مصرف گوشت بوقلمون هستند. رستوران ها ، تالار ها و کشتارگاه ها و حتی فروشندگان پرنده های زنده مشتریان همیشگی شما هستند و خودتان نیز می توانید به صورت مستقیم تبلیغ کرده و آنها را با قیمت بالاتری به مصرف کننده نهایی بفروشید. 

از طرف دیگر سرعت رشد بوقلمون ها نسبت به میزان دان مصرفی آنها بالا می باشد، بازده رشد بوقلمون 1 به 3 است یعنی به ازای مصرف دو کیلو دان و یا سایر مواد غذایی ، یک کیلو گرم به وزن آن افزوده می شود. آنها در طول 4 الی 5 ماه به وزنی حدود 12 کیلو گرم می رسند و در این مدت حدود 36 الی 40 کیلو دان مصرف خواهند کرد. اما با استفاده از علوفه و مواد غذایی ارزان قیمت نیز می توان آنها را تغذیه نموده و بدین صورت هزینه های پرورش را کاهش داد. 

محاسبه سود پرورش بوقلمون - چیکن هچ

طبق برآوردهای انجام شده در تاریخ 15 بهمن 1399 قیمت هر بوقلمون معمولا بین 250 الی 300 هزار تومان می باشد و هر کیلو دان بوقلمون نیز 5000 تومان قیمت دارد و با فرض مصرف 35 کیلو دان توسط بوقلمون ها تا سن 5 ماهگی ، هزینه های تغذیه ای انجام شده برای آنها در این دوره 175 هزار تومان است، البته با استفاده از علوفه و سایر مواد غذایی می توان این هزینه ها را کاهش داد. هم چنین با احتساب سایر هزینه ها نیز حدودا می توان گفت که سود پرورش بوقلمون بین 20 الی 30 درصد در طول یک دوره 5 ماهه است. 

پرورش کدام نژاد از بوقلمون درآمد بیشتری خواهد داشت؟

بوقلمون ها دارای نژاد های زیادی هستند اما به طور کلی دو نژاد از آنها به منظور تولید گوشت و تخم نطفه دار پرورش داده می شوند که بوقلمون برنز و بوقلمون سفید (بیوتی) جزو آنها هستند. نکته را در نظر داشته باشید که بوقلمون ها در دو نوع تجاری و بومی وجود دارند، بوقلمون های تجاری یا همان اصلاح نژاد شده سرعت رشد بالا و وزن گیری بیشتری دارند و در صورت پرورش این نژادها درآمد بیشتری عاید شما خواهد شد. دو نژاد معرفی شده در فوق از نوع پرفروش و پر بازده هستند که پرورش آنها را به شما توصیه می کنیم.

مشکلات پرورش بوقلمون

مهم ترین مشکلی که هر پرورش دهنده بوقلمون را تهدید می کند، تلفات جوجه ها در هفته های اول تولد است که پرورش دهنده در این دوره باید توجه خاصی به جوجه ها داشته باشد و پیوسته مراقب آنها باشد. 

در دو هفته اول تولد باید دمای محیط پرورش جوجه ها را به 37 الی 39 درجه سانتی گراد برسانید که با استفاده از لامپ مادر مصنوعی و سایر تجهیزات گرمایشی امکان پذیر است. کف بستر را حتما با استفاده از پوشال های نرم بپوشانید تا کف پای جوجه ها زخمی نشود و از دانخوری و آبخوری های مناسب جوجه بوقلمون ها استفاده کنید که به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند.

مشکلات پرورش بوقلمون - چیکن هچ

حتما از مولتی ویتامین و مکمل های غذایی در تغذیه جوجه بوقلمون ها استفاده کنید تا طاقت و نیروی کافی برای رشد و مقابله با بیماری ها را داشته باشند. برخی از آنها قادر به شناسایی آب و غذای خود نیستند و از پوشال های بستر و فضولات تغذیه می کنند که باید به این مورد توجه کنید و حتما با قرار دادن نوکشان در آب و دان و از دسترس خارج کردن مواد خطرناک در محیط و تمیز کاری مرتب بستر ، به افزایش سطح سلامتی آنها کمک کنید. 

در روزهای اول تولد باید مدام مراقب آنها باشید و جوجه های بی حال و سست را از گله خارج کرده تا بیماری را به سایر جوجه ها انتقال ندهد، هم جنین باید فضای کافی برای پرورش آنها در نظر بگیرید تا زیاد متراکم نشوند چرا که احتمال تلف شدن جوجه های ضعیف زیر پای جوجه های قوی تر وجود دارد و حتما به تعداد مناسب از آبخوری و دانخوری استفاده کنید. 

اهداف پرورش بوقلمون

معمولا دو هدف برای پرورش بوقلمون وجود دارد، یکی پرورش بوقلمون گوشتی که آنها را در سن 5 ماهگی به بازار می فروشند و دومی تولید تخم نطفه دار بوقلمون که حتما باید از بوقلمون های بالغ و نر و ماده به صورت توامان نگهداری کرد. 

اغلب پرورش دهنده ها از روش دوم برای کسب درآمد استفاده می کنند چرا که توجیه اقتصادی بیشتری نیز دارد و چند جفت بوقلمون را نیز به منظور تولید تخم نطفه دار مورد نیاز برای جوجه کشی پرورش می دهند. هر بوقلمون در هر دوره تخمگذاری بین 20 الی 30 تخم خواهد گذاشت بنابراین فروش تخم بوقلمون به عنوان ماده غذایی خوراکی صرفه اقتصادی نخواهد داشت و حتما باید با جفت دادن بوقلمون ها، تخم هایی نطفه دار از آنها به دست آورد.

اهداف پرورش بوقلمون - چیکن هچ

دسته سوم از پرورش دهندگان تمایلی به نگهداری از بوقلمون های مولد ندارند و تمایل به خرید جوجه چند روزه و یا تخم نطفه دار از سایر پرورش دهنده ها را دارند. در صورت خرید جوجه یا تخم از فرد دیگری قطعا هزینه های پرورش افزایش خواهد یافت که در سود نهایی نیز دخالت خواهد داشت. 

بهترین روش برای دستیابی به جوجه بوقلمون

پرورش دهندگان به سه روش مختلف سعی در توسعه گله گوشتی خود دارند که عبارتند از خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی، خرید جوجه های چند روزه بوقلمون و خرید بوقلمون های مولد. در ادامه هر سه روش توضیح داده خواهد شد. 

روش اول – خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی

در این روش پرورش دهنده ها با خرید تخم نطفه دار بوقلمون و یک دستگاه جوجه کشی مناسب و با کیفیت سعی در جوجه کردن تخم ها را دارند. این روش ارزان ترین گزینه برای دستیابی به جوجه های یک روزه و سالم می باشد، البته باید در خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی دقت زیادی را به عمل آورید تا راندمان بالای جوجه کشی را نصیب خود کنید. در نوشته دستگاه جوجه کشی بوقلمون به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

روش دوم – خرید جوجه چند روزه بوقلمون

در این روش پرورش دهنده به جای صرف زمان برای تولید جوجه از تخم ، ترجیح می دهد با انجام هزینه بیشتر جوجه های چند روزه بوقلمون را خریداری کند. اما به این نکته دقت که جوجه های بوقلمون قیمت بالاتری نسبت به تخم آن دارد و الزاما همه جوجه ها سالم نیستند، بنابراین پیشنهاد می شود از پرورش دهنده های با تجربه و صادق خریداری کنید و از تزریق شدن واکسن های لازم نیز اطمینان حاصل کنید. پس در خرید جوجه ها حتما دقت کنید و قبل از خرید از سلامتی آنها اطمینان حاصل کنید تا درصد تلفات آن پایین باشد. 

روش سوم – خرید بوقلمون های مولد

بوقلمون های مولد ، نر و ماده هایی هستند که با هم سازگار هستند و از طریق جفت گیری اقدام به تولید تخم نطفه دار می کنند. در خرید بوقلمون های مولد حتما باید دقت لازم را به عمل آورید تا جف هایی کاملا سالم و جوان خریداری کنید. دقت کنید که بوقلمون ها در سن 7 ماهگی به بلوغ می رسند و تا سن یک سالگی بهترین زمان تخم گذاری آنها خواهد بود. پس می توان گفت که بوقلمون های یکسال به بالا توجیه اقتصادی نخواهد داشت. حتما به سلامت آنها توجه کنید چرا که تلف شدن آنها هزینه های زیادی را برای شما به بار خواهد آورد. این روش گران ترین ایده برای دستیابی به جوجه بوقلمون می باشد و کمتر پرورش دهنده ای آن را ترجیح می دهد. 

برآورد هزینه های پرورش بوقلمون

برآورد هزینه های پرورش بوقلمون - چیکن هچ

از جمله هزینه هایی که برای شروع کار پرورش بوقلمون باید انجام دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد، به دلیل متغیر بودن تعداد جوجه ها و نوسانات بازار از ارائه قیمت خودداری شده است:

الف – هزینه خرید تخم نطفه دار بوقلمون

ب – هزینه خرید دستگاه جوجه کشی

ج – هزینه خرید دان

د – هزینه اجاره مکان پرورش

هـ – هزینه آب و برق و گاز

و – هزینه خرید تجهیزات گرمایشی و تهویه

ز – هزینه خرید دانخوری و آبخوری

ک – سایر هزینه ها 

دریافت مجوز برای پرورش بوقلمون

جهت دریافت مجوز پرورش بوقلمون حتما باید تعداد 3 هزار قطعه در حال پرورش را داشته باشید چرا که سازمان جهاد کشاورزی به پرورش دهندگان دارای کمتر از 3 هزار قطعه بوقلمون گوشتی مجوز صادر نمی کند. بنابراین بدون نیاز مجوز نیز می توانید کار خود را شروع کنید. اما اگر در آینده قصد توسعه گله را داشته باشید و یا بخواهید مزرعه خود را گسترش دهید و یا از وام های بانکی بهره مند شوید حتما باید جهت اخذ مجوز اقدام کنید که برای این مورد می توانید به واحد جهاد کشاورزی منطقه خودتان مراجعه کنید. 

سخن آخر

پرورش بوقلمون و کسب درآمد از این روش با بازدهی بالا و ریسک پایینی همراه است به شرطی که اگر به این علاقه مند باشید و مطالعات و تجربیات خود را در این زمینه افزایش دهید تا در جهت کاهش تلفات و افزایش سودآوری قدم بردارید. کسانی که در این کار شکست می خورند مسلما از اشتباهات گذشته خود درس نمی گیرند و در مقابل افرادی نیز هستند که با چند سال شکست و ضرر ولی هم اکنون به یکی از پرورش دهنده های موفق بوقلمون در منطقه و حتی استان خود تبدیل شده اند، بنابراین تنها چیزی که شما را به موفقیت در پرورش بوقلمون خواهد رساند، سرمایه و پول نیست بلکه گنجینه تجربه است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام ممنون از اطلاعات کامل که گذاشتین من گاوداري داشتم الان سالن ها آماده میخام بوقلمون بیوتی پروار کنم ابتدا از کجا باید شروع کنم…به نظر خودم میگم اول از جوجه یه ماهه،شروع کنم بعد جوجه کشی ومولد وغیره …برای خرید جوجه به کجا مراجعه کنم ممنون

    1. اول از همه سالن رو به خوبی ضدعفونی کن
      بعدش از فن تهویه ، هیتر، لامپ ، دانخوری و ابخوری و … رو نصب کن
      بعدش جوجه چند روزه بوقلمون رو بخر و پرورش بده
      چند تا نر و ماده رو نگهدار به عنوان مولد
      از تخم اونا جوجه کشی کن و جوجه ها رو رایگان به دست بیار و کم کم گله رو توسعه بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس