چگونه از مرغ کرچ در فصل سرما مراقبت کنیم؟

کرچ شدن، معمولا در فصل بهار رخ می‌دهد، اما گاه مرغ در فصل سرما و یا زمستان نیز پذیرای این پدیده می‌شود. گرچه مرغ‌ها به ظاهر در مقابل سرما سرسخت به نظر می‌رسند اما مراقبت‌های ویژه‌ای باید در این فصل از آن‌ها به خصوص مرغ های کرچ صورت گیرد.

در این مقاله از وبسایت چیکن هچ به روش‌های مختلف نگهداری از مرغ کرچ در زمستان پرداخته‌ ایم تا با انجام اقدامات ضروری، راحتی مرغ کرچ را در زمستان مهیا سازید و از یخ زدگی و مرگ پرنده جلوگیری کنید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ با بیشترین راندمان
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» قابل اتصال به برق شهری و باتری
قیمت : 5,450,000تومان

آیا مرغ در زمستان کرچ می‌شود؟

همانطور که اشاره شد برخی از پرندگان در فصول سرد کرچ می‌شوند که در یک چنین موقعیتی شما به عنوان پرورش دهنده یا مالک مرغ باید شرایط محیطی مناسبی را برای مراقبت از او فراهم کنید تا از سرما تلف نشود.

مرغ هایی که کرچ می شوند، اشتهای خیلی کمی برای خوردن دان و غذا دارند و فعالیت بدنی آنها به پایین ترین حالت کاهش می یابد. این دو عامل سبب کاهش میزان متابولیسم بدن مرغ و در نتیجه کاهش دمای بدن او می شود که در صورت عدم توجه، با سرمازدگی و تلف شدن پرنده مواجه خواهید شد. 

نحوه مراقبت از مرغ کرچ در سرما

نحوه مراقبت از مرغ کرچ در سرما - چیکن هچ

مراقبت از مرغ کرچ نیازمند پیش زمینه‌هایی است که در سرما راحتی مرغ را فراهم کند این پیش زمینه‌ها عبارتند از بستر مناسب، ایجاد تعادل در دما، تهویه مطلوب، نوردهی مناسب و بهداشت کافی که  توام با تغذیه مناسب، در دسترس همیشگی مرغ کرچ قرار گیرد تا مرغ این دوران را با آرامش بیشتری سپری کند که در ادامه توضیحاتی در خصوص بستر قرارگیری و تغذیه مرغ کرچ در زمستان ارائه شده است. هم چنین اگر مایل به کرچ کردن مرغ خود هستید، حتما مقاله آموزش گام به گام کرچ کردن مرغ را بخوانید.

الف – فراهم کردن مکان مناسب برای مرغ کرچ

مرغی که در فصل سرما کرچ می شود، به محل های نسبتا تاریک و گرم پناه می برند و در داخل لانه خود و یا کف زمین می خوابند. 

برای مراقبت از مرغ کرچ حتما ارتفاع بستر مرغ را از سطح زمین، نیم متر بالاتر در نظر بگیرید و هم چنین حتما مقداری پوشال و کاه نرم به داخل لانه اضافه کنید، این کار باعث می‌شود بین زمین و بدن مرغ عایقی ایجاد شود تا پاها و بدن او دچار یخ زدگی نشود. محل کرچ مرغ باید نور کمی داشته باشد و ترجیحا محیط نسبتا تاریکی را ایجاد کنید. هم چنین بهداشت محیط را مرتبا انجام دهید تا همواره تمیز و بدون آلودگی باشد. این کار از رشد قارچ ها، تجمع فضولات، خیس شدن لانه و در نتیجه بیماری مرغ جلوگیری می کند. 

جهت تهویه هوای محیط، بهتر است یک فن تهویه کوچک در محل نصب کنید. این کار سبب خروج بوی نامطبوع و آمونیاک از محل شده و اکسیژن و هوای تازه را به مرغ می رساند. 

ب – گرم کردن محل کرچ مرغ 

گرم کردن محل کرچی مرغ، یک شرط اساسی و مهم در مراقبت از او می باشد. همانطور که اشاره شد، دمای بدن مرغ در فصل زمستان کاهش پیدا میکند و احتمال سرمازدگی و تلفات آن وجود دارد. برای حفظ سلامت پرنده حتما بایستی با قرار دادن یک لامپ مادون قرمز یا لامپ مادر مصنوعی با فاصله مناسب از بالای سر مرغ، به گرمای محیط کمک کنید. 

برخی از پرورش دهنده ها به کمک بخاری برقی یا بخاری گازی دودکش دار، محل نگهداری مرغ را گرم می کنند. استفاده از یک لامپ مادون قرمز کفایت کرده و نیازی به انجام هزینه بالا نیست. 

ب – استفاده از جیره غذایی مقوی برای گرم کردن بدن مرغ

در تغذیه مرغ از دانه های گرم مانند جو دوسر، گندم، ذرت، دانه یا کنجاله سویا و هم چنین مواد غذایی دارای پروتئین بالا مانند پودر گوشت، پودر ماهی، میلورم و یا جیره مخصوص مرغ استفاده کنید، 

ته مانده غذای خانگی به شرطی که روغن، نمک و ادویه جات زیادی نداشته باشد، می تواند برای مرغ کرچ شده مفید باشد. اگر غذایی دارای چربی و روغن است، بهتر است قبل از دادن به مرغ، کاملا شسته شود. 

در تغذیه مرغ کرچ شده حتما از آبخوری و دانخوری های پلاستیکی یا استیل استفاده کنید و قبل از هر وعده غذایی، این ظروف را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید تا آلودگی ها و عوامل بیماری زا کاملا از بین بروند. 

پس از قرار دادن آب و غذای تازه در اختیار مرغ کرچ، اطمینان حاصل کنید که غذای خود را مصرف کرده است. همانطور که گفته شد، اشتهای مرغ کرچ شده کاهش چشمگیری پیدا کرده و به طور معمول 80 درصد غذای کمتری مصرف می‌کند که این امر احتمال سوء تغذیه، بیماری، یخ زدگی بدن و حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از این امر دانخوری و آبخوری را در نزدیکی او قرار دهید تا دسترسی راحت‌تری به آن داشته باشد.

تقویت بدن مرغ کرچ در فصل سرما

زمانی که یک مرغ در فصل سرما کرچ می‌شود باید در کنار تغذیه اصلی تقویت کننده های دیگری در نظر گرفت که نوعی مکمل غذایی برای او باشد در این راستا می‌توانید از مولتی ویتامین، سرکه سیب و غذاهای مقوی با کربوهیدرات بیشتر استفاده کنید.

تقویت بدن مرغ کرچ در فصل سرما - چیگن هچ

جهت تامین مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین های لازم برای بدن مرغ می توانید از جیره مخصوص مرغ، مکمل های معدنی و سایر داروهای تقویت کننده با تجویز دامپزشک استفاده کنید. 

دمای ایده آل محیط برای مرغ کرچ شده در زمستان چقدر است؟

دمای ایده آل برای فضایی که مرغ کرچ در آن قرار می‌گیرد بین 25 الی 30 درجه می‌باشد علت این امر این است که مرغ کرچ شده انرژی که از طریق تغذیه کسب کرده را صرف گرم نگه داشتن بدن خود نکند. 

نژادهای مقاوم در برابر سرما 

تمامی نژادهای مرغ در یک درجه معین هوای سرد را تحمل نمی‌کنند و نژادهای مختلف درجه مقاومت متغیری در مقابل سرما دارند. نژادهای سنگین همانند پلیموت راک، ویاندوت، اورپینگتون زمستان خوبی را می‌گذرانند. نژادهایی که جثه کوچکتر و پرهای کمتری دارند برای حفظ گرمای بدن نیاز به مراقبت بیشتری دارند و در مقابل نژادهایی که دارای جثه بزرگتر و پر‌های پرپشت تری هستند از سختی بالایی در مقابل سرما برخوردارند.

سخن آخر

در این مقاله از وبسایت چیکن هچ در مورد نحوه نگهداری مرغ کرچ در زمستان و دمای محیطی مناسب برای حفظ مرغ در برابر سرما و یخ زدگی پرداختیم. اگر شما نیز با یک مرغ کرچ شده در فصل زمستان مواجه شده اید و روش‌های دیگری را در مراقبت از آن انجام داده‌اید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه‌ها درج کنید و اگر سوالی در این راستا برای شما پیش آمده مطرح کنید تا کارشناسان مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من یک عدد خروس دارم و دو تا مرغ دارم هر دوشونم تخم میزارن یکیشون پنجمین توخمشو امروز گذاشته ایا نطفه داره

    1. سلام دوست عزیز
      اونو باید نطفه سنجی کنی
      روز 7 تا 10 تو یه محیط تاریک نور فلش گوشیتو بگیر نزدیک تخم نگا کن ببین توش رگه های خونی می بینی یا نه
      اگه دیدی یعنی نطفه داره اگه داخل تخم شفاف بود و هیچی دیده نمی شد یعنی بی نطفس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس