شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه

راهنمای مراقبت از جوجه بوقلمون یک روزه

جوجه بوقلمون یک روزه تا سن 2 الی 3 هفتگی بسیار آسیب پذیر است و نیاز به مراقبت ویژه ای دارد. در این میان جوجه هایی که حاصل ماشین جوجه کشی هستند باید به شکل صحیح توسط پرورش دهنده مراقبت شوند. از آنجایی که جوجه یک روزه بوقلمون بهره هوشی پایینی دارد و زیاد به بوقلمون مادر وابسته است، نگهداری آنها کمی سخت تر از جوجه مرغ می باشد. در این پست از وبلاگ چیکن هچ شرایط نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه را بطور کامل شرح میدهیم. با مطالعه این مطلب و رعایت نکات آن، تلفات جوجه ها را در دوره بحران (دو هفته اول زندگی جوجه ها) به حداقل برسانید.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بوقلمون
» دارای سه فن باکیفیت با قدرت هوادهی بالا
» امکان چرخش یکنواخت و مداوم تخم ها بصورت آرام دور
قیمت : 10,500,000تومان

ایجاد حلقه پرورش

ایجاد حلقه پرورش و پن بندی یکی از روش های مهم برای مدیریت و افزایش درصد ماندگاری جوجه ها می باشد. پن بندی زمانی به کار میرود که تعداد زیادی جوجه بوقلمون یک روزه (بیش از 300 قطعه) برای پرورش داشته باشیم. لذا اگر تعداد کمی جوجه بوقلمون دارید نیازی به پن بندی سالن نیست.

پن بندی در همان روزهای نخست باید انجام گیرد. جوجه بوقلمون ها به شدت وابسته به مادرشان هستند و در طبیعت بوقلمون ماده محل آب و غذا را به جوجه ها نشان میدهد. اما در سیستم های صنعتی یا زمانیکه از تعداد زیادی تخم نطفه دار بوقلمون جوجه کشی میکنیم، جوجه ها خودشان باید در روز اول محل آبخوری و دانخوری را پیدا کنند. با قطعه بندی و پن بندی سالن، تعداد مشخصی جوجه بوقلمون در هر بخش قرار خواهند گرفت. در نتیجه در هر بخش جوجه ها سریعتر میتوانند به محیط عادت کنند و راه های رسیدن به آب و غذا را یاد بگیرند.

حلقه های پرورش را بعد از روز سوم جمع نموده تا تمامی جوجه ها با هم ترکیب شوند. در این صورت فضای بیشتری هم در اختیار جوجه ها قرار میگیرد.

نحوه پن بندی سالن نگهداری جوجه بوقلمون

برای پن بندی سالن پرورش جوجه بوقلمون به روش زیر عمل کنید:

با استفاده از کارتن پلاست یا کارتن مقوایی یک دایره با قطر 3.5 الی حداکثر 4.5 متر درست کنید. فضای داخل حلقه الزاما باید دایره ای بوده و بستر آن نیز از جنس پوشال باشد. ارتفاع این حلقه حداقل 45 سانتی متر خواهد بود.

نحوه پن بندی سالن نگهداری جوجه بوقلمون - چیکن هچ

برای هر یک از این حلقه ها 300 جوجه نر یا 400 جوجه ماده میتوان در نظر گرفت. بصورت ترکیبی هم 350 قطعه جوجه بوقلمون نر و ماده در هر یک از این حلقه ها قابل نگهداری خواهند بود. در هر پن یک عدد لامپ مادر مصنوعی بالای سر جوجه ها نصب نموده و به تعداد کافی آبخوری و دانخوری نیز به دور از دیوار قرار دهید.

محل نگهداری جوجه ها

محل نگهداری جوجه ها از قبل باید آماده باشد. ضدعفونی، پهن کردن بستر، چیدن آبخوری ها و دانخوری ها، قطعه بندی، چیدن سیستم های گرمایشی و لامپ مادر مصنوعی و سیستم روشنایی از جمله مواردی بوده که در آماده سازی سالن قبل از جوجه ریزی به آنها توجه میشود.

بستر نگهداری جوجه بوقلمون ها باید نرم بوده و سطح کافی از کف زمین داشته باشد. چون سطح زمین سرد است و اگر این سردی به پای جوجه ها منتقل شود، آنها در حالت ایستاده خواهند خوابید. همچنین سرمای کف باعث سرماخوردگی و اسهال در جوجه میشود. بستر سالن را با پوشال چوب و به اندازه 5 الی 8 سانتی متر پر کنید.

گرمای مورد نیاز جوجه بوقلمون یک روزه

جوجه بوقلمون یک روزه نیاز به محیط گرم با دمای 35 درجه دارد. قبل از انتقال جوجه ها به محیط نگهداری، باید گرمای آن محیط را تأمین کرده باشید. حتی دمای کمتر از 30 درجه در روز اول برای جوجه یک روزه مناسب نیست و باعث بیماری میشود. برای تأمین گرمای مورد نیاز جوجه ها لازم است که از مادر مصنوعی استفاده کنید. اگر تعداد بسیار کمی جوجه بوقلمون یک روزه دارید میتوانید با یک لامپ رشته ای گرمای مورد نیاز آنها را تأمین کنید. کافی است که لامپ را بالای سر جوجه ها و در ارتفاع مناسب نصب نموده تا جوجه ها از گرمای لامپ بهره ببرند.

اگر جوجه های یک روزه را از مراکز دیگری تهیه کرده اید هر چه سریعتر آنها را به حلقه پرورش منتقل نمایید. چون حمل و نقل باعث استرس و کاهش رطوبت بدن جوجه یک روزه میشود.

در زمان جوجه ریزی، در هر حلقه یا پن، جوجه ها را در نزدیکی آبخوری و دانخوری رها کنید. دانخوری مورد استفاده در 3 روز اول از نوع سینی خواهد بود. سایر دانخوری ها برای پذیرایی از جوجه ها در روزهای اول به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشوند.

در زمان رها کردن جوجه بوقلمون ها در داخل سالن، به هیچ عنوان سر و صدای بلند یا هر چیزی که باعث ترس و استرس جوجه ها شود، ایجاد نکنید. چون سر و صدای بلند باعث تجمع جوجه ها به دور هم شده و در این میان بعضی از جوجه ها در اثر فشار یا خفه شده یا لگد مال میشوند. البته کوران باد و نوردهی نامتقارن نیز باعث میشود تا جوجه ها فقط در یک گوشه تجمع کنند. برای جلوگیری از ازدحام جوجه ها بر روی هم حتما دمای سالن را بصورت یکنواخت و کنترل شده تنظیم کنید. در دمای کم جوجه ها به دور هم حلقه میزنند و در دمای بیش از حد گرم نیز در گوشه ها و کنار دیوار سالن تجمع میکنند.

زمانیکه جوجه ها به صورت یکنواخت در حلقه های پرورش پخش شده باشند، نشان از وضعیت خوب آنها می باشد.

در هفته اول رطوبت محیط نگهداری جوجه ها نیز بسیار مهم است. کمبود رطوبت و خشکی هوا باعث از دست رفتن آب بدن جوجه ها و کاهش شدید وزن آنها میشود. این از دست دادن آب به راحتی جوجه را کام مرگ میکشاند. لذا در هفته اول رطوبت محیط نگهداری جوجه ها را به بالای 50 درصد برسانید. در سالن های صنعتی رطوبت 65 درصد برای روزهای اول پیشنهاد میشود.

تغذیه جوجه بوقلمون یک روزه

همانطور که در ابتدای این پست ذکر شد، بهره هوشی جوجه بوقلمون ها پایین است و در پیدا کردن غذا نیاز به کمک دارند. تغذیه مهمترین و حساس ترین قسمت از پرورش جوجه بوقلمون یک روزه می باشد. غذا خوردن جوجه بوقلمون ها و مصرف آب توسط آنها بسیار مهم است. چون کمبود آب باعث دهیدراته شدن جوجه شده و گرسنگی نیز باعث بی حالی و مرگ جوجه میشود.

برای غذا دادن به بوقلمون یک روزه حتما از دان پیش استارتر استفاده کنید. دو بار در طول روز دانخوری های سالن را با مقدار کافی دان پر نموده ولی دانخوری در کل نباید خالی از دان باشد. همچنین به دلیل استفاده از دانخوری سینی، احتمال آلوده شده دان به فضولات جوجه ها و یا با مواد بستر وجود دارد. در این شرایط باید دان آلوده را دور بریزید تا جوجه ها درگیر عفونت های روده ای نشوند. آبخوری ها نیز باید همیشه پر از آب تازه و تمیز باشند. تحمل جوجه ها در برابر تشنگی بسیار پایین است و سریع تلف میشوند. در ساعت اولیه برای تأمین انرژی جوجه ها میتوانید از آب شیرین و الکترولیت ها در آبخوری آنها بهره ببرید.

تغذیه جوجه بوقلمون یک روزه - چیکن هچ

آبخوری ها را بصورت روزانه تمیز و با آب تازه مجددا پر کنید. چون ظروف آبخوری مستعد آلودگی می باشند و اگر به عوامل بیماری زا الوده شوند باعث شیوع سریع بیماری در گله میشود. حتی ذرات بستر نیز نباید به داخل آبخوری ها منتقل شود، در صورت مشاهده این نوع موارد سریعا آب مصرفی جوجه ها را تازه کنید و آبخوری را بشویید.

دیگر نکات مهم تغذیه جوجه ها را در مقاله تغذیه بوقلمون از جوجگی تا بلوغ بخوانید.

روشنایی محل نگهداری جوجه ها

در روز اول روشنایی 24 ساعته برای جوجه یک روزه بوقلمون نیاز است. شدت این روشنایی در حد 100 لوکس خواهد بود. این روشنایی 24 ساعته در روز اول باعث تحریک اشتهای جوجه ها شده و آنها را به حرکت کردن مجبور میکند. اگر جوجه بوقلمون های یک روزه تحرک نداشتند بهتر است که با دست آنها را وادار کنید تا حرکت کنند.

مدت زمان روشنایی و شدت نور از روز دوم به بعد باید کاهش یابد چون شدت نور زیاد باعث پرخاشگری و کانیبالیسم در جوجه ها میشود. برنامه روشنایی سالن پرورش بوقلمون با توجه به تخمگذار یا گوشتی بودن آنها از یک قاعده خاصی پیروی میکند. در مقالات بعدی برنامه نوری سالن پرورش بوقلمون را نیز برای شما ارائه خواهیم کرد.

جوجه بوقلمون در مقایسه با جوجه مرغ بیشتر در معرض مشکلات پا قرار دارد. بنابراین توجه به سطح مواد مغذی و ویتامین های دریافتی و همچنین توجه به کیفیت بستر نگهداری جوجه بوقلمون یک روزه امر حیاتی محسوب میشود. بستر خیس یا خیمری به سرعت باعث بروز بیماری و لنگیدن پای جوجه ها میشود. بنابراین در نقطه از سالن که دارای بستر خیس باشد، باید آن را با پوشال خشک جایگزین کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس