علت غذا نخوردن مرغ مینا | درمان بی اشتهایی مرغ مینا و دلایل آن

تغذیه نیاز اساسی هر پرنده است و غذا نخوردن پرندگان میتواند مشکلات جدی را برای سلامتی آنها به وجود آورد. همچنین غذا نخوردن مرغ مینا، زمینه لازم برای ابتلا به انواع بیماری ها را فراهم میکند. زمانی که پرنده از غذا خوردن دست بکشد، به مرور ضعیف شده و توانایی مقابله با بیماری ها را نخواهد داشت.

اولین اقدام برای حل این مشکل، یافتن علت غذا نخوردن مرغ مینا و برطرف کردن آن می باشد، در این مقاله از چیکن هچ، تمامی دلایل بی اشتهایی مرغ مینا و درمان آن آورده شده است.

دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
» جوجه کشی مصنوعی از مرغ مینا
» دارای به روزترین سنسور SHT
» مجهز به کنترلر پیشرفته
قیمت : 24,000,000تومان

چرا مرغ مینا غذا نمیخورد ؟

این سوال برای اکثر پرورش دهندگان مرغ مینا به وجود می آید، مینا ها پرندگانی بسیار حساس بوده و با کوچکترین تغییر در شرایط، دچار استرس و ناراحتی میشوند. مکانیزم دفاعی پرنده در مقابل بروز مشکلات، پرخاشگری و امتناع از غذا خوردن است. غذا نخوردن مرغ مینا علل فراوانی دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

استرس در پرنده

یکی از رایج ترین دلایل غذا نخوردن مرغ مینا، استرس و اضطراب در پرنده است. چنانچه پرنده را به تازگی خریداری کرده و یا محل نگهداری او را تغییر داده اید، عدم تمایل به غذا خوردن امری طبیعی خواهد بود. ورود به یک محیط جدید و نا آشنا، برای پرندگان یک تهدید محسوب میشود و تا زمانی که متوجه نشوند خانه شما برای آنها امن است، از غذا خوردن امتناع می کنند.

آنها معمولا پس از 24 تا 48 ساعت به محیط عادت کرده و لازم است در تمام این مدت، غذا و آب کافی در اختیار پرنده قرار دهید، سعی کنید محیطی امن برای پرنده فراهم ساخته و از سر زدن دائم به پرنده و افزودن استرس مرغ مینا خودداری کنید.

قهر کردن و افسردگی مرغ مینا

قهر و افسردگی مرغ مینا دلایل زیادی دارد، بدرفتاری سرپرست، تنهایی، چیدن پرهای مرغ مینا و تغییر شرایط نگهداری به راحتی منجر به قهر کردن مرغ مینا خواهد شد. پرنده در زمان افسردگی اشتهای خود را از دست داده و تحرک کمی دارد.

قهر کردن و افسردگی مرغ مینا - چیکن هچ

برای درمان پرنده و برطرف کردن این مشکل، مقاله افسردگی مرغ مینا و راه های درمان آن را مطالعه فرمایید.

تغییر ناگهانی جیره غذایی پرنده

مینا پرنده بسیار باهوشی است و به محض ایجاد تغییر در رژیم غذایی، از خوردن غذای جدید امتناع میکند. چنانچه مرغ مینای شما مدتی طولانی از یک نوع جیره غذایی استفاده کرده است، به هیچ عنوان این رژیم را به صورت ناگهانی تغییر ندهید.

در صورت خریداری پرنده جدید، غذای مورد استفاده مرغ مینا را از صاحب قبلی اش پرسیده و  از آن برای تغذیه پرنده استفاده کنید. در صورت نیاز به تغییر رژیم غذایی، لازم است تا به مرور زمان، غذای جدید را در کنار غذای قدیمی به پرنده معرفی کنید.

مشکلات منقار در مرغ مینا دلیل غذا نخوردن پرنده

مرغ مینا پرنده ای پر جنب و جوش بوده و احتمال آسیب دیدن نوک پرنده در هنگام پرواز و برخورد با اشیاء وجود دارد. شکستن نوک، درد ناشی از ضربه و ترک خوردن منقار مرغ مینا، مانع از تغذیه صحیح پرنده خواهد بود.

بزرگ شدن بیش از حد نوک و یا کج شدن نوک مرغ مینا، از دیگر دلایل غذا نخوردن پرنده می باشد. به این منظور بهتر است از سنگ مینرال یا کف دریا برای کوتاه شدن منقار پرنده استفاده کنید. علت کج شدن نوک مینا و راه های درمان آن را در اینجا بخوانید.

علاقه نداشتن به برخی از غذاها

در صورتی که پرنده شما تنها بخشی از غذای خود را خورده و علاقه زیادی به خوردن تمام آن ندارد، جای هیچ نگرانی نیست. در این صورت مرغ مینا فقط به بخشی از دانه و غذای خود علاقه دارد و این امری طبیعی است.

بهتر است برای تغذیه مرغ مینا از رژیم غذایی مختلفی مانند میوه ها، حشرات و پلت های مخصوص مرغ مینا استفاده کنید. تمام اطلاعات لازم در این مورد در مقاله غذای مرغ مینا آورده شده است.

بیماری های انگلی علت غذا نخوردن مرغ مینا

چنانچه هیچ یک از مشکلات گفته شده، دلیل غذا نخوردن مرغ مینای شما نباشد، احتمال بروز بیماری های انگلی در پرنده وجود دارد. انگل های زیادی مانند، آسپرژیلوس، ژیاردیا و سارکوسیستیس، اشتهای مرغ مینا را تحت تاثیر قرار میدهند. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید مراجعه به دامپزشک و تشخیص صحیح بیماری است.

بهتر است از رژیم غذایی سالم و مقوی برای پرنده استفاده کنید، نظافت قفس پرنده برای جلوگیری از ابتلای مجدد، ضروری است.

از دست دادن اشتها به دلیل بیماری

از دست دادن اشتها به دلیل بیماری - چیکن هچ

دقت داشته باشید که هر پرنده به میزان مشخصی در طول روز تغذیه می کند، قطع ناگهانی غذا خوردن مرغ مینا، و بی حالی پرنده میتواند به دلیل بیماری باشد. عمدتا بیماری پرنده علاوه بر بی اشتهایی نشانه های دیگری از جمله بی حالی، چرت زدن و کاهش تحرک را نیز به دنبال دارد. در این صورت مراجعه فوری با دامپزشک بسیار ضروری است.لازم به ذکر است مرغ مینا توانایی هضم آهن موجود در غذا را نداشته و مصرف این غذاها موجب آسیب به کبد پرنده میشود، یکی از دلایل اصلی عدم تغذیه پرنده این بیماری است.

همچنین مشکلاتی نظیر تجمع سرب در معده و یا بلعیدن اشیا توسط مرغ مینای شما، باعث کاهش اشتهای پرنده خواهد شد.

برای آشنایی با بیماری های شایع مرغ مینا کلیک کنید.

آیا مراجعه فوری به دامپزشک برای درمان پرنده بی اشتها ضروری است ؟

در صورتی که پرنده شما جدیدا خریداری شده یا از غذای جدیدی برای او استفاده میکنید، پس از مدت کوتاهی به روال عادی خود بر خواهد گشت. در غیر این صورت مراجعه به دامپزشک و بررسی شرایط کلی مرغ مینا ضروری خواهد بود.

مرغ مینا نیز مانند تمام پرندگان بیماری خود را پنهان می کند، چنانچه شما متوجه غذا نخوردن ناگهانی مرغ مینا و بی حالی پرنده شدید لازم است تا سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. در این حالت پرنده روزها بیمار بوده و اکنون قادر به پنهان کردن آن نمی باشد.

دقت داشته باشید که در این حالت، صبر کردن برای بهبود پرنده، تنها اوضاع را وخیم تر کرده و منجر به تلف شدن مرغ مینا میشود.

جمع بندی

چنانچه غذا نخوردن پرنده، به علت عدم سلامت او است، با ادامه این روند، بیماری بیشتر خواهد شد. چنانچه به دلایل دیگری مرغ مینای شما از غذا خوردن امتناع میکند، با ضعیف شدن بدن، اوضاع رو به وخامت رفته و خطرات جدی سلامت پرنده را تهدید خواهد کرد.

مراجعه فوری به دامپزشک، تغذیه پرنده با استفاده از سرنگ و آب دادن به مرغ مینا با استفاده از قطره چکان از پیشرفت بیماری جلوگیری میکند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫157 دیدگاه ها

  1. مرغ مینای من حرف نمی زند ، حال خوبی ندارد، غذایی می خواهیم بدهیم سرش را می چرخاند،حالش به هم می خورد
    لطفا بگین چش شده تورو خدا

  2. سلام وقت بخیر مرغ مینای من چند روزه که شبها وقتی میخوابه صدای ناله میده تویه گلوش یه چیزه سفید دراومده اشتهاش هم کم شده دکتر یه قطره بهش داده که گفته هرهشت ساعت تویه نصف ظرف آبش سه قطره بریزم الا سه روزه دارم بهش میدم ولی بهتر نشده لطفا راهنمایی کنید. سپاسگزارم

    1. سلام دوست عزیز
      باید مداومت داشته باشه مصرف دارو وگرنه تو سه روز به نتیجه خاصی نمیرسی
      طبق گفته های دامپزشک برو جلو

  3. سلام مینای من حدودا ۴ ماه اس تا الان غذای خیس همون پلت ها رو خیس کردم و بهش دادم خشک هم نمیخوره الان دو سه روزه از خوردن اون هم امتناع میکنه
    فقط از تشویقی ک میلورم (کرم خشک شده) میخوره
    مدفوعش هم فقط مایع سفید رنگه
    سرو صدا هم میکنه از قفس هم ک بیرونه یه جا بند نمیشه ماشاالله
    از پلت تاپ فید هم بهش دادم تا الان

    1. سلام دوست عزیز
      قرص یدوکینول بعد از تایید دامپزشک تو آب حل کرده یا تکه تکه کرده و به مرغ مینا بدین

  4. سلام چند روز پیش یه مینا پیدا کردم فضله ش سبز رنگ هست اشتها اصلا نداره و بی حال و یه گوشه کز میکنه بردمش پیش پزشک براش دارو تجویز کرده حالا باید کار دیگه هم انجام بدم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز رنگ نشون دهنده مشکلات کبدی در پرنده هست البته اگه بهش سبزیجات نداده باشی
      بهش یک هفته به جای آب چای سیاه سرد بده

  5. سلام
    یه مرغ مینا یکماه و ۲۰ روزه دارم
    دو روزه غذا نمیخوره بهش غذا میدم به زور
    یکم ک میگذره دهن شو تکون میده هر چی غذا قورت داده بود میاد بیرون از دهنش نمیدونم چیکار کنم
    قبلا خودش جیک جیک میکرد دهنشو باز میکرد غذا میخواست الان اصلا سر وصدا نمیکنه می خوابه
    چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی استفراغ میکنه؟
      غذایی که بهش میدی فاسد که نشده؟ چی بهش میدی بخوره؟
      ببین تغییر رنگ فضله هم داره
      چون نمیتونه غذا بخوره بیحاله
      و اغلب اگه بیمار باشن سر و صدا نمیکنن

        1. این به خاطر استرس و دردی هست که داره تحمل می کنه
          برای کم شدن استرسش و همچنین تقویت اشتهاش می تونی دو سه قطره سرکه ی سیب طبیعی به آبش اضافه کنی
          چه غذایی بهش میدی؟

  6. سلام‌ مینام‌۲روزه‌غذا‌نخورده‌صحبت‌هم نمیکنه‌همش چرت‌میزنه‌ وبی حاله توروخدا راهنماییم کنید چیکار کنم یه گوشه کز کرده

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی این مواردی که گفتی نشونه های اولیه بیماری هست
      سریعا ببرش دامپزشک

  7. سلام مینای من ۲ ساله است وچند وقته فضلش سبزه چرت میزنه قبلا غذاش اویشکایا بوده اما متاسفانه گیر نمیاد نمیدونم چی بهش بدم از دونه های دیگه امتحان کردم نمیخوره یه مدت نون بهش دادم نمیدونم مریض شده لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام متاسفانه فضله سبز نشانه بیمای ذخیره آهن در کبده به دلیل نون و غذای های انسانی این مشکل براش به وجود اومده

    2. عزیزم بخاطر نون هست. یمدت غذاهایی که اهن داره اصلا بهش نده. پاهاشم درد میکنه؟ یا مثلا یه پاشو بگیره بالا بشینع؟ اگه اینم هست حتما آهنش رفته بالا

  8. سلام مینای من ۲ سالشه اوایل از دانه اوشاکایا استفاده میکردم وبهش میدادم اما متاسفانه این دونه دیگه تو بازار نیست ومینای من غیر از این دونه هیچ نوع ار دونه های موجود رو نمیخوره متاسفانه عاشق نون وغیر از نون چیزی نمیخوره مدتی هم هست که تحرک اولیه رو نداره وچرت میزنه خواهش میکنم بگید چکار کنم مینایدمن بیمار شده ممنون

  9. سلام مرغ مینام۱سالشه امروزبرده بودمش پارک یه گربه گرفتش نجاتش دادم ازوقتی که اوردمش خونه لب به هیچی نزده یه جافقط نشسته چکارکنم تاخوب بشه

    1. سلام انتظار دارید چیکار کنه ؟ !
      پرنده تا حد مرگ ترسیده ! مقاله رو بخونید کامل محیط رو آروم کنید

  10. روز بخیر
    مینایه من تقریبا ۴ سالشه . جدیدا برای دو روز خونه تنهاش گذاشتم بعد از اینکه برگشتم دیدم لب به غذا نزده و کف قفس تمیزه . حدود چند ساعت زیر نظر گرفتمش . داشت تلاش میکرد که بره پایین قفس تا آب و غذا بخوره ولی نمیرفت . الانم آزادش کردم یه آب تنی هم کرد سرحاله و حرف میزنه . براش سیب هم رنده کردم . پلتش هم اویشکایا هست تقریبا بهترین نوع ایرانی . از بچگی همینو خورده . کرم خشک هم بهش میدم هرزگاهی چند تا ‌. آیا مشکل جدی ای داره ؟

    1. سلام افسرده شده نبودین چون .
      غذاش روش نوشته مخصوص مرغ مینا ؟ فضلش چه رنگیه ؟سیب زیاد ندین هفته ای دو بار

  11. سلام من یک مینا سرحال داشتم حدودا ۲ سالشه سخنگو ولی از وقتی که از قزوین به شمال اومدیم و مهمون زیاد داریم مینام شل و وله غذا نمی خوره و همش پف میکنه میخابه چراااا لطفا جواب بدید

    1. سلام احتمال داره مهمونا حرکت یا صدای بلندی داشتن ترسیده . غذاش چیه ؟ محیطش شلوغ شده استرس گرفته . فضلش سبز رنگه ؟ مراقب باشین مهمونا غذای متفرقه ندن بهش

  12. سلام خسته نباشید. من دو روزه مرغ مینا گرفتم تقریبا 3 سالشه تغذیه قبلیش رو نمیدونم ولی تو این دو روز بهش برنج و کشمش و کاهو سیب دادم خورد اوکی بود بعد فهمیدم باید تغذیه خودش رو داشته باشه، براش دونه گرفتم ولی نمی‌خورتش چیکار کنم

    1. سلام غذایی که بهش میدادین خیلی بد بوده . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخرید . کم کم باهم قاطی کنید تا عادت کنه

  13. سلام مینا من هرکاری میکنم غذا نمیخوره خودم بهش غذا میدم دارو هم میدم بهش مدفوع سبز و سفید هست بی حاله بردمش دامپزشک دارو داده بریزم تو اب بخورع.ولی میخواد غذا یا اب بخوره یک جا دیگه نوک میزنه و تعادل سرش و نداره.باید چیکار کنم

      1. سلام جوچه مینا من کنار دوتا گوشش کنه چسبیده بود لاعر شده
        اونارو خودم کندم بنظرتون دوباره وزنش میره بالا؟؟

        1. سلام دوست عزیز
          مطمئنید که الان همه کنه ها از بین رفتن تا زمانی که باشن روند لاغریش ادامه دار خواهد بود
          باید معاینه بشه از نزدیک

    1. بدون غذا خوردن چطوری دوام بیاره ؟
      باید سعی کنید به محیط عادت کنه . از غذایی که قبل شما بهش میدادن براش بزارید . محیط اروم کنید رفت و امد به حداقل برسونید

  14. سلام،وقت بخیر،من یه مرغ مینا خیلی شیطون وزرنگ دارم که الان دو روزه خیلی آروم شده،کم اشتها شده،غذای خودشو نمیخوره،برای اینکه گرسنه نمونه بهش سفیده تخم مرغ دادم خیلی گرسنه بود،تا خورد سرحال شد ومثل قبل شد،ولی باز تاشب چیزی نخورد وبازم بی حال شد،یکم از دونشو خیس کردم با سفیده تخم مرغ وآرد نخودچی گذاشتم،ولی از اونم نخورد،یکمی ام دهنشو باز میذاره،خیلی نگرانشم

    1. فضلش چه رنگیه ؟
      غذاهایی که به مرغ مینا میدید باید فاقد اهن باشه ، اگر غذای اهن دار بهش بدید کبدش دچار مشکل میشه

  15. سلام مینای من ۱ونیم ساله هست از جوجه گی خودم بزرگ کروم الان نزیک یک هفته هست ک نزدیک ظرف دونش ک تاپ فید هست میره اما انگار چیزی توش خوشش نیاد میره نمیخوره…من دونش را با کمی اب جوشیده و پدر پروبیوتیک و کمی ارد نخودچی نرم میکنم از ابتدا…در ضمن طرف دیگه ی قفسش دون کی کی داره ک از ابتدا هردو دون و میخورد اونو میخوره اون دون کی کی هم درحال تموم سدن هست ک دون پادوان براش گذاشتم .پادوانو بخاطره گرسنگی میخوره اما کم…خیلی ناراحتم نمیدونم چی شده دونش و از همونجایه همیشگی خریدم تاپ فبدو اما نمیخوره بدش میاد چ کنم…البته جدیدا از اول مهر هروز سرکار هستم تا بعدالظهر مینا تنهاس وتلویزیون براش روشنه..خواهش میکنم پاسخ بدید چ کنم۲ نوع تاپ فید براش خریدم دون پادوان خریدم بلکه خوب شه..ممنونم از وقتی ک میزارید

  16. سلام شیدا هستم مرغ مینا دارم که چیکو صداش میزنم .
    چیکو رو تقریبا دوروز تنها گذاشتم اومدم الان اصلا دون و آب نمیخوره سرش تو پرشه هرچی صداش میکنیم جواب نمیده سابقه قهر کردن داره اما دون و آب میخورد متاسفانه الان نمیخوره نگران حالشم چه کاری براش انجام بدم تا حالش خوب شه ؟
    ممنونم از راهنمایی شما

  17. سلام مینای من حدود۸ماهشه خیلی خوب بودتا۲ماه پیش که یهوافتادکف قفس وشروع کردبال بال زدن فکر کنم تشنج کرد،یک ساعت بعدکم کم خوب شد ،دوباره بعد۳هفته همین اتفاق براش پیش اومد وچندروزی ازسروصداافتاد،دوباره خوب شد،باز۳روزپیش دیدم خیلی بیحال وساکته وهیچی نمیخوره،بردمش دکتروبه دکترگفتم قبلا اینجوری شده،دکترگفت ازآهن زیاده که دچارتشنج میشن،بهش داروداد(قطره،پودر،قرص)+چای،گفت بریزم توآبخوریش،ولی متاسفانه هیچی نمیخوره گفتم نمیره خودم بهش به زورغذایکم پلت وسیب میدم وداروش رو،هنوزم بی حال وبی اشتهاس بعد۳روز،مدفوعش سبزشده وغذاش هم پلت سپهردانه،لطفاراهنماییم کنید هنوزم خودم باید بزوربدم بهش؟خیلی ضعیف شده😔

    1. باید با سرنگ تمیز غذای نرم و سرلاکی همراه با دارو بدید تا خوب بشه
      از مشورت دامپزشک هم غافل نمونید

  18. سلام ممنون بابت سایت خوبتون ، مرغ مینا ی من چند هفته ی پیش شب یود دیدم داره تو قفس بال بال میزنه دره قفس رو باز کردم رفت ته قفس کز کرده یکم بعد اومد بالا بعدش خوابیدیم فرداش بهتر بود شبش مامانم براش تخم مرغ گذاشت بپزه بعد بهش چای سرد دادم فرداش که شنبه بود از مدرسه اومدم دیدم خوب شده ولی از اون موقع به بعد خیلی روش حساس شدم خیلی می‌ترسه حالا امروز صبح یکم بی حال بود بردمش تو بال کن آوردمش بیرون ولی هنوز مثل قبل سرحال نیست الان که رفت ته قفس هر کاری کردم با سیب میلورم بالا نیومد فقط ته قفس راه می رفت الان تازه اومد بالا داره سیب می خوره مامان بابام می گم خیلی روش حساسم شدم نمی دونم غذاش بیبی برد هست الان یه مارک جدید گرفتیم فضلش هم قهوه ای هست بعضی وقت ها یوش یه لایه سفید هست یا یکم سبز

  19. با سلام من یه مرغ مینا دارم یه دونه از انگشتهای پاش میخک زده نمیدانم چکار کنم کف پاش نیست خواهشمندم راهنماییم کنید

  20. سلام،خسته نباشید،ی مرغ مینادارم خیلی سرحال بودحرف میزد،غذاخوب میخورد،الان چندروزی میشه غداش رونمیخوره ،بیحال هست،حرف نمیزنه،وقتی صداش میزنم خیلی آروم ازته گلوجواب میده درحدیک کلمه،بعضی وقتهامیفته تاخیلی تقلاکنه ک بلندبشه،مدفوع ش خیلی آبکی ومثل آب زلال هست،لطف کنی راهنمایی م کنیدخیلی ناراحت ونگرانش هستیم،غذاش هم دان پرسی،درکل هرچیزی هم می‌خوردیم به مینامیدادیم،ممنون ازشما

    1. این همه علائم داره ولی هنوز به دامپزشک نشون ندادید؟
      حتما به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی یا بومی ببریدش
      اگر دسترسی ندارید به داروخانه حیوانات برید شاید داروی مناسبی دادن

  21. سلام من یک مرغ مینا دارم ک بیمار بود بعد از مدتی که زیر نظر دکتر بود برای اون بیماریش دکتر گفت دارو قطع بشه از وتی دارو قطع شده میا دیگه خیلی خیلی کم آب و دونه میخوره علت چیه؟

    1. مولتی ویتامین بده
      پلت مخصوص مرغ مینا رو بده
      از میوه و سبزیجات دارای ویتامین c و اهن کم استفاده کن
      کم کم خوب میشه

  22. سلام مرغ مینای من نان تازه دوست داره واصلا غدای خودش را نمی خوره بخاطره همین همیشه اسهال چکار کنم که غذای خودش را بخوره ممنون

    1. نان باعث بیماری کبدی و ذخیره آهن میشه. که اسهال هم یکی از علایمشه. چه غذایی میدین بهش ؟ (غذای خودش منظورمه)

  23. سلام
    من یه مینا دارم تا یه هفته پیش قشنگ غذا می‌خورد ولی الان یه هفته ای هستش که غذا میریزم بعضی از دونه ها رو میخوره و بیشتر شو نوک میزنه و میریزه بیرون بعدم حالت کز داره بال هاش آویزونه
    چیکار کنم ؟

  24. سلام
    وقت بخیر
    ببخشید مرغ مینای من امروز اصلا حرف نمیزد و بیحال بود. بعد متوجه شدم اشتهاش کاملا خوبه ولی به هیچ عنوان غذای خشکش و نمیخوره. بعد که چیزای دیگه بهش دادم سر حال شد و دوباره شروع به حرف زدن کرد. اما همچنان غذای خشک و نمیخوره و الان من نمیدونم باید چکار کرد. ممنون میشم راهنماییم کنید

          1. پرخاشگری نه اما یکم احساس میکنم پاهاش بیجون هست. دو روز قبل کسل بودنش پیش اومد یهو افتاد کف قفس قفس. در حد چند لحظه. بردمش دکتر روز شنبه. درست متوجه نشدن مشکل چیه همینجوری چندتا دارو دادن. خیلی بهتره ولی هنوز خوب نشده. اما دیگه پیش نیومد بیفته کف قفس

          2. این حالت به خاطر بیماری کبد چرب پیش میاد یه مدت روزی یک بار مقداری چای سرد بدون افزودنی بهش بدین. در تغذیه اش دقت کنید که آهن و ویتامین سی پایین داشته باشه و یا در صورت امکان نداشته باشه. از دادن برنج و نون هم خود داری کنید. از غذاهای مخصوص مرغ مینا یکی از برند های تاپ فید کی کی و پادوان استفاده کنید.

          3. یعنی چای و به جای آب براش بریزم؟
            دانش و عوض کردم اما الان دیشب تاحالا دوباره خیلی کسل هست و اصلا حرف نمیزنه. دوباره حالش بد شده. تورو خدا بگید دیگه باید چکار کنم. دامپزشک بردن و اون همه دارو هم که بی فایده بود

          4. و یه مسئله دیگه اینکه روی بالش چندتا کیست درومده که دکتر گفت باید عملش کنه. این وضعیتش میتونه در اثر این مشکل هم باشه؟

          5. مرغ مینا رو نباید به هر دامپزشکی ببرید. اگه در شهرتون هم نبود از اینترنت پیدا کنید.

          6. بله متاسفانه بلد نیستن.
            آخه از اینترنت پیدا کردن هم هر پیجی یه چیزی نوشته. حرفها یکی نیست.
            الان من همین کاری که شما گفتید انجام بدم کافیه؟
            از قبل ظهر که دانه جدید خورده خیلی بهتر شده دوباره داره حرف میزنه اما هنوز کسل هست. چرت میزنه و همون چشم چپش و بیشتر میبنده از راستیش.
            واقعا ممنونم از وقتی که میگذارید

          7. من راهی برای کنترلش گفتم باید ببرید دامپزشک معاینه کنه یا با دامپزشک های آنلاین مشاوره کنید. شرایطش رو توضیح بدین تا دارو بگن

          8. دکتر قرص لیورگل و قطره انرو و قطره لاکتالوز و ب کمپلکس داده برای همون مشکل کبد

  25. درود من یه مرغ مینا ۵سال دارم یکدفعه تعادلش راز از دست داد و بی حال شد و اصلا غذا نخورد بردم دام پزشک دارو داد ولی اصلا غذا نمیخوره چجوری غذا به او بدم که نمیره راهنمایی کنید

  26. سلام وقت بخیر یه مرغ مینا داریم که دوروزه کم اشتها شده و یه گوشه قفس کز میکنه و پرهاش به سمت پایین افتادست علتش چی میتونه باشه؟

  27. سلام وقتتون بخیرمن یه مینای ۵ماهه دارم
    حدود یک دوروزه خیلی کم غذامیخوره فضلش عادی هست. غذاش هم تروپیکان هست
    چه مشکلی داره؟؟؟؟

  28. سلام من مرغ مینام ۳ ماهشه بهش غذا پادوووان میدادم ولی چند روز پیش دیدم ۳ ماهه از تاریخ انقضا غذاش گزشته سریعا رفتم براش غذا کی کی خریدم اشتهاش خوب بود میخورد الان ۱ روزه تعادلش یکم کم شده مدقوعش آبکی سفید و بعضی موقع ها زرد رو به قهوه ای .تحرکش مثل قبل نیس.تو پرواز یکم دچار اختلال شده. الان از غذا ها خودش نمیخوره ول میوه و میلوورم میخوره با اشتها .الانم که بهش سیب دادم بالا اورد همشو .بردم دامپزشک ولی جواب درستی بهم ندادن و یه قطره دادن داخل ابش بریزم.

  29. سلام، مرغ مینای من از دیروز تا حالا غذا نخورده همش کرم وآب میخوره فضله هاش هم
    همش آبه بعضی وقت ها هم آبه با فضله قهوه‌ای سوخته،غذا خودم بهش میدادم از دیروز ولی الان دیگه اشتها نداره و بی حال نشته گوشه قفس،اسم غذاش هم (مسیح دان) هست تازه هم غذاش عوض نشده.

    1. دانش رو عوض کنید. احتمال مشکل گوارشی یا کبد هست . توصیه میشه هرچه سریع تر به دامپزشک مراجعه کنید.

  30. سلام مرغ مينام سه ماهشه تغذيش بدنيست غذاى خودشو خيلى كم مصرف ميكنه كشمش خيلى دوست داره روزانه بهش كشمش ميدادم كمي لاغر شده فضلش هم سبز كمرنگه (پسته اى رنگ) مشكلش چيه ممنون ازشما

    1. کشمش رو حذف کنید کلا . تو 100 گرم کشمش 10% آهن و 3% ویتامین سی داره. که براش خیلی مضرره. فقط غذای مخصوص مرغ مینا استفاده کنید و یه مدت (4-5 روز) بهش چای سرد بدین باعث میشه کبدش پاکسازی بشه.

  31. سلام مرغ مینای ۵ساله‌ای دارم . چند روز پیش نوکش شکست.کمی خون اومد و خونش بند اومد همون موقع.اولش نمیتونست غذا بخوره،من غذاشو با آب مخلوط میکردم و بهش میدادم.میوه هم می‌خورد.اما الان که بهتر شده وضعیت نوکش، غذای خودشو از دست من میخوره ولی خودش اصلا به ظرف غذاش نزدیک نمیشه.و توی اون قسمت از قفسش حالت عصبی داره.میشه لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم این حالتش خوب بشه

  32. سلام
    من یه مینا گرفتم تقریبا دو ماهشه حالش خیلی خوب بود ولی یه دو هفته ی میشه که شادی قبل و نداره و حس میکنم جون نداره رو پاش وایسه دامپزشک که بردیم رادیلوژی کردن و گفت چیزی خورده امپول زدن حالش بهتر شده بود ولی امروز دیدم خودشو میکوبه قفس درش که اوردم دیدم هی بیقراره میره اینور اونور دهنشم باز بود اول فک کردم داره میمیره ارومش کردم بهش غذا دادم ولی نمیتونه مثل قبل رو پاهاش وایسه میشه کمکم کنید و بگید باید چیکار کنم چون دامپزشک گفت بخاطر چیزیه که خورده اینجوریه

  33. سلام مرغ مینا دارم ،،،الان دو روز هستش منقارش باز نگه میداره و غذا نمیخوره ،،،،وقتی هم غذا خودم بهش میدم قشنگ نمیتونه بخوره، ،،منقارش را نمی‌بنده و با دهان باز و زبانش غذا را میده پایین ،،،علتش چیه ممنون میشم

    1. سلام
      باید معاینه بشه
      بهتره سریعا ببری دامپزشک ، ممکنه یه مو یه نخی چیزی تو دهنش گیر کرده باشه و درحال اسیب به زبانش باشه ، باید دقیق بررسی کرد

  34. سلام من یه جوجه مینا دوماهه دارم خوب و زرنگ بود از دیروز متوجه شدم داره تند تند فضله خودشو میخوره قفسشو تمیز کردم ولی از دیروز تاحالا نه چیزی میخوره نه دستشویی میکنه بیحالم شده بردمش دکتر پودر سریا و کپسول تتراسایکلین تو آبش ریختم غذاشم تاپ فید خریدم اصلا لب به هیچی نزده دیروز تا حالا چکارش کنم

    1. سلام
      طبق دستور دامپزشکی که رفتی پیشش درمان رو ادامه بده ، مشکل گوارشی داره به امکان زیاد با درمان رفع میشه

  35. سلام
    مینای من فک میکنم حدودا دوماهه اس
    تا چن روز پیش باید پلت رو خمیری میکردمو خودم با دست میدادم غذا شو دهنش اما دو سه روز پیش براش کرم خشک خریدمو و روزی چند تا دونه میدادم بخوره …اما الان ب جایی رسیده ک اصلا لب ب پلت هاش نمیزنه و فقط و فقط کرم میخاد منم شنیدم زیادشم براش خوب نیس میترسم مریض بشه چکار کنم الان من؟؟؟

    1. سلام
      اسم پلتت چیه ؟ زیاد بزار جلوش میخوره ، کرم هم باید محدود باشه پروتئینش زیاده خطرناکه اگه زیاد مصرف بشه

  36. سلام جوجه مینای من تقریبا ۲ ماهشه امروز تز خواب که بیدار شده هیچی نمیخوره به زور هم که بهش غذا میدیم بخوره دوباره میاره بالا میندازتش بیرون،غذا هم بهش پلت میدادیم با دل مرغ پخته شده،جاش عوض شده دیروز هم یه گربه از پشت پنجره دید،دستشویی ش هم تقریبا آبکیه،باید چیکار کنیم دارو باید بهش بدیم یا نه چه اتفاقی براش افتاده؟لطفا جواب بدید

  37. سلام من قبلا به مینام نون و برنج میدادم و یهو قطعش کردم ممکنه به این خاطر غذا نخوره؟ هر کاری میکنم خیلی کم غذا میخوره

  38. سلام،مینامون تو قفس بود ،یهو سرگیجه شدید گرف بزور ازقفس درش آوردیم، ولی انگار یه جور سکته ست،پاهاش کج شده بی حاله واصنننن نمیتونه غذا بخوره چیکارش کنم😭؟؟؟؟؟؟ ،اما حرفاشو میزنه،
    الان تعطیلاته دامپزشکی ها تعطیلن ،

  39. جوجه مینا من دو هفت شه امروز غذا شو میدم دهنش میاندازه بیرون ولی پرهاشوباد کرده‌‌یک جا میشی نه ‌‌چه کارش کنم چی بدم بهش‌‌‌ غذا شو با اب نرم میکنم میدادم بهش‌‌‌‌‌‌‌امروز مدفوع کمی سفید هم شده

    1. سلام من یه مینای ۶ماهه دارم،که ازوقتی دون خورشده درست نمیتونه خودشوسیرکنه،غذاشوبیشترازاین ک بخوری زمین میریزه،نوکش ب نظرم باز نمیشه،دون روزمین باشه اصلا نمیتونه برداره

        1. گلدن کرافت،ملیوم هم میزارم براش،احساس میکنم نمیتونه نکش روباز کنه وبا نک بسته به غذانک میزنه تعادل هم نداره بهچیزی میخاد نک بزنه همش کنارش نک میزنه،دون باید ظرفش پرباشه بتونه یکم ب سختی بخوره،خیلی ضعیف شده

          1. سلام دوست عزیز اگه پاهاش فلج شده باید عرق نعنا وعسل طبیعی باهم قاطی کنی وبهش بدی فلیجیش به احتمال زیاد برمیگرده وخوب میشه

  40. سلام خسته نباشید باتشکرازشمابزرگوار که به سوالات ما پاسخ می دهید من یه مرغ مینا دارم که دیدم نشسته روی پاهاش بلندنمیشه بردم کمی اب بازی کرد بهترشد ولی دوباره نشسته روی پاهاش غذانمیخوره حرف نمیزنه دوروزی هست وضعیتش همینه دستشویی هم سفیده چیزی نمیخوره تادستشویی کنه چیکارکنم غذاهم غذای خودشونمیخوره اصلاحرف نمیزنه

    1. سلام براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید . به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشه

  41. سلام و خسته نباشی عرض میکنم، من جوجه مینای ی ماهه خریدم ، خیلییی فضلش شل و ابه تقریبا ، امروز صبح بیدار شدم بهش غذا بدم نمیخوره و همش بیحاله، دهنش و باز میکنه ولی غذا نمیخوره

    1. سلام توضیحات کامل بدین غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      سه قطره سرکه سیب طبیعی حتما طبیعی توی یک لیوان آب حل کنید مقداری بدین بهش
      غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان هم بدین بهش

  42. سلام من مرغ مینام از صبح داره سر و صدا میکنه غذا بهش دادم اب هم داد اب بازی هم کرده غذا نمیخوره

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید . غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید

  43. سلام من یه مرغ مینا دارم غذای خودشو نمیخوره و فقط غذای انسان هارو میخوره چند روزه اسهال شده
    اصلا کسل نیس ولی غذای خودشو اصلا نمیخوره
    من باید چیکار کنم

    1. سلام اگر غذای انسانی بخوره خدایی نکرده تلف میشه . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید
      به صورت خمیری یا خشک بدین بهش

  44. سلام من یک مرغ مینا دارم یک ماهگیشو رد کرده
    سرحال و شاداب بود تازه نک زدن وپرواز کردن یادگرفته بود و غذاشو من نبودم خودش یادگرفته بود میخورد. همه چی عالی پیش میرفت خیلیم شیطون بانمک بود تادیروز که بی هوا ی گربه بهش حمله کردوبعد اون ی طرفش لنگ میزنه خیلی ساکت شده غذا نمیخوره نمیدونم چیکار کنم
    خواهش میکنم راهنماییم کنید

    1. سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید ممکنه شکستگی داشه باشه
      ترسیده پرنده و افسرده شده . اول درمان جسمیشو شروع کنید بعد نوبت درمان افسردگیش میرسه

    1. سلام چه غذایی بهش میدین ؟ بهتره به دامپزشک مراجعه کنید . براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید

  45. سلام مرغ مینام جوجه هست یه ماه هست هرچی بهش میدم دوباره میده بیرون نمیتونه بخور مشکلش چیه

        1. براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید . غذارو چجوری میدین بهش ؟ باید به صورت سرلاکی یا خمیری بخوره
          چینه دانش متورمه ؟

  46. سلام مرغ مینای من دو روز پیش یک کش موی نخی خورد روز اول بهش روغن زیتون دادم تا بالا بیارتش اما نیاورد دیروز غذا میخورد ولی حالش خوب نبود باز امروز غذا نمیخوره ولی سرحال تر از دیروزه چیکار کنم غذا بخوره تا تلف نشه ?

  47. سلام مرغ مینای من گرسنه میشه قشنگ مشخصه ولی دهنشو باز نمیکنه غذا بخوره…یجورایی انگار دهنش قفل میشه ب زور باز میکنیم روزی چند بار بهش غذا میدیم تا تلف نشه…مشکلش چیه؟

    1. سلام جوجه است ؟ چه غذایی بهش میدین ؟ جوجه مینا تا یک ماهگی هر دو ساعت یکبار باید تغذیه بشه

  48. سلام من مرغ مینام اتفاقی براش افتاده و نصفش فلج شده
    حرف میزد الان نه حرف میزنه نه ابو غذا میخورخ توروخدا بگین چجوری بهش غذا بدم💔

  49. سلام وقت بخیر ،یکی دوروز هستش که جوجه مینای نمیتونه درست روی چوب وایسه،تعادل نداره پزشک هم بردم

  50. سلام من مرغ مینام یک ماهشه ولی به دلیل جابه جای غذا نمی خوره چه کار کنم تا غذا بخوره

    1. سلام . اگه دان خور شده غذا رو بذارید پیشش و اجازه بدین به محیط عادت کنه اگه نه هم که با سرنگ بهش غذا بدین

  51. سلام صبحتون بخیر شادی
    مینا من چند روزه همش توچورت رفته گم اشتها شده غذا دانه پارس بهش میدم

    1. سلام غذاش رو عوض کنید . غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان براش تهیه کنید
      به جای آب هم بهش چای سیاه سرد شده بدین
      هیچ غذا یا میوه دیگه ای هم ندین بهش

  52. سلام…چندین سال هست که جوجه مینا از گوشتی تا دانه خور قشنگ بزرگ میکنم بدون کوچیک ترین مرگ میر امسال متاسفانه هر چی مینا میگریم بدغذای میکنن وبعد هم میمیرن با اینکه با همون تجربه چند سال پیش انجام میدم بازم نمیشه اگه امکانش هست راهنمایی کنید…ممنون

    1. سلام
      مورد اول اینه که باید ببینید که شرایط محیط نگهداری چه تغییری نسبت به سال های پیش داشته
      مورد بعدی چک بیماری های جوجه ها هست ، ممکنه مولد اونها بیمار بوده باشه ، فضله ، نارسایی های تنفسی و … رو چک کنید
      تغییر در تغذیه داشتید ؟ از کدوم غذاها استفاده میکنید برای سرلاکی ؟

  53. سلام غذای جوجه مینا باید به شکل خمیری باشه سؤالم اینه که همراه غذا آب هم باید داده بشه یا بعد

    1. سلام غذاش باید رقیق و آبکی باشه که از سرنگ رد بشه
      مثل سوپ . اگه اینحوری باشه نیازی نیست بهش آب بدین

  54. سلام من یه مینای یک ماهه دارم
    خیلی عطسه میکنه واصلا غزا واب نمیخوره
    هر روز باید دهنشو باز کنم بهش غذا بدم وگرنه خودش نمیخوره باید چیکار کنیم؟

    1. مینای یه ماهه رو باید با سرلاک خودتون تغذیه کنید خودش نمیتونه غذا بخوره . هر دو ساعت یکبار باید بهش غذا بدین وگرنه تلف میشه
      چه غذایی بهش میدین ؟

        1. اسم غذاش چیه ؟ برا غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی تهیه کنید هیچ غذای دیگه ای بهش ندین

    2. سلام ما یه مغ مینا خریدیم بیست روزش هست باید خودمان بهش غذا بدیم دیروز یکم غذا دادیم امروز سرکار بودم کسی نبوده بهش غذا بده الان بی حاله وغذا نمیخوره چکارش کنم

      1. سلام شما که توانایی مراقبت ازش رو نداشتین نباید خریداری میکردین . این پرنده باید هر 2 ساعت یکبار تغذیه بشه !
        تغذیش کنید اگر نمیخوره سریعا به دامپزشک مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس