نحوه نگهداری و مراقبت از بلدرچین در فصل زمستان

نحوه تغذیه و ساخت سرپناه برای بلدرچین ها در فصل های سرد سال

اگر پرورش دهنده بلدرچین هستید، حتما برای نگهداری و مراقبت از آنها در فصل زمستان با مشکل روبرو خواهید شد. فراهم کردن مکانی گرم و سالم، مواد غذایی سالم و تازه و همچنین حفظ سلامتی آنها جزو مواردی هستند که پرورش دهنده ها با آن روبرو خواهند شد. در این نوشته از چیکن هچ به تمامی نکات لازم جهت مراقبت از بلدرچین ها در فصل زمستان پرداخته خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان جوجه کشی اتوماتیک از تخم نطفه دار بلدرچین
» مجهز به سنسور SHT نسل 4
» برخورداری از سیستم تهویه و اکسیژن رسانی کاملا استاندارد
قیمت : 7,100,000تومان

نگهداری از بلدرچین در فصل زمستان چه تفاوتی با فصل های دیگر دارد؟

بلدرچین ها توانایی تحمل شرایط آب و هوایی سخت را دارند، اما نه به اندازه پرنده هایی مانند اردک و غاز! بنابراین حتما باید از منبع گرمایشی برای گرم کردن آنها در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان استفاده کنید.

در آب و غذای مصرفی آنها تغییراتی ایجاد کنید که هم انرژی لازم برای گرم کردن خودشان داشته باشند و هم از سرما رهایی یابند. معمولا بلدرچین ها در فصل زمستان به دوره تولک و پرریزی می روند که تخم گذاری را قطع کرده و برای تخم گذاری در فصل بهار آماده می شوند، برنامه غذایی مناسب برای این دوره نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. 

مکان مناسب برای نگهداری از بلدرچین ها در فصل های سرد سال 

شاید آنها را در تابستان در گنجه ها و قفس هایی در حیاط یا زیر سایبان نگهداری کنید، اما در فصل زمستان حتما باید آنها را به یک سالن کاملا گرم و سرپوشیده انتقال دهید. سالن مورد نظر باید کمترین میزان تهویه را داشته باشد چون ورود هوای سرد باعث شوک دمایی و تلفات آنها خواهد شد. 

مکان مناسب برای نگهداری از بلدرچین ها - چیکن هچ

فراهم کردن امکان تهویه مطبوع راه حل بسیار خوبی بوده و آنها را از سرما نجات خواهد داد، ضمن اینکه هوای تازه و تمیز را نیز همواره به سالن نگهداری آنها وارد خواهد کرد. کوره هوای گرم دستگاهی است که این امکان را در اختیار پرورش دهندگان بلدرچین قرار خواهد داد.

تامین گرما در سالن نگهداری بلدرچین ها 

دمای مناسب برای سالن نگهداری بلدرچین ها در فصل زمستان باید بین 20 الی 23 درجه سانتی گراد باشد. گرمای لازم از طریق هیترهای آتش درون یا همان کوره هوای گرم قابل تامین است. چرا که گازسوز بوده و هزینه های گرمایشی خیلی زیادی نیز به دنبال نخواهد داشت. اما در صورت عدم دسترسی به گاز شهری یا گازوئیل باید از هیترهای برقی برای گرم کردن سالن استفاده شود. 

شرایط تهویه سالن بلدرچین در زمستان 

با توجه به سرد بودن هوا و امکان ورود هوای سرد به سالن، توصیه ما به نصب هیترهای گرمایشی در امتداد دریچه های ورود هوا است. در این صورت هوای ورودی به هوایی گرم تبدیل شده و تهویه مطبوع سالن را فراهم خواهد کرد. 

نکته مهم دیگر به حداقل رساندن میزان تهویه است، به عنوان مثال می توانید تعداد فن های تهویه و دریچه های هوا را به یک سوم الی یک چهارم کاهش دهید. 

استفاده از پوشال نرم در کف بستر 

پوشال ها ضمن اینکه از خیس شدن، پخش شدن فضولات و بیماری زایی آنها جلوگیری می کند، نقش به سزایی در حفظ گرمای سالن خواهد داشت، بلدرچین ها از آن برای گرم کردن بدن خود نیز استفاده خواهند کرد. در صورت نبود پوشال می توانید از خاک اره استفاده کنید. 

هر چند روز یکبار پوشال ها را عوض کنید تا موجب بیماری پرنده ها نشود، دقت کنید که سطح تهویه پایین آمده و امکان مسموم شدن پرنده ها در اثر بوی آمونیاک و فضولات وجود دارد. 

میزان ساعات روشنایی سالن در فصل زمستان 

طول روشنایی روز در زمستان به کمترین ساعات خود می رسد، در صورتی که بلدرچین های شما در استراحت زمستانه به سر می برند و قصد دریافت تخم از آنها را ندارید، روزانه 12 ساعت روشنایی برای آنها کافی خواهد بود که جبران کمبود روشنایی روز را می توانید با لامپ های کم مصرف مهتابی جبران کنید. 

 

میزان ساعات روشنایی سالن در فصل زمستان - چیکن هچ

اما در صورتی که دارای بلدرچین های تخم گذار هستید، باید روزانه 16 ساعت روشنایی را برای آنها فراهم کنید که هم از طریق نور خورشید و هم از طریق لامپ های سالن تامین خواهد شد. 

اگر تعداد کمی بلدرچین دارید، می توانید آنها را در یک اتاق و یا قفس عایق بندی شده تا یونولیت نگهداری کنید و برای گرم کردن محیط می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید، این لامپ گرمای کافی را برای گرم شدن 40 الی 70 بلدرچین فراهم می آورد. 

تغذیه بلدرچین ها در فصل های سرد سال 

معمولا تخم گذاری بلدرچین ها تا اواسط پاییز تا شروع فصل سرما ادامه خواهد داشت، تا زمانی که پرنده ها در حال تخم گذاری هستند باید از جیره مخصوص بلدرچین های تخم گذار استفاده شود، پس از قطع تخم گذاری و به تولک رفتن بلدرچین های ماده، باید از جیره غذایی متعادل تری استفاده شود که برای دوره استراحت پرنده ها فرموله شده است. 

بلدرچین های نر نیز به صورت جداگانه از یک جیره غذایی متعادل با مقدار پروتئین و کلسیم پایین تر بهره مند خواهند شد. نقطه مشترک در تغذیه بلدرچین های نر و ماده استفاده از دانه های گرم و مقوی است که بدن آنها را در زمستان گرم نگه داشته و در برابر سرما و بیماری های احتمالی مقاوم سازد. 

استفاده از گندم، ذرت، جو، دانه های جارو، سورگوم، سویا، کتان و سایر دانه های مقوی در جیره غذایی آنها الزامی است، البته جهت ایجاد تنوع و کمک به هضم بهتر مواد می توانید از یک وعده غذایی سبزیجات نیز استفاده کنید. استفاده از کنسانتره مخصوص بلدرچین های دوره استراحت نیز گزینه بهتری خواهد بود. در مجموعه مقالات پرورش و نگهداری بلدرچین به اطلاعات کاملتری دست پیدا خواهید کرد. 

حفظ دمای آب مصرفی آنها در زمستان 

بلدرچین ها از آب برای هضم مواد غذایی استفاده می کنند، اما در فصل تابستان از آن برای خنک کردن بدن خود و در زمستان برای گرم کردن آن استفاده خواهند کرد. آب مصرفی آنها باید کاملا معتدل و گرم باشد تا به راحتی توسط آنها نوشیده شده و به هضم مواد غذایی و گرم شدن بدن آنها کمک کند.

حفظ دمای آب مصرفی آنها در زمستان - چیکن هچ

بهتر است ظرف آبخوری آنها را روی یک هیتر و یا لامپ رشته ای قرار دهید تا همواره گرم بماند و یخ نزند، استفاده از آب سالم و تازه ضروری بوده و در صورتی که آب کدر یا دارای آلودگی باشد، احتمال بیماری و مرگ آنها وجود دارد. 

نکات مهم در نگهداری بهتر از بلدرچین ها در فصل زمستان 

  • هر چند ساعت یکبار به محل نگهداری بلدرچین ها سر زده و از سالم و سرحال بودن همه پرنده ها مطمئن شوید. 
  • در صورت مشاهده پرنده های بی حال و گوشه گیر حتما آن را جدا کرده و برای درمان آن اقدام کنید، احتمال بیمار بودن پرنده وجود داشته و در صورت سهل انگاری می تواند بیماری را به سایر پرنده ها هم انتقال دهد. 
  • آبخوری و دانخوری آنها را مرتبا بررسی کنید، دمای آب را کنترل کنید که گرم باشد و در صورت خالی بودن ظروف آبخوری و دانخوری، حتما آنها را پر کنید. 
  • در صورتی که بلدرچین ها بدن خود را پف کرده باشند و یا بر روی هم جمع شده باشند، نشان از سرد بودن محل بوده و حتما باید ظرفیت گرمایی بخاری را بالا ببرید. 
  • بستر آنها را به صورت مرتب تعویض کرده و کف بستر را به خوبی جارو کنید. 
  • از سالم بودن فن تهویه و باز بودن دریچه هوا مطمئن شوید تا پرنده ها دچار خفگی نشوند. 

نتیجه گیری کلی 

در این نوشته به تمامی نکات مهم و کاربردی جهت مراقبت از بلدرچین ها در فصل های سرد سال پرداخته شد، در صورتی که این موارد را رعایت کنید، قطعا پرنده هایی سالم را تا بهار سال آینده خواهید داشت. هم چنین اگر سوال یا پیشنهادی دارید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و درود.دوست عزیز .من ده تا بلدرچین تخمگذار دارم و دوتا نر .ولی جفت گیری نمیکنن.یکی از نرها فقط این کارو می‌کنه ولی نمیتونه تعادلشو رو ماده حفظ کنه برا جفت کردن .واین که برای تغذیه اینا از دان آماده مرغداری گوشتی استفاده میکنم . درضمن تخمگذاریشون مرتب نیست .از ده تا سه چهارتا تخم میزارن به صورت دائمی .میشه راهکاری بدین به بنده .؟سپاسگذارم

    1. سلام
      سنشون چقدره ؟ جسه ی نر و ماده در چه حده زیاد فرق داره ؟
      در مورد تخم گذاری که ممکنه به دلیل تغذیه نامناسب باشه ، وقتی تغذیه گوشتی میدی نباید انتظار تخم گذاری مناسب داشته باشی ، باید بهش تغذیه گوشتی بدی

      مورد اول هم روی کاغذ با توضیحات شما دلیلی نمیبینم ، ولی ممکنه استرس محیط زیاد باشه ، مشکل بهداشتی داشته باشن و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋