نکات مهم جفتگیری بوقلمون و لقاح مصنوعی آن

هر آنچه که باید درباره جفت گیری بوقلمون و لقاح مصنوعی آنها بدانید

بوقلمون جزو طیور سنگین وزن بوده و جفت گیری آنها به سادگی جفت گیری مرغ و خروس نیست. مخصوصا نژادهای گوشتی و سینه پهن به روش معمولی قادر به جفت گیری نیستند. برای همین از لقاح مصنوعی در جفت گیری بوقلمون های تجاری بهره میبریم. لقاح مصنوعی همچنین باعث افزایش نطفه داری تخم ها میشود.

جفت گیری بوقلمون حتی اگر به شکل طبیعی نیز انجام گیرد، نرها به دلیل وزن سنگینی که دارند، ممکن است به خوبی نتوانند عمل انتقال اسپرم ها به کلواک ماده را انجام دهند. لذا برای تولید تخم نطفه دار بوقلمون و افزایش باروری گله مولد لازم است که تمامی نکات مهم در رابطه با جفت گیری این پرنده و لقاح مصنوعی آن را بدانیم.

قبلا در مقالات مختلف وبلاگ سایت چیکن هچ، نحوه جوجه کشی بوقلمون، نحوه تغذیه و پرورش این پرنده را گفته ایم. مجموعه این مقالات در دسته آموزش نگهداری و پرورش بوقلمون موجود می باشد. پیشنهاد میکنیم نگاهی به دسته مقالات مرتبط با پرورش بوقلمون بیندازید. در ادامه این مقاله بیشتر راجع به جفت گیری بوقلمون و لقاح مصنوعی آن خواهید خواند.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای سیستم انتخاب نوع پرنده
» عملکرد کاملا اتوماتیک و آسان
» امکان چرخش خودکار تخم ها
قیمت : 7,100,000تومان

جفت گیری بوقلمون

جفت گیری بوقلمون به دو روش طبیعی یا مصنوعی امکان پذیر می باشد. بوقلمون های محلی و بومی چون وزن کمتری نسبت به بوقلمون های صنعتی دارند، در جفت گیری طبیعی چندان با مشکل مواجه نمیشوند. به همین دلیل پرورش دهندگان بومی کمتر از لقاح مصنوعی برای بارورسازی ماده بوقلمون ها استفاده میکند.

اما در نژادهایی مثل بوقلمون سفید (بیوتی) و نژادهای برنز سینه پهن به دلیل سنگینی وزن نرها، روش لقاح مصنوعی استفاده میشود. استفاده از روش مصنوعی میتواند بین 5 الی 20 درصد ضریب نطفه داری تخم ها را در یک گله مولد افزایش دهد.

سن و فصل مناسب برای جفت گیری بوقلمون

این پرنده ها به طور طبیعی در فصل های بهار و تابستان جفت گیری می نمایند. نسبت مناسب بوقلمون نر و ماده در یک گله مولد یک به 3 یا یک به 5 می باشد. یعنی به ازای 3 الی 5 بوقلمون ماده، یک بوقلمون نر پرورش داد.

سن مناسب برای جفت گیری بوقلمون ها و تولید تخم نطفه دار، 32 هفتگی به بعد می باشد. همچنین حداکثر یک سال بعد از بلوغ جنسی بهتر است که نرها حذف شوند. چون قدرت تولید مثل در آنها کاهش پیدا میکند.

سن و فصل مناسب برای جفت گیری بوقلمون - چیکن هچ

توجه داشته باشید که بوقلمون های نر به مرور زمان به یکی از بوقلمون های ماده حس تعلق پیدا می کنند و باروری طبیعی در آن ها کاهش می یابد. برای جلوگیری از این موضوع، باید هر 15 روز یکبار جفت های بوقلمون ها را عوض کنید.

در این روش از باروری طبیعی به ازای هر یک بوقلمون ماده میتوان 40 الی 50 جوجه سالم به دست آورد. البته در یک گله مولد به ازای هر ماده بیشتر از این تعداد نیز میتوان جوجه تولید کرد. لازمه این امر استفاده از ماشین جوجه کشی با کیفیت و رعایت اصول پرورشی می باشد.

لقاح مصنوعی در بوقلمون ها

روش دیگر جفت گیری بوقلمون ها به غیر از روش طبیعی، استفاده کردن از لقاح مصنوعی می باشد. این روش موجب افزایش باروری در بوقلمون ها بخصوص در فصل جفت گیری می شود.

لقاح مصنوعی در بوقلمون ها دارای دو مرحله مهم است:

مرحله اول : مرحله جمع آوری مایع منی از نرها

مرحله دوم : مرحله لقاح در بوقلمون های ماده

جمع آوری اسپرم بوقلمون ها

برای اینکه لقاح مصنوعی موفقی داشته باشیم، باید شرایطی ایجاد کنیم که قدرت تولید اسپرم در بوقلمون های نر زیاد شود. این شرایط مناسب عبارتند از قرار دادن بوقلمون های با سنین مختلف در کنار هم، ایجاد محیطی امن برای آنها، ایجاد محیطی تمیز و ضدعفونی شده بدون میکروب و ویروس و هرگونه آلودگی، و …

ویژگی هایی که تولید اسپرم را تقویت می کنند

افرادی که از بوقلمون ها در خانه نگهداری می کنند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پرورش بوقلمون در خانه صفر تا صد را بخوانند. اگر بخواهید بوقلمون های خانگی را نیز لقاح مصنوعی کنید نیز باید شرایط ایده آل برای تولید اسپرم بیشتر توسط نر ها و نگهداری مناسب از ماده ها صورت بگیرد.

در هردوی نگهداری بوقلمون در خانه یا پرورش بوقلمون در سالن های مخصوص، با ایجاد شرایط مناسب می توانیم تولید اسپرم را افزایش دهیم. در ادامه به بررسی مواردی که می توانند بر تولید اسپرم توسط نرها تاثیر مثبت بگذارد را بررسی کرده ایم.

تغذیه

بدیهی می باشد که هرچه تغذیه بوقلمون مناسب تر باشد تولید اسپرم نیز بیشتر خواهد بود. تغذیه مناسب تغذیه ای است که حاوی پروتئین، ترکیبات فاقد ازت، چربی های خام، انواع ویتامین ها و کلسیم است.

در گله های مولد، بوقلمون نر جدا از ماده خواهد بود. زیرا نرها مستعد اضافه وزن می باشد و وزن اضافی باعث کاهش قدرت باروری آنها میشود. بنابراین بوقلمون های نر بصورت جداگانه و با رژیم غذایی متفاوت پرورش داده میشوند.

تغذیه مناسب برای جفت گیری بوقلمون - چیکن هچ

توجه داشته باشید که در تغذیه، دانخوری بوقلمون نیز باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بوقلمون ها باهم بر سر غذا خوردن دعوا نکنند. یعنی حداقل باید 35 سانتی متر فضای دانخوری برای هر بوقلمون موجود باشد.

همچنین بوقلمون های نر در زمانی که از آنها اسپرم گرفته می شود وزنشان باید در حدود 22.5 کیلوگرم باشد.

تهویه مناسب

برای اینکه تهویه درست و مناسبی داشته باشیم بهترین مکان، سالن بسته است. در سالن های بسته با بکارگیری هواکش مرغداری می توانیم تهویه مناسب برای بوقلمون های نر را ایجاد کنیم. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که هوای سرد تولید اسپرم در بوقلمون را کاهش می دهد و دمای ایده آل برای محیط نگهداری بوقلمون های مولد 18 درجه می باشد.

آب کافی و مناسب

آبخوری بوقلمون از تجهیزات بسیار مهم در پرورش این پرندگان می باشد. بوقلمون های مولد باید دسترسی دائمی به آب تمیز و کافی داشته باشند. پس برای هر بخش از سالن باید به میزان کافی آبخوری تعبیه شود تا بوقلمون ها به راحتی آب بنوشند.

توجه داشته باشید که جایگاه آبخوری نباید در معرض مستقیم تابش آفتاب قرار بگیرد. همچنین آبخوری باید به طور مداوم تمیز گردد تا آب آلوده نشود.

نور کافی

باید بوقلمون ها به نور کافی دسترسی داشته باشند. کنترل میزان نور ورودی به سالن باید صورت بگیرد. از 18 هفتگی به بعد بوقلمون های نر 12 ساعت نور با شدت 100 لوکس در طول روز باید دریافت کنند.

برای افزایش میزان اسپرم دهی میزان نور دریافتی روزانه را قبل از 18 هفتگی به تدریج افزایش نمایید. همچنین در انتهای دوره نیز به تدریج میتوان ساعات نوردهی را تا رسیدن به حداکثر 16 ساعت افزایش داد.

در طی دوره تولید اسپرم، بوقلمون های نر نباید با کاهش نوردهی روبه رو شوند.

جمع کردن اسپرم بوقلمون های نر

بوقلمون های نر در سن 32 تا 36 هفتگی مناسب جمع آوری اسپرم هستند. در هنگام گرفتن اسپرم این پرنده ها، باید آن ها را به مکانی دور از بوقلمون های ماده ببرید. توصیه می شود به نرمی و ملایمت با بوقلمون های نر رفتار کنید و ترجیحاً فقط یک نفر کار اسپرم گیری را انجام دهد.

در ادامه برخی از نکات مهم در هنگام اسپرم گیری را آورده ایم.

  • توجه داشته باشید که پرهای دور مقعد بوقلمون را باید بچینید.
  • مدت زمان گرفتن اسپرم تقریباً دو دقیقه می باشد.
  • سعی کنید تا حد امکان از ابزار و وسایل استریل بکارگیری کنید.
  • عمل اسپرم گیری را در طول روز انجام دهید.
  • در هر عمل اسپرم گیری میزان 0.15 تا 0.3 میلی لیتر اسپرم گرفته می شود.
  • اگر مشاهده کردید که اسپرم ها خونین، زرد یا آلوده به مدفوع می باشند باید دور ریخته شوند.
  • دقت کنید که نیم ساعت پس از گرفتن اسپرم باید مایع منی گرفته شده، استفاده گردد.
  • عمل گرفتن اسپرم یک روز در هفته و یا هفته ای سه بار انجام می شود.

لقاح مصنوعی در بوقلمون های ماده

در ابتدا باید بدانید که اسپرم های گرفته شده از بوقلمون های نر باید قبل از بکارگیری و استفاده در لقاح مصنوعی باید توسط مواد مخصوص رقیق گردند.

باید دقت کنید که لقاح مصنوعی در بوقلمون های ماده بهتر است حداقل چهار ساعت قبل از بیشترین تولید روزانه تخم کامل گردد و یا بعد از آن انجام بگیرد.

لقاح مصنوعی در بوقلمون های ماده - چیکن هچ

این کار باید زمانی صورت بگیرد که در حدود 95 درصد از بوقلمون ها در اولویت لقاح مصنوعی می باشند، به راحتی مجرای آن ها برای انجام عمل لقاح مصنوعی باز گردد.

لقاح مصنوعی بعدی باید در سه روز بعد از لقاح اول صورت بگیرد. زمان مناسب لقاح سوم نیز هفت تا ده روز پس از لقاح اول است.

میزان اسپرم رقیق شده ای که برای بوقلمون ماده استفاده شود مابین 0.025 تا 0.030 میلی لیتر می باشد.

جمع بندی

در این نوشته از وبلاگ چیکن هچ به بررسی جفت گیری بوقلمون ها و انجام لقاح مصنوعی در این پرنده ها پرداختیم. شما با مطالعه این مطلب راه های افزایش درصد نطفه داری گله مولد بوقلمون را یاد گرفتید.

خواندن این پست را نیز از دست ندهید: راه های افزایش تخمگذاری بوقلمون

شما نیز سوالات و نظرات گرانقدر خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید. در اسرع وقت به سوالات و نظرات شما جواب داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من وسایل اسپرم گیری و تلقیح مصنوعی برای بوقلمون میخوام از کجا میتونم بخرم راهنمایی میکنید لطفا

  2. سلام من دوتا نردارم وسه ماده ازکجابدونم کدوم نرو باید کم کنم هردوشبیه همن لطفا راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس