تغذیه مرغ های تخمگذار

راهنمای جیره غذایی مرغ تخمگذار

امروزه به دلیل نیاز روزانه کشور به تخم مرغ، پرورش مرغ تخم گذار مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان طیور قرار گرفته است. هرچه تغذیه مرغ بهتر و کامل تر باشد، تاثیر مثبتی بر کمیت و کیفیت تخم های گذاشته شده می گذارد. مرحله ی تغذیه مرغ یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل در پرورش مرغ تخم گذار می باشد.

بسیار مهم است که غذا یا جیره مرغ تخم گذار حاوی مواد معدنی و مغذی باشد تا مرغ ها  به طور منظم  تخم گذاری کنند. تغذیه مناسب بر کیفیت پوسته ی تخم مرغ نیز اثر میگذارد. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که تغذیه مرغ ها مخصوصاً مرغ تخم گذار یک بحث علمی و کارشناسی بوده و رعایت آن مقدار تخمگذاری مرغ را افزایش میدهد.

توجه داشته باشید که تخمگذاری مرغ به نژاد آن نیز بستگی داشته و تعداد تخم های گذاشته شده در یک سال  در نژاد های مختلف متفاوت می باشد. اما به طور کلی تغذیه مناسب باعث افزایش میزان تخم گذاری در مرغ ها می شود.

در این مقاله از سایت چیکن هچ ما به بررسی مواد مهم و ضروری در تغذیه مرغ های تخم گذار و نحوه ی تغذیه این مرغ ها پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» دارای قابلیت جوجه کشی کاملا اتوماتیک
» امکان تامین حرارت و تهویه ی خودکار
» برخورداری از دو سنسور SHT در داخل و بیرون از دستگاه
قیمت : 13,300,000تومان

غذای مورد نیاز مرغ تخم گذار

هر دوی مرغ های تخم گذار یا گوشتی، پرنده های همه چیز خوار می باشند ولی برای اینکه این مرغ ها تخمگذاری بهتر و منظم تری داشته باشد باید از جیره غذایی استانداردی در تغذیه آن ها استفاده شود.

در نظر داشته باشید تنها روش کسب سود بیشتر در پرورش مرغ های تخمگذار فروش تخم می باشد. به همین دلیل پرورش دهنده باید تمرکز بیشتری در تغذیه آن ها داشته باشد.

غذای مورد نیاز مرغ تخم گذار - چیکن هچ

برای اینکه مواد غذایی مورد نیاز روزانه مرغ تامین شود باید غذای مرغ یا همان جیره غذایی شامل غلات، مکمل های پروتئینی، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی باشد.

در بعضی از مواقع فراهم نمودن یک جیره غذاییی کامل به معنای پرداخت هزینه های زیادی می باشد. پرورش دهندگان در چنین مواقعی  برای کاهش هزینه ها، قسمتی از جیره غذایی را با مواد غذایی مانند ضایعات نانوایی ها، پودر گوشت، سبوس گندم  و باقی مانده سبزیجات و میوه ها جایگزین می کنند.

نکته بسیار مهم این که استفاده از هورمون ها در تغذیه مرغ های تخمگذار به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در ادامه ما به بررسی مواد تشکیل دهنده  یک جیره غذایی استاندارد و خاصیت های هر یک از این مواد برای مرغ های تخمگذار پرداخته ایم. به طور کلی این جیره باید شامل مواد زیر باشد.

کربوهیدرات ها

طیور به علت فعالیت بالا و زیاد باید انرژی کافی را از طریق جیره غذایی کسب کنند. در غیر این صورت مسلماً به مرور زمان تلف شده و ضرر زیادی به پرورش دهنده وارد می شود. به این نکته مهم توجه کنید که نداشتن فعالیت کافی در طیور باعث ایجاد استرس در آن می شود. این عامل  باعث می شود تا مرغ های تخمگذار به صورت چشمگیری با افت تخم گذاری مواجه شوند.

کربوهیدرات ها به عنوان منابع انرژی ، برای تامین انرژی مورد نیاز مرغ های تخمگذار کاربرد فراوانی دارند. در تغذیه مرغ های تخمگذار باید به صورت منظم از کربوهیدرات ها استفاده شوند. در نظر داشته باشید که منبع اصلی کربوهیدرات ها  (ذرت، جو، گندم و …)  می باشند.

ضرورت استفاده از چربی ها

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم کربوهیدرات ها از منابع ایجاد انرژی برای مرغ می باشند. اما چربی ها  منابع غنی از انرژی بوده و چیزی حدود  2/2 برابر کربوهیدرات ها انرژی تولید میکنند. در وعده های غذایی که هدف بالا بودن انرژی آن می باشد، از چربی ها (روغن گیاهی مایع) استفاده می شود.

پروتئین ها

منابع تامین پروتئین مورد نیاز مرغ به دو دسته پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی تقسیم می شود. در زیر به بررسی هر دو پرداخته ایم.

1 – منابع  پروتئین های گیاهی در جیره

 پس از غلات، پروتئین های گیاهی از مهمترین بخش جیره غذایی مرغ های تخمگذارهستند. برای تامین نیاز روزانه مرغ به پروتئین معمولا از کنجاله ها استفاده می شود. کنجاله ها همان مازاد دانه های روغنی می باشند که بعد از استخراج نمودن روغن از آن ها به صورت پلت یا آرد باقی می مانند. این مواد به عنوان بخشی از جیره به مصرف طیور می رسند. منابع پروتئین های گیاهی را می توان  سویا، بادام زمینی، آفتابگردان و تخم پنبه دانست.

2 – منابع تامین پروتئین حیوانی

پروتئین حیوانی استفاده شده در جیره معمولا از پودر گوشت، پودر ماهی و پودر مازاد کشتارگاه پرندگان تامین می شود.

پودر گوشت در واقع همان قسمت های باقی مانده و خشک شده از بافت های حیوانات می باشد .این پودر از مقدار زیادی لیزین برخوردار بوده و مواد معدنی زیادی نیز دارد. مقدار پروتئین موجود در پودر گوشت 50 درصد می باشد.

منابع تامین پروتئین حیوانی - چیکن هچ

پودر ماهی از قسمت هایی از بدن ماهی به دست می آید که فاسد نشده باشد. پودر ماهی درصد پروتئین بالایی داشته و پروتئین آن مابین 60 تا  70 درصد است. توجه داشته باشید که در صورت استفاده بیش از حد از پودر ماهی در جیره غذایی، بوی ماهی می تواند به تخم های گذاشته شده توسط مرغ یا حتی گوشت مرغ انتقال پیدا کند.

پودر ضایعات کشتارگاه پرندگان هم از خرد کردن قسمت های مختلف سالم بدن پرندگان مثل سر، بال و … به دست می آید و حاوی 55 درصد پروتئین می باشد.

مکمل های اسید آمینه

بیشتر جیره هایی که حاوی ترکیبات مواد غذایی طبیعی هستند معمولا با کمبود یک یا چند آمینواسید مواجه می باشند و جهت رفع این کمبود، مکمل های آمینو اسید به جیره اضافه می شود.

انواع مواد معدنی و نقش آن ها در جیره

مواد معدنی مورد نیاز طیور تقریبا 13 عدد می باشند که وظایف مختلف و گسترده ای بر عهده دارند. ایجاد توازن در مقدار مواد معدنی دریافتی پرندگان اهمیت بالایی دارد.

کلسیم و فسفر در متابولیسم سلولی نقش مهمی دارند، همچنین کلسیم اصلی ترین ماده معدنی به کار رفته در پوسته تخم مرغ است. کلسیم از جمله مواد مهم مورد نیاز مرغ تخم گذار بوده و هر جیره مرغ باید حاوی 2.5  یا 3.5  درصد کلسیم باشد. این میزان کلسیم را می توانید از طریق صدف یا سنگ آهک تهیه نمایید.

انواع مواد معدنی و نقش آن ها در جیره - چیکن هچ

مواد معدنی کلر، سدیم و پتاسیم نقش ایجاد تعادل اسیدی و بازی و توازن مایعات را بر عهده دارند. مواد معدنی دیگری هم مانند آهن، منیزیم ، روی می باشند.

اهمیت ویتامین ها در جیره غذایی مرغ های تخم گذار

وجود ویتامین در جیره غذایی مرغ تخم گذار بسیار ضروری بوده و کمبود آن می تواند باعث کاهش تخمگذاری شود. ویتامین های مورد نیاز مرغ شامل ویتامین های گروه B، E، A و D می باشد.در زیر به بررسی اهمیت وجود هریک از ویتامین ها در جیره غذایی مرغ تخم گذار می پردازیم.

ویتامین A :

مهمترین ویتامین ها جهت تولید تخم های بهتر و باکیفیت ویتامین  A  می باشد.

کمبود ویتامین A  در جیره ی غذایی مرغ باعث کوچک شدن تخم ها  و بی کیفیت شدن زرده ی تخم می شود.اما اگر این ویتامین به میزان کافی در اختیار مرغ قرار بگیرد، باعث بزرگ شدن سایز تخم ها و شفافیت زرده ی تخم می شود.

ویتامین های گروه B:

انواع ویتامین های B برای پیشگیری از ایجاد مشکلات ماهیچه ای و نارسایی  مشکلاتی در سیستم بدن مرغ می شود. توجه داشته باشید که هرچه مرغ سالم تر باشد تخم های باکیفیت تر و بیشتری تولید می کند.

ویتامین D:

ویتامین D  مورد نیاز مرغ باعث محکم تر و کلفت تر شدن پوسته ی تخم می شود. بهتر است برای دریافت ویتامین D  کافی، مرغ های تخم گذار در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

ویتامین E:

همچنین ویتامین E  یکی از عوامل مهم و تاثیرگذاردر باروری تخم ها می باشد. در صورت کمبود یا نبودن ویتامین E  مانع از تولید تخم های نطفه دار می شود و در صورت قرار گرفتن تخم های بدون نطفه در دستگاه جوجه کشی هیچ نتیجه ای به دنبال نخواهند داشت.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها از موادی هستند که به منظور جلوگیری از خراب شدن و ترشیدگی جیره به ترکیب آن اضافه می شوند.

در حالت کلی در جیره مرغ تخمگذار باید تعادل بین مواد معدنی مختلف و همچنین تعادل بین مقدار پروتئین و انرژی جیره برقرار شود.

نحوه غذا دادن به مرغ ها

برای تغذیه مناسب و استاندارد مرغ باید از آبخوری و دانخوری در مرغداری ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که سعی کنید به طور منظم و با برنامه به مرغ های تخم گذار غذا بدهید و نباید غذا دادن همزمان با تخمگذاری انجام شود. توصیه می شود صبح زود قبل از انجام عمل تخم گذاری به مرغ ها غذا بدهید.

نحوه غذا دادن به مرغ ها - چیکن هچ

غذای مصرفی مرغ های تخم گذار با توجه به سن آن ها متفاوت می باشد اما بعد از بلوغ مرغ های تخم گذار در طول یک روز تقریباً 110 گرم دان یا غذا می خورند.

جدول تغذیه برای مرغ تخمگذار

جدول زیر نمونه ای از ترکیب مواد غذایی مهم برای مرغ تخمگذار  برای یک تن دان از یک روزگی جوجه تا انتهای دوره  می باشد.

جیره استارتر

تا 21 روزگی

جیره آغازین

3

تا 5 هفتگی

جیره رشد

6

تا 10

هفتگی

جیره

11

تا 16 هفتگی

جیره قبل از تخمگذاری

17 تا 19

هفتگی

ذرت (kg) 537 524 477 451 428
گندم (kg) 50 100 150 200 200
کنجاله سویا (kg) 322 294 273 211 216
سبوس گندم (kg)      _     _ 26.5 59 56
صدف دریایی (kg) 11 12.5 13.5 19 40
روغن مایع گیاهی(kg) 20 15.5 10 10 10
کنسانتره 5 درصد تخمگذار (kg) 60 55 50 50 50

 

20 تا 25 هفتگی 26 تا 35 هفتگی 36 تا 60 هفتگی 61 تا 75 هفتگی
ذرت (kg ) 390 353 322 331
گندم (kg) 250 250 300 300
کنجاله سویا (kg) 217 191 176 165
سبوس گندم (Kg)    _ 61 49 43
صدف دریایی (kg) 80.5 85 93 101
روغن مایع گیاهی (kg) 12.5 10 10 10
کنسانتره 5 درصد تخمگذار (kg) 50 50 50 50

در این مقاله از سایت چیکن هچ ما به بررسی مواد ضروری و لازم و فواید این مواد برای تغذیه مرغ تخمگذار و چگونگی غذا دادن به مرغ ها پرداختیم. شما هم می توانید سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

    1. حداقل ۲ وعده اما اگر وقت دارید وقده های آنها را بیشتر کنید چون وعده های کمتر از وعده ها بیشتر بهتر است

  1. سلام دوستان حدود۵۰مرع خانگی دارم ازاین ۵۰مرغ خانگی روزی ۸تاتخم مرع میگیریم بایذچکارکنم تابیشت تخم مرع بگیرم خواهشاراهنمایی کنیدمسعودایزد

    1. مرغ برای تخم گذاری باید روزانه مواد غذایی حاوی مواد مغذی، پروتئین ها، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی دریافت کنه.
      در کنار این مواد کمی هم بهشون کلرید سدیم بدید ، تاثیر گذار خواهد بود

  2. آیا استفاده از ته مانده غذا ها که از تالار ها جمع آوری میشه بعنوان تغذیه میشه به دام داد

  3. سلام
    من میخوام ۵۰۰تا جوجه برای تخم گذاشتن بخرم
    جاشو دارم
    زمین کشاورزی دارم برای کاشت گندم و .. .
    آسیاب دارم

    همه چیزم جوره به نظر شما درآمد داره؟

  4. سلام ما یه تا مرغ داریم یکیشون تو جوجه گی دو بار رفت زیر پا مرد و زنده شد…الان هر یه دقیقا یکیالشون ولی اون مرغی که زیر پا رفته مرتب مربض میشه الان هم رنگ تاجش بیرنگ شده بردیم مولتی ویتامین و انتی بیوتیک تزریق کردن من چکار کنم بهتر بشه؟؟؟ الان اشتهاش برگشته ولی رنگ تاجش رنگ پریده اس هنوز و زیاد میشینه یه گوشه …

    میشه تخم مرغ ابپز به مرغا بدم

  5. سلام آیا کاهو و سبزی به مرغ دادن باعث مریضی مرغ میشود؟؟ و سوال دوم اینکه باید اونها رو خورد کرد؟؟

    1. سلام
      نه مریض نمیشن ولی نباید غذای اصلیش باشه
      اگه فقط اونهارو بخوره امکان اسهال شدنش زیاده
      باید دانه یا پلت هم کنارشون بخوره
      فرقی نداره خرد کنی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس