جوجه کشی غاز با استفاده از مرغ کرچ یا دیگر طیور

جوجه کشی طبیعی غاز با دیگر طیور کرچ شده

جوجه کشی از طیور مختلف تا حدود زیادی شرایط نزدیک به هم دارد. برای همین در پاره ای از اوقات برخی روستائیان مثلا از مرغ کرچ برای جوجه کشی بوقلمون و یا بلعکس از بوقلمون کرچ برای جوجه کشی مرغ بهره مند میشوند. ولی هر پرنده ای طول جوجه کشی متفاوتی دارد بعنوان مثال تخم های نطفه دار بوقلمون یک هفته دیرتر از تخم های نطفه دار مرغ باز میشوند. یا اینکه جوجه کشی غاز و اردک نیاز به رطوبت بیشتری در مقایسه با دیگر طیور دارد. بنابراین در زمان جوجه کشی از تخم های نطفه دار یک پرنده با استفاده از پرنده کرچ دیگر، یک سری نکات مهم باید رعایت شوند.

از آنجایی که مرغ ها معمولا بیشتر از بقیه طیور کرچ میشوند و معمولا به خوبی از پس جوجه کشی طبیعی هم برمی آیند، برخی از افراد از مرغ کرچ برای جوجه کشی طبیعی چند طیور دیگر هم استفاده میکنند. اگر شما هم قصد جوجه کشی طبیعی غاز با استفاده از دیگر طیور کرچ دارید، حتما ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن هچ را دنبال کنید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» دارای شانه های مخصوص جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز
» برخورداری از بدنه ABS مقاوم با قابلیت شستشو
» دارای شیشه ی پلی کربنات برای جلوگیری از ورورد اشعه های مضر به داخل دستگاه
قیمت : 5,450,000تومان

جوجه کشی طبیعی غاز

قبلا در مقاله ای اختصاصی به طور کامل جوجه کشی غاز بدون دستگاه و یا با دستگاه را شرح داده ایم. ولی در این مطلب بصورت جداگانه جوجه کشی از غاز به کمک مرغ کرچ یا بوقلمون و اردک کرچ را مورد بحث قرار میدهیم.

غاز یا قوغاز ماده در فصل تخمگذاری به طور معمول بعد از یک کلاچ تخمگذاری (بعد از 10 الی 15 عدد تخم گذاشتن) کرچ میشود. ولی با کرچ شدن غاز، فرایند تخمگذاری این پرنده نیز متوقف خواهد شد. در نتیجه جوجه کمتری میتوان از این غاز به دست آورد. با توجه به ارزش بالای جوجه یک روزه غاز، جوجه کشی طبیعی از آنها توصیه نمیشود. بهتر است که با توجه به ظرفیت مد نظور خود از لیست قیمت دستگاه جوجه کشی یکی از آنها را متناسب با نیاز خود انتخاب و تهیه کنید.

جوجه کشی طبیعی غاز - چیکن هچ

 

به هر حال اگر جوجه کشی طبیعی تنها روش در دسترس باشد، تخم های غاز را میتوان به زیر دیگر طیور کرچ نیز قرار داد تا غازها بتوانند تخم های بیشتری برای جوجه کشی بگذارند. در فصل تخمگذاری باید تخم های نطفه دار را به شکل صحیح جمع آوری و از آنها مراقبت کنید. نحوه نگهداری از تخم نطفه دار را در این لینک بخوانید.

ظرفیت جوجه کشی از غاز با دیگر طیور کرچ

اگر قبلا در مورد جوجه کشی غاز با پرنده ای دیگر تصمیم گیری نموده اید، تخم های نطفه دار مورد انتظار باید متناسب با پرنده کرچ شده جمع آوری شده باشند. اگر دوره تخمگذاری غاز رو به اتمام است، جهت جوجه کشی طبیعی از 10 الی 12 تخم آخر بهتر است که از خود غاز ماده استفاده کنید.

تخم غاز نسبت به دیگر طیور بیشترین سایز را دارد و اندازه آن بیش از 2 برابر اندازه تخم مرغ است. تعداد تخم غاز که میتوان زیر سایر طیور قرار داد به قرار زیر است:

با توجه به جثه مرغ، میتوان 4 الی 6 عدد تخم غاز زیر پای مرغ کرچ قرار داد.

اردک کرچ میتواند 8 و حداکثر 10 عدد تخم غاز را پوشش دهد.

همچنین بوقلمون کرچ حدودا 10 عدد تخم غاز میتواند به جوجه تبدیل کند. در نژادهای سنگین وزن که جثه درشت تری دارند تا 12 عدد تخم غاز هم میتوان زیر پای بوقلمون گذاشت.

ایا مرغ کرچ شده میتواند تخم غاز را هچ کند؟

بله با ایجاد شرایط مناسب میتوان به کمک یک مرغ کرچ از تعدادی مشخص تخم های نطفه دار غاز جوجه کشی کرد. مرغ نسبت به دیگر طیور تعداد بسیار کمی تخم غاز میتواند در زیر شکمش جا دهد. چون تخم غاز اندازه درشتی دارد. جوجه کشی غاز در مقایسه با مرغ به یک الی دو هفته زمان بیشتری نیاز دارد. جوجه کشی مرغ 21 روز طول میکشد ولی در مورد غاز طول این دوره 28 روز و در مورد قوغازها 35 روز است. مرغ کرچ شده بیش از 21 روز میتواند بر روی تخم بخوابد ولی به شرطی که نور محیط کم باشد. اگر نور محیط زیاد باشد، مرغ بعد از 21 روز از روی تخم ها بلند خواهد شد. برای طولانی تر شدن دوره کرچی مرغ، حتما باید مجیط جوجه کشی نسبتا تاریک باشد. در زمان استفاده از مرغ کرچ برای جوجه کشی غاز، فقط تخم نطفه دار غاز در لانه قرار دهید و از قرار دادن همزمان تخم نطفه دار مرغ و دیگر طیور خودداری کنید.

ایا مرغ کرچ شده میتواند تخم غاز را هچ کند؟ - چیکن هچ

همانطور که گفته شد جوجه کشی غاز نیاز به رطوبت زیادی دارد. بنابراین رطوبت نسبی محیط لانه مرغ کرچ باید بیش از 50 درصد باشد. برای افزایش رطوبت نسبی روزی یک مرتبه میتوانید آب ولرم بر روی تخم ها اسپری کند. البته الزامی در انجام اینکار نیست.

نکته بسیار مهم دیگری که در جوجه کشی از غاز با مرغ کرچ باید بدانید، اطمینان از چرخش تخم ها می باشد. با توجه به درشت و سنگین بودن تخم غاز، ممکن است مرغ کرچ به سختی بتواند تخم ها را بچرخاند یا از عهده این کار برنیاید. در طول جوجه کشی اگر تخم های نطفه دار روزانه چندین مرتبه نچرخند، جوجه نمیتواند از تخم خارج شود. برای رفع این مشکل ابتدا باید قبل از قرار دادن تخم ها زیر مرغ کرچ، یک طرف آنها را علامت گذاری کنید. در طول روز 3 مرتبه تخم ها را چک کنید اگر متوجه شدید که تخم ها کاملا نچرخیده اند، بصورت دستی باید روزانه 3 یا 4 مرتبه تخم ها را 180 درجه بچرخانید. بطوریکه اگر سمت علامت زده دیده میشود، آن سمت را باید بچرخانید تا به طرف زیر برود.

مرغ کرچ بعد از بیرون آمدن جوجه های غاز میتواند از آنها مراقبت کند ولی توصیه میشود که برای نگهداری جوجه ها حداقل یک مادر مصنوعی ارزان قیمت تهیه نموده و بصورت جدا از آنها مراقبت کنید.

استفاده از اردک کرچ برای جوجه کشی غاز

از اردک کرچ هم میتوان برای جوجه کشی طبیعی غاز استفاده کرد. در این زمینه اردک ها چون میتوانند رطوبت بیشتری به تخم های غاز منتقل کنند و منقار آنها قدرت بیشتری برای چرخاندن تخم ها دارد، بهتر از مرغ کرچ عمل میکنند. حتی به راحتی میتوان تخم نطفه دار قوغاز را به زیر اردک اسرائیلی کرچ شده منتقل نمود. دوره جوجه کشی قوغاز و اردک اسرائیلی و دما و رطوبت مورد نیاز تخم های نطفه دار برای این دو پرنده تقریبا یکی است.

علاوه بر مرغ و اردک، بوقلمون کرچ نیز برای جوجه کشی غاز مناسب بوده و حتی دوره جوجه کشی بیشتر غازها با دوره جوجه کشی بوقلمون یکی است.

نکات کلی

لانه جوجه کشی را در محلی تمیز و با یک جعبه پلاستیکی یا چوبی طراحی کنید. داخل لانه را با کاه پر نموده و لانه را بر روی یک پایه (به ارتفاع 10 سانتیمتر) قرار دهید. کف زمین سرد است و لانه را مستقیما بر روی کف زمین نگذارید تا تخم ها سرد نشوند.

محل جوجه کشی باید در جایی باشد که بدون سر و صدا بوده و حیوان یا فردی باعث آزار و اذیت پرنده کرچ نشود. بنابراین از قرار دادن لانه جوجه کشی در محل نگهداری سایر طیور خودداری کنید. اگر رفت و آمد به محل جوجه کشی زیاد باشد، پرنده کرچ ممکن است تخم ها را رها کند. همچنین لانه جوجه کشی را نباید در پارکینگ خودرو قرار داد. دود و گازهای سمی حاصل از اگزوز خودرو باعث خفگی جوجه داخل تخم میشوند.

برای تغذیه پرنده کرچ حتما آب و غذا بصورت روزانه در کنار لانه او قرار دهید. ظرف آب را کمی دورتر بگذارید تا در صورت واژگونی بر روی تخم های نطفه دار آب ریخته نشود.

محل لانه نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. دمای 25 درجه برای محل لانه جوجه کشی مناسب است.

جمع بندی

در این مقاله درباره جوجه کشی غاز با دیگر طیور کرچ شده بحث نمودیم. لازم به ذکر است که برخی از طیور به خوبی از پس جوجه کشی طبیعی بر نمی آیند. بنابراین در صورت تمایل به جوجه کشی غاز با دیگر طیور، پرنده ای را انتخاب کنید که قبلا یک دوره جوجه کشی با بازدهی بالا ارائه داده باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام میخواستم بپرسم تخم مرغ شاخدار رو میشه زیر مرغ کرچ گذاشت و نتیجه خوبی گرفت ؟

    1. سلام بله میشه اما نباید با تخم مرغ معمولی یه جا بذارید . نتیجه خوب رو که نمیشه پیش بینی کرد. جوجه کشی از مرغ شاخدار 28 روزه ممکنه مرغ بلند شه یا به هر دلیلی جوجه کشی رو کامل نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس