علت غذا نخوردن بوقلمون | دلایل عدم اشتهای بوقلمون و نحوه درمان

بی اشتهایی و کاهش مصرف دان در بوقلمون ها علل زیادی دارد. عدم تمایل به تغذیه در تمامی پرندگان می تواند نشانه هایی از انواع بیماری های مختلف باکتریایی و عفونی مانند نیوکاسل، آنفولانزا، سرماخوردگی و غیره باشد. در این مقاله از چیکن هچ، تمامی دلایل بی اشتهایی بوقلمون و راه های رفع آن آموزش داده شده است.

همانطور که در ادامه مطالعه میکنید، غذا نخوردن بوقلمون علاوه بر بیماری عوامل دیگری نیز دارد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم بوقلمون در ظرفیت کم
» برخورداری از سنسور دما و رطوبت سوئیسی
» چرخش تخم نطفه دار به صورت اتوماتیک
قیمت : 3,530,000تومان

چرا بوقلمون ها غذا نمی خورند؟

علل زیادی برای ممانعت بوقلمون از خوردن غذا وجود دارد که در این مقاله از چیکن هچ، به طور مفصل به آن پرداخته شده است. پرندگان بالغ عمدتا به دلیل بروز مشکلات محیطی و یا بیماری دچار بی اشتهایی می شوند.

دقت داشته باشید که جوجه بوقلمون ها نیز در 24 ساعت اولیه زندگی هیچ نیازی به تغذیه نداشته و انرژی مورد نیاز خود را از کیسه زرده موجود در بدن خود کسب میکنند. این پرنده درک درستی از غذا خوردن نداشته و نیاز است در روز های ابتدایی زندگی توسط مادر آموزش داده شود. در صورت جوجه کشی مصنوعی بهتر است با زدن انگشت خود به ظرف دانخوری آنها را به خوردن غذا ترغیب کنید.

بیماری اصلی ترین دلیل غذا نخوردن بوقلمون ها

عدم تمایل بوقلمون به تغذیه خود یک بیماری نیست اما می تواند نشانه بسیاری از بیماری ها باشد. انواع بیماری های ویروسی، باکتریایی، مسمومیت های غذایی سرطان ها و سایر بیماری های طیور منجر به بی اشتهایی بوقلمونها میشود.

پرندگان به صورت غریزی بیماری خود را پنهان کرده و تنها زمانی شما متوجه بیماری آنها می شوید که در وضعیت بدی قرار بگیرند. بنابراین بهتر است به محض مشاهده بی اشتهایی بوقلمونها، به بررسی مشکل و رفع آن بپردازید.

مقاله بیماری های رایج بوقلمون و راه درمان آنها به شما برای حفظ سلامت پرنده کمک میکند.

ورود به محیط جدید و استرس بوقلمون ها

یکی از دلایل کاهش ناگهانی میزان تغذیه بوقلمون ها، ایجاد استرس در آنهاست. در صورتی که پرنده را جدیدا خریداری کرده و یا محیط نگهداری بوقلمون را تغییر داده اید، کاهش میزان مصرف دان دور از انتظار نخواهد بود. طیور نیز مانند انسان ها در اماکن جدید دچار استرس شده و تا قبل از شناخت کامل محیط، از تغذیه خودداری می کنند.

ورود به محیط جدید و استرس بوقلمون ها - چیکن هچ

گاه ایجاد صدای بلند، وجود سگ و گربه در محل پرورشگاه، شروع طوفان و شرایط آب و هوایی نامساعد نیز، منجر به ترسیدن پرنده و ممانعت از غذا خوردن در بوقلمون خواهد شد.

تراکم بیش از حد بوقلمون ها در یک محیط کوچک

نگهداری از بوقلمون با رده های سنی مختلف در یک محیط برای بوقلمون های کوچکتر مشکل ساز است. بوقلمون های بزرگ معمولا مانع از تغذیه جوجه ها شده که به مرور زمان باعث از بین رفتن اشتها و کاهش شدید وزن در پرندگان کوچکتر می شود.

همچنین عدم مدیریت صحیح و تراکم بیش از حد بوقلمون ها در یک محیط نیز سبب غذا نخوردن بوقلمون ها می باشد. عدم وجود غذای کافی و یا قلدری پرندگان بزرگتر مانع از تغذیه صحیح تمام بوقلمون ها و عدم تناسب در رشد آنها خواهد شد.

گرمای بیش از حد و کاهش مصرف دان بوقلمون 

استرس دمایی و افزایش دمای سالن پرورش، موجب کاهش شدید مصرف دان میشود. با افزایش دما، بوقلمون ها به صورت غریزی از مصرف دان خود کاسته و نوشیدن آب توسط آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. غذا خوردن انرژی بدن آنها را افزایش داده و موجب گرم شدن بیشتر بدن میشود، در نتیجه بوقلمون ها برای کاهش دمای بدن خود غذا نمی خورند.

بنابراین حفظ تعادل و تنظیم دمای سالن برای سلامتی و عدم کاهش وزن پرنده اهمیت دارد. بوقلمون ها در هفته اولیه زندگی به دمای 35 درجه سانتیگراد نیاز دارند که این میزان رفته رفته کاهش یافته و از هفته هفتم به بعد، 20 درجه سانتی گراد بهترین دما برای آنها خواهد بود.

جهت کسب اطلاع دقیق از نحوه نگهداری و شرایط مورد نیاز بوقلمون ها، مطالعه مقالات پرورش بوقلمون به شما کمک شایانی خواهد کرد.

کاهش میزان نور دریافتی چه اثراتی بر تغذیه بوقلمون دارد؟

در صورت نگهداری از بوقلمون ها در محیط تاریک و بدون نور، میل آنها به مصرف غذا به شدت کاهش می یابد. همچنین این پرندگان در فصل زمستان و پاییز نیز به دلیل کاهش طول روز و ساعت نورگیری سالن، غذای کمتری مصرف میکنند.

کاهش میزان نور دریافتی چه اثراتی بر تغذیه بوقلمون دارد؟ - چیکن هچ

برنامه نوری مناسب برای جوجه های یک روزه بوقلمون 24 ساعت در شبانه روز و برای بوقلمون های گوشتی و تخمگذار از 14 تا 16 ساعت متفاوت خواهد بود.

دقت داشته باشید که عدم رعایت تناسب در ساعات نوردهی و همچنین نوردهی بیش از حد، منجر به پرخاشگری و پدیده کانیبالیسم در بوقلمون ها می شود.

تغییر ناگهانی جیره غذایی بوقلمون ها

طعم بد جیره غذایی نیز ممکن است یکی از دلایل عدم تغذیه بوقلمون ها باشد. در برخی موارد دیده میشود که پرورش دهنده جیره غذایی پرندگان خود را ناگهانی تغییر داده و تعداد زیادی از بوقلمونها از غذا خوردن سر باز میزنند.

به همین دلیل توصیه میشود جیره پرندگان را به مرور تغییر داده و از حذف ناگهانی خوراک قبلی خودداری کنید. برای این منظور در هر روز مقداری از غذای جدید را به همراه غذای قبلی در اختیار بوقلمون قرار داده تا به مرور زمان به خوردن آن نیز عادت کند.

نوک چینی اشتباه منجر به عدم توانایی در غذا خوردن می شود.

برخی از پرورش دهندگان بوقلمون، برای جلوگیری از بیماری کانیبالیسم و همخواری و یا کاهش نزاع در بین بوقلمون ها، اقدام به چیدن نوک آنها میکنند.

نوک چینی پرندگان امری بسیار تخصصی و اصولی بوده و در صورت انجام اشتباه آن، پرنده قادر به غذا خوردن نخواهد بود و به سرعت وزن خود را از دست میدهد. برای این منظور باید از یک متخصص و دامپزشک کمک بگیرید.

مشکلات در منقار بوقلمون ها

بعضی از بوقلمون ها به دلیل مشکلات ژنتیکی، کمبود کلسیم و یا آسیب دیدن نوک، دچار مشکلات زیادی در منقار خود میشوند. کوتاه بودن منقار زیرین یا منقار طوطی وار، رشد ضربدری منقار و آسیب دیدین نوک، سبب ناتوانی بوقلمون در غذا خوردن می شود. این پرندگان معمولا به مراقبت های بیشتری نیاز داشته و لازم است با دست تغذیه شوند.

استفاده از جیره های پر انرژی برای بوقلمون ها

استفاده از جیره های پر انرژی برای بوقلمون ها - چیکن هج

پرورش دهندگان برای افزایش وزن گیری پرنده از جیره هایی با انرژی بالا استفاده میکنند. جیره های مملو از بلغور ذرت و دانه های روغنی، انرژی بسیار زیادی داشته و موجب افزایش حس سیری در بوقلمون ها میشود. استفاده دائمی از این رژیم، موجب غذا نخوردن بوقلمون خواهد شد.

بیشتر بخوانید : بهترین تغذیه برای بوقلمون ها از جوجگی تا بلوغ

راه های درمان بی اشتهایی بوقلمون

روش های زیادی برای درمان غذا نخوردن بوقلمون وجود دارد. برای دریافت داروهای موثر برای این منظور نیاز است به دامپزشک مراجعه کرده و قبل از هر چیز علل کاهش اشتهای بوقلمون خود را پیدا کنید.

در صورتی که بی اشتهایی پرنده دلیلی غیر از بیماری دارد شما میتوانید با استفاده از مخلوط سیر و ماست، اشتهای پرنده را افزایش دهید. این محلول خاصیت ضد عفونی نیز دارد. تنظیم دمای محیط، کاهش استرس برای بوقلمون ها و نوک چینی صحیح نیز مانع از بروز بی اشتهایی بوقلمون خواهد شد.

همچنین استفاده از هویج و کلم رنده شده، در جیره غذایی بوقلمون، باعث افزایش میل به غذا خوردن می شود.

لازم است تا در مدت زمان بی اشتهایی بوقلمون، پرنده دائما تحت نظر باشد. در این مدت آب تمیز در اختیار پرنده قرار داده و با استفاده از سرنگ و قطره چکان به تغذیه پرنده بپردازید.

جمع بندی 

در این مقاله از وبلاگ فروشگاه چیکن هچ به بررسی دلایل غذا نخوردن بوقلمون ها و راه درمان آن پرداخته شد. بوقلمون ها پرندگانی بسیار حساس بوده و به ویژه در سن زیر یک ماه، مقاومت بسیار پایینی در مقابل بیماری ها دارند. بیماری ، عدم رعایت شرایط مناسب محیطی، شروع فصل گرما و تغذیه نامناسب از مهم ترین علل کم اشتهایی بوقلمون ها است.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. یک بوقلمون دو ساله نر دارم چهارراه غذا نمیخوره آب با ویتامین دادم میخوره دو آمپول از پزشک گرفتم آنتی‌بیوتیک جهار روز زدم هنوز دان نمیخوره اسهال سفید وسبز داره بای چیکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سبز نشون می ده که پرنده مشکل کبدی داره
      عرق شوید رو به اندازه دو سه قطره بریز تو 100 سی سی آب تا سه روز به بوقلمون بده
      هم اشتهاشو تقویت می کنه هم توی رفع مشکل کبدیش موثره

    1. فضله ی سفید نشون میده که پرندت عفونت داره
      عرق چهل گیاه، عرق آلاله و عرق شیرین بیان رو از هرکدوم دو سر بطری قاطی هم کن تا 5 روز هر روز 4 قطره بهش بده
      دو قطره هم سرکه ی سیب طبیعی بچکون تو دهنش

  2. بنظر شما دان پارس خوبه بهشون بدیم یابرنج؟برنج براشون خوبه؟یابایدچیزای دیگه هم بهشون بدیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋