همه چیز درباره دل و جگر مرغ | مزایا و معایب مصرف دل و جگر مرغ 

دل و جگر مرغ به طرز چشمگیری دارای مواد مغذی هستند که به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود. جگر مرغ از آنجا که دارای مقدار زیادی آهن بوده، برای افرادی که کم خونی دارند مناسب است. اما مهم ترین خواص دل مرغ چیست؟ و مصرف دل و جگر مرغ چه مزایا و معایبی دارد در این مقاله از چیکن هچ مفصل توضیح داده شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» امکان جوجه کشی خودکار از تخم نطفه دار مرغ
» مجهز به پیشرفته ترین نسل از سنسور SHT
» چرخش اتوماتیک تخم ها بصورت گهواره ای
قیمت : 5,450,000تومان

دل و جگر مرغ چه خاصیتی دارد؟

ارزش غذایی دل مرغ به پروتئین موجود در آن است. مصرف آن باعث ساخت، رشد عضله و حفظ توده های عضلانی بدن می‌شود. بنابراین ماده غذایی مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی و رشد مضاعف است.

منبع مناسبی در رژیم لاغری بوده و علاوه بر این توازن هورمون ها را به دنبال دارد  و در نهایت منجر به بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن می‌شود.

همچنین ارزش غذایی جگر مرغ به مواد مغذی آن است مصرف جگر مرغ برای افرادی که دائما در زندگی روزانه دچار استرس اند توصیه می شود زیرا به عنوان یک مهارکننده عمل می‌کند.

جگر مرغ موجب تقویت ذهن و سیستم بدنی می‌شود. همچنین منبع خوبی برای تامین انرژی می‎باشد. اما مصرف آن به طور مداوم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

عوارض خوردن دل مرغ

مصرف بی رویه دل مرغ نیز عوارضی را به دنبال دارد که موجب بالا رفتن چربی و کلسترول شده، احتمال مسمومیت با ویتامین A را به همراه داشته و با داشتن میزان زیادی پورین در افراد مبتلا به نقرس دردهای عضلانی شدید را به وجود می‌آورد.

عوارض خوردن دل مرغ - چیکن هچ

بنابراین از مصرف بیش از حد دل و جگر مرغ اجتناب کنید زیرا مصرف مداوم آنها مشکلاتی را در بدن شما به وجود خواهد آورد.

عوارض خوردن جگر مرغ

در مرغداری‌های صنعتی دوره منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلف اعم از آنتی بیوتیک وجود دارد، که متاسفانه برخی از مرغداری ها به این اصل توجه نکرده  و پس از اینکه به مرغ آنتی بیوتیک می‌دهند اقدام به کشتار آنها می‌کنند.

عوارض خوردن جگر مرغ - چیکن هچ

در صورتی که بعد از تجویز آنتی بیوتیک باید 5 الی 14 روز از کشتار مرغ خودداری شود تا داروی تجویز شده در جگر مرغ باقی نماند با رعایت نکردن این کار دارو در جگر مرغ انباشته شده و باعث می‌شود که جگر مرغ مستعد آلودگی شود.

مصرف جگر مرغ در بارداری

از آنجایی که جگر مرغ دارای ماده ای به نام رتینول است مصرف آن در زنان باردار خطر ناهنجاریهای جنین را افزایش می‌دهد. بنابراین باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کرد.

از آنجا که جگر مرغ دارای مقدار زیادی آنتی بیوتیک است با خوردن آن سموم به بدن شما و جنین انتقال خواهد یافت و در نهایت تهدیدی برای سلامتی شما و جنین خواهد بود.

چگونه می‌توان تشخیص داد دل و جگر مرغ سالم است؟

دل و جگر مرغ تازه  از نظر رنگ و انسجام باید یکدست باشند و هیچگونه لکه، زخم خونی، کیست و غده در آنها مشاهده نشود و هیچگونه بوی نامطبوعی از آنها به مشام نرسد.

چگونه میتوان تشخیص داد دل و جگر مرغ سالم است؟ - چیکن هچ

توجه به تاریخ تولید و انقضای دل و جگر بسته بندی شده در این راستا کمک کننده خواهد بود. همچنین در هنگام خرید به مهر دامپزشکی و سیب سلامت سازمان غذا و دارو دقت کنید.

دل و جگر مرغ سرد است یا گرم

از نظر طب سنتی طبع جگر مرغ  گرم و تر بوده و طبع دل مرغ گرم است. البته این بستگی به پرورش مرغ دارد زیرا محلی و ماشینی بودن مرغ طبع آنها را متغیر خواهد کرد.

مضرات دل و جگر مرغ در طب سنتی

آنتی بیوتیک ها و سموم بدن مرغ بیشتر در بافت نرم جگر مرغ تجمیع می‌یابد. از آنجا که جگر بافت نرمی دارد این مواد در آن رسوب کرده میکند.  در این راستا پزشکان طب سنتی معتقدند از مصرف جگر مرغ هایی که از نحوه پرورش آنها آگاهی کافی نداریم استفاده نکنیم.

همچنین جگر مرغ برای مبتلایان به بیماری ها قلبی و عروقی، دارای چربی خون بالا و نقرس مضر است و در طب سنتی نیز پیشنهادی به مصرف آن نمی‌شود. استفاده مکرر از این ماده غذایی باعث افزایش کلسترول شده و بیماریهای قلبی را به همراه دارد.

چگونه جگر مرغ را از آنتی بیوتیک ها پاکسازی کنیم؟

بعضی از افراد معتقدند که با آب پز کردن و یا سرخ کردن جگر مرغ تمام سموم و آنتی بیوتیک های آن پاکسازی خواهد شد در حالی که نمیتوان آنتی بیوتیکی که در بافت نرم جگر نفوذ کرده را به این طریق از بین برد و پخت آن تنها 10 درصد آنتی بیوتیک ها را بین خواهد برد.

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با دل و جگر مرغ و فواید و عوارض مصرف دل و جگر به ارائه اطلاعاتی پرداخته ایم. چنانکه هنگام خرید موارد ذکر شده در مقاله را بر روی محصول مشاهده نکردید از خرید آن خودداری کنید زیرا ممکن است مصرف آنها بیماری هایی را به دنبال داشته باشد.

همچنین از مصرف مداوم این مواد غذایی نیز اجتناب کنید زیرا علاوه بر فوایدی که دارند شامل مضراتی نیز هستند که در طولانی مدت نمایان می شود بنابراین مصرف آنها توصیه نمی‌شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس