روش های افزایش راندمان جوجه کشی در دوران هچر

نکات مهم برای افزایش راندمان در دوره هچر

دوران هچر که روزهای آخر جوجه کشی می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حتی حساسیت آن از دوران ستر نیز بیشتر است. در زمان هچر جوجه ها برای شکستن تخم و خروج از آن آماده میشوند. هر لحظه از این دوران اهمیت حیاتی برای جوجه داخل تخم دارد. بسیاری از کاربران با انجام اقدامات اشتباه در این دوران باعث افزایش مرگ و میر جوجه ها در داخل تخم میشوند. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ نکات مهم دوره هچر و روش های افزایش راندمان جوجه کشی در این ایام را توضیح داده ایم. برای رسیدن به بالاترین راندمان در جوجه کشی رعایت نکات گفته شده در این مقاله الزامی است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای قابلیت انتخاب پرنده و جوجه کشی خودکار
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
» امکان اتصال به برق شهری و سیستم برق اضطراری
قیمت : 7,100,000تومان

ویژگی دوران هچر

ایام هچر به 3 الی 5 روز آخر جوجه کشی تعلق میگیرید. بعنوان مثال این دوره برای جوجه کشی مرغ از ابتدای روز نوزدهم شروع میشود. در زمان هچ دما باید در مقایسه با روزهای ستر به اندازه نیم درجه کاهش داده شود.

اما رطوبت زمان هچر تقریبا 10 الی 15 درصد بیشتر از رطوبت ستر می باشد. چون در روزهای آخر لازم است که با افزایش رطوبت، پوسته تخم ها نرم و شکننده شود تا جوجه بتوانند پوسته تخم را بشکند. یکی دیگر از کارهایی مهمی که در دوران هچ باید انجام گیرد، توقف سیستم چرخشی دستگاه جوجه کشی می باشد. لذا کاربر باید با توجه به کنترلر دستگاه جوج کشی، سیستم چرخشی آن را متوقف کند.

در جوجه کشی از پرنده های مختلف وقتی دوران ستر به پایان رسید، لازم است که تخم ها را به وضعیت هچری انتقال داد. اما در زمان انجام اینکار چند نکته بسیار مهم وجود دارد که باید آنها را حتما رعایت کنید.

ویدیو افزایش راندمان جوجه کشی در دوران هچر

از قبل دما و رطوبت محیط را افزایش دهید

زمانی که میخواهید تخم ها را به سبدهای هچ منتقل کنید، لازم است که آنها را از داخل ماشین جوجه کشی بیرون بیاورید. در بیشتر شانه ها تخم های نطفه دار به شکل عمودی در داخل شانه ها قرار میگیرد. اما در زمان هچ باید تخم به شکل افقی و خوابیده در داخل سبد هچ چیده شود. اگر از شانه جوجه کشی همه کاره و یا غلطکی استفاده میکنید، کارتان راحت خواهد بود. ولی در شانه های سنتی انتقال تخم ها به سبد هچ وقت زیادی می برد.

از قبل دما و رطوبت محیط را افزایش دهید - چیکن هچ

در هر صورت جدا از اینکه از چه نوع دستگاه و یا شانه جوجه کشی استفاده میکنید، آنچه که مهم است آماده سازی محیط دستگاه از قبل می باشد. یعنی دما و رطوبت محیط دستگاه را باید افزایش دهید. دما باید نزدیک به 35 درجه باشد و رطوبت نیز بالای 50 درصد. زیرا تخم های نطفه دار از داخل یک محیط گرم بیرون می آیند و دمای سرد به راحتی باعث شوک دمایی و تلف شدن جوجه در داخل تخم خواهد شد.

پس از اتمام انتقال تخم ها به سبدهای هچ و بستن درب دستگاه، مجددا دما و رطوبت محیط را به حالت ایده ال یعنی دمای 25 درجه و رطوبت 45درصد برگردانید تا دستگاه به خوبی بتواند دما و رطوبت هچر را تنظیم و کنتزل کند.

نطفه سنجی سریع

جوجه کش های حرفه ای در زمان انتقال تخم ها به سبد هچ، سریعا یک نطفه سنجی مجدد نیز حین این کار انجام میدهند. هدف از این نطفه سنجی حذف تخم های نطفه دار تلف شده است. بدین صورت که اگر در زمان نطفه سنجی تخم نطفه دار کاملا تاریک باشد، یعنی جوجه داخل آن است.

ولی اگر فقط رگ و یا جنین نارس در داخل آن مشاهده شود، آن جنین دیگر تلف شده و نباید به داخل دستگاه جوجه کشی برگردد. چون گازهای سمی که از این نوع تخم ها متصاعد میشود، برای دیگر جنین های سالم خطرناک است. توجه داشته باشید که نطفه سنجی آخر ستر باید سریعا انجام گیرد، چون روزهای هچر حساسیت بالایی دارند و سریعا باید تخم های نطفه دار در شرایط دما و رطوبت مناسب قرار گیرند.

شانه ها را به آرامی جابجا کنید

تکان محکم و یا ضربه به تخم ها و شانه جوجه کشی باعث آسیب دیدن کیسه هوایی تخم میشود و درنتیجه جوجه با مشکل تنفسی مواجه شده و خفه میشود. بنابراین به هنگام چیدن تخم ها در داخل سبدهای هچ، شانه ها و تخم ها را به نرمی و آرامی جابجا کنید.

یک اشتباه رایج در زمان هچ

بیشتر کاربران در زمان هچ به اشتباه فکر میکنند که باید اکسیژن دستگاه را افزایش داد. این نوع کاربران معمولا دریچه های تهویه را تا انتها باز گذاشته و حتی در برخی موارد درب دستگاه را هرزگاهی باز میکنند تا اکسیژن تازه و بیشتری به داخل دستگاه وارد شود! اما این کار اشتباه بوده و آسیب جدی به جوجه ها وارد میکند و فقط میزان تلفات را افزایش میدهد.

یک اشتباه رایج در زمان هچ - چیکن هچ

چرا که به صورت طبیعی به اندازه کافی اکسیژن در هوا و محیط داخل دستگاه جوجه کشی وجود دارد. آنچه که مهم است غلظت گاز دی اکسیدکربن می باشد. شما بایستی غلظت این گاز را کنترل کنید. معمولا غلظت 4 پی پی ام برای گاز دی اکسید کربن در زمان هچ توصیه میشود. زیرا جوجه ها برای تقلا کردن و شکستن تخم باید کمی احساس خفگی کنند.

بنابراین دریچه های تهویه دستگاه جوجه کشی را به نسبت حجمی که دستگاه دارد و تعداد تخم های داخل دستگاه، باز بگذارید. اگر ماشین جوجه کشی مورد استفاده شما به سنسور co2 مجهز باشد، به راحتی میتوانید غلظت این گاز را در داخل دستگاه تنظیم نمایید.

در روزهای آخر درب دستگاه را باز نکنید

لحظه متولد شدن جوجه بسیار هیجان انگیز است. به همین دلیل بیشتر کاربران دستگاه جوجه کشی خانگی و یا صنعتی از روی کنجکاوی درب دستگاه را در دوران هچر باز میکنند تا هرچه سریعتر جوجه متولد شده را بیرون بیاورند.

اما باز کردن درب دستگاه در زمان هچر اشتباه است. زیرا با باز کردن درب دستگاه، دما و رطوبت داخل آن نیز سریعا تخلیه میشود. از طرفی دیگر با تخلیه رطوبت، پوسته تخم خشک شده و آهکی میشود. در نتیجه پوسته تخم سفت شده و حالت شکنندگی و پفکی خود را از دست میدهد. در این شرایط جوجه از شکستن تخم عاجز مانده و داخل آن خفه میشود. حتی گاها مشاهده شده به علت سختی پوسته جوجه فقط نوکش را توانسته از تخم بیرون بیاورد و در همان حالت نیز تلف شده است.

بنابراین نگران جوجه تازه متولد شده نباشید و برای خارج کردن او از داخل دستگاه جوجه کشی عجله نکنید. جوجه تازه متولد شده باید به مدت 24 الی 48 ساعت در داخل دستگاه باقی بماند تا هم کیسه زرده جذب بدنش شود و هم اینکه رطوبت اضافی بدنش خشک شود.

در روزهای آخر هچ به خروج جوجه کمک کنید

توجه داشته باشید که دوره هچ ممکن است بیشتر از 3 روز طول بکشد. گاهی اوقات برخی از جوجه ها دیر متولد میشوند. این نوع جوجه ها موفق به نوک زدن تخم میشوند ولی نمی توانند ان را بشکنند و از آن خارج شوند. اگر بیش از 20 ساعت از این وضعیت گذشته باشد، کاربر میتواند به جوجه کمک کند تا تخم را بشکند. برای اینکار میتوان از همان قسمت که جوجه نوک زده است به آرامی پوسته را برداشت، به طوریکه فقط سر و نهایتا گردن جوجه از تخم خارج شود. پس از آن باید اجازه دهید که جوجه به خودی خود از تخم خارج شود.

در روزهای آخر هچ به خروج جوجه کمک کنید - چیکن هچ

توجه: در زمان کار با دستگاه جوجه کشی، لمس شانه ها و یا لمس تخم های نطفه دار و یا لمس جوجه ها حتما دستان خود را تمیز بشویید و ضدعفونی کنید. چون اگر به هر نحوی آلودگی به داخل دستگاه و یا بدن جوجه کشی منتقل شود، آنها را در معرض بیماری عفونت کیسه زرده قرار میدهد. این بیماری یکی از دلایل مهم مرگ و میر جوجه های تازه متولد شده در روزهای اول می باشد.

نکته آخر

در دوران هچر همیشه برخی از جوجه ها سریعتر از بقیه متولد میشوند. زمانیکه جوجه متولد شده به اندازه کافی در داخل دستگاه جوجه کشی باقی ماند، میتوان سریعا آن را از داخل دستگاه بیرون آورد. در زمان خروج جوجه، پوسته های خالی تخم ها را هم بیرون بیاورید. سپس سریعا درب دستگاه را ببندید تا سایر جوجه ها هم از تخم خارج شوند.

برای جوجه ها از قبل باید یک محیط مناسب با دمای گرم فراهم کنید. بسیاری از کاربران به اشتباه جوجه را پس از خروج در کنار دستگاه جوجه کشی نگه می دارند. این کار اشتباه است باید محیط نگهداری جوجه تمیز و بدون آلودگی باشد. وگرنه جوجه در اثر آلودگی محیطی در معرض بیماری عفونت بند ناف و بیماری قرار میگیرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫45 دیدگاه ها

  1. سلام ابوالفضل عستم از تربت حیدریه الان ۲۸ روز که تخم غاز گذاشتم داخل دستگاه ولی هنوز نوک نزدن نمیدونم علت چی هست رطوبت دستگاه هم ۷۰ و دماع در زمان هچر گذاشتم ۳۷.۲ هنوز خبری نیست

    1. سلام ابوالفضل
      دوره ی جوجه کشی از تخم غاز 27 تا 30 روزه
      ببین اگه تخما علائم حیاتی دارن فعلا صبر کن
      رطوبت رو هم بذار رو 75 تا پوسته ی تخما نرم تر بشه و راحت تر بتونن بیان بیرون

  2. سلام من یه دستگاه جوجه کشی ساختم و امروز روز ۱۶ جوجه مرغ است و برای رطوبت دستگاه داخلش آب قرار دادم آیا برای اینکه رطوبت رو زیاد کنم تو ۳ روز آخر یه ظرف دیگه ای قرار بدم یا همون کافیه

    1. سلام دوست عزیز
      اگر رطوبتت به حد مطلوب مورد نیاز دردوران هچری میرسه دیگه نیازی به ظرف دیگه نداری

  3. سلام برای رطوبت بالا رفتن از چه دستگاهی استفاده کنیم،چون رطوبت گرم در مناطق گرمسیری دما هم بالا میبره،دستگاه رطوبت سرد هم جای اون نمیشه،چکار کنیم

  4. سلام روز 21 هست جوجه ها نه جیک میکنن نه پوسته شکسته شده 3 تا هستن دستگاه دست سازه ممنون میشم زود جواب بدید..!

    1. سلام سوال کامل نیست؛برای چه پرنده ای اطلاعات میخواستید ؟ دوران هچر هر پرنده ، دما رو تقریبا نیم درجه نسبت به ستر همون پرنده کاهش داده می شود

    1. سلام چرا ایراد که داره باید کامل میشد دوره ستر ولی چاره ای نیست باید صبر کنید ببنید چی میشه

  5. سلام ،من دستگاه دارم و ده تا تخم در تاریخ یکم گذاشتم و ده تا هم در تاریخ ۸ تم الان میخوام اون ده تای اولی رو بذارم روی سبد ۱۸ روزشون تک میل شدن ،برای اون ده تایی دیگه ضرل نداره جوجه هاش مشکل پیدا نمیکنن

    1. اگر دستگاهتون ستر و هچر همزمان هستش می تونید اون 10 تای اولی رو وارد قسمت هچر کنید.
      در غیر این صورت نمی تونید همه تخم ها رو با هم وارد دوره هچر کنید چون اون 10 تایی که اخیرا گذاشتید تبدیل به جوجه نمیشن

  6. سلام مهندس جان خیلی ممنون بابت توضیحات دقیق و شمرده عالی هستن همشون . من یه دستگاه ایزیباتور ۶دارم خب همه چی ردیفه فقط سوالم اینه که میگین دریچه رو کمتر کنید دوره هچر بالا جلوی دستگاه دریچه۳حالته هست من همیشه ستر و هچر کامل باز میزارم بنظرتون دوره هچر وسط بزارم یا چی پیشنهاد میکنید

  7. سلام من ترموستات دستگام سوخت روز 16 و دما رفت رو 31 درجه تا من ترموستات دستگام رو عوض کردم تخم ها جوجه میشن یا نه؟

      1. سلام عزیز میگم که من دو تا تخم کبوتر رو تو دستگاه گذاشتم الان ۱۵ روز از در اومدن تخم از کبوتر ماده میگذره
        من الان باید ببرمش تو هچر؟؟ این سوال رو پرسیدم چون که داخل تخم هنوز کامل کبوتر رشد نکرده و توش رگ و خون پیداست

        و اینکه توی کبوتر وقتی به زمان بیرون اومدنش از تخم برسه میتونه تخم رو بشکنه؟؟ چجوری باید کمکش کنم آخه نوک تیز و سفت نداره که تخم رو بشکنه

        1. دوست عزیز
          دوران جوجه کشی از کبوتر 19 الی 20 روز هست
          و سه روز آخر هچر شما محسوب میشه
          الان به قول خودتون جنین کامل رشد نکرده که انتقالش بدی
          شما دما و رطوبت دستگاه رو دقیق تنظیم کن خودش میتونه در بیاد نیازی نیس کاری انجام بدی

  8. سلام دستگاه جوجه کشی رو همین امروز راه انداختم
    سوالم اینه که فضله های چسبیده به تخم مرغ ها رو با دستمال خشک آرام کندم مشکلی ندارد؟
    یکی از تخم ها یک ترک بسیار کوچک داره اوه بسته هست مشکلی نداره ؟
    و اینکه دستگاه رطوبت سنج عدد ۵۰ رو نشون میده درز گیری هم کردم و اشعه لامپ رو با آلومینیوم به سمت آب فرستادم با این حال خیلی اثر نداشت و از ۴۵ رسید به ۵۰
    چه کاری کنم ؟؟؟؟

  9. سلام من دستگاه جوجه کشی دست ساز فول اتومات دارم دما و رطوبت ستر ۳۷,۵الی۳۷,۷ بوده رطوبت ۵۵الی۶۰و هچر هم ۳۷الی۳۷,۲ رطوبت بین ۶۸تا ۷۳ اولین جوجه فردای هچ در اومد مابقی هنوز در نیومدن امروز روز ۲۱ ام هست و نطفه سنجی هم توی ۲ مرحله انجام شدع و تایید شده
    الان منتظر بمونم یا یکی از تخم هارو بشکونم؟

    1. سلام هنوز منتظر بمونید اگه دیدین که نمیتونن از تخم در بیان فقط قسمت پهن تخم رو کمی بشکونید تا به جوجه کمک بشه

      1. سلام
        جوجه‌ها تلف شدن وقتی بازشون کردم همه چیشون تشکیل شده بود کیسه زرده جذب نشده بود علت مشخص نیست
        توی این دستگاه یکی از تخم ها روز ۱۹ جوجه سد و بدون دردسر در اومد اما مابقی تشکیل شدن و داخل تخم تلف شدن

        1. سلام
          دلایل زیادی میتونه داشته باشه
          درب دستگاه رو نباید در دوران هچر زیاد باز کرد
          شوک دمایی وارد میشه و رطوبت هم کم میشه
          از سالم بودن دما سنج و رطوبت سنجتون هم مطمئن بشین

  10. سلام من تخم هارو توی دستگاه گذاشتم و امروز روز ۲۱امه پس چرا تخم ها در نمیان مشکل از کجاست

    1. سلام
      تا 25 ام صبر کن
      رطوبت و دما رو چک کن ، درب دستگاه رو به هیچ وجه در دوره هچر باز نکن
      کیفیت تخم ها ، دما و رطوبت محیط نگهداری ، قطع و وصل برق و … همه میتونن تاثیر داشته باشن

  11. سلام…روز اول که جوجه ها در میان و خارج می کنم ولی روزای بعد درست در نمیان و تلفات بالایی دارم… مثلا 30 تا از 90 تا تلف میشن… عات چی میتونه باشه! همه ی موارد رو رعایت می کنم… حتی تخم ها هم مشکل ندارن!

    1. سلام
      اینکه بگی تخم ها مشکلی ندارن درس نیست چون کسی نمیتونه تشخیص بده که تغذیه ماده درس بوده ، نسبت نر به ماده درس بوده و …
      در کل ، مشکل عمده شما باز کردن درب دستگاه برای خارج کردن تخم های اولیه هست ، هر بار که درب دستگاه باز میشه ، co2 موجود در داخل دستگاه تخلیه میشه و در نتیجه هچ به شدت پایین میاد
      اجازه بدید 24 ساعت جوجه ها داخل باشن وقتی هم باز کردی درب رو خیلی سریع خارج کن وقت رو تلف نکن
      محیط هم گرم باشه و مرطوب

  12. باسلام.دفترچه راهنمای دستگاه نوشته تخم مرغ۳۷.۷رطوبت ۶۰.میگن باید۳۷.۲باشه کدوم درسته.الن تخم مرغا۱۷روزه تو دستگاهن نطفه سنجی شدن.دما رو تغیرمیشه بدم یانه.ممنون

    1. سلام
      خیر 37.2 کمه ! در دوره ستر باید بین 37.5 تا 37.7 باشه ، در دوره هچر دما کم در نظر گرفته میشه بین 37.2-37.4
      رطوبت هم در ستر 60 و در هچر 70 باید باشه ، چند درجه رطوب اینور اونور هم زیاد تاثیر منفی نمیزاره ، کم نباشه فقط !

    1. به هیچ وجه نباید تخم رو بشوری
      بهتره با یه سمباده یا فرچه یا حتی مسواک الودگی هایی که خیلی به چشم میاد رو پاک کنی
      باقی مواردی لازم نیست کاری انجام بدی

    1. سلام، این همه فیلم آموزشی رایگان براتون گذاشتن خب چرا نگاه نمیکنید. تو ایزی باتور 6 وقتی که هچر برسه اون شانه رو دربیار از دستگاه تا تخم ها رو سینی باقی بمونند. طبیعتا چون لنگی موتور دیگه به شونه وصل نیست، تخم ها دیگه نمیچرخن.

  13. سلام من توی یک روز تخم کفتر گذاشتم اما توی دو روز اول یکیش رگ زد اما بقیه اش توی روز چهارم و پنجم را زد حا می خوام بدونم چه جوری دوره هچر را تشخیص بدهم؟؟

    1. اگر با دستگاه جوجه کشی میکنید و همه تخم ها را با هم گذاشتین داخلش وقتیکه تخم اول نوک زد و جوجه خواست بیرون بیاد شرایط هچر رو برقرار کنید. زیاد تخم ها رو از شرایط جوجه کشی خارج نکنید خراب میشن.

  14. سلام تاریخ گذاشتن تخمها بلدرچین به دستگاه یادم رفته چطور وقت هچ رو بدونم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  15. با سلام
    اینجانب دستگاه جوجه کشی دست ساز دارم و اولین بارمه35عدد تخم مرغ گزاشتم الان روز 22هست 10 عدد جوجه امده بیرون ولی بقیه درنیامدند دوتا رو شکستم جوجه هست و زرده تخم مرغ هست ولی حرکتی نمیکنه خیسه شاید مرده باشه یا هنوز جون نگرفته بنظر شما من ادامه بدم یا تخمارو بندازم دور ؟؟ممنون

    1. سلام
      به امکان زیاد تنظیم دما و رطوبت مناسب نبوده ، مشخصا نه دما خوب بوده و نه رطوبت یا ابزارهایی که دما و رطوبت رو اندازه میگرفتی ایراد داشتن

      دما و رطوبتت رو روی چند میزاشتی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس