آموزش تخمگذاری مرغ | روش های افزایش تخم گذاری مرغ

نحوه افزایش میزان تخم گذاری در مرغ ها

یکی از روش های کسب درآمد از پرورش مرغ ، به تخم آوردن آنها و فروش تخم های خوراکی و یا نطفه دار مرغ است. تمامی نژادهای مرغ ها امکان تخم گذاری را دارند اما اگر می خواهید به درآمد بالایی از طریق فروش تخم مرغ برسید بهتر است نژادی را انتخاب کنید که بالاترین میزان تخم گذاری را دارند. به همین دلیل در نوشته بهترین نژاد های مرغ تخمگذار به این موضوع پرداخته ایم. 

در ادامه این نوشته به روش هایی جهت افزایش تخم گذاری مرغ و به تخم آوردن آن خواهیم پرداخت، بنابراین جهت دریافت اطلاعات مفید و کاربردی در این زمینه حتما ادامه این مقاله از چیکن هچ را به دقت مطالعه بفرمایید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» جوجه کشی اتوماتیک و حرفه ای از تخم نطفه دار طیور محلی
» دارای بدنه ی ساخته شده از متریال مرغوب و درجه یک با دوام بالا
» امکان چرخش خودکار تخم ها به شکل گهواره ای
قیمت : 5,450,000تومان

مرغ در چند ماهگی تخمگذار می شود؟

طبیعت هر موجود زنده ای که به سن بلوغ برسد امکان تولید مثل خواهد داشت. مرغ و خروس نیز زمانی که به سن بلوغ می رسند می توانند جفت گیری کنند و مرغ ها شروع به تخم گذاری خواهند کرد. اما همین موضوع ساده دارای اصول و قواعد خاصی است که در صورت عدم توجه به آن مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

مرغ در چند ماهگی تخمگذار می شود

مرغ و خروس ها بسته به سنی که دارند در سنین 6 الی 7 ماهگی به بلوغ جنسی میرسند و امکان جفت گیری خواهند داشت. بنابراین زمان تخم گذاری مرغ ها نیز از 6 الی 7 ماهگی آغاز خواهد شد. به این نکته مهم توجه کنید که مرغ ها بدون وجود خروس نیز قابلیت تخم گذاری خواهند داشت، این تخم ها بدون نطفه خواهند بود و تبدیل به جوجه نخواهند شد و برای مصرف خوراکی کاربرد خواهد داشت. 

بنابراین می توان گفت که سن تخمگذاری مرغ بومی و سایر مرغ های صنعتی در همان حوالی خواهد بود مگر اینکه پرورش دهنده با استفاده از روش هایی مرغ را برای تخم گذاری بیشتر و زودتر تحریک کند که این روش ها در ادامه همین مقاله توضیح داده شده است. 

شرط لازم برای تولید تخم نطفه دار مرغ

با توجه به گفته های فوق حتما باید به این نتیجه رسیده باشید که شرط لازم و اساسی برای تولید تخم های نطفه دار، جفت گیری مرغ با خروس و انتقال اسپرم از بدن خروس به مرغ است. بنابراین اگر میخواهید تخم هایی نطفه دار جهت جوجه کشی و تبدیل به جوجه به دست بیاورید باید مرغ ها را با خروس ها ترکیب کنید و شرایط لازم برای تخم گذاری و جفت گيری را فراهم کنید. پرورش دهندگان سنتی از خود مرغ مادر برای تبدیل تخم به جوجه استفاده می کنند اما پرورش دهندگان حرفه ای و صنعتی از دستگاه های جوجه کشی برای تبدیل تخم به جوجه در سطح انبوه استفاده می کنند.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» انجام فرایند جوجه کشی از تخم مرغ بدون نیاز به دخالت کاربر
» دارای بدنه ی PVC سبک و قابل شستشو
» امکان چرخش خودکار تخم ها با استفاده از موتور گیربکس دار
قیمت : 13,300,000تومان
 

نشانه های مرغ تخمگذار

نشانه های مرغ تخمگذار

زمانی که مرغ های شما به سن بلوغ یعنی 6 الی 7 ماهگی رسیدند باید نشانه های تخمگذاری را در آنها ببینید، پس از مشاهده این نشانه ها در مرغ تخمگذار خود باید شرایط مناسبی را برای تخم گذاری آنها فراهم کنید، از نشانه های مرغ تخمگذار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرغ تخمگذار نسبت به سایر مرغ ها سرحال تر و فعال تر است.
  • مرغ تخمگذار کنجکاو است و پیوسته در حال گردش در اطراف است
  • مرغی که می خواهد تخم بگذارد معمولا به دنبال یک مکان خلوت و بی خطر برای تخم گذاری است. 
  • نشانه هایی از کندن خاک و لانه سازی را در او مشاهده خواهید کرد.
  • مرغ تخمگذار خوش هیکل است و چشمانی براق و پشتی پهن دارد.
  • اشتهای بیشتری دارد و همیشه به دنبال غذا است. 
  • مرغ هایی که تمایل به تخم گذاری دارند صدای خاصی از خود بروز می دهند که با صدای سایر مرغ ها متفاوت است. 

آماده سازی شرایط تخم گذاری برای مرغ

زمانی که چنین نشانه هایی را در مرغان خود مشاهده کردید، باید شرایط مناسب تخم گذاری را برای آنها فراهم کنید. معمولا این نشانه های در فصول گرم سال مانند بهار و تابستان بروز پیدا می کند چرا که در این مواقع هوا گرم بوده  و در صورت مهیا بودن غذا نیز ، تمایل مرغ ها به تخم گذاری چند برابر خواهد شد. بنابراین شرایط زیر را آماده کنید :

⚡ مکانی گرم و با نور کم برای مرغان تخم گذار در نظر بگیرید.

⚡ در این مکان باید آشیانه هایی با استفاده از کاه و پوشال های نرم بسازید تا مرغ ها در آن استراحت کنند. معمولا به ازای هر مرغ یک آشیانه ساخته می شود. 

⚡ مکانی که مرغ های تخمگذار در آن استراحت می کنند باید کاملا آرام و بدون سر و صدا و هر گونه استرس باشد. 

⚡ همانطور که گفته شد، مرغ ها در هوای گرم و شرایط تغذیه ای عالی شروع به تخم گذاری می کنند، بنابراین محیط آنها باید دمایی بین 25 الی 28 درجه سانتی گراد داشته باشد، برای این منظور می توانید از سیستم های گرمایشی مانند بخاری گازی استفاده کنید. 

⚡ مرغ های برای تخمگذاری به پروتئین، کلسیم و فسفر کافی نیاز دارند بنابراین مهم ترین عامل در تخمگذاری آنها تغذیه است. پس اگر می خواهید مرغ های شما به سرعت تخم بگذارند حتما از جیره غذایی مخصوص و دارای پروتئین و کلسیم زیاد در تغذیه مرغ های تخمگذار استفاده کنید. 

⚡ ساعات نوردهی در سالن مرغهای تخم گذار باید روزانه بین 14 الی 16 ساعت باشد و در مابقی ساعات که اغلب شب است، باید چراغ ها را خاموش کرد. بهتر است از لامپ های رشته ای استفاده کنید که نور طبیعی را برای مرغ ها تداعی کند. 

⚡ برخی از پرورش دهنده های حرفه ای به منظور سهولت در رسیدگی به مرغ های تخمگذار و افزایش میزان تخم گذاری آنها از قفس های مکانیزه مرغ استفاده می کنند. در صورت استفاده از این قفس ها می توان آب و غذا دادن به مرغ ها را به خوبی مدیریت کرد و تخم های گذارده شده به سینی مخصوص منتقل خواهد شد، هم چنین مرغ ها هیچ تماسی با فضولات که منبع بسیاری از بیماری هاست ، نخواهد داشت. 

⚡آب کافی در اختیار مرغ ها قرار دهید، تجربه نشان داده زمانی که مرغ ها آب کافی و البته خنک در اختیار داشته باشند ، میزان تخم گذاری آنها افزایش خواهد یافت. 

⚡ بهتر است آب و غذا را در کنار آشیانه قرار دهید تا مرغ ها برای یافتن آب و غذا از آن دور نشوند. 

روش های تحریک مرغ برای تخمگذاری

روش های تحریک مرغ برای تخمگذاری

این روش ها زمانی کاربرد خواهند داشت که تمامی شرایط فوق را فراهم می کنید اما مرغ های شما هم چنان تخم نمی گذارند و یا اینکه در فصل زمستان با روش های مصنوعی مانند نور و گرمای مصنوعی و غذای کافی سعی در به تخم آوردن مرغ ها دارید، استفاده از این تکنیک ها برای تحریک مرغ ها مناسب خواهد بود که شامل روش های زیر می شوند :

  • از یک تخم مرغ چوبی استفاده کنید، این تخم مرغ مصنوعی را در داخل آشیانه مرغ قرار دهید.
  • در صورت عدم جوابدهی روش فوق از توپ گلف استفاده کنید، تجربه نشان داده که مرغ ها در صورت مشاهده توپ گلف تمایل زیادی به تخم گذاری پیدا می کنند. 
  • تمامی شرایط بالا یعنی غذای کافی ، محیط آرام ، نور کافی ، دمای مناسب و … را فراهم کنید تا مرغ ها را ترغیب به تخم گذاری کنید.
  • از خروس استفاده کنید، خروس ها می توانند با مرغ ها جفت گیری کنند و آنها را به تخم گذاری و تشکیل خانواده وادار کنند. 
⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫99 دیدگاه ها

  1. سلام .من یک مرغ یک ساله دارم هر وقت میخاد تخم بزاره فلج میشه وبیحال .چکار کنم که اینجوری نشه

    1. سلام غذاش چیه ؟ احتمال قوی کمبود کلسیم داره براش از داروخانه دامپزشکی یه مکمل کلسیم و یه مولتی ویتامین طیور خریداری کنید

  2. سلامـوقت بخیر من تعداد 100عدد مرغ گلپایگانی دارم که سن هشت ماهگی رسیدن اما خبری از تخمگذاری نیست دلیل را برام توضیح بدین ممنونم

  3. سلام خسته نباشید من ۳تا جوجه دارم ک الان ۹ماه اما تخم ندادن هنوز و ۳تاشونم مرغ هستن چکاکنم ک ب تخم بیان.ممنون

  4. سلام خوبین
    من سه تا مرغ از زمانی ک جوجه بودن خریدم
    الان ۶ماهه هستن و ی خروس هم براشون گرفتم برای تخم گذاری
    ولی متاسفانه مدام همدیگرو میزنن
    چیکار کنم؟

  5. من یک مرغ سفید دارم بزرگ شده پیش چنتا مرغ دیگه نگه اش میدارم آیا می خواهم بدونم مرغ سفید تخم می گذاره

    1. اگر تغذیه کافی داشته باشه
      لانه داشته باشه و محیطش اروم باشه و از همه مهتر به سن 6 ماهگی رسیده باشه تخم میزاره
      محیطش باید گرم باشه و روزانه 16 ساعت نور بهش بتابه

  6. سلام من دوتا جوجه خریدم والان هم ۶ ماهه هستن صروصدای زیادییم میکنن حدود یک ماهط میشه تغذیه شون چی باشه خوب است

    1. حتما در مکان گرم نگه داری کن و بهشون اب و دان کافی بده
      از دان مخصوص مرغ استفاده کن
      کف بستر از پوشال نرم استفاده کن تا پاشون زخمی نشه

  7. سلام من یک مرغ ۹ ماهه دارم که تخم نمیزاشت بعد یه روز مریض شد و بعدش بهتر شد که میخواست تخم بزاره اما تخمش نرسیده بود هرچه زور میزد نمی‌توانست تخم بزاره که بلاخره تخمش شکست افتاد بیرون بعدش فک کردم ازین به بعد تخم بزاره اما ۳هفته است که گذشته اما هنوز نگذاشته تغذیه بهش سبزیجات و نون خشک برنج میدادم میشه بگید چیکار کنم تخم بزاره چون ۹ماهش است بنظرتون چیکار کنم

    1. سلام تغذیش کافی نیست دان مخصوص هم تهیه کنید
      مکمل کلسیم تهیه کنید . پوسته تخم مرغ رو بجوشونید . بعد توی فر خشک کنید کامل. بعد پودر کنید و بریزید روی غذاش کمبود کلسیم داره
      مولتی ویتامین مخصوص طیور هم لازم داره

  8. سلام من عید۱۴۰۱ سه تا جوجه خریدم ولی رنگی نبودن رنگ عادی خودشون رو داشتن ولی یکی شون مرد و دوتای دیگه زنده ماندن و بزرگ شدن الان یکی شون خروس و اون یکی مرغ.مرغ وقتی شش ماهش بود شروع به تخم گذاری کرد و حدوداً یازده تا تخم گذاشت ولی الان دو سه هفته است که دیگه تخم نمیزاره

  9. با سلام من عید ۱۴۰۱ سه تا جوجه خریدم ولی رنگی نبودن رنگ عادی خودشون رو داشتن ولی یکی شون مرد و دوتای دیگه زنده ماندن و بزرگ شدن الان یکی شون خروس و اون یکی مرغ مرغ وقتی شش ماهش بود شروع به تخم گذاری کرد و حدوداً ۱۱ تا تخم گذاشت ولی الان تقریباً ۲
    هفته است که تخم نمیزاره باید چکار کنم؟

  10. درود و خدا قوت عرض میکنم خدمت ادمین عزیز ک با پاسخ دادن ب سوالات مارو شرمنده خودشون میکنن
    سوالی داشتم
    الان حدود 7 الی 8 ماهه هست ک ی تعداد از مرغها یکماهی میشه ک ب تخم اومدن و ی تعدادم هنوز ب تخم نیومدن و اون تعداد ک ب تخم نیومدن از لحاظ وزن و جسمی یک مقدار بابت استفاده از نان خیس شده و ضعیف بودن تغذیه دوره رشد بوده و میخواستم بدونم ب دلیل مصرف نان خیس انگل گرفتن و آیا راهکاری هست در تسریع روند رشد و وزن گیری یا نه
    البته مولتی ویتامین پروبیوتیک و جوانه گندم در کنار دان تخمگذار بهشون میدم اما هنوزم اونجوری ک باید رشد داشته باشن نیستن

    1. باید داروهای ضد انگل بدین البته با دستور دامپزشک پرنده های بومی
      از دان مخصوص مرغ تخم گذار استفاده کنید
      دان رو از دان فروشی های معتبر و مجوز دار تهیه کنید.

  11. سلام 8 تیرماه امسال 16 جوجه گوشتی خریدم درمهرماخروسها به طورمیانگین بالای 6کیلورسیدن که کشتارکردم ولی مرغها امروز وزن 6کیلو هستند صورت تاج کامل پرخون قرمز شده وصدای مرغ تخمگذار درمیارن ولی هنوز تخم نکردن سوالی که آن بزرگوار دارم اینکه آیا وزن زیاد شان لطمه به تخم گذاریشون نمیزنه ومرغ گوشتی درچند دماهگی به تخم میافتادتغذیه اشان خیلی دقت میکنم

    1. مرغ های گوشتی نمی تونن تخم بذارن و یا تخم گذاری خیلی پایینی دارن
      یا از نژاد مخصوص تخم گذاری پرورش بدید یا جیره مخصوص مرغ تخم گذار رو بهشون بدید

  12. سلام من دوتا مرغ دارم حدودا 5ماهه شونه یکیشون دوتا تخم گذاشت الان 4روزه نذاشته یا گذاشته ما خبر نداریم یعنی یه جا قائم کرده تو حیاط اون دوتا تخم مرغشم بیرون تو حیاط کرده بود چکار کنم مرغ بره تو لونه تخم بزاره
    مطلب بعدی چرا اون یکی مرغ تخم نمیزاره؟

    1. تخم گذاری مرغ معمولا بعد 7 ماهگی شروع میشه حالا اون دوتا هم استثناس. براشون محلی برای تخمگذاری درست کنید. و یه تخم مرغ یا تخم پلاستیکی تو اون محل تخمگذاری بگذارید همیشه بمونه

  13. سلام من حدود۵۰۰تامرغ گلپایگان اصلاح شده دارم که الان ۵ماه ونیم هست خریدمشون تقریباً۸ماهه هستن وزنشون هم حدود۱/۴۰۰ میشه.دان تخم گذارهم میخورن ازصبح تاشب هم توباغ میگردن ولی یدونه هم تخم نمیزارن چیکاربایدبکنم؟؟؟

  14. سلام من سه تا مرغ دارم 4/5 هستن هنوز تخم نمیزارند همه چیز هم بهشون دادم نژاد گلپایگانی هستن خروس هم دارن هم سن مرغ ها است چیکار کنم

  15. با سلام. بنده امروز یکی از مرغ های خودم رو سر بریدم و پس از سر بریدن داخل شکمش پر از تخم مرغ زرد رنگ بدون پوست بود. انگار تازه میخواست تخم کنه. کامل سرش رو بریدم اما باور کنید نیم ساعت طول کشید تا حیوان جان بده. خیلی ناراحتم.😥😥

    1. عدم تخمگذاری مرغ میتونه به دلیل کرچ شدنش باشه، یا شروع دوره پر ریزی و یا کمبود کلسیم و ویتامین و همچنین استرس و ترس.

  16. سلام من چن سال قبل ۳ تا جوجه مرغ گرفته بودم ۲ تا ازون ها بزرگ شدن و شروع به تخمگذاری کردن با وجود اینکه ۱.۵ ساله بودن حدودا ولی یکی ازونا چندان بزرگ نشد و در حد جوجه دو سه ماهه باقی مونده بود اندازش و اصلا هم تخم نمیذاشت و صداش هم اصلا مثل صدای مرغ ها نبود چنین چیزی دیده بودین تاحالا؟😂

  17. سلام من یه مرغ دارم بهمن ماه ک خریدمش ۵ روزه بود الان حدود ۵ ماه و نیم داره حنایی رنگه و هیکل متوسطی داره ولی تخم نمیزاره حتی ۳ روز هم گذاشتمش پیش یه خروس بلکه تحریک بشه و تخم بزاره ولی خبری نیست توی تراس خونه نگهدار میشه یه وقتایی صداش شبیه مرغ هایی که میخوان تخم بزارن میشه احتمال داره که نازا باشه یا هنوز برای تخم گذاری زوده

  18. سلام خسته نباشید ۵ تا مرغ دارم یکیشون یک روز درمیان تخم میزاره یکی دیگه هم تخم میزاشت مریض شدو خوب شد سه هفته ای هس تخم نمیزاره ینی دیگه میزاره؟؟ دوتا دیگه هم دوماهی هس از تخم رفتن تاجشون هم یکیش سرخ شده اون یکی هنوز صورتی کمرنگه یکی دیگه هم تق و لقی میزاره لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام تغذیشون چیه ؟ تا درمان کامل ممکنه تخم نذاره و بعدش مجددا تخمگذاری رو شروع کنه
      براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور و مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید حتما

  19. سلام من‌ یه مرغ دارم‌ الان‌ ۷ماهشه چیکارکنم‌ تخم‌ بذارخیلی سروصداداره‌ جاشم‌ خوبه‌ محیط امن‌ وتمیزواروم‌ میشه‌ راهنماییم‌ کنید

  20. سلام ببخشید مرغ روزی چند گرم دان میخورد مثلا۵۰ تا مرغ داشته باشیم به ازای هر مرغ چند گرم میرسه

  21. سلاممن یک مرغ دارم که کورت کرده بود ومن ۱۰ تا تخم نطفه دار براش گذاشتم الان سه تا از تخم ها بعد از ۱۷ روز جوجه شدن ودر اومدن ولی بقیه هنوز در نیومده وفردا ۲۱روزشون کامل میشه مشکل اینجاس که مرغان امروز دیگه روی تخم ها نمی‌خوابد

    1. سلام اگه مرغ بلند شده از روی تخم ها ممکنه خراب شده باشن . با چراغ قوه یا نور فلش گوشی داخل تخم رو چک کنید اگه جوجه تشکیل شده تخم رو بذارید توی یه کارتن و بالای کارتن هم لامپ رشته ای نصب کنید تا گرم باشن زیر لامپ هم یه ظرف آب بذارید

  22. سلام من یه مرغ خریدم حدودا 2سالشه فروشنده میگفت تازه افتاده تو استراحت چند ماه دیگه تخم میکنه راست میگفت؟؟

  23. من فقط یه مرغ دارم و همیشه بهش غذا می دهم و جای خوبی هم دارد و نور کافی و دمای مناسبی هم دارد و نژادش هم لاری است ولی نمیدانم که چرا این مرغ تخم نمی گذارد این مرغ ۳ ماه و ۱۵ روه است!.

    1. سنش کمه . بسته به نژادش بعد از 5 یا 7 ماه شروع به تخمگذاری میکنه
      توی جیره غذاییش کلسیم هم قرار بدین

  24. سلام خسته نباشید من یه مرغ وخروس دارم مرغم یه ده روزی میشه احساس میکنم یه حالتی یه طرفی را میره احساس میکنم یکی ازچشماش نمیبینه هیچ عفونتی هم طرف چشمش نداره تخمم میزاره میشه لطف کنین راهنماییم کنین

    1. سلام بهتره به دامپزشک مراجعه کنید
      براش مولتی ویتامین و قطره کلسیم مخصوص طیور هم تهیه کنید تا تقویت بشه

  25. سلام من یه مرغ ویه خروس دلرم که توباغ میچرخن وکرم وهمه چی میخورن شب هم میرن توجاشون نزدیکه یکسالشونه ولی مرغم هفته ای دویاسه تاتخم میزاره اونم یکی خیلی کم میزاره پرریزی هم داشت کرچ هم نشده هنوز گندم وویتامین هم بهشون میدم.

    1. سلام
      ممکنه وارد دوره تو لک شده باشه
      قطره کلسیم، پودر پوسته تخم مرغ اسیاب شده یا پودر صدف براش بریزید روی غذاش

  26. سلام وقت بخیر آیا دم مرغ رابکنیم بهترتخم میزاره یااینکه مرغهایی که تخم نمیگذارند دمشون بکنیم تخم میزارند؟

  27. سلام
    من دوتا مرغ کوچیک خریدم حدود ۳ماهشونه فک کنم
    میخواستم بدونم تو چند ماهگی تخم میذارن و چی بهشون بدم که زود به تخم بیان.الان گندم و برنج و ذرت و سبزیجات میخورن بهشون هم مولتی ویتامین میدم

    1. سلام
      بر اساس نژاد پرنده از 4.5 تا 6 ماهگی تخم گذاری شروع میشه
      شما همین موارد رو بهشون بدید و وقتی وارد سن 4 ماهگی شدن ، از پرنده فروش براشون غذای مرغ تخم گذار بخرید ، اون غذا حاوی کلسیم هست و برای ساخت پوسته ی تخم ضروری

  28. سلام ببخشید من دو تا مرغ دارم فکر کنم ازشهریور خریدمشون جوجه بودن بزرگشون کردم و نژاد گلپایگانی هستن ولی الان تخم نمیگذارن دلیلش چیه؟
    داخل قفس توری نگهداری میکنم و چند تا کارتون انداختم رو و بغل قفس، غذاشون روزانه دو بار میدم دلیل تخم نگذاشت نشون چیه؟

    1. سلام
      بستگی به سنشون داره ، صبور باش تا اخرای فروردین تخم هم میزارن
      براشون دان مخصوص بگیر ، دان مخصوص مرغ تخم گذار . از پرنده فروشی میتونی بگیری

  29. سلام من از اوایل فروردین یه خروس و مرغ رسمی خریدم
    که تقریبا 3 برابر جوجه بودند
    بعد مرغ مرد و خروس تا الان زنده هستش
    بعد یه مرغ رسمی خریدم که 5 برابر جوجه بود الان 4 یا 5 ماهه که مرغ خریدم
    بعد از نظر جثه نسبت به خروسه خیلی کوچیکه ولی تازگی یه تخم گذاشته
    آیا طبیعی یا خیر؟

    1. سلام من دوتا مرغ دارم یکیش از صبح رفته داخل لانه اش تخم بزاره هنوز تخمش درنیومده باید چکار کنم که تخمش در بیاد

  30. سلام وقت بخیر خسته نباشید ببخشید من سه تا مرغ دارم با یکی هم خروس یکی از مرغم چاقه داخل لونه شون خیلی کم تخم می کنن همش می رن جای دیگه تخم می کنن تغذیه شونم خوبه نمی دونم چیکار کنم که جای دیگ تخم نکن داخل لونه شون تخم کنن اگر امکان داره می شه یه راه حل برام بزارین اونم داخل لونه یکی دوبار تخم کرد یجا بغل لونه چند بار دیدم تخم کردن بیشتر روزا می رن جای دیگه تخم می کن

  31. سلام من قبلاً سه تا جوجه رنگی خریدم الان بزرگ شدن دوتا خروس و یک مرغ الان ۵ ماهشون هست آیا این نژاد تخم میزارع
    اگه میزارع چکار کنم بزاره؟

  32. سلام ببخشید من ۱۰ مرغ و خروس دارم که ۳ تا خروس هستند و ۷ تا هم مرغ الان ۷ ماه و نیم است که هنوز تخم نزاشتند غذا شون هم عالیه هم برنج و هم گندم و هم ارد ذرت می خورند و لونه هم دارند و خیلی هم هوا گرمه تو لونشون
    ایا الان بخاطر این که زمستونه تخم نمی گذارند یا نه ؟ لطفا راهنمایی کنید

        1. نژاد تاثیر زیادی داره ! بهتره یکیش رو ببری دامپزشک بررسیش کنه ، ممکنه مشکل داشته باشه ، تغییر فضله میتونه نشانی از این مشکل باشه

          1. تفاوت زیادی بین نژاد مرغ های محلی با همدیگه هست
            تا بهمن ماه صبور باش و بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بده
            در بهمن ماه مقدار کلسیم در جیره رو افزایش بده ، بهتره از پرنده فروش جیره مخصوص تخم گذار بخری

  33. سلام و عرز ادب
    ببخشید من یه مرغ دارم که الان یه سال و نیه شه
    یه سال قبل در آخر پاییز شروع به تخمگذاری کرد
    بعد بهار کرچ شد وسه جوجه آورد الان یکی از جوجه هاش امروز اولین تخمش رو گذاشت اما تخمگزاری مادرش قطع شد الان دو روزه که تخم نمیزاره آیا این طبیعیه

  34. سلام سه تا مرغ داشتم با هم خریدمشون از لحاظ جسمیم به یه اندازن ولی فقط یکیشون به تخم اومده اون دو تایه دیگه اصن تخم نمیذارن میخواستم بدونم دلیلش چیه غذاشون جاشون همه چیزشون یکیه

    1. سلام
      تغذیشون چیه ؟ سرفه عطسه و … ندارن ؟
      اصلا به این فکر نکن که چرا این تخم میزاره اون تخم نمیزاره ! و اصلا مقایسشون هم نکن !
      دنبال این باش که همه تخم بزارن ! بهبود تغذیه ، دادن مولتی ویتامین ، محیط با استرس پایین ، داشتن لانه برای تخم گذاری ، محیطی که شب ها گرم باشه و … از جمله ی اقداماتی هست که باید انجام بدی

      1. سلام تغذیشون گندم ذرت پلت درصد پایین
        و ته مونده سفره دیگه هرچی باشه نون برنج و….و سبزیجات مولتی ویتامین بهشون میدم هر دو روز درمیون ۰/۳سیسی میریزم تو اب با غذاشون قاطی میکنم بهشون میدم محیط کاملن ارومه همشون تو یه محیطی هستن اگر استرس داشتن خوب اون یکیم تخم نمیذاشت دیگه .
        از لحاظ محیط محیز خوبیه جا برا تخم گذاشتنشون عوض یکی دو تا براشون گذاشتم خاک اره نرم ریختم برا تخم گذاشتنشون
        عطسه نمیکنن تبم ندارن واکسناشونم تقریبان یک ماهی هست زدم مریضی ندارن

        1. سلام
          در مورد اینکه یکی تخم گذاشته و شاید استرس بهش تاثیر نزاشته ، امکان این مورد خیلی زیاده و اصلا هم بعید نیست ! عادیه ! همه ی پرنده ها به یه اندازه نمیترسن !

          به نظر من میزان کلسیم تغذیشون رو افزایش بده حالا با قطره و درمان یا به صورت اضافه کردن کلسیم در تغذیه

  35. باعرض سلام و احترام دوستان گلم
    من یک خروس و یک مرغ خریدم یک قفس هم واسشون درست کردم هر روز گربه میاد دم در قفس میشینه نگاه مرغها میکنه هر چ بهش میزنم باز هم ولکن نیست به نظرتون چکار کنم ؟
    بنظرتون گربه مون مرغ ندیده هست؟ یا گشنه میخواد اینارو بخوره؟
    ممنون میشم پاسخ سوالمو بدید

    1. سلام
      :دی
      بعیده گربه اونم گربه ی خونگی بتونه مرغ و خروس بگیره
      بیشتر کنجکاوه
      زیاد دقت نکن ، خروس خودش حلش میکنه

  36. من یه جوجه مرغ ۴ ماهه دارم در باغچه خونمون نگهداری میکنم. چطور میتونم در فصل سرما ازش نگهداری کنم ؟ تا چه مقدار سرما میتونه تحمل کنه چطور مکان گرم براش درست کنم؟

    1. سرما نمیتونه تحمل کنه
      باید براش لونه بسازی و داخل لانه لامپ مادرمصنوعی یا لامپ رشته ای برای گرما بزاری وگرنه تلف میشه
      یه لانه چوبی ساده میخواد که بزرگ باشه و یه لامپ رشته ای قوی یا بهتر از اون لامپ مادر مصنوعی و ترموستات بخر و بزار اتوماتیک کنترل کنه دما رو

  37. سلام من یه سوالی داشتم.من و پسر یکی از همسایه‌ها پارسال با هم هر کدوم دوتا جوجه محلی یکی مرغ و یکی خروس خریدیم.الان یه سالشون هست.همشون بزرگ شدن ولی مرغ همسایه از پاییز که شروع کرده تا به امروز هر روز یه تخم می‌زاره ولی مال من از همون اول دو روز یه بار تخم می‌زاره .از نظر تغذیه شرایط مرغ و خروس من خیلی از مال اونا بهتره چون خروس من هم از نظر جثه هم از نظر وزن خیلی از مال اونا بزرگتره حتی مرغم هم خیلی چاق تره.در ضمن مال اونا تو قفسه مال ما تو زیر زمین هستن زیر زمین ما خیلی بزرگه از اتاق من بزرگتره.مرغ هر دوتا مونم فکر کنم از یه نژاد چون اینقدر به هم شبیهن که یه بار جاشون رو عوض کردیم.دلیلش چیه؟چکار کنم تا بیشتر تخم بزاره؟

    1. سلام
      لطفا در زمان کامنت دادن اسم خودتون رو تغییر ندید ! با همون اسم قبلی هم بفرستید پاسخ دئاده میشه !!
      پرنده اگه در محیطی با دمای نامناسب و همینطور محیط پر استرس از هر نظر قرار بگیره ، تخم گذاریش کاهش پیدا میکنه . همینطور میزان نور دهی در سالن های نگهداری به شدت بر پرورش صحیح تاثیر گذار هست ، کم بودن نور در زیر زمین ، سرد بودن هوا بخصوص و رطوبت زیاد میتونه باعث کاهش این تخم گذاری باشه .

      تغذیه ای که میدید چی هست ؟

      1. سلام معمولا تا 5 سالگی میتونن تخم بذارن اما بعد از 3 سالگی میزان تخم گذاریشون خیلی کم میشه

    2. سلام .میخواستم بدونم من ۶ تا مرغ محلی دارم روزی ۳ تا تخم میکنن .به نظرتون کم نیست

      1. سلام خیر مرغ ها معمولا یک روز در میان تخم می ذارن 24 ساعت برای هر مرغ لازمه تا پروسه تولید تخم انجام بشه

        1. سلام من ۱۰مرغ دارم الان نزدیک پنج ماهشون هست ولی تخم نمیزارن لطفن راهنمایی کنیدحیدری

      2. سلام نه کم نیست چون بعضی وقتا این موضوع پیش میاد که یک مرغ ۲روز تخم نمی زاره پس طبیعی دوست عزیز

        1. سلام مرغ من قبلا تخم میذاشت اما دیگه نمیزاره تغذیه بهش گندم میدم میشه بگید دلیلش چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس