تنظیم برنامه نوری اردک تخم گذار | میزان نور مورد نیاز اردک برای تخم گذاری

اگر علاقه مند به افزایش میزان تخم گذاری پرنده خود هستید، این مقاله را مطالعه فرمایید. تنظیم برنامه نوری اردک علاوه بر افزایش تخم گذاری، باعث افزایش کیفیت تخم پرنده نیز میشود. تمامی پرندگان برای شروع تخم گذاری، نیاز به نور کافی دارند. اردک ها هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیازمند برنامه نوری خاصی می باشند.

در این مقاله از چیکن هچ، نحوه تنظیم نوردهی سالن پرورش اردک، شدت نور مورد نیاز و فواید آن به طور کامل بررسی شده است.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی از 144 تخم اردک با بیشترین درصد موفقیت
» دارای بدنه ی بسیار مقاوم و قابل شستشو
» بهره گیری از تکنولوژی SMD در مونتاژ قطعات با کمترین میزان نویز پذیری
قیمت : 10,500,000تومان

جدول نوردهی اردک تخم گذار

سن اردک ها میزان ساعات نوردهی شدت نور
0 تا 1 هفتگی 23 تا 24 ساعت 50 لوکس
1 تا 15 هفتگی 13 ساعت 10 لوکس
15 تا 16 هفتگی 13.5 ساعت 10 لوکس
16 تا 17 هفتگی 14 ساعت 10 لوکس
17 تا 18 هفتگی 14.5 ساعت 10 لوکس
18 تا 19 هفتگی 15 ساعت 10 لوکس
19 تا 20 هفتگی 15 تا 16 ساعت 10 لوکس

تاثیر نوردهی بر تخم گذاری اردک، فواید و معایب آن

نور خورشید و روشنایی لامپ، از طریق عصب های بینایی، جمجمه و پوست پرنده جذب بدن شده و باعث افزایش ترشح غده هیپوفیز می گردد. ترشح غده هیپوفیز با تاثیر بر رشد فولیکول های تخمدان اردک، باعث آزاد سازی تخمک میشود. در نتیجه وجود نور برای تخم گذاری تمامی پرندگان الزامی است.

به طور معمول اردک با شروع فصل بهار تخم گذاری خود را آغاز کرده و در اواخر تابستان به تخم گذاری خود پایان میدهد. با تنظیم دقیق و اصولی برنامه نوری اردک میتوانید این تخم گذاری را در فصول پاییز و زمستان هم ادامه دهید. مقاله دلایل قطع تخم گذاری اردک را مطالعه نمایید.

نحوه نوردهی اردک ها در سنین مختلف

پس از تولد جوجه اردک ها، نیاز است تا برای گرم کردن آنها از لامپ های رشته ای یا لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. این لامپ باید در روزهای اولیه زندگی پرنده در تمام 24 ساعت شبانه روز روشن باشد. کاهش استرس و تغذیه صحیح جوجه اردک ها، از مزایای نوردهی 24 ساعته در هفته اول زندگی آنها است.

نحوه نوردهی اردک ها در سنین مختلف - چیکن هچ

پس از گذشت این زمان، نوردهی اردک را به مرور کاهش دهید. برای این منظور در هر هفته نیم ساعت تا یک ساعت از میزان دریافت نور پرنده بکاهید. در هفته 15ام زندگی اردک ها، 10 تا 13 ساعت نوردهی برایشان کافی خواهد بود.

با نزدیک شدن به دوران بلوغ پرنده، ضروری است ساعات نوردهی اردک نیز افزایش یابد، پس از هفته 15 ام، در هر هفته نیم ساعت به برنامه نوری اردک ها افزوده شود تا این میزان به 15 تا 16 ساعت در طول روز برسد.

 

شدت نور مورد نیاز برای تخم گذاری اردک

بهترین شدت نور برای جوجه اردک ها در هفته های اولیه زندگی آنها 30 تا 50 لوکس می باشد. پس از گذشت یک تا دو هفته، برای جلوگیری از پرخاشگری اردک، شدت نور به 10 لوکس کاهش می یابد. به شدت تابش نور و روشنایی فضا، شدت نور میگویند.

چنانچه در دوران شروع تخم گذاری پرنده، شدت نور را به میزان نیم یا یک لوکس، افزایش دهید؛ شاهد افزایش میزان تولید اردک تخم گذار نیز خواهید بود.

فواید تنظیم برنامه نوری اردک

1- افزایش میزان تخم گذاری اردک ها : در صورتی که اردک ها، روزانه کمتر از 10 ساعت نور دریافت کنند، قادر به تخمگذاری نخواهند بود. نوردهی کم اردک باعث بروز افسردگی و شیوع انواع بیماری ها در گله میشود.

2- افزایش جفت گیری و بالا رفتن کیفیت نطفه : نور کافی، اردک را برای جفتگیری و تخم گذاری بیشتر تحریک میکند. جذب ویتامین D ، منجر به تقویت اردک ها و تقویت نطفه نیز میشود.

3- افزایش کیفیت تخم اردک : پرندگان برای جذب کلسیم موجود در خوراک، نیاز به جذب ویتامین دی دارند. آنها با جذب نور خورشید، ویتامین D دریافت کرده و کلسیم بیشتری نیز جذب میکنند. این اتفاق باعث بالا رفتن کیفیت پوسته تخم های تولید شده میگردد.

4- کنترل میزان مصرف دان و خوراک اردک : با تنظیم برنامه نوری و کنترل ساعات خاموشی، شما به راحتی می توانید میزان خوراک مصرفی پرنده را نیز کنترل کنید. در پرورش اردک های گوشتی، بعد از 4 ساعت نور، 2 ساعت خاموشی در سالن تنظیم می گردد. این امر برای افزایش ضریب تبدیل و وزن گیری بالاتر اردک ها مفید است.

عدم رعایت برنامه نوری اردک چه مشکلاتی دارد ؟

نوردهی کمتر از 10 ساعت، باعث قطع تخم گذاری پرنده میگردد. علاوه بر آن، عدم رعایت برنامه نوری اردک و نوردهی کم، بلوغ پرنده را نیز دچار مشکل میکند. طبق مطالعات انجام شده، محدودیت نور در سالن پرورش اردک، بلوغ پرنده را تا 3 هفته به تعویق می اندازد.

عدم رعایت برنامه نوری اردک چه مشکلاتی دارد ؟ - چیکن هچ

محدودیت نوردهی در کنار تغذیه نامناسب، باعث عقب افتادن بلوغ و تاخیر در تخم گذاری پرنده تا 4 هفته خواهد شد. این موضوع نیز باعث کاهش بازدهی و ضرر پرورش دهنده می گردد.

از طرف دیگر، نوردهی بیش از حد، باعث عصبی شدن و بروز تنش در گله میشود. تنش و استرس اردک نیز پدیده هم نوع خواری یا کانیبالیسم را به دنبال دارد. در نتیجه رعایت برنامه نوری مناسب برای اردک ها، اصلی ضروری در پرورش آن ها است.

برنامه تحریک نوری اردک در فصل پاییز و زمستان

همانطور که گفته شد، اردک ها قادر به تخم گذاری در تمام طول سال نیستند. برنامه نوری این پرنده باید به گونه ای تامین شود که، با شروع فصل تخم گذاری، 14 تا 15 ساعت نور در روز دریافت کند. از طرف دیگر با شروع فصل پاییز، قدرت تخم گذاری اردک کاهش می یابد ، در نتیجه توصیه میشود برای حفظ سلامت اردک ها، ساعات نوردهی را در این مدت کاهش دهید.

 

جمع بندی

نوع تغذیه، محیط نگهداری، سن و برنامه نوری اردک ها، تاثیر زیادی بر میزان تخم گذاری آنها دارد. برنامه نوری اردک تخم گذار باید به گونه ای تنظیم شود که در هر روز، 15 ساعت نور با شدت کافی در اختیار پرنده قرار گیرد. برای پرورش اصولی این پرنده، مقالات پرورش اردک را مطالعه نمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من ۱۰۰ تا اردک پکنی دارم ۴ ماه خریدم زمانی که خاموشی باید تاریک تاریک باشه یا یکی دو تا لاپ کم نو روشن کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس