دستگاه جوجه کشی بلدرچین

 کدام دستگاه برای جوجه کشی از بلدرچین مناسب است ؟

بلدرچین جزو آن دسته از پرندگان می باشد که گوشت و تخم آن بسیار مفید و مغذی بوده و به همین منظور به صورت گسترده پرورش داده میشوند. این پرنده جثه ای کوچکی دارد و به راحتی اهلی میشود. بلدرچین ها برخلاف سایر ماکیان همچون مرغ و بوقلمون و … به ندرت کرچ میشوند.

از این رو تقریبا تمامی پرورش دهندگان بلدرچین برای جوجه کشی از این پرنده، از دستگاه جوجه کشی بهره می برند. چیکن هچ به عنوان مرجع اصلی معرفی انواع دستگاه جوجه کشی در این مقاله قصد دارد شما را با بهترین دستگاه جوجه کشی بلدرچین آشنا کند. همچنین در این مقاله نکات مهم در خصوص نحوه جوجه کشی از بلدرچین نیز توضیح داده خواهند شد.

درصد نطفه دار بودن تخم های بلدرچین در گله های مولد بالا می باشد. همچنین جوجه کشی از بلدرچین همانند جوجه کشی از مرغ آسان بوده و معمولا می توان راندمان های بالایی به دست آورد. اما کیفیت تخم های نطفه دار و همچنین کیفیت دستگاه جوجه کشی مورد استفاده بسیار مهم می باشد.

بلدرچین از جمله پرندگان ریز جثه به شمار می آید و سایز تخم های بلدرچین، کوچک میباشد. از این رو جوجه بلدرچین های تازه متولد شده بسیار ریز بوده و نیاز به مراقبت خاصی دارند.در ادامه این مقاله نحوه نگه داری از جوجه بلدرچین نیز آموزش داده میشود.

انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین

دستگاه های جوجه کشی معمولا در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید میشوند. در فروشگاه چیکن هچ می توانید انواع دستگاه جوجه کشی از برندهای معروف ایرانی و خارجی در ظرفیت های خانگی، حرفه ای و اتوماتیک و صنعتی را مشاهده و یا خرید نمایید. دستگاه جوجه کشی بلدرچین فقط مختص این پرنده نیست، چراکه شرایط جوجه کشی از بلدرچین تقریبا همانند سایر پرنده های اهلی می باشد. اما دوره جوجه جوجه کشی از بلدرچین متفاوت می باشد. همچنین با توجه به ریز بودن تخم نطفه دار بلدرچین، شانه دستگاه باید با تخم نطفه دار بلدرچین متناسب باشد.

شانه جوجه کشی مناسب برای بلدرچین

در دستگاه های جوجه کشی از شانه های مختلفی برای جوجه کشی استفاده میشود. برخی از دستگاه ها مجهز به شانه های مخصوص هر پرنده می باشند. بدین معنی که در این مدل دستگاه ها برای مرغ، شانه مخصوص مرغ، برای بلدرچین شانه مخصوص بلدرچین و … استفاده میشود.

بنابراین در زمان خرید این نوع دستگاه ها باید شانه بلدرچین را سفارش دهید. شرکت هایی همچون طیوران صنعت فاخته و بلدرچین دماوند معمولا از شانه های سنتی و مخصوص هر پرنده در محصولات خویش استفاده می کنند.

شانه بلدرچین

اما در برخی از دستگاه ها (همچون اسکندری و ایزی باتور) از شانه های همه کاره و یا شانه های دوار استفاده میشود. در شانه های همه کاره می توانید به راحتی سایز شانه را با توجه به اندازه تخم نطفه دار تغییر دهید. در شانه های دوار نیز می توان بدون هیچ تغییری، تخم نطفه دار بلدرچین را در حالت افقی در داخل شانه چید.

این نوع شانه ها علاوه بر بلدرچین برای تمامی پرندگان قابل استفاده می باشند و معمولا تخم نطفه دار به صورت افقی در داخل شانه قرار میگیرد. این نحوه قرار گیری برای رشد تخم های نطفه دار مخصوصا تخم های ریز همچون تخم بلدرچین بسیار عالی می باشد.

دستگاه جوجه کشی بلدرچین برای استفاده در منزل

برای جوجه کشی از بلدرچین در منزل لازم است که از دستگاه جوجه کشی خانگی استفاده کنید. این نوع ماشین های جوجه کشی ابعاد کوچکتر و وزن بسیار سبکی دارند. از این نوع دستگاه ها می توان در منزل، آپارتمان، مدارس، آزمایشگاه ها و … استفاده نمود. ماشین جوجه کشی خانگی نیز در ظرفیت های مختلفی طراحی میشوند. در فروشگاه چیکن هچ چندین نمونه از دستگاه جوجه کشی ارزان قیمت با ظرفیت 18 تایی تخم بلدرچین ، 36 تایی و … به فروش می رسند.

همچنین در این فروشگاه دو نمونه دستگاه جوجه کشی خانگی ایزی باتور (تمام اتوماتیک) با ظرفیت 120 تایی و 240 تایی برای تخم نطفه دار بلدرچین موجود می باشد. در این دو مدل تنظیمات لازم برای جوجه کشی از بلدرچین به صورت تمام اتوماتیک تعریف شده است.

کاربر با انتخاب پرنده بلدرچین از منوی انتخاب پرنده می تواند روند جوجه کشی را شروع کند. در این دستگاه ها تعداد روز جوجه کشی و زمان توقف چرخش تخم های نطفه دار نیز به صورت پیش فرض موجود می باشد. البته کاربران می توانند به صورت دستی هم تنظیمات دستگاه را تغییر دهند.

منوی انتخاب پرنده برای افرادی که هیچ تجربه ای در جوجه کشی از بلدرچین ندارند، بسیار کاربردی خواهد بود. یکی از قابلیت های بسیار مهم در دستگاه 240 تایی بلدرچین (ایزی باتور 2) امکان ستر هچر همزمان می باشد. در این دستگاه کاربر می تواند به صورت همزمان از 120 تخم نطفه دار در حالت ستر و 120 تخم نطفه دار دیگر بلدرچین در حالت هچر جوجه کشی کند.

سایر مدل های دستگاه جوجه کشی خانگی فاقد سیستم انتخاب پرنده می باشند ولی هرکدام مزیت منحصر به فردی دارد. بعنوان مثال در برخی نمونه ها، عملیات تأمین رطوبت به صورت اتوماتیک از طریق پمپ آب انجام میگیرد. برای مشاهده این مدل انکوباتورها به صفحه دستگاه جوجه ایزی باتور و کاکس ماشین مراجعه کنید.

دستگاه جوجه کشی صنعتی برای پرورش بلدرچین

صاحبان سالن پرورش بلدرچین و یا کسانی که قصد تولید انبوه جوجه یک روزه بلدرچین دارند، از ماشین جوجه کشی صنعتی استفاده میکنند. در این نوع دستگاه ها ظرفیت جوجه کشی بسیار بالا بوده و می توان به صورت همزمان چندین هزار تخم نطفه دار را هچ نمود. لازم به ذکر است که پرورش بلدرچین از جمله مشاغل زود بازه می باشد و بلدرچین های ماده معمولا در سن 50 روزگی شروع به تخم گذاری میکنند. از این رو افراد بیشتر در ظرفیت های بالا از بلدرچین جوجه کشی می کنند.

دستگاه های جوجه کشی صنعتی نیز ظرفیت های متنوعی دارند. از جمله تولیدکنندگان دستگاه جوجه کشی صنعتی می توان به کارخانه اسکندری، بلدرچین دماوند، فاخته، کاکس ماشین و … اشاره نمود. با توجه به اینکه اندازه تخم بلدرچین بسیار ریز می باشد، حتی ظرفیت یک دستگاه نیمه صنعتی برای تخم نطفه دار بلدرچین معمولا بیش از 200 عدد میباشد.

دستگاه جوجه کشی صنعتی برای پرورش بلدرچین

یکی از دستگاه های صنعتی بزرگ موجود در فروشگاه چیکن هچ که ظرفیت آن برای تخم های نطفه دار بلدرچین 4600 عدد می باشد، سوپر منیاتور 2016 تایی اسکندری است. از مزیت های مهم این دستگاه میتوان به سه سنسور همزمان، سنسور sht اورجینال ، بدنه pvc فشرده و یکپارچه و قدرت هچ بالای دستگاه اشاره نمود.

بزرگترین دستگاه جوجه کشی صنعتی شرکت بلدرچین دماوند نیز ظرفیت جوجه کشی 4200 عدد تخم نطفه دار بلدرچین را دارا می باشد. این دستگاه که با نام تجاری dq200sh به بازار معرفی شده است، راندمان قابل قبولی در جوجه کشی از بلدرچین و سایر پرندگان اهلی  به جای می گذارد.

لازم به ذکر است که از بین دستگاه های جوجه کشی صنعتی مختلف، تولیدات شرکت طیوران فاخته دارای سیستم انتخاب پرنده می باشند. در کنترلر دستگاه جوجه کشی فاخته تنظیمات لازم برای جوجه کشی از 7 پرنده پرکاربرد تعریف شده است که یکی از این پرنده ها، بلدرچین می باشد. بنابراین از محصولات این شرکت می توان برای جوجه کشی اتوماتیک از اکثر پرنده های اهلی استفاده نمود.

نحوه جوجه کشی از بلدرچین با دستگاه

جوجه کشی از تمامی پرنده ها نیازمند یک دستگاه باکیفیت و تخم های نطفه دار تازه و سالم می باشد. همچنین لازم است که اپراتور دستگاه جوجه کشی به خوبی بتواند دستگاه را کنترل کند و بر تخم های نطفه دار نظارت کافی داشته باشد.

بلدرچین ها نژادهای مختلفی دارند. اما در ایران بیشتر بلدرچین نژاد ژاپنی و بلدرچین معمولی پرورش داده میشوند. مدت زمان جوجه کشی بلدرچین 17 الی 18 روز می باشد. اما در برخی نژادها این مقدار به 23 روز نیز می رسد. البته کاهش و یا افزایش رطوبت و دما در طول جوجه کشی نیز می تواند مدت زمان هچ کامل جوجه ها را افزایش دهد.

تنظیمات ستر و هچر جوجه کشی بلدرچین

همانند هر پرنده دیگر، جوجه کشی بلدرچین نیز شامل دو بخش اصلی ستر و هچر می باشد. در زمان ستر بهترین دما و رطوبت برای تخم نطفه دار بلدرچین به ترتیب  37.7 درجه و 65 درصد میباشد. در زمان ستر تخم های نطفه دار بلدرچین باید به صورت منظم در حال چرخش باشند.

در زمان هچر نیز مطلوب ترین دما و رطوبت برای هچ جوجه بلدرچین به ترتیب شامل 37.2 درجه و 75 درصد می باشد. البته اختلاف دما به میران 0.3 درجه و اختلاف رطوبت به میزان 0.5 درصد قابل چشم پوشی است. اما اگر اختلاف دما و رطوبت از مقادیر گفته شده بیشتر باشد، جوجه ها در داخل تخم خفه خواهند شد و یا رشد ناقصی خواهند داشت.

خرید تخم نطفه دار بلدرچین

برای جوجه کشی از بلدرچین، لازم است که از تخم های نطفه دار سالم و تازه استفاده کنید. بیشتر کاربران به اشتباه برای خرید تخم نطفه دار، به صورت اینترنتی اقدام میکنند. اما در این روش احتمال کهنه بودن و آسیب دیدن تخم های نطفه دار به دلیل مسافت طولانی بسیار بالا میباشد.

برای تهیه تخم های نطفه دار بلدرچین باید از پرورش دهدگان محلی کمک بگیرید. به صورت طبیعی پرورش دهندگان بلدرچین بخشی از درامد خود را از محل فروش تخم های نطفه دار و یا فروش تخم های معمولی بلدرچین به دست می آورند.

در صورت خرید حضوری این امکان وجود دارد که فرد بتواند سلامت گله مولد را بررسی کنید. وجود هر گونه بیماری به شدت بر میزان باروری تخم ها اثر می گذارد و باعث تضعیف شدن جوجه حاصل از آن می شود. لذا از گله های مولد سالم تخم نطفه دار خرید کنید.

خرید تخم نطفه دار بلدرچین

تخم نطفه دار باید تازه باشد. بهترین زمان برای جوجه کشی از تخم نطفه دار 48 ساعت بعد از تخمگذاری پرنده و یا حداکثر 6 روز بعد از آن می باشد. در صورتیکه تخم نطفه دار بیش از یک هفته مانده باشد، نطفه درون آن به شدت ضعیف شده و اصلا برای جوجه کشی مناسب نخواهد بود.

در انتخاب تخم نطفه دار بلدرچین به شکل و ظاهر تخم نیز باید بسیار دقت نمایید. تخم هایی برای جوجه کشی مناسب هستند که هیچ نوع ترک خوردگی، شکستگی و یا آلودگی نداشته باشند. همچنین شکل تخم نطفه دار باید کاملا طبیعی باشد و بیش از حد گرد و  یا بیش از حد بلند و بزرگ نباشد.

تا زمان قرار دادن تخم نفطفه دار بلدرچین در داخل دستگاه جوجه کشی، هر 4 الی 5 ساعت تخم ها را بچرخانید. از قرار دادن تخم ها در دماهای پایین تر از 16 درجه سانتی گراد و یا بالاتر از 19 درجه سانتی گراد پرهیز کنید. در زمان انتقال تخم نطفه دار بلدرچین به داخل دستگاه از ضدعفونی بودن دستگاه اطمینان حاصل فرمایید. همچنین بهتر است که تخم های نطفه دار در داخل دستگاه به تدریج گرم شوند و هرگز به یکباره تخم ها را از محیطی با دمای 18 درجه به دمای 37 درجه منتقل نکنید. در این صورت تخم ها دچار شوک دمایی خواهند شد.

نگه داری از جوجه یک روزه بلدرچین

در جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدچین باید برای جوجه ها محل مناسبی در نظر گرفته باشید. جوجه بلدرچین تازه متولد شده بسیار ریز می باشد. باید توجه نمود که به محض تولد جوجه ها، نباید آنها را از دستگاه جوجه کشی خارج کرد. زیرا بدن جوجه هنوز به خوبی خشک نشده و گرمای محیط داخلی دستگاه برای آنها بسیار مناسب می باشد. همچنین 24 الی 48 ساعت زمان لازم است که بعد از تولد کیسه زرد به طور کامل جذب بدن جوجه ها شود.

نگه داری از جوجه یک روزه بلدرچین

در صورتیکه در زمان هچ برای خارج نمودن جوجه ها درب دستگاه را باز بگذارید، سایر تخم های نطفه دار به خطر افتاده و معمولا جوجه درون تخم خفه میشود. پس بهتر است که برای خارج نمودن جوجه ها عجله نکنید و بعد از گذشت 48 ساعت جوجه ها را از داخل دستگاه بیرون آورید.

محل نگه داری جوجه بلدرچین باید گرما باشد. دمای 35 درجه برای روزهای اولیه مناسب خواهد بود. سپس هر روز می توان به مقدار بسیار کم این حرارت را کاهش داد.

استفاده از لامپ مادر مصنوعی در این زمان برای جوجه ها بسیار مناسب خواهد بود. چون علاوه بر تأمین گرمای جوجه ها، به سالم ماندن بدن آنها و میکروب کشی محل نگه داری نیز بسیار کمک خواهد نمود.

برای تقویت بهتر جوجه های یک روزه بلدرچین می توانید از آب شیرین استفاده کنید. همچنین باید برای جوجه بلدرچین ها آبخوری و دانخوری مخصوص تهیه نمایید تا جوجه ها به خوبی بتوانند به غذا و آب تازه دسترسی داشته باشند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

    1. سلام
      در دستگاه هایی که امکان تغییر در شانه ی جوجه کشی دارن تفاوتی وجود نداره
      برخی از دستگاه ها مخصوص این پرنده ساخته میشن که فقط شانه ی بلدرچین دارن ، بیشتر در خارج از کشور چنین مواردی وجود داره

  1. سلام و خسته نباشید،
    برای شروع پرورش بلدرچین حداقل با چندتا شرو کنم که بتونم کسب درآمد کنم ؟

    1. سلام
      پیشنهاد میشه در ابتدای کار مدتی با تعداد کم شروع کنید ، مثلا حداکثر 30 تا ، تا کم کم با شرایط پرنده ها و نوع نگهداری اشنا بشید بعد میتونید تعداد رو ببرید بالا

  2. سلام داداش خسته نباشی. من مخواستم به صورت تفریحی بلدرچین پرورش بدم برای شروع باید چی کار کنم ؟ فدات

    1. سلام اکبر جان
      اگر قصد دارید با خرید دستگاه جوجه کشی کار رو شروع کنید ، بهتره که قبل از هر کاری دستگاه رو بخرید، بعد اقدام به خرید تخم نطفه دار بکنید ، کمتر از 20 روز طول میکشه تا پرنده ها بیرون بیان ، در این مدت میتونید محل نگهداری رو اماده کرده و لامپ مادر مصنوعی رو در محیط نصب کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس