غذای بلدرچین گوشتی | جیره غذایی مناسب برای گوشتی کردن بلدرچین – زمان بندی

مواد غذایی مناسب برای تغذیه بلدرچین های گوشتی و مقدار آنها 

بلدرچین ها جزو پرنده های قابل پرورش و پرسود هستند که به دلیل افزایش هزینه های پرورش سایر ماکیان، روز به روز بر طرفداران آن افزوده می شود. این پرنده در 35 الی 40 روزگی کاملا گوشتی شده و به عنوان یک پرنده گوشتی آماده فروش به کشتارگاه ها و واحدهای عرضه گوشت می شود. 

در حالی که مرغ در سن 45 روزگی الی 60 روزگی آماده ارائه به بازار خواهند شد، با اینکه مرغ ها وزن بالاتری نسبت به بلدرچین دارند، اما میزان گوشت قابل دریافت از آنها کمتر از بلدرچین است. استخوان های درشت تر مرغ نسبت به بلدرچین سبب کاهش میزان گوشت دریافتی از آنها می شود. 

در صورتی که قصد پرورش بلدرچین گوشتی را دارید و یا در حال حاضر پرورش دهنده بلدرچین گوشتی هستید، قطعا به یک جیره غذایی استاندارد و بهینه نیاز خواهید داشت که بلدرچین های خود را در کمترین زمان به بالاترین وزن رسانده و از سود بالایی بهره مند شوید. جهت آگاهی از برنامه غذایی مناسب برای بلدرچین های گوشتی خود حتما با ادامه این مطلب از چیکن هچ همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان جوجه کشی از بلدرچین
» انجام جوجه کشی به صورت خودکار
» متشکل از سیستم اتوماتیک انتخاب پرنده
قیمت : 7,100,000تومان

برنامه غذایی بلدرچین گوشتی شامل چه مواردی است؟

جهت تغذیه پرنده های خود می توانید از کنسانتره های فرموله شده فینیشر (پس دان) می توانید استفاده کنید، البته اگر دارای دستگاه هایی مانند آسیاب و میکسر هستید، تولید آن توسط خودتان بسیار به صرفه تر خواهد بود. دستگاه های آسیاب و میکسر در بسیاری از مرغداری های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. 

برنامه غذایی بلدرچین گوشتی شامل چه مواردی است؟ - چیکن هچ

آسیاب تمامی مواد اولیه را خورد کرده و به مواد قابل هضم توسط بلدرچین تبدیل می کند که در صفحه آسیاب مرغداری می توانید نمونه ای از آن را مشاهده کنید. پس از خرد کردن کامل دان، لازم است که آن را با هم ترکیب کرده و به صورت کاملا یکدست در بیاورید تا همه پرنده ها به یک اندازه از منابع پروتئینی، ویتامین ها، چربی و غیره بهره مند شوند. برای این منظور به دستگاه میکسر نیاز خواهید داشت که نمونه ای از آن در صفحه میکسر مرغداری آمده است.

انواع منابع غذایی که باید در جیره غذایی یک بلدرچین گوشتی وجود داشته باشد، در ادامه ذکر شده است :

الف – منابع پروتئینی 

جیره غذایی بلدرچین های گوشتی باید میزان پروتئین بالاتری داشته باشد. درصد پروتئین این جیره باید بین 20 الی 23 درصد باشد که از مواد غذایی مختلفی تامین خواهد شد. این مقدار شامل 46 درصد ذرت، 6 درصد گندم، 34 درصد کنجاله سویا، 4 درصد روغن گیاهی، 4 درصد پودر ماهی یا پودر گوشت و سایر مواد مغذی حاوی پروتئین مانند کنجاله بادام و بادام زمینی و… خواهد بود. 

در صورتی که منابع غذایی فوق توانایی تامین پروتئین های مورد نیاز بدن بلدرچین را نداشته باشد، کارشناس می توانید دستور افزودن مقدار مشخصی از آمینواسیدهای ضروری مانند لیزین، متیونین، ترئونین و تریپتوفان را بدهد که طبق درصد مشخصی به جیره افزوده می شود. 

ب – مواد معدنی 

مواد معدنی از قبیل، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، روی، منگنز، آهن و … برای رشد و متابولیسم صحیح بلدرچین ها ضروری است. این مواد معدنی اغلب در مواد غذایی مورد استفاده بلدرچین ها وجود دارد و در صورتی که فرد جیره نویس نیاز به وجود مکمل معدنی را احساس کند، از ترکیباتی مانند سدیم کلراید، دی کلسیم فسفات، سنگ آهک و… استفاده خواهد کرد تا کمبود مواد معدنی بدن بلدرچین را جبران کند. 

ج – مولتی ویتامین ها 

ویتامین ها نیز مانند مواد معدنی نقش به سزایی در متابولیسم و سوخت و ساز صحیح بدن بلدرچین ها و تبدیل غذا به گوشت و افزایش مقاومت آنها در برابر بیماری ها نقش خواهد داشت.

مولتی ویتامین برای بلدرچین گوشتی - چیکن هچ

ویتامین های A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D، ویتامین K و … همگی از جمله مواد ضروری برای بدن بلدرچین گوشتی هستند که هم در مواد غذایی مصرفی وجود دارد و هم توسط فرد جیره نویس به صورت مکمل به برنامه غذایی پرنده افزوده می شود. 

د – فیبر

میزان فیبر موجود در جیره غذایی بلدرچین نباید از 10 درصد بیشتر شود، افزایش میزان آن امکان جذب سایر مواد غذایی مانند پروتئین ها، مواد معدنی و ویتامین ها را کاهش خواهد داد. کاهش میزان فیبر نیز در هضم و جذب مواد غذایی اختلال ایجاد خواهد کرد. بنابراین با دستور یک کارشناس جیره نویس طیور می توانید از پوسته جو دو سر، سبوس گندم، کنجاله پنبه دانه، پوسته سویا، پوسته نخود، پوست میوه ها، سبزیجات خشک و … به عنوان منابع فیبری استفاده کنید. 

و – کربوهیدرات 

این مواد غذایی انرژی لازم برای حرکت و جنب و جوش پرندها را فراهم می کند و از چربی سوزی زیاد در بدن آنها و در نتیجه کاهش وزن جلوگیری خواهد کرد. منابع غذایی مهمی که کربوهیدرات های لازم برای بلدرچین های گوشتی را فراهم خواهد کرد شامل : ذرت، گندم، سورگوم، جو، چاودار، ارزن، تخم کتان، آفتابگردان ، تخم کدو و… می شوند. 

نکات مهم در تغذیه بلدرچین گوشتی

1- اغلب پرورش دهنده ها از بلدرچین برای تولید تخم خوراکی استفاده می کنند، بنابراین زمانی که بلدرچین ها به سن تخم گذاری رسید، می توانید با جیره غذایی مخصوص دوره تخم گذاری، آنها را برای تولید تخم آماده کنید. اطلاعات بیشتر در مقاله پرورش بلدرچین تخم گذار وجود دارد. 

2- پس از گذشت یک الی دو سال از دوره تخم گذاری بلدرچین ها ، می توانید از جیره غذایی بلدرچین گوشتی استفاده کنید و آنها را برای پروار بندی و فروش به عنوان بلدرچین گوشتی آماده کنید. بلدرچین ها در سال دوم به بعد با کاهش میزان تخم گذاری رو به رو خواهند شد.

3- تعدادی از بلدرچین های نر را به عنوان مولد در گله نگهدارید و مابقی را با استفاده از جیره غذایی بلدرچین گوشتی، پرواربندی کرده و به بازار عرضه کنید. 

4- بلدرچین ها جزو پرنده هایی هستند که هم برای تولید تخم کاربرد دارند و هم به عنوان بلدرچین گوشتی قابل عرضه به بازار هستند. 

5- حداکثر میزان وزنی که یک بلدرچین می تواند بگیرد، بین 250 الی 300 گرم است که متاثر از کیفیت تغذیه و شرایط نگهداری و پرورش است. 

6- اگر می خواهید که بلدرچین های شما به حداکثر وزن برسند، استرس را در محل نگهداری آنها کاهش دهید، رفت و آمد های زیاد، سر و صدای زیاد، صدای سگ، بوق خودرو و کامیون و… می توانند استرس را در آنها ایجاد کنند. 

7- حتما از توصیه های کارشناسان تغذیه طیور بهره برده و از فرمول غذایی نوشته شده توسط کارشناسان معتبر جهت رسیدن به بهترین نتیجه استفاده کنید. 

نتیجه کلی 

در این مقاله از چیکن هچ به انواع مواد غذایی مناسب برای تغذیه بلدرچین های گوشتی و پرواری پرداخته شد، در صورت نیاز به جیره غذایی مناسب برای این پرنده ها حتما از کارشناسان تغذیه طیور مشاوره بگیرید، اطلاعات ارائه شده در این نوشته به تنهایی کافی نبوده و نیاز به مطالعه منابع بیشتری خواهید داشت. در نهایت اگر سوال یا پیشنهادی دارید، حتما از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      تا 6 الی 8 هفتگی میتونی بدی
      بعد اون دان پرورشی باید در اختیارشون قرار بدی

  1. سلام طریقه غذا دادن به بلدر چین گوشتی چطور هست یا اینکه باید مادام غذا در دسترس پرنده باشه

    1. بهتر که اب و غذا همیشه در دسترسش باشه
      حتما روزانه دو سه بار آبخوری و دانخوری رو تمیز کن و اب و دان تازه رو بریز داخلش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس