غذای جوجه اردک | تغذیه مناسب برای جوجه های اردک

مواد غذایی مناسب برای جوجه های اردک

جوجه های اردک پرندگانی دوست داشتنی و مهربان هستند که به سرعت با پرورش دهنده خود انس می گیرد و به او وابسته می شود، البته به شرطی که به خوبی از آن مراقبت کنید و غذای خوبی را در اختیار او قرار دهید و شرایط زندگی و تغذیه ای خوبی داشته باشند، علاقه بیشتری به پرورش دهنده و محیط زندگی خود پیدا خواهند کرد، در نتیجه نشاط و شادابی بیشتری نیز خواهند داشت.

اگر پرورش دهنده یک یا چند جوجه اردک هستید و به دنبال غذای مناسب برای اردک های کوچک خود هستید، در این نوشته از وب سایت چیکن هچ قصد داریم انواع مواد غذایی مناسب برای آنها را معرفی کنیم پس با ادامه نوشته همراه باشید و در صورت وجود هرگونه سوال از طریق دیدگاه های پایین مطلب برای ما ارسال کنید. 

تغذیه جوجه اردک های تازه به دنیا آمده 

اگر از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه اردک استفاده کرده باشید و به نوعی تولید کننده هستید، تا 24 ساعت اول پس از تولد نباید به آنها آب و غذا بدهید. جوجه ها در طی این مدت باید در داخل دستگاه جوجه کشی بمانند تا محتویات زرده کاملا به بدن آنها جذب شود. 

در صورتی که جوجه ها را بلافاصله از دستگاه خارج کنید و به تغذیه آنها بپردازید، محتویات زرده جذب بدن آنها نخواهد شد و به مرور زمان عفونت کرده و سبب مرگ جوجه ها در اثر عفونت کیسه زرده خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله عفونت کیسه زرده در جوجه ها را بخوانید. 

پس از گذشت 24 ساعت از زمان تولد آنها می توانید جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاورید و با استفاده از محلول آب و شکر به تقویت بدن آنها بپردازید. میزان غلظت قند موجود در آب نباید بیشتر از 10 درصد باشد. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک و سایر طیور بومی
» برخورداری از بدنه ی PVC آنتی باکتریال
» دارای ایزولاسیون و عایق بندی استاندارد برای افزایش راندمان جوجه کشی
قیمت : 10,500,000تومان

تغذیه جوجه اردک های تازه به دنیا آمده - چیکن هچ

خوردن آب به فعال شدن سیستم گوارشی جوجه ها کمک کرده و سبب جذب بهتر زرده و افزایش اشتهای آنها خواهد شد. می توانید محلول آب و شکر را در یک ظرف کم عمق و پهن در اختیار جوجه ها قرار دهید، برای اینکه جوجه ها با آب آشنا شوند، می توانید نوک آنها را در ظرف قرار دهید. 

نوشیدن آب برای آنها ضروری خواهد بود، بنابراین اگر جوجه ها از نوشیدن آب قند امتناع کردند می توانید به آرامی آب را با استفاده از یک سرنگ در دهان آنها بریزید. 

تغذیه جوجه اردک ها در روز دوم 

یک روز پس از تولد می توانید به آنها آب و غذا بدهید، در روز دوم زرده باید کاملا جذب شده باشد و هیچ اثری از آن در انتهای شکم پرنده نباید مشاهده شود. برای کمک به جذب بهتر زرده و جلوگیری از کثیف شدن آن ، حتما جوجه ها را در روزهای اول و دوم در یک مکان صاف و تمیز و عاری از آلودگی پرورش دهید. 

پس از جذب کامل زرده و خشک شدن بند ناف ، می توانید آنها را در یک بستر نرم مانند کاه و پوشال قرار دهید. 

برای تغذیه آنها در روز اول می توانید از تخم مرغ آب پز خرد شده ، سبزیجات خرد شده در ماست و دانه های پودر شده در آب گرم استفاده کنید. در نظر داشته باشید که جوجه اردک ها علاقه زیادی به خوردن غذای آبکی دارند، بنابراین بهتر است وعده های غذایی آنها را در آب یا ماست ترکیب کنید. 

تغذیه جوجه اردک ها در روز دوم - چیکن هچ

ظرف مورد استفاده باید کمی عمیق باشد تا به راحتی نوک خود را به غذا بزنند و آن را بخورند، برخی از جوجه ها ممکن است به داخل ظرف بروند و سبب آلودگی غذا شوند، برای جلوگیری از این مشکل حتما ظرف غذا را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید و یا از توری های شبکه ای استفاده کنید. 

استفاده از ترکیب پنیر و سبزیجات (به جز سبزیجات سمی و شبدر) و هویج رنده شده نیز برای آنها مناسب خواهد بود. اگر می خواهید غذای آنها را کمی آبکی کنید، می توانید مقداری شیر پاستوریزه را بر روی غذای آنها بریزید. 

شیر به تقویت سیستم دفاعی بدن جوجه اردک ها کمک می کند و مانع از تلفات آنها می شود. دقت کنید که شیر و تخم مرغ آب پز به سرعت فاسد می شود و حتما پس از نیم ساعت ، ظرف غذا را تعویض کنید تا سبب مسمومیت جوجه ها نشود. 

جوجه اردک ها برای رشد نیاز شدیدی به آب و غذا دارند، بنابراین روزانه حداقل شش بار باید به آنها غذا بدهید و آبخوری آنها را پر کنید. این کار به رشد سریع جوجه ها و تقویت بدن آنها در برابر بیماری ها کمک خواهد کرد. 

تغذیه جوجه اردک های یک هفته ای و دو هفته ای

اگر قصد خریدن جوجه اردک ها را دارید، حتما آنهایی را که در سن یک الی دو هفتگی هستند، انتخاب کنید. چون که جوجه های چند هفته ای نسبت به جوجه های چند روزه مقاومت بدنی بیشتری دارند و احتمال اینکه در اثر بیماری ، سرما و گرما تلف شوند، کمتر است. 

برخی از پرورش دهنده ها از جیره غذایی استارتر اردک ها استفاده می کنند، اما اگر قصد نگهداری از جوجه اردک ها در خانه را دارید، می توانید از مواد غذایی موجود در خانه نیز برای رشد و تغذیه آنها استفاده کنید. 

آنها باید وعده های غذایی متفاوتی داشته باشند، استفاده از مواد غذایی تکراری سبب کاهش اشتهای آنها خواهد شد. به عنوان مثال در وعده صبح از ترکیب دانه ها و غلات خرد شده مانند گندم، جو، ذرت، سویا، سورگوم ، جو دو سر ، ارزن ، کتان و … استفاده کنید. برای افزایش میل آنها به غذا می توانید این دانه های خرد شده را با آب یا ماست ترکیب کنید. 

معمولا دانه ها دارای پوسته هایی هستند که سیستم گوارشی جوجه اردک ها قادر به هضم آنها نمی باشد، پس الک کردن دانه ها پس از خرد کردن آنها ضروری خواهد بود. 

در وعده غذایی بعدی می توانید از سبزیجاتی مانند کاهو ، کلم ، هویج ، خیار ، سیب زمینی پخته و … استفاده کنید، کافیست این مواد را خرد کرده و همراه با کمی آب در اختیار جوجه ها قرار دهید. فراموش نکنید که جوجه اردک ها برای هضم غذا و تمیز کردن نوک خود نیاز به آب دارند، بنابراین قرار دادن آبخوری در کنار ظرف غذای آنها ضروری خواهد بود. 

از آب آشامیدنی سالم و بدون آلودگی استاده کنید تا از ورود میکروب ها و میکروارگانیسم های خطرناک به بدن جوجه اردک ها جلوگیری کنید. هر چه قدر که اردک ها بزرگتر می شوند ؛ عمق ظروف آبخوری و دانخوری را باید افزایش دهید تا به راحتی تمام نوک خود را در آب و غذا فرو کنند. 

جوجه اردک های دو هفته ای می توانند انواع دانه ها و غلات سفت را هضم کنند، برای کمک به هضم دانه های سخت میتوانید مقداری سنگ ریزه را همراه با دانه ها به آنها بدهید تا به هضم غذا در چینه دان آنها کمک کند. 

در این سن استفاده از پودر استخوان ، کنجاله سویا و نارگیل و بادام و انواع غلات مانند جو ، گندم، ذرت ، دانه سویا و… مجاز خواهد بود و دیگر نیازی به استفاده از تخم مرغ آب پز و یا مخلوط دانه های خرد شده با آب یا شیر نیست.

همانند اردک های یک هفته ای می توانید از ترکیب سبزیجات و علوفه خرد شده مانند یونجه ، هویج ، کدو ، کلم و کاهو ، خیار و … استفاده کنید، ترکیب کردن این سبزیجات در آب به تامین آب بدن اردک ها و افزایش اشتهای آنها کمک خواهد کرد. 

آب تنی اردک های دو هفته ای به بالا

اردک هایی که سن دو هفتگی را پشت سر گذرانده اند به راحتی می توانند در آب های سرد و گرم شنا کنند بدون اینکه دچار سرما زدگی و یا سایر بیماری ها شوند. غدد چربی در این سن تکامل خواهند یافت و مانع از خیس شدن پرهای اردک شده و امکان شنای راحت را برای آن فراهم خواهد کرد. 

آب تنی اردک های دو هفته ای به بالا - چیکن هچ

اما اردک هایی که زیر دو هفته سن دارند هم در خطر غرق شدن هستند و هم دچار بیماری و سرمازدگی خواهند شد، بنابراین اگر قصد فراهم کردن استخر و حوضچه برای پرنده های خود را دارید به این موارد دقت کنید. 

چراندن اردک ها در مراتع و فضای سبز

زمانی که اردک ها به سن دو هفتگی رسیدند، مقاومت بدنی خوبی خواهند داشت و به راحتی می توانند از علوفه ها و موجودات و حشره های ریز بیرون تغذیه کنند. اگر دارای حیاط و یا چمنزار و باغچه هستید، با خیالی آسوده می تواند اردک های خود را در این محیط ها رها کنید تا به دنبال غذا باشند. 

البته فراموش نکنید که حتما باید جیره غذایی اردک ها را به آنها بدهید چون که رشد اصلی اردک ها به کمک این مواد غذایی خواهد بود و چریدن در مراتع فقط به دریافت غذای بیشتر و متنوع کمک خواهد کرد و جوابگوی نیاز بدن اردک ها نخواهد بود. 

تغذیه اردک های دو هفته ای به بالا

معمولا اردک ها در سن دو ماهگی کاملا گوشتی شده و به عنوان اردک گوشتی به بازار ارائه می شوند. هم چنین در سن 7 ماهگی به سن بلوغ رسیده و توانایی تخم گذاری خواهند داشت، این دوره ها بسته به نژاد اردک متفاوت خواهد بود.

بنابراین لازم است که در این زمان هدف خود را از پرورش جوجه اردک ها را مشخص کنید و از جیره غذایی مناسب استفاده کنید. در مقاله تغذیه اردک در سنین مختلف به هر آنچه که برای اردک های گوشتی و تخمگذار لازم است ، پرداخته شده است. 

در صورتی که در رابطه با غذای مناسب برای جوجه اردک ها سوالی داشتید، از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهیم داد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫93 دیدگاه ها

    1. سلام محمد جان
      محیط نگهداریشو گرم کن
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی اب جوش بذار بمونه و دم بکشه
      تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      تو محیطش دم کرده ی برگ اکالیپتوس بذار تا بخارش تو محیط باشه و تنفسشو آسون تر کنه

  1. سلام اردک گذاشتم رو کابینت که یه لحظه دون بردارم خودش و انداخت پایین و دو روز هست همش جایی میشینه و غذا نمیخوره ممکنه اندام داخلی آسیب دیده باشه؟

    1. سلام راحله جان
      پاش آسیب دیده که نمیتونه روش وایسه
      ببین کبودی و یا شکستگی چیزی درش رخ نداده

  2. سلام من یه جوجه اردک دارم که اول غذا خیلی میخوردولی الا فقت یه کمی اب میخوره یعنی غذا نمیخوره

    1. سلام امیرجان
      غذا بهش چی میدادی؟
      برای باز شدن اشتها میتونی از محلول آب شکر استفاده کنی
      همچین عرق چهل گیاه برای باز شدن اشتها هم موثره دو قطره از این رو بچکون تو حلقش

        1. نوع تغذیه دهی واقعا اسفباره
          بیچاره نه کلسیمی دریافت میکنه نه رشد مطلوبی خواهد داشت
          همین برنج باعث افزایش عطش شده و زیاد آب خوردن باعث بروز بیماری کلیوی خواهد شد
          براش پلت مخصوص تهیه کن
          عاشق نخود فرنگی هستن اردک ها از اون بده و گوجه فرنگی هم میتونی بدی

  3. سلام شبتون بخیر
    من یه جوجه اردک یه ماهه دارم جدیدا خیلی میشینه انگار زیاد نمیتونه رو پاهاش بایسته
    غذاشم کدو و ذرت تخم مرغ آب پز
    دو بار فقط بهش ماکارانی آب پز دادم آیا براش ضرر داره؟

    1. سلام مینا جان
      نه مشکلی پیش نمیاد
      این به خاطر کمبود مواد مغذی توی جیره ی غذاییش هست
      بهتره بری براش دان مخصوص تهیه کنی
      در کنار اون بهش سیب، هویج رنده شده، فلفل دلمه ای خورد شده، تخم مرغ آبپز و … بدی
      و اینکه کلسیم دریافتیش خیلی خیلی کمه
      برای همین باید تو دون های مصرفیش پودر پوسته ی تخم مرغ و یا پودر صدف هم اضافه کنی

  4. سلام وقتتون بخیر من یک جوجه اردک حدودا ۷ روزه دارم اما هر روزی میام میبینم چشمش بسته است فقط البته یکی از چشم هایش بسته میشه ولی همین که میندازمش تو آب چشمش خوب میشه و می‌خوان بپرن بیرون از آب چی کار کنم چشمش خوب شده ؟

    1. سلام سارا
      همینجوری بندازیش تو آب مدت زیادی طول نمیکشه تا بمیره
      جوجه اردکا تا سن 1.5 الی 3 ماهگی نباید شنا کنن
      چون رشدشون به اندازه ی کافی تکمیل نشده هنوز
      برای جون گرفتنش براش محلول آب شکر بده
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب
      بذار 10 دقیقه بمونه تا دم بکشه
      سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره تا 5 روز بهش بده
      به علاوه برای چشش هم یه مقدار بتادینو با آب رقیق کن
      یه دستمال نرم و تمیز بردار آغشته به محلول کن بزن رو چشش

  5. سلام وقتتون بخیر
    اردک من سرماخورده صداش گرفته و ابریزش بینی داره یکمم میلرزه توی خونه چی میتونم بهش بدم ؟ و اینکه به نظرتون زیر پاش چی بزارم که جاش خوب باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      محیط نگهداریشو گرم کن دما باید حدود 32 درجه باشه
      تا سن 1.5 ماهگی نباید اجازه ی شنا کردن بهش بدی
      براش دمنوش بابونه درست کن
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه دم که کشید سردش کن بعد از صافی رد کن
      تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      برای بسترش هم می تونی از تراشه های چوب نرم یا ماسه استفاده کنی
      اینارم می تونی از فروشگاه های لوازم دام و طیور تهیه کنی

    1. سلام خسته نباشیدمن چندتاجوجه اردک وغازدارم 15روزه اند..دان استارترمون تموم شدبعدروزهای تعطیلات بیشترجاهابسته ..جایگزین بهشون چی میتونم بدم

      1. سلام زهرا بانو
        می تونی پودر ذرت، پودر گندم، پودر جو دوسر و پودر سویا رو با پودر پوسته ی تخم مرغ قاطی کنی و بهش بدی
        به علاوه از تخم مرغ آبپز استفاده کنی
        میوه هایی مثل سیب و خیار و پرتغال شیرین بدی
        سبزیجاتی مثل کاهو، کلم، فلفل دلمه ای و هویج بدی
        به علاوه به عنوان یه قسمت از جیره ی غذاییش از حبوبات آبپز استفاده کنی برنج هم به میزانی می تونی بدی بهش

          1. سلام دوست عزیز
            این برمیگرده به دمای محیط نگهداریش و تغذیه ای که داره
            اگه غذایی که میخوره برای تامین نیازهاش کافی نباشه و یا محیط بیش از حد سرد یا گرم باشه
            چنین رفتاری رو نشون میده
            کجا نگهداریش می کنی؟ به عنوان غذا چی میدی بهش؟

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی براش تخم مرغ آب پز رنده شده بدی
      سبزیجاتو خرد کنی بریزی تو ماست و بهش بدی
      میتونی دونه های سویا، ذرت، جوی دوسر رو پودر کنی بریزی تو آب ولرم
      بعدش بهش هویج رنده شده، شیر پاستوریزه هم بده
      یکیم آب کافی در اختیارش بذار آب خیلی مهمه
      روزی 6 بار بهش غذا بده تا بزرگ شه
      یکیم تا سن یک و نیم ماهگی نذار شنا کنه چون مریض میشه

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی ترکیب دانه ها و غلات خرد شده مثل گندم، جو، ذرت، سویا، جو دو سر ، ارزن ، کتان رو با یکم آب یا ماست قاطی کنی بهشون بدی
      کاهو ، کلم ، هویج ، خیار ، سیب زمینی پخته هم براشون خوبه اینارم بده کنارشم آب بذار براشون
      چون اردکا غذاهای نرم و آبکی رو دوس دارن برای همین بهتره غذاهاشونو با آب قاطی کنی

  6. سلام من یک جوجه اردک دارم که دستی شده و شب ها نمی تونه بخوابه و همش سر و صدا می کنه باید چی کار کنم

      1. سلام من هم همین مشکل رو دارم. دیشب کلی غذا خوردن ولی تا صبح جبک جیکشون بند نمی اومد صدبار پاشدم براشون غذا ریختم و اب گذاشتم ولی جواب نمیداد. چکار کنم؟

        1. یا محیط نگهداریشون بیش از حد گرم یا سرده و یا غذایی که بهشون میدی مناسب نیس
          و کمبود مواد مغذی دارن

  7. دمای نگه داری جوجه اردک تو سنین مختلف رو نگفتید
    و اینکه از چه سنی دیگه دما مهم نیست و میتونن تو مرتع باشن
    ممنون

    1. در یکی دو روز اول باید دمای اتاق نگه داری آنها ۳۲ الی ۳۳ درجه باشد.
      سپس به تدریج هر روز نیم درجه دمای اتاق و محل نگهداری آنها را میتوانید کاهش دهید.
      فقط تا دو هفتگی دمای محل نگهداری آنها کمتر از ۳۰ درجه نباشد.
      بعد از سن ۳ هفتگی که جوجه اردک شما کمی بال و پر گرفت باید دمای محل نگهداری آنها معتدل (۲۳ الی ۲۶ درجه) باشد.

  8. سلام
    جوجه اردکم خیلی یهویی انگار غش کرد ،وقتی تکونش دادم نمیتونست بایسته و دوباره میفتاد ،بعد چند دقیقه وقتی جاشو عوض کردم خوب شد ولی بیحاله ، بعضی اوقات هم انگار عطسه می‌کنه ،تغذبه اش هم کم شده ،سرما خورده آیا؟

    1. بله. لونه اش باید گرم باشه. به آبش مولتی ویتامین اضافه کنید. روزی 5-8 قطره در 500 سی سی آب – و قرص آزیترومایسین 250 تهیه کنید هر 12 ساعت یک چهارمش رو بدین بهش

  9. سلام من یه جوجه اردک دارم روی یه طرف صورتش و زیرنوکش یه چیزایی مثل زگیل هست و کرک روی گردنش ریخته ،باید چیکار کنم؟

  10. سلام ببخشید من دوتا اردک ماده دارم ۱سالو نیمشونه خیلی لاغرن
    غذاهایی هم که بهشون میدم برنج و کاهو و گوجه و خیار هست
    غذا هم میخورن ولی بیشتر با غذا بازی میکنن
    وقتی هم آبتنی میکنن کلا میشن عین موش آبکشیده انگار هیچ چربی رو پر هاشون نیست
    باید چیکار کنم برای رفع این دوتا مشکل؟

    1. غیر از برنج بقیه چیزایی که میدین خوبه. براشون دان مناسب اردک از دان فروشی تهیه کنید. در مورد پرها از یک پرورش دهنده با تجربه سوال کنید

  11. سلام من یه جوجه اردک دارم بیشتر از یک ماهشه تاالان ب خوبی اب تنی میکرد و مشکلی نداشت.بعد ک اوردمش از فرداش بی حاله و انرژی نداره فقد ابو غذا میخوره و حتی زور نداره ک گردنشو کج کنه دمشو بخارونه.چیکار کنم؟؟؟ لطفا زود راهنمایی کنید

        1. اجازه ندین دیگه آب تنی کنه . براش دان مخصوص استارتر و مولتی ویتامین مخصوص تهیه کنید . نون خیلی ندین بهش به جاش گوجه و سبزیجات بدین
          5 قطره سرکه سیب طبیعی توی یه لیوان آب حل کنید و بدین بخوره . آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی داره ؟

          1. بله دیروز ابریزش بینی داشت همینجوری حالت طبیعی وایساده بود اب از بینیش اب خارج میشد الان کنار سوراخ های بینیش موندن خشک شدن.چندبار عطسه کرده.برم داروخونه بگم فقط مولتی ویتامین بده؟ اسم مخصوص نداره.به چه صورت بهش بدم تو غذاش تو ابش چند قطره؟ هررووز؟؟

          2. یه قرص تتراسایکلین 250 رو نصف کنید با آب حل کنید هر 12 ساعت بدین بهش با سرنگ یا قطره چکان
            براش مولتی ویتامین مخصوص اردک یا انرژی پلاس تهیه کنید
            طبق دستور روی جلد توی ابش بریزید با غذا هم میشه مخلوط کرد

  12. سلام وقتتون بخیر من دوتا جوجه اردک یه هفته ای دارم اشکال نداره بهشون مولتی ویتامین بدم?

    1. سلام اگه مولتی ویتامین مخصوص طیور باشه خیلی هم خوبه براشون . از داروخانه دامپزشکی میتونید تهیه کنید

  13. سلام، من ۴جفت اردک دارم که ۳جفتش خوب رشد کردن ولی ۱جفتشو یکم بعد از اینا خریدم و دقیقا مثل قبلی ها تغذیه دادم بهشون ولی انگار اصلا رشد نمیکنن یعنی الان ۱ماهه هستن ولی در حد جوجه ی ۱هفته ای هم نیستن! میتونین بگین دلیلش چیه؟ ممنون میشم جواب بدین.

    1. سلام براشون استارتر و مولتی ویتامین تهیه کنید
      جهت افزایش اشتها هم میتونید از سه قطره سرکه سیب توی آبخوریشضون استفاده کنید

      1. سلام من جوجه اردکم نمیدونم چن وقتشه الان هم پاهاش پوست پوست شده و نوک و پاهاش هم گرمه دماغش کیپ شده بعد اینکه راه میره میشینه سریع. چیکار کنم؟
        غذاشم کاهو و تخم مرغ آب‌پز سیب زمین آب پز هست
        مدفوعش هم سبزه تیره همراه با مایع آبکی هست.

        1. سلام غذاش که خیلی بده . براش غذای استارتر بخرید به همراه کلسیم و مولتی ویتامین . شنا کرده ؟

  14. سلام وقت بخیر،من یک اردک سه هفته ای دارم ولی نمیدونم چه غذایی مناسب هست که بهش بدم چون همش داره اب گوجه میخوره همین لطفا کمک کنید تا بتونم تنوع غذایی داشته باشه ممنون

      1. سلام من یه جوجه اردک دارم با جوجه مرغ
        دونه مرغی میدم به اردکم میخوره طوری نیست؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. سلام مقاله رو بخونید کامل. براش کلسیم . نیاسین و مولتی ویتامین از داروخانه دامپزشکی بخرید

  15. سلام من دوتا جوجه اردک دارم همش بدنشون میخاره میخارونن پرهاشون میریزه چیکار باید بکنم همش خودشون رو میخارونن

    1. سلام
      در سطح پرورش صنعتی ممکنه تفاوتهایی داشته باشن ولی برای مصارف خانگی یکین ، همون مرغو بگیرید
      حتما حتما مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی هم تهیه کنید

  16. سلام.دو تا جوجه اردک داریم .تغریبا 11 روزشونه.اما یکیشون پراش میریزه و در نمیاد.غذاشونم بلغور برنج سویا انواع سبزیجات مثل گشنیز.خیار و گاهیم ماست وپنیره.هوا هم که گرما میبرمشون حیاط تو باغچه نیگردن و اب بازی میکنن. مشکل از کجاست؟ ممنون

    1. سلام
      اگه بیماری باشه جایی که ریخته قرمز میشه
      ممکنه هم از کمبود ویتامین باشه بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور بده
      از داروخانه دامپزشکی بخر

  17. سلام من دو جوجه اردک داشتم ولی یکی از آن ها که پرهایش سیاه بود دیروز مرد الان جوجه ام خیلی داد می زنه شب ها همین طور چیکار کنم

  18. سلام وقت بخیر جوجه اردک من چند روزه زیر گلوش متمایل به راست یکم باد کرده حتی وقتی غذا هم نخورده باد کرده یکم نگرانش شدم مشکلی نداره؟ اصلا هم بی حال و کم تحرک نیست و اشتهاش هم عالیه همش دلش میخواد بخوره. ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام
      نمیشه گفت باید معاینه بشه
      ولی در کل محیطش رو گرم کن و بهش مولتی ویتامین مخصوص طیور بده
      از داروخانه دامپزشکی بخر
      اگه دیدی سرفه میکنه و عطسه میکنه بهش تتراسایکلین 250 بده ، به چهار قسمت تقسیم کن و یه قسمت بده بخوره

  19. سلام اردکم پراش ریخته یک پاش هم میلنگه غذاش بلغور گندم و برنج وماست هست از سبزیجات کاهو و هویج رنده شده میخوره لطفا راهنمایی کنین ممنون. علیرضا

    1. سلام
      براش مولتی ویتامین مخصوص طیور بخر از داروخانه دامپزشکی و طبق دستور داروخانه بهش بده

      1. سلام یکی از جوجه مرغ هام حداقل ۴۰ روزشه وقتی چشاشو میبنده بخوابه سرش یه هو میپره انگار عطسه میزنه درمانش چیه …پیش ۲۰ جوجه ای همسن خودشه خطری نداره واسه اونا.ممنون میشم ج بدی

        1. سلام چه غذایی بهشون میدین ؟ دمای محیط نگهداریشون پایینه شبا ؟
          لازمه به دامپزشک مراجعه کنید

      2. راستی چه نوع ویتامین برای جوجه ای ۴0 روزه ای مرغ خروس تهیه کنم از داروخانه اسمشو میگی اونای که مهم هستن ‌ممنون .آرزوی موفقیت

        1. مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی و خوراک استارتر
          پروبیوتیک هم به رشد بهترشون کمک میکنه

  20. سلام ببخشید اردک من خوب بود ولی متوجه شدم نمیتونه اون پاشو زمین بزاره
    دست زدم دیدم مفصلش حدس میزنم در رفته چ کار کنم چه غزایی برای استخان بندی اردک خوبه

    1. سلام
      اگه غذاش متنوع و مفید باشه مشکلی پیش نمیاد
      از دان مخصوص استفاده کن و روی دان ها هم کف دریا پودر کن و بریز تا بخوره
      البته برای این مورد ، حتما مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بخر ، چون اردک ها به دلیل تغذیه نامناسب سریعا کمبود ویتامین نیاسین میارن و برای رفعش باید نیاسین دریافت کنن که تو مولتی ویتامین مخصوص طیور موجود هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس