خواص و ارزش غذایی گوشت مرغ بومی

خواص و مضرات گوشت مرغ بومی

امروزه یکی از کسب و کارهایی که با درآمد بالای خود مورد توجه اشخاص بسیاری می باشد، پرورش و نگهداری از مرغ بومی است. مرغ محلی یا بومی، به آن دسته از مرغ هایی گفته می شود که در محیطی طبیعی رشد کرده و هیچ گونه مواد شیمیایی و مکمل غذایی به وعده های غذایی آن ها اضافه نشده است.

این مرغ ها سالم تر و مقوی تر از مرغ های صنعتی می باشند و به سختی دچار بیماری شده و هزینه ی درمان مرغ ها در جیب پرورش دهندگان باقی می ماند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که مرغ های بومی علاوه بر روستاها، در مرغداری های پیشرفته نیز با شیوه های سنتی و تغذیه ی سالم پرورش داده می شوند.

پرورش مرغ بومی دو منظوره بوده و نگهداری از آن برای تولید گوشت و تخم می باشد. همچنین مرغ های بومی پرندگانی مقاوم در برابر سرما و بیماری ها هستند. این موضوع باعث علاقه پرورش دهندگان جهت نگهداری از این مرغ ها شده است.

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی خواص بی نظیر، ارزش غذایی فوق العاده و نقش گوشت مرغ بومی در درمان و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر با خواص گوشت مرغ بومی با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم مرغ در ظرفیت کم
» مجهز به بدنه ی ABS مقاوم و قابل شستشو
» دارای کاربری آسان و راندمان بالا
قیمت : 5,450,000تومان

خواص فوق العاده گوشت مرغ بومی

در زیر خواص مهم گوشت بومی  را مورد بررسی قرار داده ایم.

منبعی غنی از پروتئین:

همانطور که می دانید پروتئین از مهمترین موادی می باشد که تاثیر بسزایی در سلامتی بدن انسان و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف دارد. ساختار و نوع عملکرد بدن انسان به پروتئین ها وابسته می باشد. تنظیم عملکرد سلول ها، اندام ها و بافت های بدن بدون پروتئین ها ممکن نیست. گوشت مرغ بومی سرشار از پروتئین ها است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته مقدار پروتئین مورد نیاز در یک روز به طور میانگین برای  مرد ها 56 گرم و برای خانم ها 46 گرم  می باشد.

منبعی غنی از پروتئین در گوشت مرغ بومی - چیکن هچ

مصرف روزانه  120 گرم از گوشت مرغ محلی می تواند نیاز روزانه یک فرد بالغ  به پروتئین را تامین نماید.

همچنین پروتئین های موجود در گوشت مرغ بومی برای عضله سازی در بدن بسیار مفید می باشند. همواره به ورزشکاران توصیه می شود که سینه مرغ مصرف کنند، زیرا پروتئین بالا و چربی کمی دارد. شما نیز می توانید در کنار ورزش، مرغ بومی بخصوص سینه ی این مرغ را مصرف کرده و به عضله سازی در بدن خود کمک نمایید.

گوشت مرغ بومی چربی کمی دارد:

مصرف مواد غذایی با میزان چربی بالا می تواند مشکلات و بیماری های متعددی مانند بیماری های قلبی و عروقی، اضافه وزن و … برای اشخاص به وجود بیاورد. به دلیل همین موضوع افراد زیادی از خوردن بسیاری از غذاها منع شده و به دنبال یافتن غذاهای جایگزین با میزان چربی کمی می باشند.

گوشت مرغ بومی با این که سرشار از پروتئین می باشد، مقدار چربی بسیار پایینی در مقایسه با اکثر پرنده ها دارد. همین موضوع باعث جای گرفتن گوشت این مرغ به عنوان یک ماده ی غذایی کم چرب در برنامه رژیمی بسیاری از افراد شده است.

در هنگام مصرف مرغ بومی توجه داشته باشید که حتما پوست آن را جدا کرده و سپس اقدام به مصرف نمایید؛ چون پوست مرغ حاوی مقدار بالایی چربی می باشد و این مقدار چربی برای بسیاری از افراد می تواند مشکلات فراوانی به وجود بیاورد.

نکته: نحوه پرورش مرغ بومی را یاد بگیرید:

نقش گوشت مرغ بومی در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان:

بسیاری از افراد مسن به دلیل جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و… از خوردن بسیاری از مواد غذایی منع شده اند. این موضوع در برخی از موارد میتواند موجب کمبود پروتئین در بدن این افراد شده و مشکلات متعددی مانند پوکی استخوان به وجود بیاورد.

نقش گوشت مرغ بومی در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان - چیکن هچ

برای حل این مشکل افراد مسن می توانند مرغ بومی  مصرف کنند. گوشت این مرغ به خاطر میزان بالای پروتئین آن و چربی کم، پروتئین کافی در اختیاراین افراد قرار داده و از بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کند. همانطور که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد به افراد مسن توصیه می شود سینه مرغ مصرف نمایند. زیرا این قسمت از مرغ میزان چربی بسیار کمتر نسبت به قسمت های دیگر آن دارد.

مفید برای شادابی پوست و سلامتی لب ها:

بسیاری از افراد در فصل های مختلف سال بخصوص در فصل زمستان دچار خشکی پوست و ترک خوردگی در لب هایشان می شوند. ریبوفلاوین موجود در مرغ محلی می تواند باعث کاهش خشکی پوست شده و ترک خوردگی و خشکی لب ها را بهبود ببخشد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان:

گوشت مرغ محلی حاوی مقدار زیادی ویتامین B3 یا همان نیاسین است. این ویتامین یکی از مهمترین ویتامین های گروه B بوده و از مواد مورد نیاز بدن می باشد. مصرف این ویتامین از ابتلا به سرطان و انواع بیماری های ژنتیکی جلوگیری می کند.

در صورت مصرف 120 گرم از گوشت مرغ محلی تقریباً 70 درصد از ویتامین B3  مورد نیاز روزانه  بدن انسان تامین می شود.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر:

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم گوشت مرغ بومی حاوی مقدار زیادی ویتامین B3 می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته  مصرف مرغ بومی به خاطر داشتن نیاسین نه تنها از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند بلکه مانع از بدتر شدن وضع این بیماری نیز می شود.

سلامتی قلب و عروق:

مرغ بومی با  مقدار چربی بسیار پایین،  یک غذای دوستدار قلب می باشد. همچنین ویتامین B3 موجود در گوشت مرغ بومی باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود که از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

سلامتی قلب و عروق در گوشت مرغ بومی - چیکن هچ

گوشت مرغ محلی علاوه بر ویتامین B3 دارای ویتامین B6 نیز می باشد. این دو گروه از ویتامین های B موجود در مرغ محلی، این ماده ی غذایی را به منبعی مهم جهت تامین انرژی سوخت و ساز بدن تبدیل کرده است.

جلوگیری از چاقی و کمک به کاهش وزن:

با مصرف مرغ بومی مخصوصاً قسمت سینه این مرغ دیگر نگران افزایش وزن نباشید. همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم مرغ بومی حاوی پروتئین بسیار زیادی می باشد که جایگاه ویژه ای در برنامه و رژیم های غذایی دارد. همچنین چربی پایین گوشت این مرغ مانع از چاقی در افراد می شود.

درمان سرماخوردگی با سوپ مرغ بومی:

هنگامی که سرماخوردگی معمولی گرفته اید، سوپ مرغ بومی برای بهبود حال شما و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدنتان بسیار مفید می باشد. با خوردن یک بشقاب سوپ مرغ می توانید به درمان سریعتر سرماخوردگی خود کمک نمایید.

آیا می توان مرغ بومی را در خانه پرورش داد؟

شما نیز می توانید مرغ بومی را در خانه نیز پرورش داده و در تغذیه آن از پسماند غذا و سبزیجات استفاده نمایید. اما پرورش مرغ محلی در خانه مشکلاتی هم میتواند داشته باشد. اول اینکه این مرغ ها سرو صدای زیادی دارند و مزاحم همسایه ها می شوند. مشکل دیگری که در هنگام پرورش مرغ محلی در خانه با آن رو به رو می شویم، بوی بد مرغ ها در صورت نگهداری از تعداد بالای آن ها می باشد. البته با رعایت موارد بهداشتی می شود بوی بد لانه  مرغ را کم کرده و از بین برد.

ما در این مقاله از سایت چیکن هچ خواص و ویژگی های خاص گوشت مرغ بومی و تاثیر مصرف آن در جلوگیری و درمان برخی از بیماری ها را مورد بررسی قرار دادیم.

شما نیز می توانید سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس