پرورش بوقلمون مولد | تولید تخم نطفه دار بوقلمون

نکات مهم پرورش بوقلمون مولد

پرورش گله بوقلمون مولد و در واقع تولید تخم نطفه دار آن یکی دیگر از شاخه های مهم پرورش طیور می باشد که سودآوری بسیار بالایی دارد. در این کسب و کار هدف تولید تخم نطفه دار با کیفیت می باشد و پرورش دهنده باید تمام سعی خود را در جهت حداکثر تولید تخم نطفه دار با کیفیت به کار گیرد. بازار هدف در این کسب و کار افرادی هستند که قصد جوجه کشی بوقلمون دارند. همچنین پرورش دهنده گله مولد با جوجه کشی از تخم های نطفه دار تولیدی مجموعه خود میتواند از محل فروش جوجه یک روزه سود بیشتری به دست بیاورد. چون تولید جوجه یک روزه نوعی ارزش افزوده بوده و قیمت آن به مراتب بیشتر از تخم نطفه دار است. در این مطلب از بلاگ چیکن هچ نحوه تشکیل گله مولد بوقلمون و مهمترین شاخص های این گله را شرح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 200 تخم بوقلمون
» تجهیز شده به برد کاملا اتوماتیک
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 15,800,000تومان

انتخاب نژاد

در ابتدا باید شناخت کاملی از بازار مصرفی داشته باشید و تحقیق کنید که کدام نژادها برای پرورش در ایران بیشتر مورد استقبال قرار میگیرند. بطور کلی در ایران بیشتر پرورش بوقلمون برنز و بوقلمون بیوتی محبوبیت دارد. بوقلمون برنز چندین گونه مختلفی دارد که توصیه میشود برای شناخت این نژادها مقاله آشنایی با نژادهای بوقلمون برنز را مطالعه کنید. وقتیکه نژاد مد نظر خود را انتخاب کردید نوبت به روش های تشکیل گله مولد می رسد. به 3 رورش مختلف میتوان گله مولد بوقلمون تشکیل داد:

  • خرید تخم نطفه دار بوقلمون و جوجه کشی از آن
  • خرید جوجه یک روزه بوقلمون و پرورش آنها
  • خرید نیمچه بوقلمون و پرورش آنها

برای خرید تخم نطفه دار و یا جوجه یک روزه بوقلمون ابتدا به سراغ جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید.

مهمترین مشخصه بوقلمون های مولد

بوقلمون های ماده در سن 29 هفتگی یا حدودا 200 روزگی شروع به تخمگذاری میکنند. تعداد تخم ها در هر دوره هم بستگی به نژاد دارد که در نژاد بومی اصلاح شده 40 عدد و دیگر نژادها بین 50 الی 100 عدد متغیر است. اطلاعات دقیق مربوط به تخمگذاری بوقلمون را در مقاله تخمگذاری انواع نژاد بوقلمون توضیح داده ایم. در پرورش گله مولد بوقلمون چون هدف اصلی تولید تخم نطفه دار است بنابراین باید به میزان تخمگذاری، باروری و وزن تخم ها بسیار اهمیت داده شود.

مهمترین مشخصه بوقلمون های مولد - چیکن هچ

طول دوره تخمگذاری بوقلمون به مدت 25 هفته صرفه اقتصادی دارد. یعنی از 29 هفتگی به بعد نهایتا 5 الی 6 ماه بوقلمون های نر و ماده نگهداری میشوند. چون میزان تخمگذاری و قدرت باروری آنها کاهش پیدا میکند. در انتهای دوره، بوقلمون ها بعنوان بوقلمون گوشتی به کشتارگاه ها عرضه میشوند ولی قیمت آنها ارزان تر از بوقلمون های گوشی میباشد که در 5 ماهگی به بازار عرضه شده اند. هر پرورش دهنده باید متناسب با سن گله خود، همزمان به فکر پرورش بوقلمون های جوان نیز باشد تا به موقع بتواند آنها را با گله پیر جایگزین کند. در سالن های پرورش چون شرایط نگهداری از جمله نور، دما و تغذیه به شکل کنترل شده می باشند بنابراین در مقاطع زمانی خارج از فصل تولید میتوان همچنان تخم نطفه دار بوقلمون تولید کرد.

به ازای هر ماده بوقلمون مولد در سال 40 الی 50 عدد جوجه میتوان تولید کرد و این تعداد جوجه ها به اندازه کافی توجیه اقتصادی دارد.

نسبت نر به ماده

بوقلمون ها مخصوصا جنس نر این پرنده وزن سنگینی دارد به همین خاطر میزان نطفه دهی آنها به اندازه گله مولد مرغ نیست. برای افزایش نطفه دهی تخم های بوقلمون باید تعداد کافی بوقلمون نر در نظر گرفت. بهترین نسبت نر به ماده برای بوقلمون ها، 1 نر به 3 ماده است و حداکثر 1 به 5 می باشد. یکی از تکنیک های مدیریتی برای افزایش نطفه دهی بوقلمون های ماده، تلقیح مصنوعی آنها می باشد. در این روش با ابزارهای خاص عمل اسپرم گیری از نرها انجام گرفته و آنها را به ماده ها منتقل میکنند. با این روش به میزان 5 الی 10 درصد میتوان میزان نطفه دهی تخم ها را افزایش داد. روش تلقیح مصنوعی بوقلمون بیشتر بر روی نژادهایی مثل برنز سینه پهن انجام میگیرد چون وزن سنگینی دارند.

همانطور که ذکر شد بوقلمون ها در 29 هفتگی بالغ میشوند ولی کیفیت تخم های نطفه دار تولیدی آنها در دو هفته اول چندان مطلوب جوجه کشی نیست. بنابراین تخم های نطفه دار بوقلمون را از هفته 31 یا 32 به بعد جمع آوری کنید. در مقاله نحوه نگهداری از تخم نطفه دار بوقلمون شرایط نگهداری آن را شرح داده ایم. برای جلوگیری از ضریب جوجه دهی تخم های نطفه دار حتما این مقاله را مطالعه کنید.

شرایط سالن نگهداری بوقلمون مولد

بوقلمون های مولد نیز همانند مرغ ها بر روی بستر نگهداری میشوند. برای کنترل هر چه بهتر شرایط استفاده از سیستم بسته و سالن پرورش توصیه میشود. ولی پرورش بوقلمون مولد بصورت ترکیبی در فضای نیمه باز و بسته نیز امکان پذیر است.

تفاوتی که گله مولد بوقلمون با گله مرغ دارد در جایگاه طیور نر و ماده است. در واقع باید جایگاه ماده بوقلمون ها جدا از نرها باشد. برای جفت گیری، بوقلمون های نر باید روزانه چند ساعت در بین بوقلمون های ماده رها شوند. البته بیشتر افراد شب هنگام را برای رها کردن بوقلمون های نر توصیه میکنند چون در این صورت کمتر بین بوقلمون ها درگیری پیش می آید. سپس بوقلمون های نر باید جدا شوند. دلیل اصلی جدا کردن بوقلمون های نر از ماده، جیره غذایی متفاوت آنها با هم می باشد. ماده ها باید جیره غذایی با کلسیم بالا ، پروتئین زیاد و چربی پایین داشته باشند. بستر سالن پرورش را میتوان با خاک اره یا براده های چوب پوشش داد.

شرایط سالن نگهداری بوقلمون مولد - چیکن هچ

از دیگر شرایط سالن پرورش بوقلمون باید به تهویه و دمای هوا بسیار اهمیت داده شود. دمای مناسب برای نگهداری این پرنده در سن بلوغ حدودا 22 درجه می باشد. همچنین سالن پرورش باید مجهز به برخی تجهیزات مرغداری از جمله فن های تهویه باشد تا بوقلمون ها در معرض بیماری های تنفسی قرار نگیرند. چون فضولات آنها به شدت بوی نامطبوع و گاز آمونیاک و کربنیک تولید میکند.

در فصل های سرد از تجهیزات گرمایشی همچون هیتر و در فصل های گرم از تجهیزات سرمایشی نظیر فن و پد سلولزی برای کنترل دمای سالن بوقلمون ها باید استفاده شود.

لانه تخمگذاری

برای تخمگذاری بوقلمون های ماده به ازای هر 5 یا 6 قطعه باید یک لانه نیمه باز در نظر گرفته شود. لانه های تخمگذاری را در نقاطی از سالن بچینید که دسترسی به آنها راحت باشد. معمولا لانه ها را در کنار دیوار قرار میدهند. بستر اشیانه باید از جنس مواد خشک، نرم و تمیز باشد که پوشال چوب برای این منظور توصیه میشود. همچنین سعی کنید که همیشه لانه تخمگذاری را تمیز و پاکیزه نگه دارید چون پاک بودن لانه در سلامت تخم ها و فروش آن بسیار تأثیرگذار است. وقتیکه موعود تخمگذاری بوقلمون های ماده فرا رسید، پس از تخمگذاری باید سریعا تخم ها را  از داخل لانه جمع آوری کنید. چون با تجمع تخم ها در داخل لانه، رفتار کرچی در بوقلمون ماده تقویت شده و نتیجه آن قطع تخمگذاری ماده میباشد.

نحوه تغذیه بوقلمون های مولد

تغذیه بوقلمون های مولد با جیره مخصوص تأمین میشود. پرورش دهنده نیز باید خوراک مخصوص بوقلمون تخمگذار را از بازار تهیه کند. جیره غذایی بوقلمون های مولد باید به لحاظ پروتئین، ویتامین و مواد معدنی کامل باشد چون کمبود هر یک از این مواد مغذی بر کیفیت تخم های نطفه دار و جوجه های حاصل از آن نیز به شدت اثر منفی میگذارد.

بوقلمون های نر و ماده وزن گیری سریع و بالایی دارند. بنابراین حجم غذای دریافتی آنها باید کنترل شود وگرنه بوقلمون ها دچار اضافه وزن خواهند شد. بدین منظور قبل از 29 هفتگی و در ابتدای 32 هفتگی وزن بوقلمون ها سنجیده میشود. چاقی باعث کاهش قدرت باروری بوقلمون شده در نتیجه درصد نطفه دهی تخم های آن گله پایین خواهد آمد. برای عملکرد هر چه بهتر نرها وزن آنها باید بصورت دوره ای کنترل شود و در صورت نیاز پرورش دهنده می بایست غذای مصرفی آنها را محدود کند تا دچار چاقی نشوند. چون خوراکی که دریافت میکنند آنها را در معرض چاقی بیش از حد قرار میدهد.

نیازی نیست که تمامی گله را وزن کشی کنید بلکه این کار بر روی یک جمعیت تصادفی انجام خواهد شد.

مدیریت نور در سالن پرورش بوقلمون مولد

نور تأثیر زیادی بر بلوغ جنسی و تخمگذاری بوقلمون ها دارد. بوقلمون ماده از 29 هفتگی به بعد شروع به تخمگذاری میکند به شرطی که روزانه 14  ساعت نور مداوم با شدت 50 لوکس دریافت کند. شدت نور، طول نور و منبع نور در پرورش بوقلمون مولد از اهمیت بالایی برخودار می باشند. نور طبیعی به نور مصنوعی ارجحیت دارد ولی اگر نور طبیعی کم بود میتوان با نور لامپ های رشته ای (تنگستن) یا مهتابی  سفید روشنایی مورد نیاز این طیور را تأمین کرد. نور مصنوعی برای بوقلمون های مولد باید طیف نور قرمز هم داشته باشد.

در صورت استفاده از نور مصنوعی برای تکمیل برنامه نوری بوقلمون ها، باید لامپ های سالن از قبل روشن باشند. همچنین در زمان خاموشی نیز بوقلمون ها باید در تاریکی مطلق نگهداری شوند.

نکته: در دوره تخمگذاری بوقلمون ها، مدت زمان روشنایی و شدت نور نباید کاهش پیدا کند. زیرا کاهش ساعات نوردهی و یا کاهش شدت آن باعث توقف تخمگذاری پرنده شده و بوقلمون ها را به سمت تولک رفتن می برد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلاام ، شما چطور ، برنامه ریزی میکنید که مثلا طی پنج روز ۱۰۰۰ تخم باهم آماده وارد شدن تو دستگاه بشن ؟
    چندتا ماده لازمه
    چندتا نر

    چطور و با چه برنامه ای باید بوقلمون هارو دسته بندی باید کرد ؟؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      برای این کار می تونی تخم های نطفه دار رو جمع آوری کنی و تو شرایط مناسبی نگهشون داری
      یعنی باید یه انبار داشته باشی تا بتونی دما و رطوبت محیطو تنظیم کنی تخمارو اونجا نگهداری و تعداد زیادی از تخم رو وارد دستگاه بکنی
      به علاوه دستگاه های ستر و هچر همزمان این قابلیت رو دارن که به طور مداوم جوجه کشی انجام بدن یعنی می تونی تخمارو با فاصله ی زمانی هم بذاری تو دستگاه
      بعدش اونایی که زودتر گذاشتی رو وارد قسمت هچر کنی
      برای هر یک بوقمون نر باید 3 تا ماده در نظر بگیری
      در مورد دسته بندی شون هم
      بوقلمون های نر رو باید جدا از بوقلمون های ماده نگهداری کنی و بر اساس نسب گفته شده روزانه چند ساعت نر ها رو بین ماده ها رها کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس