آشنایی با نژاد های بوقلمون برنز و پرورش آنها

انواع بوقلمون برنز و پرورش آنها

یکی از نژاد های پرطرفدار و محبوب بوقلمون ها که در ایران نیز خواهان زیادی دارد و افراد زیادی تمایل به مصرف گوشت آن دارد، بوقلمون نژاد برنز است. این بوقلمون در اصل به آمریکای شمالی تعلق دارد اما بعدها به سایر کشورهای اروپایی و آسیایی نیز صادر شده است. بوقلمون های برنز آمریکایی جزو بوقلمون های بومی به شمار می روند چرا که به صورت طبیعی و ارگانیک پرورش داده می شود و نسبت به نژاد های تجاری و صنعتی گوشت لذیذتری دارد و میزان گوشت قرمز موجود در بدن آنها بیشتر از بوقلمون های تجاری مانند بیوتی است.

امروزه گونه های مختلفی از بوقلمون برنز وجود دارند که از جمله آنها می توان به بوقلمون آمریکایی ، بوقلمون انگلیسی ، بوقلمون برنز استاندارد، بوقلمون برنز فرانسوی و بوقلمون برنز سینه پهن اشاره کرد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی اتوماتیک از انواع نژادهای بوقلمون برنز
» دارای بدنه ی قابل شستشو
» امکان اتصال به باتری 12 ولتی
قیمت : 7,100,000تومان

مشخصات بوقلمون برنز آمریکایی و علت نامگذاری

بوقلمون برنز در اصل از جفت گیری دو نژاد مختلف یعنی بوقلمون انگلیسی با بوقلمون وحشی پدید آمده است، بوقلمون تولید شده حاصل از تلقیح این دو نژاد هیکلی بزرگتر و بزرگتر داشت و به عبارتی برای تولید گوشت صرفه بیشتری برای پرورش دهندگان داشت.

مشخصات بوقلمون برنز آمریکایی و علت نامگذاری - چیکن هچ

جالب است بدانید که تا سال 1830 میلادی کسی این گونه جدید را با نام بوقلمون برنز نمی شناخت تا اینکه بعدها تحت عنوان بوقلمون پوینت جودیت برنزی نامگذاری شد و به مرور زمان مردم دو کلمه اول را از نام این بوقلمون حذف کرده و صرفا آن را بوقلمون برنزی صدا می کردند و این نام برای تمام گونه های مختلف بوقلمون برنزی کاربرد داشت، اما امروزه می بینیم که هر کدام از این گونه ها دارای نام خاصی هستند چرا که دارای تفاوت های زیادی در میزان گوشت تولیدی و میزان رشد خود هستند و در ادامه همین مقاله از چیکن هچ به آن پرداخته خواهد شد. 

علت اینکه این گونه از بوقلمون ها را بوقلمون برنزی نامگذاری می کردند به رنگ پرهای آنها و درخشندگی آن در زیر نور آفتاب بر می گردد، با اینکه پرهای این بوقلمون ها سیاه است، اما در زیر تابش نور آفتاب حالتی برنزی متمایل به سبز براق به خود خواهد گرفت که زیبایی خاصی را به این بوقلمون ها خواهد بخشید. 

سود پرورش بوقلمون برنز چقدر است؟

با توجه به اینکه بوقلمون برنز کاملا ارگانیک و طبیعی پرورش داده می شود و از مواد غذایی سالم و ارگانیک مانند علوفه در تغذیه آنها استفاده می شود، بنابراین افراد زیادی خواهان مصرف گوشت این نژاد از بوقلمون هستند. از طرف دیگر بوقلمون دارای کمترین میزان چربی در گوشت خود است که در مقاله خواص گوشت و تخم بوقلمون کاملا به این موضوع پرداخته شده است. همین چربی کم سبب شده تا افراد مسن و دارای وزن بالا تمایل زیادی به مصرف گوشت این پرنده بومی داشته باشند، علاوه بر آن مردم کشور عراق و سایر کشورهای عربی علاقه خاصی به گوشت بوقلمون دارند، بنابراین با این اوصاف می توان گفت که شما می توانید گوشت بوقلمون را مستقیما به خود مصرف کننده ها بفروشید و از سود بیشتری بهره مند شوید ، نکته جالب اینجاست که بوقلمون های محلی مانند بوقلمون برنز دارای قیمت مصوب و قیمت تعیین شده توسط دولت نیستند و شما می توانید آن را با قیمت رقابتی و آزاد به مردم بفروشید و حتی اگر در زمینه صادرات نیز تبحر دارید می توانید بوقلمون های گوشتی خودتان را به کشورهای عربی صادر کنید و به دلار درآمد کسب کنید. 

خصوصیات و میزان وزن گیری بوقلمون برنز سینه پهن

این بوقلمون معمولا در 5 ماهگی به سن کشتار رسیده و می توان آن را برای فروش به بازار ارسال کرد. معمولا بوقلمون های ماده بستگی به کیفیت تغذیه ای که دارند به میانگین وزنی 9 الی 11 کیلوگرم می رسند و بوقلمون های نر نیز به حدود وزنی 12 الی 15 کیلو گرم خواهند رسید. 

این بوقلمون ها در طول دوره پرواری خود حدود 30 کیلو گرم دان و یا سایر مواد غذایی را مصرف خواهند کرد و به منظور کاهش هزینه های تغذیه ای در کنار جیره کامل بوقلمون های برنز می توانید از علوفه و نان خشک و سبزیجات و تفاله میوه و سایر دانه ها و غلات می توان استفاده کرد. 

خصوصیات و میزان وزن گیری بوقلمون برنز سینه پهن - چیکن هچ

70 درصد گوشت این پرنده قرمز و 30 درصد آن سفید است و گوشت آن از کیفیت بالایی برخوردار است، بوقلمون برنز سینه پهن گزینه ای عالی برای پرورش و حتی صادرات گوشت آن به کشورهای همسایه می باشد. این بوقلمون ها در فصل جفت گیری که عموما از بهار تا تابستان است حدود 100 الی 140 تخم تولید می کند و برای تولید تخم نطفه دار نیز می توان آنها را به عنوان گله مولد پرورش داد. 

خصوصیات و میزان وزن گیری بوقلمون برنز آمریکایی

این نژاد به دلیل جفت گیری با سایر نژاد ها به مرور زمان از میزان خلوصیت آن کاسته شده و میزان وزن گیری و تخم گذاری آن کمتر از نژاد برنز سینه پهن می باشد. این نژاد در سن شش ماهگی به سن کشتار می رسند و در سن هفت ماهگی نیز وارد سن بلوغ شده و قادر به جفت گیری و تخم گذاری هستند

معمولا ماده ها بین 4 الی 5 کیلوگرم و نرها نیز بین 7 الی 8 کیلو گرم  وزن می گیرند و در فصل جفت گیری بین 50 الی 60 تخم تولید می کنند، در بدن این بوقلمون ها نیز مقدار زیادی گوشت قرمز وجود دارد اما کیفیت آن کمتر از بوقلمون سینه پهن است. 

خصوصیات و میزان وزن گیری بوقلمون برنز انگلیسی

این نژاد سینه گوشتی تری نسبت به دو نژاد قبل دارد و در سن 7 ماهگی آماده جفت گیری و تخمگذاری خواهند بود، اما در سن 6 ماهگی نیز می توان آنها را به عنوان بوقلمون گوشتی به بازار ارائه کرد.

خصوصیات و میزان وزن گیری بوقلمون برنز انگلیسی - چیکن هچ

بوقلمون برنز انگلیسی ماده بین 5 الی 6 کیلو و بوقلمون نر نیز بین 8 الی 9 کیلو گرم وزن خواهد گرفت، آنها از کیفیت گوشت بالایی برخوردار هستند و دارای مقادیر زیادی از گوشت قرمز در بدن خود هستند. این نژاد از بوقلمون در فصل تخم گذاری حدود 70 الی 80 تخم تولید میکنند که می توان با برداشت تخم نطفه دار از آنها به توسعه گله پرداخت. 

نحوه به دست آوردن جوجه بوقلمون برنز

طبیعتا برای شروع پرورش بوقلمون برنز ابتدا باید به جوجه های این نژاد دسترسی پیدا کرد. اغلب پرورش دهنده ها و کسانی که به تازگی وارد حوزه پرورش بوقلمون شده اند از جوجه های چند روزه و یا چند هفته ای این نژاد شروع می کنند، اما افراد حرفه ای و کسانی که خواهان برداشت سود بیشتری از پرورش این ماه کی هستند، با خرید تخم نطفه دار این نژاد و تهیه یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و ایده آل ، از تخم ها جوجه کشی کرده و جوجه های بوقلمون لازم برای پرورش را به دست می آورند. در نوشته پرورش بوقلمون گوشتی تمامی موارد لازم برای خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی و هم چنین شروع پرورش بوقلمون توضیح داده شده است. 

شرایط پرورش بوقلمون برنز

برای شروع پرورش بوقلمون برنز حتما باید مکان مناسبی را در اختیار داشته باشید، بدون وجود مکان مناسب قطعا پرورش بوقلمون امکان پذیر نخواهد بود. در این مکان حتما باید سالن مناسب و دارای تجهیزات سرمایشی ، گرمایشی و تهویه وجود داشته باشد. هم چنین یک زمین یا مرتع مناسب برای چراندن بوقلمون ها در مواقع گرم سال وجود داشته باشد. چراندن بوقلمون ها در مراتع ضمن اینکه به کاهش هزینه های پرورش دهنده کمک خواهد کرد، سپس تنفس هوای تازه توسط بوقلمون ها و افزایش میزان سلامتی آنها نیز خواهد شد.

در صورتی که چنین مکانی در اختیار نداشته باشید می توانید آن را اجاره کنید، از طرف دیگر باید سرمایه لازم جهت اجاره سالن ،خرید ملزومات، خرید جوجه و غذای بوقلمون ها و… را در اختیار داشته باشید که در نوشته هزینه های پرورش بوقلمون کاملا به این موارد پرداخته شده است. 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام.من قصد دارم یک تولیدی بوقلمون در مناطق سردسیربزنم .میشه دوستان من راراهنمای کنند .

    1. سلام
      بهتره با پرورش دهنده های بومی مشورت کنید ، هیچ مشورتی تو نت براتون کارساز نخواهد بود

    1. فصل جفت گیریشه.ماده های منم اینکارو میکنن.یا نر نیست تو گله یا بالغ نیستن که مادهها این کارو میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس