مزایای پرورش مرغ گوشتی به صورت محلی در خانه

پرورش مرغ گوشتی در خانه به صورت محلی بسیار بهتر از خرید مرغ های بسته بندی شده و صنعتی می باشد. چرا که مرغ های محلی دارای مزایا و فواید خاصی هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. بنابراین اگر دارای یک حیاط یا فضای سبز در خانه شهری و یا روستایی و ویلایی خود هستید، حتما کار پرورش مرغ چه گوشتی و چه تخمگذار را شروع کنید. در ادامه این نوشته از چیکن هچ به مزایای مرغ های گوشتی محلی نسبت به صنعتی پرداخته می شود. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ در خانه
» برخورداری از بدنه ی ABS با درب کریستالی نشکن
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
قیمت : 3,530,000تومان

چرا مرغ های محلی بهتر از مرغ های صنعتی هستند؟

چرا مرغ های محلی بهتر از مرغ های صنعتی هستند؟ - چیکن هچ

شاید تا به حال تجربه مصرف گوشت مرغ های محلی و روستایی را داشته اید و متوجه تفاوت در طعم گوشت این پرنده ها با مرغ های کشتارگاهی و صنعتی شده اید. این تفاوت در طعم گوشت بنا به دلایل مختلفی می باشد که در ادامه توضیح داده می شوند : 

الف – تغذیه متفاوت مرغ های محلی و صنعتی 

مرغ های صنعتی با جیره غذایی مخصوص مرغ گوشتی تغذیه می شوند که ویتامین ها، ویتامین، مواد معدنی و تمامی نیاز غذایی پرنده را برطرف می کند. مواد اولیه این جیره در دوره های مختلف رشد ثابت بوده و تنها تفاوت در مقادیر مواد اولیه به کار رفته در آن است. 

اما مرغ های محلی از انواع علوفه و سبزیجات، مانده های غذایی، تفاله و پوست میوه ها، دانه ها و غلات، حشرات و موجودات روی زمین تغذیه می کنند و طبیعتا درصد پروتئین و ویتامین بیشتری در گوشت خود خواهند داشت. 

ب – تحرک و آزادی حرکت 

تحرک زیاد مرغ های بومی نسبت به مرغ های صنعتی، تاثیر زیادی در متابولیسم و میزان سوخت و ساز بدن آنها دارد. این امر سبب کاهش میزان چربی و کلسترول بد خون در مرغ های بومی و محلی می شود و می توان گفت که یکی دیگر از دلایل این تفاوت در طعم گوشت، به میزان چربی و کلسترول گوشت مربوط می شود. 

ج – پروتئین بیشتر نسبت به چربی 

مرغ های صنعتی چربی بیشتری در گوشت خود به خصوص در قسمت ران دارند، اما مرغ های محلی به واسطه تحرک زیاد خود، کمترین میزان چربی و بالاترین میزان پروتئین را در گوشت خود دارند. به عنوان نمونه می توان به گوشت کبک وحشی اشاره کرد که طعم لذیذتری نسبت به گوشت سایر پرنده ها دارد، دلیل این طعم متفاوت به تحرک بالای پرنده مربوط می شود. 

د – مصرف بسیار پایین آنتی بیوتیک 

معمولا کسانی که مرغ و خروس ها را به صورت بومی و محلی پرورش می دهند به مصرف آنتی بیوتیک در پرنده های خود توجه کمتری دارند و سعی در تامین سلامت آنها از طریق مصرف داروهای گیاهی و طب سنتی دارند. 

اما در مرغ های صنعتی از بدو ورود به سالن تا دو هفته مانده به کشتار مرتبا با آنتی بیوتیک تقویت می شوند. این کار در تمام مرغداریهای صنعتی صورت می گیرد و به تمامی پرنده های سالم و مشکوک به بیماری آنتی بیوتیک داده می شود تا در برابر بیماری های احتمالی مقاوم باشند، در واقع این کار نوعی محافظت از سرمایه است. 

عدم وجود آنتی بیوتیک و دارو در کبد و سایر اعضای بدن مرغ های محلی، سبب سالم تر و ارگانیک شدن گوشت آنها نسبت به مرغ های صنعتی می شود و چه بسا مشکلات سلامتی و ضرر احتمالی را نیز برای مصرف کننده به دنبال نخواهد داشت. 

چگونه می توان کار پرورش مرغ گوشتی محلی را شروع کرد؟

هر کسی با هر توان و بودجه ای می تواند کار پرورش مرغ گوشتی را در خانه و فضای موجود انجام دهد. اگر دارای حیاط یا ویلا و یا حتی خانه روستایی هستید، می توانید از این فرصت برای تامین نیاز گوشتی خانواده و حتی کسب درآمد استفاده کنید.

چگونه می توان کار پرورش مرغ گوشتی محلی را شروع کرد؟ - چیکن هچ

برای به دست آوردن جوجه های لازم برای پرورش، هم می توانید جوجه های چند روزه را از سایر پرورش دهنده ها خریداری کنید و هم می توانید با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار تازه و با کیفیت، جوجه های یک روزه لازم را به دست آورید. 

از آنجایی که به دست آوردن جوجه ها از طریق جوجه کشی بسیار ارزان و به صرفه است، بنابراین توصیه اول ما برای شروع کار پرورش مرغ گوشتی محلی است. برای تغذیه جوجه ها و مرغ ها هم می توانید از دان سوپراستارتر و دان رشد استفاده کنید و هم در کنار آن از میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی مازاد استفاده کنید. 

برخی از مرغ و خروس های گوشتی را می توانید به بازار عرضه کنید و برخی را نیز جهت گسترش گله و تولید تخم نطفه دار با کیفیت نگهداری کنید و حتی امکان تامین تخم مرغ مورد نیاز خانواده نیز از طریق نگهداری مرغ های بالغ تخمگذار وجود خواهد داشت. در مقاله آموزش نگهداری از مرغ بومی به صورت کامل تر توضیح داده شده است. 

نکته مهم تر اینکه در صورت نگهداری و پرورش مرغ گوشتی، هزینه های خرید گوشت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت چون که مرغ ها را می توانید با مواد غذایی پسماند مانند ضایعات میوه و سبزیجات و مواد غذایی با چربی و نمک کم تغذیه کنید. 

سخن کلی 

در این نوشته به مزایای پرورش مرغ گوشتی محلی نسبت به خرید مرغ بسته بندی شده پرداخته شد که مهم ترین آنها شامل پایین بودن قیمت تمام شده، سالم و ارگانیک بودن گوشت و طعم بهتر و ارزش غذایی بالاتر مربوط می شود. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب، بنده یک جوجه آیسبار که الان ۸ ماهش شده و دو عدد جوجه ابریشمی که الان ۵ ماهشون شده رو از دو روزگی دارم و بزرگشون کردم و ۸دارو شکر هیچ مریضی هم نگرفتن (بخاطر حساسیت نگهداری) فقط یک موضوع اینکه متاسفانه بخاطر نداشتن اطلاعات هیچ واکسنی بهشون نزدم، خواستم بپرسم الان برای اولین بار چه واکسنی باید به این سه تا بزنم؟ یا هر دارویی که فکر میکنید لازمه بهشون بدم (مجدد بگم یکی ۸ ماهشه و دوتا ۵ ماهشونه) چون میترسم مریض بشن، لطفا، خواهشا کمکم کنید ممنونم..

    1. سلام دوست عزیز
      واکسنا معمولا توی دوران جوجگی باید زده بشن
      ولی مثلا واکسن آبله هس که توی 6 تا 12 ماهگی زده میشه
      اونو باید با یه دامپزشک مشورت کنی
      می تونی براشون مولتی ویتامین بدی که سیستم ایمنیشون تقویت بشه
      و یا مکمل کلسیم بدی بهشون

      1. خیلی ممنونم لطف کردید، خوشبختانه هر دو مورد رو بهشون میدم، فقط مولتی ویتامینی که بهشون میدم مولتی ویتامین کودکان هست، فکر نمیکنم فرقی داشته باشه درسته؟ یا خیر باید مخصوص خودشون رو بدم؟؟

        1. خواهش می کنم دوست عزیز
          نه باید مولتی ویتامین مخصوص پرنده براش تهیه کنی
          چون مولتی ویتامین آدما دوزشون خیلی بالاس و مصرفشون علاوه بر اینکه فایده ای برای پرنده نداره ممکنه براش مضر هم باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس