آموزش ساخت دانخوری و آبخوری

آموزش ساخت آبخوری و دانخوری برای طیور

در بحث پرورش طیور یکی از مهمترین نیازهای حیاتی آنها تهیه آب و دان می باشد که باید به شکل ایده آل تأمین گردد. طیور خانگی از جمله مرغ و خروس، بوقلمون، اردک و … روزانه مصرف آب بالایی دارند و همیشه باید به آب تازه و خنک دسترسی داشته باشند. برای رفع این نیاز بایستی از آبخوری های مناسب با جثه پرندگان استفاده شود. استفاده از آبخوری های بزرگ باعث آلوده شدن سریع آب و افتادن پرنده ها به داخل آن میشود و مشکلات زیادی ایجاد میکند.

دانخوری مورد استفاده برای تغذیه طیور نیز بایستی متناسب با سن و اندازه پرنده باشد. استفاده از دانخوری های کوچک باعث گرسنه ماندن بیش از حد پرنده شده و دانخوری های بزرگ نیز باعث پرت دان و کثیف شدن سریع دان در داخل آن میشود. بنابراین برای تغذیه طیور و تأمین آب آشامیدنی آنها لازم است که حتما از دانخوری و آبخوری استاندارد استفاده شود. دانخوری ها و مخصوصا آبخوری ها محل بسیار مناسبی برای شیوع بیماری ها بوده و اگر غیر استاندارد باشند مشکلات زیادی برای طیور به وجود می آورند.

ما در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ چنیدن شیوه ساخت ساده آبخوری و دانخوری را شرح داده ایم. جهت کاهش هزینه ها و به دست آوردن جوجه های چند روزه با پایین ترین قیمت، استفاده از تخم نطفه دار و جوجه کشی آنها با استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی را توصیه می کنیم که در مقاله ای جداگانه نحوه جوجه کشی با دستگاه را توضیح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» دارای بدنه ی ساخته شده از ABS و کریستال نشکن
» برخورداری از شانه های همه کاره
» بهره گیری از تکنولوژی SMD در طراحی و ساخت برد جوجه کشی
قیمت : 3,530,000تومان

ساخت آبخوری نیپل

آموزش ساختن آبخوری نیپل برای طیور

آبخوری نیپل یکی از رایج ترین آبخوری هایی می باشد که در مرغداری ها مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع آبخوری ها به صورت اتوماتیک بوده و زمانیکه مرغ از سمت پایین به اهرم آن فشار وارد میکند جریان آب به صورت قطره ای باز شده و پرنده از آن مینوشد.

در آبخوری های نیپل میزان پاشش آب بسیار کم بوده و پرنده در حین آبخوردن خیس نمیشود و یا داخل ظرف آبخوری نمی افتد. همچنین این نوع آبخوری ها به لحاظ بهداشتی نیز بسیار تمیز بوده و به فضولات پرنده آلوده نمیشوند.

آبخوری هایی که سطح درب آنها باز است به شدت مستعد آلودگی بوده و پرنده ها به راحتی در اثر نوشیدن آب آلوده از این نوع آبخوری ها به بیماری های مختلفی دچار میشوند.

در آبخوری نیپل ظرف آب به صورت بسته می باشد و فقط زمانیکه مرغ به پستانک آن نوک میزند آب دریافت میکند. در این آموزش نحوه ساخت ساده آبخوری نیپل را به شما یاد خواهیم داد. برای ساخت آبخوری نیپل به یک عدد بطری و یک عدد نیپل پلاستیکی احتیاج خواهید داشت.

در این آموزش من از قمقمه دوچرخه استفاده کردم ولی شما از هر نوع بطری پلاستیکی درب دار مثل بطری نوشابه و … میتونید برای این منظور استفاده کنید.

در ابتدا باید سوراخی به اندازه قطر نیپل پلاستیکی بر روی کف بطری ایجاد کنید. محل سوراخکاری باید در مرکز کف بطری باشد. دقت داشته باشید که اندازه سوراخ ایجاد شده بیش تر از قطر نیپل نباشد.مرحله به مرحله نحوه ساخت آبخوری نیپل- فروشگاه چیکن هچ

برای جلوگیری از چکه کردن آب بهتر است که در محل سوراخکاری شده ماسوره و یا واشر نصب کنید. اگر به همراه نیپل، ماسوره پلاستیکی نبود یکی از آنها را از فروشگاه های کالای ساختمانی تهیه کنید. در این صورت امکان چکه کردن آب به صفر خواهد رسید و نیپل به خوبی به بطری وصل خواهد شد و در هنگام نوک زدن پرنده به سوزن آن از جایش در نمی رود.

بعد از نصب واشر در محل سوراخکاری، نیپل پلاستیکی را همانند شکل زیر به کف بطری نصب کنید.

برای نصب این آبخوری در محل نگهداری مرغ ها میتوانید از پایه نگهدارنده استفاده کنید. اگر از بطری آب دوچرخه استفاده میکنید از همان پایه های نگهدارنده آن استفاده نموده و پایه ها را به صورت عمودی بر روی یک تخته چوب نصب کنید.

قدم به قدم آموزش ساخت آبخوری برای پرندگان- فروشگاه چیکن هچ

در نظر داشته باشید که ارتفاع آبخوری نیپل که ساختید باید به نحوی باشد تا نوک پرنده به راحتی به آن برسد. بطری آب را پر نموده و آب خوری نیپل ساخته شده را در محیط نگهداری طیور خود نصب کنید.

ویدیو ساخت آبخوری ساده

نحوه ساخت دانخوری

در این بخش نیز چند نمونه نحوه ساخت دانخوری را به شما آموزش می دهیم. میتوانید ایده های بیشتری از این طرح ها گرفته و با خلاقیت خود یک دانخوری مناسب و بهتر برای طیور خود تهیه کنید.

روش اول:

ساخت دانخوری سطلی

وسایل مورد نیاز:

  • سطل پلاستیکی درب دار و دسته دار
  • سینی پلاستیکی با قطر بیشتر از سطل
  • چند عدد پیچ و مهره
  • دریل و یا مته برقی

سطل پلاستیکی مدنظر را به خوبی شست و شو دهید. باید توسط دریل چندین سوراخ با قطر 2 سانتی بر روی کف سطل ایجاد کنید. (همانند شکل زیر)

ساخت دانخوری با استفاده از سطل- فروشگاه چیکن هچ

در مرحله بعد بایستی سینی را به سطل پلاستیکی پیچ بزنید. سطل و سینی بایستی به خوبی یه یکدیگر پیچ شده و ثابت شوند. اگر سینی مورد استفاده شما همانند شکل نیست روال کار کمی فرق خواهد داشت.

فرض کنیم سینی مورد استفاده شما همانند سینی نشان داده شده در شکل نباشد و کاملا سطح آن صاف است.

دو مدل دانخوری سطلی ساخته شده در منزل - فروشگاه چیکن هچ

در این شرایط نباید کف سطل را سوراخ کنید چون به کف سینی چسبیده و دان از آن به داخل سینی اضافه نخواهد شد. برای این نوع سینی ها بایستی پایین ترین نقطه از دیواره سطل به اندازه کافی شکافته شود تا دان از داخل آن به داخل سینی ریخته شود. شکل بالا را مشاهده کنید. این مدل دانخوری های سطلی همانند دانخوری شبکه ای که در سالن های پرورش طیور مورد استفاده قرار میگیرد عمل میکند.

روش دوم:

ساخت دانخوری با استفاده از لوله pvc

یکی دیگر از روش های ساده برای ساخت دانخوری استفاده از لوله PVC می باشد. با استفاده لوله PVC هم میتوانید دانخوری ناودانی و هم یک نوع دانخوری نیمه اتوماتیک برای مرغ و خروس های خود ایجاد کنید. از این دانخوری میتوان در مزارع پرورش مرغ بومی هم استفاده کرد.

برای ساخت دانخوری ناودانی کافی است که لوله PVC را از وسط برش داده و آن را توسط آجر و سنگ در محل نگهداری طیور نصب کنید. در شکل زیر یک نمونه دانخوری ناودانی ساخته شده با لوله PVC را مشاهده میکنید. با استفاده از این دانخوری تا حدودی زیادی میتوانید میزان ریخت و پاش دان را کاهش داده و یا از کثیف شدن آن جلوگیری نمایید.

 ساخت دانخوری لوله ای

وسایل مورد نیاز:

  • 5 متر لوله PVC
  • مته
  • زانوی 90 درجه
  • دو عدد درپوش PVC
  • چسب لوله پی وی سی

نیم متر لوله پی وی سی را برش دهید و با استفاده از مته 4 عدد سوراخ به قطر 5 سانتی متر بر روی یک طرف آن ایجاد کنید. دقت داشته باشید که فاصله کافی بین این سوراخ ها باشد. چون مرغ و خروس ها از طریق این سوراخ ها به دان دسترسی خواهند داشت. اگر به مته برقی دسترسی ندارید به ناچار باید از اره استفاده کنید. در حین برش لوله PVC و کار با مته برقی و ابزار برش احتیاط نمایید.

نحوه ساخت دانخوری مرغ با لوله پی وی سی

یکی از درپوش ها را باید به انتهای PVC نیم متری بچسبانید تا دان از آن به زمین ریخته نشود. طرف دیگر این قطعه نیم متری را توسط زانوی 90 درجه به یک متر لوله پی وی سی باقی مانده متصل کنید. محل اتصالات را به خوبی چسب بزنید تا دانخوری ساخته شده محکم و ثابت باشد. حالا دانخوری ساخته شده را در محل نگهداری مرغ های خود نصب کنید و از بالا به آن دان اضافه کنید. بعد از اضافه نمودن دان به داخل آن درپوش قسمت بالایی را بدون چسب زدن بر روی آن قرار دهید تا خوراک پرنده های شما کثیف نشود.

آموزش ساخت ساده دانخوری برای طیور

ویدیو ساخت دانخوری به سه روش

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫42 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر من میخواستم با دبه ۲۰ لیتری آبخوری درست کنم به این صورت که پایین دبه رو سوراخ کردم و یکی زانو مغزی لوله سبز بستم داخلش که پرنده از داخل زانویی آب بخوره دلیل اینکه قطره قطره آب از زانو سر ریز میشه چیه؟
    با توجه به اینکه هیچگونه راه ورود هوا به داخل دبه نیست

    1. سلام دوست عزیز
      والا چون دست ساز هست
      و من از نزدیک بررسی نکردم نمیتونم بگم دقیق از کجا میچکه

  2. سلام ببخشید من جوجم یه مدت بود پرای گردنش کند بعد هی زخم های بد روی گردنش ایجاد میشد فک کردم شاید بقیه میزننش برای همین چند وقته جداش کردم زخماش خیلی طول کشید تا بهتر بشه الان بعد چندین مدت هنوز کامل خوب نشدن ولی خیلی بهتر شدن اما گردنش خیلی متورم شده هر روزم داره تورمش بیشتر میشه نمیدونم باید چی کار کنم و چرا اینجوری میشه اما میترسم تلف بشه میشه کمک کنید🙏🙏

    1. سلام دوست عزیز
      من چون از نزدیکم ندیدمش نمیتونم تشخیص دقیقی داشته باشم
      بهتره برای درمان به موقع سریعا به دامپزشک مراجعه کنید

      1. سلام ممنون بردمش دامپزشکی گفتن به شدت عفوتت کرده براشم دارو دادن ولی انگار تاثیری نداره دوتا قرص انسانی دادن شما پیشنهادی برای عفونت ندارین؟

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره طبق گفته های دامپزشک پیش برید
          دادن داروهای سر خود مشکلش رو جدی تر میکنه

  3. هزینه همین سطل و چسب و وقتتون رو بدین همین دون خوری آبخوری های داخل بازار یه عمرم استفاده کنید.
    دنگل فنگلا چیه😂

    1. سلام بله بله اینم یه نظریه دیگه ….. ولی خب خیلیا ازین سطل بلا استفاده دارن تو خونه و میتونن یه حرکتی بزنن دیگه

  4. سلام: اندازه قطر سورخ های روی لوله پی وی سی جهت ساخت دانه خوری برای بلدرچین بالغ تخمگذار ژاپنی حدوداً چقدر باشد، راهنمائی کنید ممنون می شوم.

  5. درود.آبخوری درست کردم ولی بجای قوطی نوشابه از قوطی لاکی،دری و دسته دارپلاستیکی۳لیتری آب جامیشه استفاده کردم.فقط ظرف زیری که پرمیشه کم کم سرریز میشه!دوسوراخ ریز درفاصله۵س زیر قوطی زدم و دوسوراخ ریز دیگه در انتهای قوطی.خودم احتمال میدم زیر ظرف صاف نباشه!نظرتون چی

    1. سلام هم باید ظرف زیری روی سطح صاف قرار بگیره
      هم وقتی آب داخل بطری خیلی زیاد باشه سر ریز میشه باید اندازه بطری و ارتفاع ظرف زیری استاندارد باشه تا آب سنگینی نکنه

    1. سلام برای اردک هم همین روش ها رو باید نجام بدین. فقط آبخوری نیپل برای جوجه اردک ها خوب نیست

  6. عالییییی
    من میخوام دانخوری سطلی
    و آبخوری بطری رو درست کنم ممنون از شما

  7. سلام برای ساخت دانخوری عروس هلندی با پولیکا هم آموزش بگذارید ممنون و منتظرم چون میدونم میتونید.🌹

    1. خوشحالیم که از مطالب راضی بودید
      حتما بیشتر در این مورد پست خواهیم گذاشت
      در مورد ساخت لامپ مادر مصنوعی و ترنر جوجه کشی هم پست داریم که میتونید تو سایت مشاهده کنید

  8. سلام خیلی ممنون از آموزش های عالیتان من دانخوری و آبخوری رو برای اردکان درست کردم و خیلی کار آمد هستند ممنون ?

  9. سلام وقت بخیر
    من ابخوری ساده ساختم ولی پس از خالی شدن ظرف زیری اب بطری وارد ان نمیشود ، لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    1. سلام
      نمیشه در این مورد نظری داد، بهرحال خودتون ساختید باید بر اساس نقشه ای که در ساخت استفاده شده ببینید کجا مشکل داشته

    2. آب تا ارتفاع بالای سوراخی که زدین بالا میاد احتمالا سوراخ رو خیلی پایین زدین
      همچنین سعی کنید علاوه بر سوراخ تعیین سطح آب سوراخی پایین تر هم بزنید تا خروج آب راحت تر باشد

  10. سلام استاد درمورد دانخوری اتوماتیک اگه تایمر رو داشته باشیم دریچه برقی خروج دان رو چطور تهیه کنیم. با تشکر

  11. سلام استاد عزیز استاد اگه میشه بگید که چطوری باید دون خوری اتوماتیک درست کرد که بزاریم روی زمان به مقدار لازم برای کبوتر بریزه لطفا کمک کنید با تشکر

    1. سلام
      در این صورت نیاز به اشنایی با کارهای الکتریکی دارید ، چرا که باید برنامه نویسی بشه یا با استفاده از چیپ های آماده ی تایمر دار ، زمان باز و بسته مشخص بشه
      بدون تایمر بعیده امکان پذیر باشه

  12. سلام دم شما گرم واقعا هم لذت بردم هم بکار گرفتم خصوصا از اون دان خوری با لوله پی وی سی عالی بود دیگه کلافه شده بودم از هدر رفتن دان و کثیف شدن دان انواعو اقسام ظرف دان خوری هم امتحان کردم هر کدام یه ضعفی مخصوص خودش رو داشت تا اینو درست کردم راحت شدم خدا خیرت بده ممنون از بابت اطلاعات مکفی و کاملتون .

  13. با عرض سلام و خسته نباشيد فراوان خدمت استاد گرامي. قطره چاکن نیپل رو از کجا میشه تهیه کرد؟

    1. سلام
      این مورد رو اگه میخواید برای خط آبخوری تهیه کنید بهتره از مراکز فروش تجهیزات طیور پیگیری کنید چون به صورت تکی فروششون محدود هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس