مزایا و معایب استفاده از رنگدانه در جیره مرغ تخمگذار | مقدار مناسب و نحوه مصرف رنگدانه

استفاده از رنگدانه ها در جیره طیور تخمگذار مخصوصا مرغ، هیچ کمکی به افزایش وزن و یا بهبود ضریب تبدیل خوراک آن نمیکند، اما تاثیر به سزایی در پررنگ شدن زرده تخم دارد. بنابراین برای افزایش فروش تخم خوراکی و بازار پسندی آن می توان مقداری رنگدانه طبیعی به جیره غذایی آنها اضافه کرد. این قضیه در پرورش مرغ بومی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مجهز به منوی انتخاب پرنده برای سهولت کار با دستگاه
» بهره گیری از تکنولوژی SMD در مونتاژ قطعات
» دارای سیستم چرخش تخم تماما اتوماتیک
قیمت : 7,100,000تومان

اما اینکه استفاده از رنگدانه در برنامه غذایی طیور چه مزایا و معایبی برای آنها دارد و مقدار مناسب مصرف آن چقدر است، در این نوشته از چیکن هچ مورد بررسی قرار گرفته شده است، با ادامه مقاله همراه باشید. 

مقدار مناسب رنگدانه برای جیره مرغ تخمگذار 

طبیعتا استفاده خودسرانه و بیش از حد از رنگدانه در غذای مرغ ها می تواند مضر و بی فایده باشد، از آنجایی که رنگدانه ها قیمت بالایی دارند و سبب افزایش قیمت تمام شده تخم مرغ محلی می شوند، لذا رعایت مقدار مناسب در جیره الزامی است. 

بر اساس گفته های کارشناسان تغذیه طیور، مقدار 3 الی 4 درصد بهترین مقدار این ماده است. به عبارت بهتر، در هفته اول باید به ازای هر 1 تن جیره، مقدار 40 گرم رنگدانه را با آن ترکیب کنید و از هفته دوم به بعد می توانید مقدار رنگدانه را به 30 گرم در ازای هر یک تن جیره برسانید. 

چه نوع رنگدانه هایی کمترین خطر را برای مرغ ها خواهند داشت؟

رنگدانه ها به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شوند. استفاده بیش از حد از نوع مصنوعی آن هم برای انسان و هم برای پرنده می تواند مضر و خطر آفرین باشد و حتی برخی از کارشناسان بر این باورند که استفاده مضاف از رنگدانه هایی با منشاء سنتتیکی سبب پیدایش سرطان می شود.

چه نوع رنگدانه ای کمترین خطر را برای مرغ ها خواهد داشت - چیکن هچ

اما رنگدانه های طبیعی، علاوه بر اینکه هیچ ضرری برای پرنده و انسان ندارد، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به دلیل افزایش تمایل مردم به مصرف خوراک طبیعی و ارگانیک، این ماده به طبیعی تر شدن تخم مرغ محلی کمک می کند. 

انواع رنگدانه های طبیعی قابل استفاده در جیره مرغ تخمگذار : 

1- پودر فلفل قرمز ترکیه ای 

2- گل همیشه بار

3- برگ یونجه 

4- پودر هویج 

5- پودر کدو حلوایی

6- پودر فلفل دلمه ای

انواع رنگدانه های طبیعی قابل استفاده در جیره مرغ تخمگذار - چیکن هچ

مزایای استفاده از رنگدانه طبیعی در برنامه غذایی طیور تخمگذار 

از جمله مزایا و فوایدی که مصرف درست و به اندازه این ماده در تغذیه طیور می تواند به دنبال داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

1- پر رنگ تر شدن زرده تخم 

2- بازارگیر تر شدن تخم و در نتیجه افزایش مشتری 

3- فراهم شدن امکان فروش تخم با قیمت بالاتر 

4- دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نه چندان بالا برای طیور 

5- کمک به پر رنگ تر شدن پوسته تخم مرغ های قهوه ای و کرمی

معایب استفاده بیش از حد از رنگدانه در جیره پرنده ها

همانطور که اشاره شد، استفاده از بیش از حد از رنگدانه های مصنوعی با زمینه سنتتیکی می تواند سرطان زایی به دنبال داشته باشد، اما رنگدانه های طبیعی هیچ گونه ضرری نداشته ولی به افزایش شدید رنگ زرده و غیر طبیعی جلوه دادن آن خواهد شد،

هم چنین سبب افزایش هزینه برای پرورش دهنده خواهد بود. بنابراین استفاده به اندازه و درست، بهترین راهکار است. هم چنین برای کاهش هزینه های تغذیه و پرورش پیشنهاد می کنیم مقاله چگونگی موفقیت در پرورش مرغ بومی را بخوانید. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به مزایا و معایب استفاده از رنگدانه در جیره غذایی مرغ های تخمگذار پرداخته شد. این ماده ها هیچ گونه ارزش غذایی نداشته اما به پررنگ شدن زرده و بازار پسند تر شدن تخم کمک می کند، اما استفاده بیش از حد می تواند سبب افزایش هزینه ها و غیرطبیعی جلوه دادن تخم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋