چرا مرغ ها در خاک غلت می خورند ؟ اهمیت حمام خاک برای پرنده ها

شاید بارها مرغ و خروس های خود را در حال غلت خوردن و خاک بازی مشاهده کرده باشید، این رفتار پرنده ها کاملا طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد. علت این خاک بازی و اهمیت آن در ادامه این مقاله همراه با یک ویدیوی آموزشی، توضیح داده خواهد شد. با وب سایت چیکن هچ همراه باشید

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» امکان تکثیر طیور بومی با بیشترین راندمان
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» مقاوم در برابر حرارت، رطوبت و ضربه
قیمت : 5,450,000تومان

حمام خاک چه مزایا و فوایدی برای پرنده ها دارند؟

همانطور که ما انسان ها با دوش گرفتن و استحمام کردن شاداب و سرحال می شویم، پرندگان به خصوص مرغ و خروس ها نیز از این کار لذت می برند و روحیه تازه ای به دست می آورند. حمام خاک به از بین رفتن شپش ها، انگل ها و کنه های ما بین پرهای پرنده ها کمک کرده و آلودگی ها و روغن های تجمع یافته بر روی پرها نیز تا حدی پاک می شوند. 

حمام خاک چه مزایا و فوایدی برای پرنده ها دارند؟ - چیکن هچ

در حالت کلی در نظر داشته باشید که پرنده ها به پاکیزگی پرها و آراستگی آنها توجه زیادی دارند، حتی پرنده های زینتی را بارها مشاهده کرده اید که مشغول تمیز کردن و مرتب کردن پرها با نوک خود هستند. پرنده های بومی مانند مرغ و خروس ها نیز خاک بازی و پرنده های آب دوست مانند غاز و اردک نیز با آب تنی به این غریزه خود پاسخ می دهند. 

کدام پرنده ها حمام خاک را می پسندند؟

معمولا تمامی پرنده های بومی مانند مرغ و خروس، بوقلمون، بلدرچین، قرقاول، کبک و … به خاک بازی علاقه دارند، پرنده های آب دوست مانند اردک و غاز و قوغاز نیز به شنا و جست و خیز در آب استخر و برکه ها علاقه دارند. بنابراین کسانی که در پرورش مرغ بومی و یا سایر ماکیان هستند، می توانند حمام خاک را برای آنها فراهم کنند. 

آیا وجود بستر خاکی برای مرغ و خروس ها ضروری است؟

همانطور که گفته شد، استحمام خاک به شادابی و سرزندگی پرنده ها، از بین رفتن انگل ها و شپش ها و چربی زدایی پرهای آنها کمک می کند، بنابراین این بستر کاملا ضروری بوده و به پرورش بهتر آنها کمک می کند. 

در صورتی که پرنده های خود را در فضای باز و علفزارها پرورش می دهید، به راحتی می توانید این بستر خاکی را فراهم آورید. اما اگر پرنده ها را در قفس و یا سالن بسته نگهداری می کنید و امکان ساخت بستر خاکی برای آنها وجود ندارد، حتما باید از دارو و مواد ضدعفونی کننده جهت از بین بردن شپش ها و جلوگیری از رشد انگل ها و کرم ها استفاده کنید. 

چگونه یک بستر خاکی مناسب را برای طیور بومی خود ایجاد کنیم؟

معمولا پرنده ها مکان خاصی را برای خاک بازی انتخاب می کنند، بهتر است از کاشتن هر گونه گل و سبزیجات در این مکان خودداری کنید چون نهایتا توسط مرغ ها یا خورده و یا لگدمال خواهد شد. 

اگر پرنده ها را در فضای باز پرورش می دهید و قبلا مکان حمام خاک توسط گله شما مشخص شده باشد، می توانید یک سری مواد را با خاک ترکیب کنید تا به ضدعفونی بهتر بدن آنها کمک کند. در ادامه این مواد توضیح داده شده اند. 

چگونه یک بستر خاکی مناسب را برای طیور بومی خود ایجاد کنیم؟ - چیکن هچ

بستر خاک همیشه باید خشک بماند، از آنجایی که احتمال خیس شدن آن در مواقع بارش باران و فصل های پاییز و زمستان وجود دارد، بهتر است یک چارچوب مسقف درست کرده و بستر خاک را در داخل آن قرار دهید. برای ساخت این سرپناه می توانید از الوارهای چوبی یا کارتون پلاست و یا حتی چارچوب فلزی و پلاستیک ضخیم استفاده کنید. 

ساخت حمام خاک در سالن های پرورش نیز میسر است، اما از آنجایی که برخی از پرورش دهنده ها به تمیزی و پاکیزگی سالن اهمیت می دهند، می توان فضای جداگانه ای را برای خاک بازی آنها تدارک دید. 

مواد لازم برای ساخت حمام خاک پرنده ها 

با اینکه مرغ و خروس ها و سایر پرنده ها، خاک لومی و شنی مانند را برای حمام ترجیح می دهند، اما برای ضدعفونی بهتر و افزایش سطح سلامت پرنده ها می توانید مقداری پودر دیاتومه، خاکستر یا چوب سوخته و پودر گیاهان معطر مانند نعناع، اسطوخودوس و … را به خاک بیفزایید. 

پودر دیاتومه و خاکستر سبب از بین رفتن انگل ها و شپش های موجود در خاک می شود و پودرهای گیاهی معطر نیز مانع از بدبو شدن خاک و بدن پرنده ها خواهد شد. 

سخن آخر 

در این نوشته به اهمیت حمام خاک برای پرنده های بومی مانند مرغ و خروس، بوقلمون، بلدرچین، قرقاول و… اشاره شد و نحوه آماده سازی این حمام نیز آموزش داده شد. حمام خاک برای از بین بردن کرم ها و انگل های بین پوستی پرنده ها ضروری بوده و مانع از رشد شپش و مایت در لا به لای پرهای آنها می شود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس