روش‌ های جلوگیری از کرچ شدن مرغ و نحوه شناسایی مرغ کرچ

نحوه جلوگیری از کرچ شدن مرغ | چگونه از کرچ شدن مرغ پیشگیری کنیم؟

اگر در حیطه پرورش طیور به خصوص مرغ بومی فعالیت داشته باشید، به احتمال زیاد با پدیده کرچ شدن مرغ و خوابیدن آن روی تخم ها روبرو شده‌اید. در شرایط این‌ چنینی مرغ پس از گذاشتن 10 الی 12 تخم بر روی تخم ها می خوابد و تمایلی به بیرون رفتن از لانه ندارد، هم چنین اشتهایی نیز برای خوردن غذا ندارد و تمام سعی او نشستن بر روی تخم‌ها است و صرفاً در روز دو بار به بلندشدن از روی آنها اهتمام می‌ورزد.

اگر مرغ شما پر ریزی زیادی مخصوصا در ناحیه سینه و شکم دارد و تمایل شدیدی به ماندن در مکان‌‌هایی تاریک از خود نشان می دهد، به‌ احتمال زیاد کرچ شده است و هر چه سریعتر باید اقدامات لازم برای جلوگیری از کرچی را در او به عمل آورید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» دارای منوی انتخاب پرنده و جوجه کشی خودکار از تخم مرغ
» مجهز به سیستم روزشمار جوجه کشی
» بهره گیری از بدنه ی مقاوم و عایق حرارت و رطوبت
قیمت : 5,450,000تومان

پدیده کرچی چگونه اتفاق می افتد؟

در حالت کلی، یک مرغ زمانی به کرچی روی می آورد که لانه پر از تخمی را مشاهده کند، به خصوص اگر در یک مکان دنج و خلوت و با نور نسبتا کم قرار داشته باشد. معمولا مرغ ها مکان های خلوت و کم نور و دور از دسترس را برای کرچ شدن مناسب می بینند، چون طبق غریزه خود، آن مکان را دور از دسترس شکارچیان تصور می کنند. 

در صورت مشاهده مورد فوق، هورمون کرچی در حیوان ترشح شده و با توقف تخمگذاری، فرایند کرچ را آغاز می کند. همچنین عوامل دیگری مانند نژاد، دمای هوا، آرامش محیطی و میزان نور نیز در کرچ شدن مرغ تاثیر گذار است. 

پدیده کرچی چگونه اتفاق می افتد؟ - چیکن هچ

سهم بیشتر و پررنگ‌تر پدیده کرچی مربوط به نژاد مرغ‌ می شود. نژادهای سنگین بیشتر از نژادهای سبک دچار کرچی می‌شوند. هم چنین عدم جمع آوری به موقع تخم از لانه نیز در تحریک مرغ به کرچی نیز تاثیر گذار است.  

اگر به دنبال جوجه کشی طبیعی مرغ هستید، کرچی کاملا کمک کننده خواهد بود و سبب تولید جوجه یک روزه به روشی کاملا رایگان می شود، اما اگر از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار استفاده می کنید، کرچی به ضرر شما تمام خواهد شد، چون تخمگذاری مرغ با ورود به مرحله کرچی متوقف خواهد شد و در واقع تخمی برای جوجه کشی نخواهید داشت. 

یک مرغ کرچ چه خصوصیاتی دارد؟

قبل از خارج سازی مرغ از حالت کرچی و ارائه راه حل های مناسب، حتما باید با نشانه های یک مرغ کرچ آشنا باشید و از این مهمتر طرز برخورد با آن را یاد بگیرید. 

1- خوابیدن طولانی مدت داخل لانه 

2- عدم تمایل به خوردن آب و غذا

3- کاهش نسبی دمای بدن (به دلیل کاهش تغذیه و فعالیت کم)

4- پف کردن پرها هنگام نزدیک شدن به او 

5- غرغر کردن و نوک زدن به دست هنگام بردن دست به داخل لانه

6- برگشت دوباره به لانه (پس از خارج سازی از لانه)

7- کندن پرهای شکم و سینه (جهت رساندن گرما و رطوبت به تخم ها)

چگونه از کرچ شدن مرغ جلوگیری کنیم؟

چگونه از کرچ شدن مرغ جلوگیری کنیم؟ - چیکن هچ

اگر جزو پرورش دهنده هایی هستید که کرچ شدن مرغ به ضررتان تمام می شود، حتما نژادی را نگهداری کنید که به ندرت کرچ می شود. اما اگر یکی از نژادهای مستعد کرچی مانند مرغ مرندی، گلپایگانی، گلین لری، برهما، کوشین، سیلکی، اورپینگتون و… را پرورش می دهید، با استفاده از اقدامات و راهکارهای زیر می توانید جلوی کرچ شدن (کپ آمدن) مرغ را بگیرید. 

الف – تخم ها را هر روز صبح از لانه جمع کنید

یکی از عوامل اصلی در کرچی، ماندن تخم ها در داخل لانه است. حتما هر روز صبح، تخم ها را از لانه بردارید و اجازه تجمع تخم ها و خوابیدن مرغ روی تخم ها را ندهید. 

ب – از ماندن طولانی مدت مرغ در لانه جلوگیری کنید

هنگامی که متوجه شدید مرغ شما در لانه خود دچار سکون شده و تمایلی به بیرون آمدن ندارد سریعاً آن را به بیرون از لانه هدایت کنید به‌طوری‌که با سایر مرغ‌ها در محیط ادغام شود بهترین زمان این کار، موقع دادن دان و جیره غذایی به مرغ ها است. 

ج – اجازه گوشه گیری و تنهایی را به مرغ ندهید

اصولا همه مرغ ها باید با هم به داخل لانه بروند و با هم نیز برای آب و دان خوردن از لانه خارج شوند. اگر مرغی را مشاهده کردید که جدا از سایر مرغ ها، دائما در لانه می ماند، حتما او را از لانه بیرون کنید تا با سایر مرغ ها ادغام شود. 

د – آبخوری و دانخوری ها را به دور از محل تخم گذاری قرار دهید

دومین عامل مهمی که مرغ شما را به کرچی و احساس امن بودن محیط تشویق می کند، وجود آب و غذای کافی در محل تخمگذاری است. اگر مرغ برای پیدا کردن آب و غذا مجبور به ترک لانه باشد، تا حد زیادی از ترشح هورمون پرولاکتین (هورمون کرچی) جلوگیری می کند.

هـ – از داروها برای کاهش ترشح پرولاکتین و افزایش گنادوتروپین استفاده کنید

استفاده از داروها در این زمینه کارساز است که با کاهش ترشح پرولاکتین و یا افزایش گنادوتروپین می‌توانند کمک‌کننده باشند. برای دریافت نوع داروی مناسب حتما با یک دامپزشک متخصص طیور بومی مشورت کنید. 

و- لانه را در مکان خلوت و تاریک قرار ندهید

حتما لانه تمامی مرغ ها را در یک مکان و در کنار هم قرار دهید و شدت نور محیط را تا حد استانداردی بالا ببرید. تنها ماندن مرغ و کم نور بودن مکان لانه می تواند او را به کرچی ترغیب کند. بهتر است لانه آنها را در کنار پنجره و در یک مکان نورگیر قرار دهید. 

چگونه مرغ کرچ شده را از حالت کرچی در بیاوریم؟

اگر مرغ شما از قبل کرچ شده و هم اکنون متوجه کرچی او شده اید، با استفاده از راه حل های زیر می توانید مرغ را از حالت کرچی در بیاورید: 

1- مقداری سبزی یخ زده را در لانه قرار دهید. با این کار دمای لانه و زیر مرغ کاهش یافته و تمایل به کرچی در پرنده کم می شود. 

2- مرغ را در لانه ای با کف توری قرار دهید. توری بودن کف لانه سبب کاهش دمای زیر مرغ شده و این پیام را به مغز می فرستد که زمان و مکان مناسبی برای کرچ شدن نیست 

3- راه ورود مرغ به لانه را ببندید. از ورود مجدد مرغ کرچ به داخل لانه جلوگیری کنید. با دور ماندن مرغ از لانه، کم کم میل به کرچی در او کاهش خواهد یافت. 

4- با سایر مرغ ها همراه کنید. مرغ های کرچ به انزوا و گوشه گیری عادت دارند، در صورت همراه شدن با گله طیور، تمایلی به کرچی نخواهد داشت. 

سخن آخر

در این مقاله به اطلاعاتی در خصوص شرایط کرچ شدن مرغ و راهکارهایی برای پیشگیری از آن اشاره شد که از طریق مطالعه مقاله از کرچی مرغ خود جلوگیری خواهید کرد. این مسئله برای پرورش دهنده هایی که به دنبال فروش تخم خوراکی و یا نطفه دار مرغ هستند و از این طریق درآمد کسب می کنند، اهمیت بیشتری دارد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام ارز ادب دوست عزیز من یک مرغ دارم وقتی میرم پیشش پف مینه از تخمم رفته و میره داخل اتاق روی یک توپ میخوابه ایا کرچ هست یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس