مشخصات مرغ مرندی اصیل | مرغ مرندی پرورش بدهیم یا نه؟

پرورش مرغ مرندی

مرغ مرندی یکی از نژادهای اصیل و بومی ایران می باشد که ویژگی های منحصر به فردی دارد. این نژاد از مرغ پرهای سیاه رنگ بسیار زیبایی دارد که در زیر نور آفتاب رنگ سبز از آنها منعکس میشود. مرغ مرندی بیشتر در بین نژادهای زینتی جایگاه دارد ولی این مرغ تخمگذاری بالایی داشته و در برابر بیماری و هوای سرد نیز بسیار مقاوم است. اگر به پرورش این نژاد علاقه مند هستید، در این متن از وبلاگ چیکن هچ مشخصات مهم مرغ مرندی را شرح میدهیم. همچنین در ادامه این مقاله هدف از پرورش مرغ مرندی و بهترین بازار برای کسب درامد از این نژاد اصیل ایرانی را توضیح خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای راندمان بالای 95 درصد در جوجه کشی از تخم مرغ مرندی
» مجهز به آخرین نسل از سنسور SHT سوئیسی
» دارای برد جوجه کشی بسیار حرفه ای مونتاژ شده با تکنولوژی SMD
قیمت : 4,970,000تومان

تاریخچه مرغ مرندی

مرغ مرندی پیشینه بسیار قدیمی دارد و تاریخچه آنها به قرن 16 ام بر میگردد. این نژاد در اصل از شهرستان مرند واقع در استان آذربایجان شرقی نشأت گرفته است. روزگاری این نژاد رو به انقراض بود ولی به همت یک مهندس جوان اهل مرند، نژاد مرغ مرندی مجددا احیا گردید. هم اکنون این نژاد از جمله نژادهای مهم و مورد محبوب پرورش دهندگان محلی می باشد. در زبان محلی به این نژاد مرند گَرَسی گفته میشود که گرسی به معنای سیاه است و این خود یکی از خصوصیات اصلی مرغ مرندی یعنی سیاه رنگ بودن آن را بیان می کند.

ویژگی ظاهری مرغ مرندی اصیل

مرغ مرندی علاوه بر رنگ سیاه پرها ویژگی های دیگری هم دارد که با توجه به آنها میتوان به اصیل بودن این نوع مرغ ها پی برد. متأسفانه برخی از کشاورزان به اشتباه با نگهداری مرغ های مرندی در کنار دیگر نژادها به طور ناخواسته باعث شده اند نژادهای دورگه شبیه به نژاد مرندی تولید شوند.

ویژگی ظاهری مرغ مرندی اصیل - چیکن هچ

تلاقی مرغ مرندی با نژادهای دیگر باعث میشود که تا چندین نسل آن مرغ، جوجه های غیر اصیل و دورگه تولید کند. جوجه های دورگه مرندی تمامی ویژگی نژاد اصلی را ندارند به همین دلیل از ارزش کمتری برخوردار می باشند. از طرفی این تلاقی نژاد، جمعیت نژاد اصلی را نیز در خطر می اندازد. بنابراین اگر قصد پرورش مرغ بومی دارید از نگهداری نژاد مرندی با دیگر نژادها خودداری کنید.

رنگ پرهای مرغ مرندی

رنگ پر مرغ و خروس مرندی در تمامی نواحی بدن کاملا سیاه است و وقتیکه نور به پرهای مرغ مرندی میتابد، رنگ سبز از آنها منعکس میشود. بنابراین دیگر رنگ های این مرغ از جمله سفید، گل باقالی، چیل، قهوه ای و غیره به هیچ عنوان نژاد اصیل نبوده و دورگه هستند. جوجه یک روزه مرغ مرندی نیز پرهای سیاه رنگی دارند ولی پُر رنگ نیست. مخصوصا پرهای بخش سینه و زیر گلوی جوجه مرندی روشن است و به مرور پرهای سیاه رنگ جایگزین آنها میشوند.

مرغ مرندی پوشش بسیار پرپشتی از پرهای سیاه رنگ دارد. قسمت های مختلف بدن این نژاد از جمله اطراف سر و گلو و حتی ساق پاها نیز با پرهای سیاه رنگ زیبا پوشیده شده است. جهت پرهای موجود بر روی ساق به طرف خارج می باشد که اصلاحا به این نوع پاها، پاپری گفته میشود. مرغ مرندی به لطف همین پاپری بودن به راحتی بر روی برف نیز میتواند راه برود. پنجه های مرغ مرندی فاقد پر می باشند. رنگ سیاه و تراکم بسیار بالای پرها در اصل باعث شده تا این نژاد در برابر سرما بسیار مقاوم باشد. چون رنگ سیاه انرژی و گرمای خورشید را به خود جذب میکند. در نتیجه مرغ مرندی در زمستان کمتر گرما از دست خواهد داد. همچنین پرهایی که همچون ریش در زیر نوک این نژاد وجود دارند، پرنده را از سرمای زمستان محافظت میکنند.

مرغ و خروس مرندی آویزه گوشتی یا غبغب بسیار کوچکی دارند که آن هم زیر پرهای گلو پنهان شده است. همچنین این نژاد تاج ساده و بسیار کوچکی دارند و فاقد هرگونه کاکل می باشند. به همین خاطر تاج و غبغب آنها در برابر یخ زدگی و سرمای زمستان محافظت شده است. لازم به ذکر است که هر اندازه آویزه گوشی مرغ و خروس بزرگتر باشد، آنها در برابر سرما آسیب پذیرتر خواهند بود. به نظر می رسد که نژاد مرغ مرندی با گذشت زمان برای سازگاری با آب و هوای زادگاهش، غبغب خود را از دست داده و تاج آن نیز به همین دلیل کوچک باقی مانده است.

مرغ و خروس مرندی جثه عمیق و جمع و جوری دارند. چرا که آب و هوای سرد بر روی جثه آنها تأثیرگذاشته و باعث منقبض شدن سلول های بدن آنها شده است.

از دیگر خصوصیات ظاهری این مرغ، میتوان به لاله کوچک و سفید رنگ اشاره کرد که البته لاله گوش آنها زیر پرهای پفی مخفی شده است. رنگ لاله گوش در خروس مرندی ممکن است به خاطر خصلت خروسی مایل به رنگ قرمز باشد. با توجه به اینکه لاله گوش این نژاد، سفید است ولی رنگ تخم مرغ مرندی قهوه ای روشن می باشد. ناگفته نماند که در بسیاری از نژادها رنگ پوسته تخم به رنگ لاله گوش ارتباط دارد.

نوک این نوع مرغ ها در قسمت انتهایی سفید یا زرد است و قسمت ابتدایی منقار آنها نیز به رنگ سیاه، خاکستری یا گاها روشن می باشد.

رنگ صورت و تاج این نژاد قرمز می باشد. این نژاد با دیگر نژادهای سیاه رنگ همچون ایام سمانی تفاوت زیادی دارد. خصوصیات مرغ و خروس ایام سمانی را در مطلبی جداگانه برای شما آورده ایم که میتوانید آن را هم مطالعه کنید. نژاد ایام سمانی بسیار گران قیمت تر از مرندی است.

سن بلوغ مرغ و خروس مرندی

مرغ مرندی در 5 الی 6 ماهگی بالغ شده و تخمگذار میشود و خروس این نژاد نیز در 6 الی 7 ماهگی به بلوغ کامل جنسی میرسد. در زمان بلوغ وزن مرغ ها حدودا 2 کیلوگرم و خروس ها نیز 2.5 الی 3 کیلو گرم است.

سن بلوغ مرغ و خروس مرندی - چیکن هچ

مرغ مرندی تغذیه کمتری نسبت به دیگر نژادها دارد و در طول روز با 80 گرم دان میتوان این طیور را در شرایط بسیار خوبی پرورش داد. دیگر نژادها معمولا روزانه 120 گرم دان مصرف میکنند. علت پایین بودن خوراک مرغ مرندی، رنگ سیاه آن است چون انرژی خورشید را به خود جذب میکند. اما همین رنگ سیاه پرها در تابستان تبدیل به یک مشکل اساسی میشود. بنابراین در فصل تابستان حتما باید مکانی خنک و سایه دار برای این نژاد تهیه کرد تا حیوان دچار استرس گرمایی نشود.

آیا گوشت مرغ مرندی خواص بیشتری دارد؟

ترکیبات گوشت این نژاد با دیگر گونه های مرغ یکی بوده و چندان فرقی ندارد. اما به دلیل جذب بالای انرژی توسط پرهای این نژاد، مزاج گوشت این حیوان نیز گرم بوده و فوایدی زیادی هم به همراه دارد.

هدف از پرورش مرغ مرندی

از بین نژادهای بومی، مرغ مرندی بیشترین میزان تخمگذاری را نسبت به دیگر مرغ های بومی ایران دارد. بیشتر نژادهای بومی ایران که اصلاح نژاد نشده اند، در سال 80 عدد تخم تولید میکنند. این در حالی است که مرغ مرندی که هیچ گونه اصلاح نژاد بر روی آن صورت نگرفته در سال 180 عدد تخم میگذارد. متأسفانه نژاد مرندی در مقایسه با دیگر نژادهای بومی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر به عنوان یک نژاد زینتی در بازار خرید و فروش میشود. چون برخی نژادهای بومی ایران از طرف جهاد کشاورزی دچار اصلاح نژاد شده اند و تولید بیشتری در مقایسه با مرغ مرندی دارند. در حالیکه اگر مرغ مرندی نیز اصلاح نژاد میشد مطمئنا تخمگذاری بسیار بیشتری داشت و در این زمینه نیز بین نژادهای بومی بدون رقیب میشد. بهترین نژادهای مرغ تخمگذار کدامند؟ کلیک کنید.

بنابراین برای تولید تخم خوراکی، نژاد مرغ مرندی مورد توجه نیست چرا که نژادهای بومی پر تولیدتری وجود دارند. اما نژاد مرندی یکی از بهترین نژادهای زینتی میباشد و در مقایسه با بیشتر نژادها از قیمت بالایی برخوردار است. بنابراین با بازاریابی تخم نطفه دار و یا جوجه یک روزه آن میتوان به سود قابل توجهی دست یافت. برای این منظور میتوان با خرید ماشین جوجه کشی و تخم نطفه دار این نژاد، گله مولد خود را تشکیل داد. همچنین برای تشکیل گله مولد مرغ مرندی میتوانید از پرورش دهندگان فعال در این زمینه جوجه یک روزه تهیه کنید. میزان سود آروری پرورش 100 قطعه مرغ مرندی مولد یا سودآوری 1000 قطع مرغ تخمگذار بومی یکی است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام من ۱۲تا مرغ مرندی دارم تازه به تخم امدن امروز ۲تاش به حالت فلج از یه پا درد گرفتن به حالی که اصلا راه نمیتونستن بره ولی دون میخور تخم هم کردن علت چی بوده

      1. داش این پوشال نجاری رو بردار بردار بریز با دانش هم بری بگی دان پارس یا دان معمولی میخوام بهت میده

    1. سلام
      این میتونه بخاطر محل نگهداریشون باشه ، اگر در جایی که زیر پاشون سفت هست نگهداری میکنید (مثلآ،سیمانی) بهتر است خاک اره پوشال یا مقداری کاه زیر پاشون بریزین

  2. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر جای معتبری که بتونیم جنس اصیل مرغ مرندی رو تهیه کنیم معرفی کنید

  3. سلام ببخشید من چندتا مرغ مرندی دارم که الان حدودا ۶.۵ ماهه هستن ولی وزنشون حوالی ۱.۳ کیلوگرم هست و با پلت مرغ تخم گذار تغذیه میشن. هنوز هم اصلا شروع به تخم گذاری نکردن
    شرایط محیط و ویتامین و مکمل و نور و آب و بهداشت و همه همه چی رو هم کامل دارم رعایت میکنم
    به نظرتون این وزن و عدم تخم گذاری عادیه؟
    چیکار میتونم بکنم که بهتر وزن بگیرن ؟

    1. سلام براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید . یک قاشق غذا خوری سرکه سیب طبیعی توی یک لیتر اب حل کنید بدین بهشون
      از سبزیجات و سویا هم در تغذیه پرنده استفاده کنید
      مقاله زیر رو بخونید
      چرا مرغ تخم نمیگذارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس