جیره نویسی بوقلمون برنز گوشتی

جیره نویسی بوقلمون

یکی از مهمترین راه های کاهش هزینه پرورش بوقلمون گوشتی، تهیه دان بوقلمون ها در محل مزرعه میباشد. در این صورت شما با خرید مستقیم نهاده ها (کنجاله سویا و ذرت) دان مصرفی بوقلمون ها را با قیمت کمتری تهیه خواهید کرد. میدانیم که در پرورش طیور، هزینه های مربوط به خوراک بسیار بالاست و تهیه دان هزینه بر ترین بخش پرورش طیور در هر دوره می باشد. هر گونه صرفه جویی در بخش خوراک طیور، مستقیما باعث افزایش سود دهی خواهد شد. البته خوراک تهیه شده در عین ارزان بودن باید کیفیت لازم برای رشد طیور در دوره های سنتی مختلف را داشته باشد. اگر نتوان هزینه های خوراک را مدیریت کرد، یا اگر خوراک تهیه شده فاقد کیفیت باشد، این شغل توجیه اقتصادی خود را از دست میدهد. در این پست از سایت چیکن هچ، جیره نویسی بوقلمون برنز گوشتی را آماده نموده ایم.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون با بیشترین بازدهی
» دارای بدنه ی PVC سه لایه و مقاوم
» دارای سیستم کنترلی هوشمند و حرفه ای
قیمت : 10,500,000تومان

منظور از جیره نویسی بوقلمون چیست؟

جیره نویسی بوقلمون در حقیقت مشخص میکند که مواد اولیه تهیه دان با چه درصدی باید با هم ترکیب شوند تا تمام احتیاجات غذایی پرنده تأمین شود. بوقلمون گوشتی از سن یک روزگی تا زمان کشتار با چندین جیره غذایی مختلف تغذیه میشود. چون در هر دوره سطح نیاز غذایی این طیور تغییر پیدا میکند.

منظور از جیره نویسی بوقلمون چیست؟ - چیکن هچ

بعنوان مثال جوجه یک روزه بوقلمون نیاز بیشتری به پروتئین دارد و در هفته های اول باید میزان سویای جیره آنها زیاد باشد. حتی نژاد نیز یک فاکتور تأثیرگذار بر جیره غذایی است چون برخی از نژادها در ازای دریافت خوراک مشخص، عملکرد مناسبی ندارد و باید جیره غذایی آنها متناسب با فیزیولوژی آنها باشد. تخمگذار یا گوشتی بودن پرنده نیز از دیگر فاکتورهای مهم بر جیره نویسی می باشد. بنابراین جیره نویسی بوقلمون یک امر کاملا تخصصی و پیچیده است. هر گونه اشتباه در تهیه جیره، در سرعت رشد جوجه ها، وزن گیری و راندمان تخمگذاری آنها در آینده اثر منفی میگذارد. برای جیره نویسی بوقلمون های گوشتی خود حتما از یک متخصص تغذیه طیور کمک بگیرید.

آیا میتوان از فرمول جیره نویسی مرغ برای بوقلمون گوشتی استفاده کرد؟

تحت هیچ شرایطی نمیتوان از جیره غذایی مرغ به بوقلمون های گوشتی داد. چون فرمول دان این دو طیور با هم متفاوت است. جیره مرغ عوارض زیادی برای بوقلمون ها دارد که یکی از آنها لنگیدن پای بوقلمون در اثر دریافت نامتعادل مواد غذایی و عدم تناسب بین سن و جیره غذایی می باشد. همانطور که پیش تر نیز گفتیم حتی فرمول دان بوقلمون در بین برخی نژادهای گوشتی نیز تفاوت هایی با هم دارد چه برسد به مرغ.

دان بوقلمون گوشتی شامل چه موادی است؟

بخش اصلی دان بوقلمون را ذرت و سویا تشکیل میدهید که از بین این نهاده ها قیمت سویا بیشتر از بقیه است. قیمت آزاد این نهاده ها در بازار بالا می باشد چون محصول وارداتی هستند. اما جهاد کشاورزی از طریق سامانه بازارگاه، دان ذرت و کنجاله سویا را با قیمت دولتی متناسب با سطح تولید هر واحد به آنها عرضه میکند. برای ثبت نام و خرید نهاده های کشاورزی از این سامانه باید واحد تولیدی شما مجوز فعالیت داشته باشد.

دان بوقلمون گوشتی شامل چه موادی است؟ - چیکن هچ

ذرت بعنوان منبع انرژی در دان طیور استفاده میشود. همچنین کنجاله سویا نیز به عنوان منبع پروتئین یکی از مواد اصلی و پایه برای تهیه دان طیور میباشد. در تهیه دان بوقلمون گوشتی از گندم، سبوس گندم، روغن، کربنات کلسیم و برخی ریزمغذی های دیگر نیز استفاده میشود. در تهیه خوراک بوقلمون های گوشتی ابتدا، سویای بیشتری مصرف میشود ولی در ادامه به تدریج میزان سویا کاهش یافته و به میزان ذرت جیره افزوده میشود. سویا قیمت بالایی دارد به همین دلیل هر کیلو دان جوجه بوقلمون یک روزه قیمت بیشتری نسبت به دان بوقلمون بالغ دارد.

چطور دان بوقلمون تولید کنیم؟

برای تهیه دان بوقلمون علاوه بر تهیه مواد اولیه به برخی تجهیزات مرغداری نیاز است. یکی از این تجهیزات شامل دستگاه آسیاب مرغداری بوده که به کمک آن مواد اولیه را آسیاب و خرد میکنند. میکسر یکی دیگر از لوازم تولید دان طیور می باشد که برای مخلوط کردن مواد آسیاب شده کاربرد داد. زمانیکه مواد اولیه توسط دستگاه آسیاب به خوبی ریز شدند، این مواد به داخل میکسر منتقل شده تا مواد بصورت یکنواخت با همدیگر مخلوط شوند. برای انتقال دان از دستگاه آسیاب به میکسر، از بالابر نیز استفاده میشود. همچنین اگر بخواهید برای بوقلمون های بالغ، خوراک رول شده تهیه کنید باید دستگاه پلت زن نیز تهیه نمایید. خرید تجهیزات تولید دان برای مزرعه های پرورش طیور کاملا به صرفه است و در دراز مدت به شدت هزینه های دان مزرعه را کاهش میدهید.

قیمت انواع دستگاه میکسر تولید دان را در این صفحه ببینید.

یک نمونه جدول جیره نویسی بوقلمون های برنز گوشتی

در اینجا یک نمونه از جدول جیره غذایی بوقلمون برنز گوشتی را به تصویر کشیده ایم. اگر گله بوقلمون گوشتی پرورش میدهید قبل از تهیه جیره بر اساس فرمول این جدول، حتما با یک دامپزشک متخصص هم مشورت کنید. در اینجا صرفا جهت آشنایی ، یک نمونه جیره بوقلمون گوشتی را برای شما آورده ایم. مقادیر این جدول برای تولید یک تن خوراک بوده و اعداد بر اساس کیلوگرم بیان شده اند.

مواد تشکیل دهنده 1 الی 21 روزگی 22 الی 42 روزگی 43 الی 70 روزگی 71 الی 90 روزگی 91 الی 120 روزگی 121 روزگی تا انتهای دوره
ذرت 385 455 462 509 561 598
کنجاله سویا 490 450 392 324 260 220
گلوتن ذرت 23 0 0 0 0 0
گندم 0 0 30 45 50 56
سبوس گندم 0 0 25 35 42 49
روغن 23 22 20 18 18 18
کربنات کلسیم 24 23 21 19 19 18
کنسانتره 5 درصد 55 50 50 50 50 50

در تهیه دان بوقلمون گوشتی برای کاهش هزینه ها میتوان به جای ذرت کمی از دان گندم و سبوس گندم استفاده کرد. ولی با توجه به دیر هضم بودن و چسبندگی بالای پروتئین های گندم، استفاده از آنها در جیره غذایی جوجه بوقلمون ها تا سن 42 روزگی توصیه نمیشود. پودر گندم باعث بی حالی و ایجاد مشکلات گوارشی در جوجه ها میشود.

در تهیه دان بوقلمون 5 درصد کنسانتره نیز به جیره اضافه میشود که شرکت های مختلفی این کنسانتره را به بازار عرضه میکنند. کنسانتره مورد استفاده در تولید خوراک بوقلمون ها شامل برخی از مهمترین ریزمغذی ها، مواد معدنی و برخی داروها نظیر کوکسیدیوز می باشد. جهت انتخاب کنسانتره مناسب حتما با یک دامپزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری

در این پست فرمول جیره نویسی بوقلمون برنز گوشتی را شرح دادیم. با توجه به حساسیت بسیار بالای جیره غذایی، حتما برای جیره نویسی بوقلمون های گوشتی با دامپزشک متخصص تغذیه طیور مشورت کنید. پیشنهاد میکنیم مقاله نکات مهم تغذیه بوقلمون را هم حتما مطالعه کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. با سلام جیره نویسی می‌بایست توسط کارشناس و یا دکترای تغذیه طیور علوم دامی صورت بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس