آموزش نطفه سنجی شترمرغ به صورت اصولی و دقیق

نحوه نطفه سنجی تخم شترمرغ | نوربینی و کندلینگ صحیح تخم شترمرغ

نطفه سنجی تخم شترمرغ نیز باید همانند تخم هر پرنده دیگری انجام شود تا از بروز فاجعه احتمالی حین دوران جوجه کشی جلوگیری شود و از طرف دیگر، فضای لازم برای قرار دادن تخم های جدید باز شود.

معمولا نطفه سنجی تخم پرنده های بومی از روز هفتم به بعد آغاز می شود، اما در مورد تخم شترمرغ، تفاوت های زیادی وجود دارد که در ادامه نحوه نطفه سنجی تخم شترمرغ به صورت کامل آموزش داده می شود. 

چه زمانی باید برای نطفه سنجی تخم شترمرغ اقدام کنیم؟

تخم شترمرغ، برخلاف تخم مرغ و بوقلمون و … در روز هفتم یا دهم قابل نطفه سنجی نیست و امکان مشاهده رگه های خونی به دلیل پوسته ضخیم تخم وجود ندارد. بنابراین بهترین زمان برای این کار، گذشت نصف دوره جوجه کشی است. با توجه به اینکه کل دوره جوجه کشی شترمرغ 40 روز است، روز بیستم بهترین زمان برای نطفه سنجی تخم خواهد بود. 

در نطفه سنجی روز بیستم کاملا متوجه پوچ بودن یا رگه گرفتن تخم خواهید شد که نحوه انجام نطفه سنجی در ادامه توضیح داده شده است.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
» امکان جوجه کشی از 24 عدد تخم نطفه دار شترمرغ
» دارای برد JDR950 Plus
» دارای موتور جوجه کشی بسیار قوی
قیمت : 26,750,000تومان

مراحل انجام نطفه سنجی تخم شترمرغ 

با رعایت چند نکته، می توانید کار نطفه سنجی را به بهترین شکل انجام دهید و از وارد شدن شوک دمایی به جنین و مرگ آن در داخل تخم نیز جلوگیری کنید. 

مرحله اول – آماده سازی باکس جهت قرار دادن تخم روی آن 

با استفاده از یک جعبه پلاستیکی یا چند ورق کارتون پلاست، یک باکس مربعی شکل درست کنید و چراغ قوه یا چراغ نطفه سنج را در داخل آن قرار دهید. دهانه باکس را به قطر 10 الی 12 سانتی متر برش دهید تا کاملا با پوسته تخم مماس شود و هیچ نوری به خارج از محدوده تخم نتابد.

آماده سازی باکس جهت قرار دادن تخم روی آن - چیکن هچ

مرحله دوم – دمای محیط را بالا ببرید

قبل از باز کردن درب دستگاه جوجه کشی شترمرغی و بیرون آوردن تخم ها، حتما دمای محیط را به مقدار جوجه کشی نزدیک کنید. به عنوان مثال، اگر دستگاه دمای 37 درجه را نشان می دهد، حتما دما را به 32 الی 34 درجه افزایش دهید تا شوک دمایی به جنین ها وارد نشود.

برای این کار بایستی از تجهیزات گرمایشی استفاده کنید. اما اگر دمای محیط بیرون در این محدوده قرار دارد، نیازی به سیستم گرمایشی نیست، کافیست در و پنجره ها را برای چند ساعت باز کنید تا دمای اتاق جوجه کشی (محل قرارگیری دستگاه) با دمای محیط بیرون هم دما شود. 

مرحله سوم – تاریک کردن اتاق 

پس از آماده کردن باکس و بالا بردن دمای محیط، کلیه چراغ های اتاق را خاموش کرده و پنجره ها را بپوشانید تا اتاق کاملا تاریک شود. بهتر است عمل نطفه سنجی را در شب هنگام انجام دهید، چون تاریک کردن محیط بسیار آسان تر خواهد بود. 

مرحله چهارم – شروع نطفه سنجی 

در این مرحله می توانید درب دستگاه را باز کنید و تخم های شترمرغ را به نوبت بیرون آورده و نطفه سنجی کنید. دقت کنید که حتما برای بیرون آوردن تخم ها، از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا آلودگی های احتمالی دست به جنین وارد نشود. 

تخم ها را از جهات و زاویه های مختلف نطفه سنجی کنید تا کاملا از وجود جنین و رگه های خونی مطمئن شوید. طبیعتا تخم های پوچ، هیچ گونه رگه خونی ندارند و صرفا یک محیط تاریک با کیسه هوایی را خواهید دید و احتمالا تخم های پوچ، دچار تغییر رنگ و بو گرفتگی شده اند که در ادامه به مشخصات کامل آنها اشاره می شود. 

چگونه تخم های پوچ و خراب را تشخیص و از دستگاه خارج کنیم؟

از آنجایی که نطفه سنجی تخم شترمرغ در نصف دوره انجام می شود، لذا صبر کردن تا این موقع جهت شناسایی و معدوم سازی تخم های خراب، سبب از بین رفتن جنین های سالم در حال رشد خواهد شد. 

بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، پس از گذشت 10 روز از شروع جوجه کشی، هر دو الی سه روز یکبار درب دستگاه را باز کرده و به دنبال تخم های مشکوک و غیر معمول باشید.

معمولا تخم هایی که رنگ کدر و کرمی مانند دارند و شیره های غیر معمولی از منافذ آن به بیرون منتشر می شوند، خراب و فاسد هستند. ضمن اینکه بوی نامطبوع تخم های فاسد، کل کابین دستگاه را فرا می گیرد و هر چه سریعتر باید از دستگاه خارج شوند تا رشد سایر جنین ها با خطر مواجه نشود. 

خطرات خارج نکردن به موقع تخم خراب از دستگاه 

در صورتی که تخم های خراب و فاسد، به موقع از دستگاه خارج نشوند، ضمن اینکه بو و آلودگی های منتشر شده از آن، جنین های زنده سایر تخم ها را نیز تلف خواهد کرد، احتمال انفجار تخم و آلوده شدن کل دستگاه و در نتیجه از بین رفتن کل سرمایه پرورش دهنده وجود دارد. 

چگونه از وارد شدن تخم شترمرغ به دوران هچر مطمئن شویم؟

ورود تخم شترمرغ به دوران هچر، برخلاف سایر تخم های معمولی با شروع سه روز پایانی آغاز نمی شود، بلکه زمانی آغاز می شود که جوجه کیسه هوایی داخل تخم را پاره کرده و به کیسه هوایی وارد شده باشد. 

برای اطمینان از وارد شدن سر جوجه به کیسه هوایی، می توانید به همان روش نطفه سنجی به کمک باکس ساخته شده عمل کنید. با توجه به اینکه کیسه هوایی در قسمت پهن تخم قرار دارد، بنابراین بهتر است تخم را به صورت خوابیده و نزدیک به قسمت پهن، روی باکس قرار دهید. 

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به نحوه صحیح و اصولی نطفه سنجی تخم شترمرغ پرداخته شد. فرایند نوربینی تخم این پرنده متفاوت از سایر پرنده های بومی و اهلی می باشد و هر کسی که در کار پرورش شترمرغ فعالیت دارد حتما بایستی در میانه دوره جوجه کشی، کار نطفه سنجی را انجام دهد تا رگه های خونی به وضوح دیده شوند. دستورالعمل های لازم جهت نطفه سنجی به صورت کامل در این مقاله توضیح داده شد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس