روش نگهداری از جوجه مرغ در زمستان و فصل های سرد

جوجه های یک روزه مرغ چه در فصل زمستان و چه در فصل های گرم سال باید در یک محیط گرم و با دمای 33 الی 35 درجه سانتی گراد نگهداری شوند. با اینکه در فصل های گرم سال استفاده از یک لامپ مادر مصنوعی برای گرم کردن جوجه ها کفایت خواهد کرد. اما در زمستان علاوه بر لامپ، استفاده از یک وسیله گرمایشی مناسب و تهویه مطبوع محیط جهت حفظ سلامتی جوجه ها اهمیت دارد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان تکثیر مرغ ها در تمامی فصول با بیشترین راندمان
» دارای شانه های همه کاره یا سایزیک با قدرت چرخش اتوماتیک
» امکان کارکرد با برق شهری و یا باتری
قیمت : 7,100,000تومان

در این نوشته از چیکن هچ به بررسی راهکارها و تمهیدات لازم جهت حفظ سلامتی جوجه ها و افزایش رشد آنها  در فصل های سرد سال پرداخته خواهد شد. این مقاله برای پرورش دهنده های جوجه یک روزه مرغ و سایر طیور کاربرد دارد. 

ویدیوی آموزش نگهداری از جوجه مرغ در زمستان 

در این ویدیوی آموزشی کوتاه، به صورت خلاصه و مفید به راهکارها و تکنیک های لازم جهت مراقبت از جوجه های یک روزه در فصل زمستان پرداخته شده است : 

ویژگی های محیط مناسب جوجه ها در زمستان

نه تنها جوجه مرغ، بلکه جوجه تمامی طیور بومی و حتی زینتی باید در یک محیط گرم و با سطح بهداشت بالا نگهداری شوند تا بهترین رشد را در سلامت جسمی کامل داشته باشند. استفاده از تجهیزات گرمایشی و تهویه، تعویض منظم بستر، شستشوی منظم آبخوری و دانخوری و استفاده از آب و دان استاندارد و سالم، واکسیناسیون و … از جمله اقداماتی هستند ک جهت رشد صحیح جوجه ها صورت می گیرد. 

اما مواردی که در فصل های سرد سال باید در محیط پرورش جوجه ها رعایت کنید شامل موارد زیر می شوند : 

الف – استفاده از لامپ مادر مصنوعی 

چه در فصل تابستان و چه در فصل زمستان، به هر حال برای گرمایش بدن جوجه ها، افزایش اشتهای آنها و القای حس مرغ مادر به آنها باید از لامپ مادر مصنوعی (مادون قرمز) استفاده کرد. برخی از پرورش دهندگان آماتور از لامپ رشته ای به جای لامپ مادون قرمز استفاده می کنند. این لامپ نور بسیار شدیدی تولید می کند که برای چشم جوجه ها به شدت مضر بوده و از طرف دیگر گرمای مناسبی نیز ایجاد نمی کند و به افزایش استرس در آنها نیز منجر می شود. 

ب – بهره گیری از وسیله گرمایشی مناسب 

لامپ مادر مصنوعی فقط فضای اطراف جوجه ها و بالای سر آنها را گرم می کند، با توجه به اینکه سایر قسمت های محیط همچنان سرد باقی می ماند، بنابراین اگر جوجه ای برای خوردن آب و دان و یا خنک کردن بدن خود از زیر لامپ به سایر قسمت ها حرکت کند، مطمئنا دچار شوک سرمایی شده و بیماری به دنبال خواهد داشت. 

بهره گیری از وسیله گرمایشی مناسب - چیکن هچ

برای جلوگیری از این اتفاق، بایستی ضمن استفاده از لامپ مادر مصنوعی سایر قسمت های محیط را نیز با استفاده از یک بخاری برقی و یا بخار گازی دودکش دار گرم کرد. از جایی که بخاری های نفتی و گازوئیلی، اکسیژن زیادی را از محیط می گیرد و مقداری الاینده نیز وارد محیط میکند، پیشنهاد نمی شود. 

بهترین راهکار، استفاده از یک هیتر برقی یا هیتر گازی قابل اتصال به ترموستات محیطی است، در این صورت می توان دمای مناسب محیط را از طریق ترموستات تنظیم کرده و آن را به صورت 24 ساعته روشن کرد. با توجه به اختلاف دمای شب و روز و سرد شدن ناگهانی هوا در شب هنگام، در صورت عدم حضور به موقع در محیط، احتمال تلفات جوجه ها وجود دارد، اما ترموستات همواره دما را کنترل کرده و در مواقع ضروری بخاری را روشن خواهد کرد.

ج – تهویه اصولی محیط (بدون وارد کردن شوک سرمایی)

تهویه محیط جوجه ها همواره و در هر فصلی لازم است، از آنجایی که فضولات جوجه ها حاوی مقادیر زیادی گاز آمونیاک است، در صورت عدم خارج سازی به موقع گازها، احتمال خفگی و مرگ جوجه ها وجود دارد. تهویه محیط هم چنین به خشک شدن بستر و پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز نیز کمک می کند. 

ساده ترین راه برای تهویه محل پرورش جوجه ها، استفاده از یک فن تهویه اگزاست مانند فن تهویه مرغداری است، اما از آنجایی که احتمال ورود هوای سرد از دریچه های هوایی وجود دارد، پیشنهاد می کنیم بخاری را در قسمت جلویی دریچه ها قرار دهید تا هوای سرد ورودی را تا حد امکان معتدل کند. یا اینکه دریچه ها در فاصله زیادی از جوجه ها قرار دهید. هر راهکار دیگری که به معتدل شدن هوای سرد ورودی کمک می کند، قابل اجراست. 

د – استفاده از آب آشامیدنی ولرم 

برخی از پرورش دهنده ها به تمامی موارد به جز آب آشامیدنی جوجه ها توجه می کنند، در صورتی آب آنها سرد باشد، مطمئنا تمایل کمتری به نوشیدن آب خواهند داشت و مشکلاتی از قبیل دهیدراته شدن بدن، مشکل در هضم دان و رشد پایین را به دنبال خواهد داشت. حتما در هر وعده غذایی، از آب ولرم 20 الی 25 درجه سانتی گراد استفاده کنید. 

استفاده از آب آشامیدنی ولرم - چیکن هچ

بهتر است آبخوری و دانخوری را در فضای تحت پوشش لامپ مادر مصنوعی قرار دهید تا جوجه ها برای تغذیه مجبور به ترک فضای گرم زیر لامپ نشوند، سرد بودن سایر قسمت های محیط نیز تمایل آنها به خوردن و آشامیدن را کاهش خواهد داد. 

هـ – تغذیه صحیح و واکسیناسیون 

استفاده از جیره غذایی مخصوص جوجه ها، سبزیجات خرد شده، مولتی ویتامین ها و مکمل های معدنی به رشد بهتر جوجه ها کمک می کند، همچنین با مشورت یک دامپزشک مطمئن، جوجه ها را در زمان های مقرر واکسینه کنید تا میزان مرگ و میر آنها را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. این موارد در هر فصلی باید رعایت شود و محدود به فصل های سرد نمی شود، با این حال مولتی ویتامین ها می تواند مقاومت جوجه ها را در برابر سرمای هوا افزایش دهد. 

اطلاعات بیشتر را در مقاله تغذیه جوجه یک روزه می توانید مطالعه کنید. 

نتیجه کلی 

در این مقاله آموزشی از وب سایت چیکن هچ، به مجموعه نکات و تکنیک های مهم جهت مراقبت و نگهداری از جوجه ها در زمستان و فصل های سرد سال پرداخته شد. در صورتی که پرورش دهنده مرغ و یا جوجه هر پرنده دیگری هستید، بهتر است شرایط فوق را برای رشد بهتر و حفظ سلامت جوجه ها فراهم کنید. 

در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد و ایده می توانید از طریق بخش ارسال دیدگاه همین صفحه با ما در میان بگذارید.  

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس