بیماری های شایع در جوجه بوقلمون ها | علائم و روش های پیشگیری و درمان

بوقلمون ها در هفته های اولیه زندگی مقاومت بسیار پایینی در برابر آلودگی ها و بیماری های شایع طیور دارند. ضعف بدنی جوجه بوقلمون، عدم رعایت بهداشت و عدم واکسیناسیون به موقع این پرندگان منجر به مرگ و میر آنها قبل از رسیدن به یک ماهگی میشود.

در این مقاله 9 مورد از شایع ترین بیماری های جوجه بوقلمون و نحوه درمان و پیشگیری آن ها به طور کامل ذکر شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» بهره مندی از قابلیت انتخاب پرنده
» مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
» دارای عملکرد آسان و راندمان بالا
قیمت : 5,450,000تومان

1.  سرماخوردگی بوقلمون

از شایع ترین بیماری های طیور، بیماری سرما خوردگی در آنها است. این بیماری گاه ویروسی بوده و به پرنده منتقل میشود و گاهی به دلیل کاهش دمای محل پرورشگاه اتفاق می افتد. بیحالی، آبریزیش بینی، خس خس و سرفه، عطسه و کاهش تحرک از علائم این بیماری می باشد.

درمان سرماخوردگی جوجه بوقلمون ها

برای پیشگیری از بروز این بیماری، لازم است تا دمای محیط پرروش 25 تا 27 درجه سانتیگراد باشد. برای جوجه های تازه متولد شده دمای مناسب محیط 32 تا 35 درجه سانتیگراد است. پرنده بیمار را از سایر طیور جدا کرده و دمای هوا را افزایش دهید. استفاده از مولتی ویتامین مخصوص طیور در ظرف آبخوری پرنده ضروری است. در صورت افزایش علائم به دامپزشک مراجعه کنید.

2.  نیوکاسل بوقلمون و علائم آن

یکی از خطرناک ترین بیماری های شناخته شده در بین پرندگان اهلی و وحشی بیماری نیوکاسل می باشد. گله های جوجه بوقلمون مبتلا به نیوکاسل تلفات زیادی داشته و گاه در صورت عدم پیشگیری به موقع، با تلفات صد در صدی گله مواجه خواهید شد.

این بیماری دارای سه سویه ضعیف، قوی و متوسط است که در هر کدام، علائم بیماری نیوکاسل در جوجه بوقلمون با شدت متفاوتی ظاهر میشود.

در روزهای اولیه بیماری، جوجه بوقلمون ها با تنگی نفس و تنفس صدا دار مشاهده میشوند. شنیدن صدای سوت مانند به هنگام تنفس پرنده، یکی از نشانه های اصلی این بیماری میباشد. جوجه بوقلمون بیمار در یک دوره 5 تا 7 روزه دچار سایر علائم بیماری از جمله علائم گوارشی مانند اسهال سبز رنگ و آبکی، کاهش شدید اشتها و عدم توانایی در تغذیه میشود.

در نهایت این بیماری می تواند اندام های عصبی پرنده را درگیر کرده و موجب پیچش گردن، افتادگی بالها و سر، لرزش پاها و فلج شدن کامل پرنده شود.

درمان و پیشگیری بیماری نیوکاسل جوجه بوقلمون

متاسفانه تاکنون هیچ درمانی برای بیماری نیوکاسل پیدا نشده است. این بیماری شدیدا مسری بوده و به راحتی با باد و تجهیزات آلوده در تمامی سطح پرورشگاه انتشار می یابد، بنابراین تنها را پیشگیری از آن، واکسیناسیون مرحله ای تحت نظر دامپزشک و رعایت بهداشت محیط می باشد. لازم است در مدت زمان بیماری، دمای محیط سالن را 2 تا 3 درجه افزایش دهید.

جداسازی سالن پرورش جوجه بوقلمون از پرندگان بالغ، ضدعفونی تجهیزات، خرید دان از مراکز معتبر و رعایت اصول بهداشتی توسط کارکنان نیز مانع از بروز و گسترش این بیماری می شود.

قرنطینه به موقع پرندگان مریض، می تواند عامل بسیار مهمی در کاهش تلفات این بیماری خطرناک باشد.

3. بیماری آنفولانزا یا طاعون جوجه بوقلمون

در بیماری آنفولانزا تلفات و مرگ و میر در بوقلمون های جوان و تازه متولد شده بسیار بیشتر از پرنده بالغ بوده و این بیماری به راحتی موجب مرگ آنها میشود.

از علائم این بیماری جوجه بوقلمون ها می توان به تنفس سخت، خس خس سینه، آبریزش چشم وبینی اشاره کرد. آنفولانزا به راحتی با نیوکاسل بوقلمون اشتباه گرفته شده و تنها توسط دامپزشک قابل تشخیص است.

این بیماری در بوقلمون های بالغ نیز موجب کاهش شدید میزان تخم گذاری می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله بیماری های رایج بوقلمون و راه های درمان آن را مطالعه فرمایید.

پیشگیری و درمان طاعون بوقلمون

طاعون بوقلمون مانند آنفولانزای انسان ها دارای شدت مختلفی بوده و در موارد حاد، موجب تلف شدن پرنده می شود. بهترین راه پیشگیری از آنفولانزای جوجه بوقلمون، واکسیناسیون آنها قبل از ابتلا است.

استفاده از تخم بوقلمون بیمار در جوجه کشی منجر به پخش هر چه بیشتری بیماری و تولید جوجه های ناتوان می شود. همچنین بهتر است سریعا پرنده بیمار را قرنطینه کرده و از نظافت سالن و تجهیزات مرغداری اطمینان حاصل کنید.

4. بیماری آنسفالومیلیت بوقلمون و علائم آن

یکی از بیماریهای شایع در بین بوقلمون و مرغها، بیماری لرزش عضلات یا آنسفالومیلیت میباشد که موجب عدم تحرک پرنده و لرزش در ناحیه پاها و بدن می شود. این بیماری رایج در بین جوجه بوقلمون ها در سن 2 هفتگی و در بوقلمون بالغ در دوره تخم گذاری اتفاق می افتد.

همچنین این بیماری از بوقلمون مادر بیمار به تخم ها منتقل شده و منجر به تولد جوجه های مریض میگردد. جوجه های مبتلا به سختی حرکت کرده و در اکثر مواقع بر روی لگن یا عضله خرگوشی ران می نشینند.

چشمان تیره و کدر، لرزش های عصبی سر و ناتوانی در تحرک از علائم تشدید این بیماری است. پس از مدتی جوجه بوقلمون بر اثر عدم توانایی در مصرف آب و دانه، تمام انرژی خود را از دست داده و تلف میشود.

روش های پیشگیری و درمان بیماری لرزش عضلات بدن بوقلمون

همانطور که گفته شد، جنین بوقلمون از طریق مادر بیمار به راحتی به آنسفالومیلیت مبتلا شده و با علائم بیماری متولد میشود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری، حذف تخم پرنده آلوده از چرخه جوجه کشی می باشد.

واکسیناسیون بوقلمون ها پس از هفته دهم و 4 هفته قبل از تخم گذاری، تاثیر قابل ملاحظه ای در پیشگیری از این بیماری خواهد داشت. واکسیناسیون گله مولد، موجب ایمنی تخم ها و جوجه های تازه متولد شده در مقابل بیماری لرزش عضلات میشود. واکسن این بیماری به صورت آشامیدنی یا تزریقی تجویز میگردد.

آنسفالومیلیت بوقلمون هیچ درمانی نداشته و متاسفانه باید جوجه های بیمار سریعا معدوم شوند.

5. بیماری تاج آبی یا آنتریت کرونا ویروسی بوقلمون

بیماری تاج آبی یا آنتریت کرونا ویروسی بوقلمون - چیکن هچ

آنتریت ویروسی، یکی از بیماری های شایع بوقلمون در تمام سنین می باشد. از علائم اصلی بیماری تاج آبی یا تب لجن، کاهش وزن شدید جوجه بوقلمون هاست. این بیماری در جوجه های 3 تا 4 روزه تلفات بالایی داشته و علت اصلی شیوع آن هنوز مشخص نشده است. در پی این بیماری آب بدن جوجه ها به سرعت کاهش یافته و مدفوع شدیدا آبکی می باشد.

سردی پاهای پرنده، جیک جیک بلند، دیده شدن عروق خونی در پاها و لرزش بدن از علائم آنتریت کرونا ویروسی می باشد.

درمان و پیشگیری بیماری تاج آبی جوجه بوقلمون

برای درمان این بیماری پس از مشاهده علائم سریعا به دامپزشک مراجعه کنید. این بیماری با تغذیه بوقلمونها از مواد آلوده یا خرید جوجه های بیمار و انتقال آنها به سالن پرورش انتشار می یابد. برای پیشگیری از این بیماری، قرنطینه جوجه های تازه خریداری شده به مدت 10 روز و اطمینان از سلامت آنها الزامی است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها، الکترولیت ها و ویتامین های خوراکی با مشورت پزشک در درمان بیماری و کاهش تلفات موثر خواهد بود. متاسفانه تاکنون هیچ واکسنی برای درمان این بیماری کشف نشده است.

6. بیماری کوکسیدیوز جوجه بوقلمون ها

جوجه ها با خوردن آب و غذای آلوده میزبان یک انگل تک یاخته شده و به بیماری کوکسیدیوز مبتلا میشوند. این بیماری در جوجه بوقلمون های 2 تا 10 هفته تلفات بیشتری را در بر میگیرد. پرندگان بیمار، توانایی تحرک نداشته و بر روی هم تلنبار می شوند، کاهش اشتها، ضعف عضلانی و عدم تغذیه از علل مرگ پرنده در روزهای 5 ام تا 7 ام بیماری است.

پیشگیری و درمان بیماری کوکسیدیوز یا اسهال خونی در بوقلمون

نظافت محیط و استفاده از پوشال های خشک در بستر پرورش جوجه بوقلمون ها مانع از بروز این بیماری میشود. برای پیشگیری از بروز این عفونت باکتریایی، لازم است بستر و زیر ظروف آبخوری و دانخوری خشک و تمیز باشند.

در دوران بیماری باید از دانه ها و غذای خشک و غیر آبکی برای پرنده استفاده کرده و در اسرع وقت به دامپزشک محل زندگی خود مراجعه کنید.

7. بیماری بوتولیسم و مسمومیت غذایی جوجه بوقلمون

این بیماری بیشتر در بین جوجه ها شایع بوده و همانطور که از نام آن مشخص است، به دلیل مصرف غذای فاسد به وجود می آید. جوجه بوقلمون بیمار بلافاصله پس از مسمومیت دچار خواب آلودگی، لرزش بدن و عدم توانایی در حفظ تعادل خود میشود.

در موارد حاد تر، پرها شل شده و به راحتی کنده می شوند، گردن پرنده افتاده و جوجه بوقلمون قبل از مرگ به کما میرود.

درمان مسمومیت غذایی در جوجه ها

قبل از پیدا کردن راه درمان، بهتر است پرنده بیمار را از سایر جوجه ها جدا کرده و آب و غذای کافی در اختیار پرنده قرار دهید. با مشورت پزشک داروی مناسب را تهیه کرده و دمای محیط را نیز تنظیم کنید.

برای پیشگیری از مسمومیت بوقلمون ها بهتر است بستر آنها همیشه خشک بوده و از تغذیه آنها با غذای های انسانی و یا کپک زده خودداری کنید. در مواد ضعیف تر، پرنده بعد از گذراندن 2 تا 3 روز بهبود می یابد.

8. کانیبالیسم و همخواری جوجه بوقلمونها

کانیبالیسم و همخواری جوجه بوقلمونها - چیکن هچ

کانیبالیسم جوجه بوقلمون ها در واقع یک بیماری نیست، این مشکل در صورت تجمع بیش از حد جوجه ها در بستر به وجود می آید. عدم رعایت تناسب در تعداد بوقلمونها در یک محیط، باعث نوک زدن آنها به یکدیگر و جنگ و ستیز در میان آنها خواهد شد. کمبود خوراک و افزایش دمای هوا نیز از دیگر دلایل بروز پدیده همخواری جوجه بوقلمون ها می باشد.

در این بیماری، پرندگان به محل زخم یکدیگر نوک زده و موجب خونریزی و عفونت زخم میشوند.

درمان بیماری کانیبالیسم در جوجه بوقلمون های چند روزه

برای این منظور بهتر است برای هر 25 جوجه بوقلمون، فضایی به مساحت 1 متر مربع را در نظر گرفته و برای آنها آب و غذای کافی فراهم کنید. استفاده از لامپ مادر مصنوعی علاوه بر تامین دمای مورد نیاز، از پدیده هم خواری بوقلمون ها نیز جلوگیری میکند.

9. عفونت کیسه زرده یا عفونت بند ناف جوجه بوقلمون

این بیماری یکی از شایع ترین دلایل مرگ و میر جوجه بوقلمونها در 5 روز اولیه زندگی است. تغذیه پرنده در 24 ساعت اول، سرد بودن محیط، عفونت تخمدان در بوقلمون مادر و آلودگی محیط سبب بروز عفونت کیسه زرده در بوقلمون می شود.

از علائم بیماری نیز میتوان به بیحالی، شکم و چینه دان پر و سفت، مدفوع بد بو و چسبندگی مدفوع نام برد.

درمان عفونت کیسه زرده بوقلمون های یک روزه

برای درمان بیماری عفونت روده جوجه، دمای محیط را افزایش دهید، بستر را مرتبا نظافت کرده و از تجمع مدفوع پرنده در بستر جلوگیری کنید. استفاده از ویتامین ها در آب آشامیدنی پرنده نیز مفید خواهد بود.

همچنین گرسنه نگه داشتن جوجه ها باعث جذب کیسه زرده در روز اول شده که این نیز به نوبه خود از بروز عفونت بند ناف جوجه بوقلمون ها جلوگیری میکند.

بیشتر بدانید : برای جلوگیری از بیماری های رایج جوجه بوقلمون ها، مطالعه مقاله نگهداری از جوجه بوقلمون یک روزه به شما توصیه میشود.

نتیجه گیری 

در این مقاله از وب سایت چیکن هچ، برخی از مهمترین بیماری های جوجه بوقلمون آورده شده است. این بیماری ها در پرندگان بالغ نیز یافت شده اما به دلیل مقاومت بدنی بالای آن ها، تلفات کمتری را بر جای میگذارد.

بهترین و ایمن ترین راه برای جلوگیری از بیماری و تلفات در گله های بوقلمون، واکسیناسیون آنها در روزهای اولیه زندگی میباشد. برای این منظور تنظیم برنامه واکسینه کردن جوجه بوقلمون ها توسط دامپزشک الزامی می باشد.

اکثر این بیماری ها بر اثر عدم رعایت نظافت در سالن پرورش و تغذیه نامناسب جوجه بوقلمون ها شیوع پیدا میکند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس