پرورش بوقلمون در فضای باز همراه با آموزش های کاربردی و عملی 

نگهداری از بوقلمون ها در مراتع و فضای باز باغچه

پرورش بوقلمون یکی از روش های کسب درآمدی بسیار مطمئن و با ریسک بسیار پایین است. این پرنده از گوشت خیلی لذیذی برخوردار است و خواهان زیادی دارد. زمانی که برای پرورش بوقلمون در فضای باز اقدام می کنید، طبیعتا این باور در ذهن مشتریان شما به وجود خواهد آمد که بوقلمون های خود را به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک پرورش داده اید و از این رو بر میزان فروش گوشت و تخم بوقلمون های پرورشی شما خواهد افزود. 

اگر دارای باغچه و یا چمن زار هستید، می توانید از این فرصت استفاده کرده و از طریق پرورش بوقلمون به درآمد بسیار خوبی برسید. اما باید یک سری نکات و مواردی را رعایت کنید تا از تلف شدن بوقلمون های خود جلوگیری کنید. در این نوشته از چیکن هچ قصد داریم ، نحوه پرورش بوقلمون در فضای باز و تمام تجهیزات لازم برای این کار را آموزش دهیم. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بوقلمون
» دارای دو سنسور SHT نسل چهارم
» دارای سیستم کنترلی هوشمند با تکنولوژی منطق فازی
قیمت : 10,500,000تومان

چگونه پرورش بوقلمون در فضای باز را شروع کنیم؟

علاوه بر اینکه باید یک فضای باز و چمنزار را برای نگهداری و پرورش بوقلمونها در اختیار داشته باشید، وجود یک سالن و فضای سربسته نیز برای محافظت از آنها در برابر سرما و باد و باران و بیماری ها الزامی است. 

هم چنین جهت تنظیم میزان ساعات روشنایی برای بوقلمون های مولد و تخمگذار نیاز به سالن خواهید داشت، چرا که در فصل پاییز شاهد کوتاه شدن طول روز هستیم و سایر ساعات روشنایی مورد نیاز باید از طریق لامپ های مهتابی فراهم شود. 

یعنی اولین گام برای پرورش بوقلمون در فضای باز، تاسیس یک سالن نگهداری سرپوشیده می باشد که دارای سیستم های گرمایشی و تهویه و هم چنین روشنایی مناسبی باشد و از لحاظ بهداشتی کاملا استاندارد و مورد قبول باشد. 

در مرحله بعدی با خرید چند جوجه بوقلمون و یا تهیه دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار این پرنده می توانید کار خود را شروع کنید که در ادامه مفصل تر توضیح داده شده است. 

مزایای پرورش بوقلمون در فضای باز 

شاید پرورش بوقلمون در فضای باز با خطراتی همراه باشد، اما با توجه به اینکه بوقلمون ها امکان تغذیه از علوفه جات را دارند، بنابراین تا حد زیادی در کاهش هزینه های تغذیه کمک کننده خواهند بود. 

پس اگر باغچه و مرتع بزرگی را در اختیار دارید، در فصل های بهار و تابستان می توانید بوقلمون ها را در این فضا رها کنید تا به گشت و گذار و چرا بپردازند، اما به یاد داشته باشید که در کنار علوفه باید از انواع دانه و غلات ، مکمل های معدنی، مولتی ویتامین ها و هم چنین کنسانتره های تقویت کننده بوقلمون ها جهت تغذیه و وزن گیری بهتر آنها استفاده کنید. 

مزایای پرورش بوقلمون در فضای باز - چیکن هچ

دومین مزیت پرورش بوقلمون در فضای آزاد کمک به سلامتی آنهاست ، آنها با گشت و گذار در هوای آزاد ، از آلودگی های داخل سالن به دور می مانند و با خالی شدن سالن در طول روز ، فرصت تهویه هوا و پاک شدن هوای آن برای طول شب فراهم خواهد شد. 

بوقلمون هایی که در فضای آزاد پرورش داده می شوند سیستم ایمنی قوی تری نسبت به بوقلمون های سالنی خواهند داشت چون که از جوجگی در معرض هوای آزاد خواهند بود و همچنین به دلیل تحرک و فعالیت زیاد، گوشت لذیذتری پیدا خواهند کرد که این مورد مستقیما در افزایش فروش شما موثر خواهد بود. 

به صورت خلاصه موارد زیر را برای مزایای پرورش بوقلمون در فضای آزاد برشمرد :

1- کمک به کاهش هزینه ها 

2- تنفس هوای تازه و تمیز 

3- تقویت سیستم ایمنی بدن 

4- تغذیه از علوفه و حشرات 

5- گوشت لذیذتر به دلیل تحرک بالا

خطرات پرورش بوقلمون در فضای آزاد 

با اینکه نگهداری از بوقلمون در فضای باز مزایای فوق را به همراه دارد. اما در صورت بی توجهی پرورش دهنده ، دارای خطراتی نیز خواهد بود که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – انتقال آلودگی ها و انگل ها به بدن بوقلمون ها از طریق آب و علوفه آلوده 

ب – امکان هم غذا شدن بوقلمون ها با پرنده های وحشی و سرایت بیماری های واگیردار 

ج – انتقال بیماری ها از طریق خاک 

د – سرماخوردگی در اثر تغییر ناگهانی دمای محیط ، بارندگی و … 

هـ – احتمال شکار شدن توسط سگ و روباه و عقاب و … 

ویژگی های فضای مناسب برای پرورش بوقلمون ها 

به منظور کاهش تلفات و افزایش بهره وری تولید، بهتر است موارد زیر در فضای پرورش بوقلمون ها در نظر بگیرید :

1- حتما دارای علوفه کافی باشد تا بوقلمون ها به اندازه کافی بتوانند تغذیه کنند

2- به ازای هر بوقلمون باید 2 الی 3 متر از فضای آزاد را اختصاص دهید تا علوفه کافی دریافت کنند

3- حتما حصارکشی یا دیوار کشی شده باشد تا از ورود حیوانات جلوگیری شود. 

4- در صورت امکان چندین درختچه در قسمت های مختلف فضا بکارید تا در صورت نیاز ب استراحت ، به سایه پناه ببرند. 

5- آبخوری های متعددی را در بخش های مختلف فضا قرار دهید و همیشه آنها را پر از آب نگه دارید تا آب مورد نیاز بوقلمون ها را در طول روز فراهم کند. 

آماده سازی سالن پرورش بوقلمون ها

همانطور که گفته شد، ضمن پرورش بوقلمون در فضای آزاد ، باید مکانی را برای نگهداری آنها در طول شب و فصل های سرد سال اختصاص دهید، هم چنین جوجه بوقلمون ها مقاومت بدنی خیلی پایینی دارند و تا دو هفته پس از تولد باید در یک مکان گرم و تمیز پرورش داده شوند.

آماده سازی سالن پرورش بوقلمون ها - چیکن هچ

برای ساخت سالن می توانید از آجر ، بلوک سیمانی یا سفالی ، گچ و سیمان استفاده کنید و به منظور عایق بندی سالن و افزایش سطح بهداشت آن ، حتما باید سقف، کف و دیوارهای داخلی سالن را سیمان کاری کنید. 

تجهیزات مناسب برای پرورش بوقلمون در سالن

نگهداری از بوقلمون ها جهت رساندن به وزن بالا و یا گرفتن حداکثر میزان تخم از آنها ، نیازمند استفاده از تجهیزات پرورشی مناسب است که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – مکان مخصوص نگهداری جوجه ها 

سالن پرورش جوجه ها باید جدا از بوقلمون های بالغ باشد، این پرنده ها بدن ضعیفی دارند و باید در شرایط دما و تغذیه ای متفاوت نسبت به بالغ ها نگهداری شود. در این سالن باید از آبخوری و دانخوری های مخصوص جوجه بوقلمون ، تعدادی لامپ مادر مصنوعی ، فن تهویه و … استفاده شود. در مقاله ای جداگانه نه نحوه نگهداری و تغذیه جوجه بوقلمون ها پرداخته خواهد شد. 

ب – دانخوری و آبخوری 

بوقلمون ها باید در بهترین شرایط تغذیه ای قرار بگیرند، یعنی علاوه بر استفاده از علوفه و مراتع جهت تغذیه آنها ، باید از مواد غذایی مکمل نیز استفاده کرد. برای تغذیه بهتر و بدون دردسر بوقلمون ها باید از دانخوری و آبخوری های استاندارد استفاده کنید. 

معمولا به ازای هر 10 بوقلمون از یک دانخوری و یک آبخوری استفاده می شود تا به اندازه کافی آب و غذا دریافت کنند. 

ج – سیستم های گرمایشی 

معمولا اکثر پرورش دهنده ها در فصل های بهار و تابستان اقدام به پرورش بوقلمون می کنند و به دلیل افزایش تلفات و هزینه های گرمایشی در فصل های سرد سال ، از این کار خودداری می کنند. اما اگر می خواهید از رقبا پیشی بگیرید و کسب و کار خود را در فصل های پاییز و زمستان نیز برپا نگه دارید و یا اینکه دارای بوقلمون های مولد و جوان هستید، با نصب سیستم های گرمایشی مانند هیترهای آتش درون ، به خوبی از آنها در برابر سرما محافظت خواهید کرد.

د – سیستم تهویه 

با اینکه آنها را در فضای باز پرورش می دهید، اما شب هنگام و یا مواقعی که هوا نامساعد می شود، باید به سالن پناه بیاورند. در صورت نبود سیستم های تهویه مانند دریچه ورود هوا، پنجره و فن مرغداری امکان مسموم شدن بوقلمون ها در اثر کمبود اکسیژن و افزایش میزان آمونیاک حاصل از مدفوع و ادرار آنها وجود دارد. 

بنابراین حتما از تعداد مناسبی دریچه ورود هوا و فن تهویه اگزاست جهت پاکسازی هوای سالن استفاده کنید، هم چنین این فن ها به خنک شدن سالن در فصل های بهار و تابستان نیز کمک خواهد کرد. 

هـ – لامپ های روشنایی 

جهت حفظ روشنایی سالن بوقلمون های گوشتی و تخم گذار و جبران کسری ساعات روشنایی ، نیاز به نصب تعداد مناسبی لامپ مهتابی خواهید داشت. 

و – پوشال یا خاک اره

جهت نظافت راحت سالن و تعویض بستر بوقلمون ها ، بهتر است از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید. این کار هم چنین مانع از زخمی شدن کف پای بوقلمون ها خواهد شد و به دلیل جذب مایعات کف بستر مانع از عفونت پای بوقلمون ها و لیز خوردن آنها می شود. 

به دست آوردن جوجه های لازم برای پرورش در فضای باز

برخی از پرورش دهنده ها دارای بوقلمون های مولد و تخمگذار هستند و از آنها جهت تولید جوجه های یک روزه استفاده می کنند. اما اگر به تازگی می خواهید کار خود را شروع کنید و تاکنون هیچ بوقلمونی نداشته اید، توصیه ما خرید تخم نطفه دار بوقلمون و جوجه کشی از آنها به روش مصنوعی است.

به دست آوردن جوجه های لازم برای پرورش در فضای باز - چیکن هچ

این روش کاملا ارزان و به صرفه بوده و جوجه های به دست آمده نیز سالم و فاقد بیماری خواهند بود. چرا که تخم های نطفه دار بوقلمون بسیار ارزانتر از جوجه های یک روزه بوده و سود نهایی شما را افزایش خواهد داد. 

در نوشته جوجه کشی بوقلمون با دستگاه جوجه کشی به تمام نکات لازم در رابطه با خرید تخم نطفه دار، خرید دستگاه جوجه کشی و آماده سازی محیط جوجه کشی و در نهایت به دست آوردن جوجه های بوقلمون پرداخته شده است. لازم است بدانید که فصل های بهار و اواخر تابستان بهترین زمان برای خرید تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت بوقلمون است.

جهت جوجه کشی نیز می توانید از دستگاه های جوجه کشی خانگی و یا صنعتی کوچک با توجه به ظرفیت سالن خود استفاده کنید. انواع دستگاه های جوجه کشی مناسب برای جوجه کشی بوقلمون را در صفحه دستگاه جوجه کشی می توانید بیابید. 

در صورتی که تمایلی به جوجه کشی از تخم های بوقلمون نداشته باشید. می توانید جوجه های چند روزه آنها را از پرورش دهنده ها خریداری کنید. دقت کنید که حتما از خود پرورش دهنده ها خرید کنید و از فروشنده ها یا واسطه ها خرید نکنید تا جوجه ها را با قیمت پایین تری به دست آورید و در مورد تغذیه مناسب جوجه ها و وضعیت واکسیناسیون آنها می توانید از پرورش دهنده سوال کنید. 

تغذیه و مراقبت از جوجه های بوقلمون

پس از به دست آوردن جوجه های بوقلمون ، باید آنها را در سالن مخصوص پرورش دهید و شرایط دما و تغذیه ای مناسبی را برای آنها فراهم آورید. اقدامات زیر جهت نگهداری جوجه ها مناسب هستند :

1- از پوشال های نرم در کف بستر استفاده کنید تا کف پای جوجه ها زخمی نشود. 

2- از جیره غذایی مخصوص جوجه بوقلمون ها استفاده کنید که به صورت پودر و قابل هضم برای آنها می باشد.

3- حتما از دانخوری و آبخوری مخصوص آنها استفاده کنید که ارتفاع کمی داشته و جوجه ها به راحتی بتوانند به آب و دان دسترسی داشته باشند. 

4- حتما در بالای سر آنها لامپ مادر مصنوعی روشن کنید و دمای محیط پرورش آنها را به 30 درجه سانتی گراد برسانید.

5- لامپ مادر مصنوعی را با فاصله از دانخوری و آبخوری قرار دهید تا هنگام گرم کردن خود، آب و دان را آلوده به فضولات نکنند. 

6- همیشه آبخوری آنها را پر نگه دارید ، آنها نیاز شدیدی به آب دارند تا مواد غذایی خورده شده را هضم و جذب کنند. 

7- با مشورت دامپزشک می توانید به آنها مولتی ویتامین بدهید تا بدنشان تقویت شود. 

8- شاید جوجه ها نتوانند آب و غذای خود را تشخیص دهند، در این هنگام می توانید نوک آنها را در آب و غذا فرو کنید تا شناسایی کنند. 

9- در زمان مقرر واکسن های لازم را به آنها تزریق کنید تا در برابر بیماری های کشنده ای مانند نیوکاسل ، کوکسیدیوز و مارک زنده بمانند. 

10- در محل پرورش آنها فن تهویه نصب کنید تا به ورود هوای تازه و خروج هوای آلوده کمک کند

جوجه ها تا سن دو هفتگی باید در اتاق مخصوص و با دمای بالا پرورش داده شوند، به مرور زمان می توانید دما را کاهش دهید تا به دمای محیط یعنی 25 درجه سانتی گراد برسد، در طول این دو هفته باید به شدت مراقب جوجه ها باشید و موارد مشکوک به بیماری را سریعا جدا و قرنطینه کنید تا از مرگ گله ای آنها جلوگیری کنید. 

پس از گذشت دو هفته ، در صورت مساعد بودن هوا می توانید جوجه ها را بیرون بیاورید تا کم کم از مراتع و علوفه ها تغذیه کنند. البته دادن جیره غذایی دوره رشد ، ضمن چریدن در مراتع کاملا ضروری است. 

تغذیه و پرورش بوقلمون های گوشتی

معمولا کسانی که بوقلمون ها را در مراتع و فضای باز پرورش می دهند، هدفشان گوشتی کردن آنها و فروش بوقلمون های گوشتی می باشد، بنابراین برای رساندن آنها به وزن ایده آل و افزایش حداکثر سود دهی ، باید از جیره غذایی بوقلمون های گوشتی ، در کنار علوفه ها و مراتع استفاده کنید.

تغذیه و پرورش بوقلمون های گوشتی - چیکن هچ

در نوشته تغذیه بوقلمون به تمامی مواد غذایی لازم برای این پرنده ها در دوره رشد تا بلوغ و تخم گذاری اشاره شده است، در حالت کلی در نظر داشته باشید که در تغذیه بوقلمون های گوشتی باید از گندم ، ذرت ، کنجاله سویا ، پودر گوشت ، پودر ماهی ، علوفه های خرد شده ، مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها استفاده شود.

بوقلمون های جوان با رسیدن به سن 3 الی 4 ماهگی به وزن 8 الی 11 کیلوگرمی خواهند رسید و برای فروش به بازار آماده خواهند بود. در مقاله پرورش بوقلمون تخمگذار و گوشتی ، تمامی اطلاعات لازم در این مورد ارائه شده است. 

جفت گیری و تخم گذاری بوقلمون ها در فضای آزاد

در صورتی که دارای بوقلمون های نر و ماده مولد باشید، شاهد جفت گیری آنها در اوایل بهار و تابستان خواهید بود. هم چنین اگر جوجه بوقلمون ها را برای تولید تخم نطفه دار نگهداری کرده باشید، با رسیدن به سن بلوغ (یعنی 7 ماهگی) آماده جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود. 

با توجه به کوتاه شدن طول روز در فصل پاییز ، جهت ترغیب آنها به جفت گیری و تخم گذاری باید از لامپ های روشنایی سالن جهت افزایش ساعات روشنایی استفاده کنید و قبل از تاریک شدن هوا، باید بوقلمون ها را از مرتع به سالن انتقال دهید. آنها برای جفت گیری و تخم گذاری به روزانه 15 ساعت روشنایی نیاز دارند، هم چنین دمای هوا باید مناسب و مساعد باشد و تغذیه کافی در اختیار داشته باشند. 

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جفت گیری بوقلمون ها و نحوه افزایش راندمان تخم گذاری و جوجه دهی آنها ، می توانید مقاله نکات مهم جفت گیری بوقلمون ها را مطالعه کنید. 

مکان مناسب تخم گذاری بوقلمون ها در فضای آزاد

بوقلمون هایی که در هوای آزاد و مساعد جفت گیری می کنند، طبیعتا از قبل مکان مناسبی را برای گذاردن تخم ها انتخاب کرده اند. بوقلمون های ماده معمولا در لابه لای گیاهان و بوته ها اقدام به لانه سازی می کنند و پس از آماده کردن لانه ، جفت گیری را آغاز خواهند کرد. 

برای حفظ آرامش بوقلمون ماده و کمک به افزایش تخم گذاری و حتی کرچ شدن بر روی تخم ها، حتما باید محیطی آرام را برای او فراهم کنید و از ورود سگ و گربه و کلاغ و … به منطقه تخم گذاری خودداری کنید. 

حتی در صورت امکان می توانید آشیانه سرپوشیده ای را برای بوقلمون های ماده در نظر بگیرید که برای تخم گذاری به آن مراجعه کنند. لانه را با پوشال های نرم پر کنید و محیطی آرام و گرم و کم نور برای آنها فراهم آورید تا در آرامش کامل بر روی تخم های گذاشته شده بخوابند. 

سخن کلی

در این نوشته به نحوه پرورش بوقلمون در فضای باز و نکات مهم جهت پرورش بهتر آنها اشاره شد. در صورتی که دارای مکانی باز مانند باغچه و مرتع هستید به راحتی می توانید از طریق پرورش بوقلمون و یا سایر پرنده ها به درآمد برسید. البته استفاده از تغذیه کافی در کنار علوفه در پرورش بهتر آنها کمک کننده خواهد بود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

        1. سلام دوست عزیز
          نژاد هایی که توایران پرورش داده می شن بوقلمون سفید یا بیوتی، بوقلمون برنز اصیل و بوقلمون برنز اصلاح شده هستن

  1. سلام لطفا در مورد تغذیه بوقلمون با یونجه توضیح بفرمایید ،من ۳هکتار یونجه دارم وسالن ۶۰متری هم دارم،چند تا بوقلمون جا میگیره

    1. در هر مترمربع حدود 2 بوقلمون بالغ جا میگیره
      با این فضا حدودا 120 بوقلمون بتونی پرورش بدی
      در کنار یونجه حتما از دان و کنسانتره مخصوص بوقلمون هم استفاده کن تا نهایت وزن گیری رو داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس