پرورش بلدرچین چه مشکلات و معایبی دارد؟ + راه حل مناسب

بلدرچین دوره رشد کوتاهی داشته و به سرعت به سن بلوغ می رسد. از گوشت و تخم تولیدی آن می توان به درآمد رسید، اما پرورش این پرنده نیز دارای مشکلات خاص خود می باشد که در این نوشته از چیکن هچ به مشکلات و معایب رایج در پرورش بلدرچین پرداخته شده است. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابلیت جوجه کشی از بلدرچین
» دارای ستر و هچر همزمان
» بهره مندی از به روزترین سنسور دما و رطوبت
قیمت : 7,100,000تومان

بازار فروش کمتر نسبت به مرغ

بلدرچین از لحاظ دوره رشد و سن بلوغ یک پرنده بسیار ایده آل بوده و دوره بازگشت سرمایه بسیار سریعی دارد. این پرنده در سن 50 روزگی آماده تخم گذاری می شود و معمولا در سن 40 یا 60 روزگی نیز به عنوان بلدرچین گوشتی قابل عرضه به بازار است. 

همچنین می توان بلدرچین های تخم گذار را در سن 8 ماهگی به عنوان بلدرچین گوشتی به بازار عرضه کرده و بلدرچین های جوان تری را جایگزین آنها کرد. 

اما متاسفانه کوچک بودن تخم بلدرچین و عدم آشنایی کافی مردم با خواص گوشت و تخم این پرنده، تمایل کمتری به مصرف گوشت و تخم آنها دارند. بنابراین برای موفقیت در پرورش بلدرچین نیاز به بازاریابی محصول و رعایت اصول بسته بندی و برندینگ خواهد بود. وجود یک رسانه و فعالیت در شبکه های اجتماعی و بازارهای محلی و آنلاین به افزایش فروش کمک خواهد کرد. 

نیاز به سالن پرورش مجهز 

اگر بخواهید تعداد انگشت شماری بلدرچین را در خانه نگهداری کنید شاید مشکل خاصی ایجاد نکند، اما نگهداری تعداد بالا در یک مکان کوچک به ویژه در مکان های مسکونی، هم برای شما و هم برای همسایگان مشکل آفرین است. آنها سر و صدای زیادی ایجاد می کنند و بوی فضولات آنها بسیار آزار دهنده خواهد بود.

نیاز به سالن پرورش مجهز - چیکن هچ 

بنابراین برای پرورش در تعداد بالا به جهت کسب درآمد، نیاز به یک سالن مجهز به سیستم گرمایشی و تهویه و به دور از مناطق مسکونی و صنعتی می باشد. 

به سرعت دچار استرس می شوند

پرندگان به ویژه بلدرچین ها تحمل استرس و سر و صدای زیاد را ندارند. کاهش میزان وزن گیری، کاهش تخم گذاری و نهایتا سکته و مرگ در نتیجه نگهداری آنها در محیط های نامناسب و پر استرس است. بنابراین یکی از معایب پرورش بلدرچین فراهم کردن یک سالن آرام و بدون سر و صدا است که به دور از شهر و روستا باشد و از تجهیزات گرمایشی و تهویه کم سر و صدایی نیز باید استفاده شود. 

البته این مورد تنها به بلدرچین اختصاص ندارد، سایر پرنده های بومی نیز به سر و صدا حساس بوده و به کاهش تخم گذاری و وزن گیری پایین آنها منجر می شود.

نیاز به مراقبت دائمی 

در پرورش هر پرنده ای و حتی در هر کسب و کاری باید زمان کافی برای به ثمر رساندن محصولات اختصاص دهید. اما در پرورش بلدرچین با توجه به اینکه با موجودات زنده و مستعد بیماری سر و کار دارید، در صورت غفلت چند ساعته احتمال تلفات وجود دارد. 

برای پرورش بلدرچین هایی سالم و به حداقل رساندن میزان خسارات، باید هر چند ساعت یکبار به سالن پرورش مراجعه کرده و ضمن شستشو و پر کردن آبخوری و دانخوری ها، از سالم بودن پرنده ها نیز مطمئن شده و در صورت مشاهده مورد های مشکوک به بیماری، سریعا جدا و قرنطینه شوند. 

نیاز به دارو و واکسن 

نیاز به دارو و واکسن - چیکن هچ

یکی از هزینه هایی که در پرورش و نگهداری بلدرچین و سایر طیور باید انجام شود، هزینه های مربوط به دارو و واکسن است. برای جلوگیری از تلفات پرنده ها حتما بایستی واکسن های لازم را با مشورت دامپزشک تزریق کنید. هم چنین با مشاهده بیماری در آنها از آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین جهت درمان استفاده شود. 

سخن آخر 

موارد گفته شده فوق برخی از مشکلاتی است که نه تنها در پرورش بلدرچین بلکه در نگهداری از هر پرنده ای با آن مواجه خواهید شد، داشتن علاقه به نگهداری بلدرچین و وجود انگیزه کافی، این مشکلات را هموار نموده و به آنها به عنوان بخشی از مسیر رسیدن به هدف نگاه خواهید کرد. 

در این نوشته سعی کردیم شما را با مشکلات و معایب پرورش بلدرچین آشنا کنیم، اما پرورش این پرنده قطعا دارای مزایای زیادی است که شما را به ادامه کار ترغیب خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله پرورش بلدرچین را مطالعه کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام یک سوال داشتم اگر ۲۰۰بلدرچین در قفس داشته باشم چند متر اون ترفش ۵۰مرغ باشد مشکلی نیست

    1. سلام کار اصولی نیست میتونن به همدیگر آسیب برسونن
      بلدرچین فوق العاده حساس به ترس و استرس هستش و کوچکترین سرصدای اضافی یا حرکت ترسناک و تهاجمی مرغ ها میتونه باعث تلف شدن آنی همهی بلدرچین ها بشه
      خیلی مراقب باشید ممکنه باکتری قارچ ویروس یا میکروبی باشه که مرغ چیزیش نشه ولی بلدرچین تلف بشه
      بسیار مراقب انتشار آلودگی باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس