آشنایی با غاز اکراینی و شرایط نگهداری و پرورش و تغذیه آنها

غاز اوکراینی یکی از نژادهای محبوب و پرطرفدار غاز است که اغلب به جهت تولید گوشت پرورش داده می شوند. اگر قصد راه اندازی سالن پرورش غاز را دارید، پرورش این نژاد انتخاب خوبی بوده و امکان درآمدزایی پس از چند ماه وجود خواهد داشت. 

غازهای اکراینی وزن گیری بیشتری نسبت به غازهای معمولی و دارای یک برجستگی بر روی بینی خود هستند که سبب افزایش محبوبیت آنها در میان پرورش دهندگان شده است. بنابراین هم برای تولید گوشت و هم به عنوان غاز زینتی قابل نگهداری است. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این پرنده زیبا هستید، با ادامه این مطلب از چیکن هچ همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای قابلیت جوجه کشی از 40 تخم غاز اکراینی
» مناسب برای افراد مبتدی و تازه کار
» عملکرد بسیار اسان و بازدهی بالا
قیمت : 7,100,000تومان

زیستگاه مناسب برای غازهای اکراینی

عموما غازها توانایی تحمل آب و هوای بسیار گرم و بسیار سرد را دارند و طبق تحقیقات به دست آمده ، این غاز توانایی تحمل دمای بالای 40 درجه و زیر صفر را دارند، اما برای جلوگیری از یخ زدگی آنها حتما باید سرپناه داشته باشند. 

بنابراین این پرنده کاملا با آب و هوای سرد و کوهستانی استان های شمالی کشور سازگاری خواهد داشت. هم چنین در مکان های گرم و کویری مانند استان های جنوبی کشور نیز با ایجاد سایه بان و محیط خنک و فراهم کردن استخر برای آب تنی، می توان شرایط زندگی خوبی را برای آنها به وجود آورد. 

آشنایی با خصوصیات ظاهری غاز اوکراینی 

این پرنده وزن بیشتر و جثه بزرگتری نسبت به غازهای معمولی دارد و احتمالا از ترکیب قو غاز با غاز چینی متولد شده اند. وزن غاز نر حدودا به 10 کیلوگرم نیز می تواند برسد، اما به اندازه غاز امبدن و یا سفید سنگین وزن نیست. 

غازهای اوکراینی ماده حدود 8 کیلوگرم وزن می تواند داشته باشد، البته به شرطی که به سن بلوغ برسد. این غازها حدودا در سن یکسالگی به بلوغ کامل جنسی می رسند و توانایی تولید مثل خواهند داشت. 

آشنایی با خصوصیات ظاهری غاز اوکراینی - چیکن هچ

مشخصه مهمی که غازهای اکراینی را از سایر غازهای معمولی جدا خواهد کرد، وجود برجستگی بر روی بینی آنهاست که البته این برجستگی بر روی بینی غازهای آفریقایی و چینی نیز وجود دارند که باید به سایر مشخصه ها نیز توجه کنید. 

دومین مشخصه غازهای اوکراینی وجود یک غبغب گوشتی در زیر گلوی آنهاست، این مورد در غازهای آفریقایی نیز مشاهده می شود. غازهای اکراینی در دو رنگ خاکستری و سفید وجود دارند. 

نحوه شروع پرورش غاز اوکراینی 

غازها برخلاف مرغ و بلدرچین به یک فضای آزاد و مرتع دار نیاز دارند، آنها در طول روز در چراگاه ها و مراتع قدم زده و از علوفه تغذیه خواهند کرد که هم به کاهش هزینه های تغذیه ای پرورش دهنده کمک کرده و هم به طبیعی و لذیذ شدن گوشت آنها کمک خواهد کرد. خود غازها نیز زندگی شاداب تری خواهند داشت که سبب افزایش میل آنها به جفت گيری نیز خواهد شد. 

دومین موردی که حتما در مکان پرورش غازهای اوکراینی یا هر غاز دیگری باید وجود داشته باشد، استخر یا برکه شنا می باشد. آنها در فصل گرما از استخر برای خنک کردن بدن خود و رفع تشنگی استفاده خواهد کرد، هم چنین در فصل جفت گیری به عنوان محرکی برای افزایش میزان تمایل غازها برای تولید مثل عمل خواهد کرد. غازهای ماده نیز در نزدیکی برکه یا استخر اقدام به لانه سازی و تخم گذاری خواهد کرد.

در صورتی که به یک مکان با ویژگی های فوق دسترسی دارید، به عبارتی اگر در حاشیه های شهر و یا روستا زندگی می کنید، به راحتی می توانید چنین امکانی را برای غازه فراهم آورید. مراحل بعدی شروع پرورش غاز به قرار زیر هستند :

الف – تامین غاز مولد یا تخم نطفه دار 

اغلب پرورش دهنده ها برای شروع کار اقدام به خرید چند جفت غاز اوکراینی مولد می کنند، در حالی که مولدها قیمت بسیار بالایی دارند، اما تخم های نطفه دار مطمئن و نطفه دار تولید خواهند کرد و خود آنها نیز برای جوجه کشی از تخم ها بر روی آنها خواهد خوابید.

تامین غاز مولد یا تخم نطفه دار - چیکن هچ

اما اگر می خواهید این کار را با هزینه خیلی پایین تری آغاز کنید، توصیه ما خرید تخم های نطفه دار این پرنده و جوجه کشی از آنها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی است. در این صورت نیاز به خرید غاز مولد و صرف هزینه های زیاد نیست. 

در خرید تخم نطفه دار غاز اکراینی باید دقت کنید که حتما اصل باشند، با توجه به شباهت تخم های اغلب نژادهای غاز به هم، احتمال فروش تخم غاز تقلبی وجود دارد. برای اطمینان بیشتر توصیه ما مراجعه حضوری به محل پرورش غاز های اوکراینی بوده و مشاهده غازهای نر و ماده اوکراینی در محل فروش تخم نطفه دار است. بنابراین خرید غیر حضوری و بدون تحقیق قبلی اصلا کار عاقلانه ای نخواهد بود. برای اطلاعات بیشتر، در مقاله ای تحت عنوان راهنمای خرید تخم نطفه دار به تمام نکات و تکنیک های لازم در این باره اشاره شده است. 

ب – جوجه کشی از غازهای اکراینی 

در صورتی که تخم نطفه دار این پرنده را خریداری کرده باشید، طبیعتا جوجه کشی باید با استفاده از دستگاه جوجه کشی انجام شود، اگر تعداد تخم خیلی کمی خریداری کرده اید، استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی توصیه ماست که انواع آنها را در صفحه دستگاه جوجه کشی خانگی میتوانید ببینید. 

اما برای تعداد تخم های بالاتر از 40 عدد، توصیه ما خرید دستگاه های جوجه کشی صنعتی است. پرورش دهنده هایی که مولدهای غاز اکراینی را خریداری کرده اند،؛ معمولا جوجه کشی از تخم ها را به غاز مادر می سپارند، اما برای گرفتن نتیجه بهتر می توان از دستگاه جوجه کشی استفاده کرد. 

ج – تغذیه غازهای اوکراینی 

غازها در طبیعت از انواع علوفه و چمنزارها، گل ها، ساقه ها، برگ ها، ریشه ها و دانه ها و غلات، میوه های وحشی، حشرات و موجودات ریز روی زمین و … تغذیه می کنند. در حالت پرورشی نیز می توان از دانه هایی مانند گندم، ذرت، سویا، جو و… جهت تغذیه آنها استفاده کرد. استفاده از کنسانتره مخصوص غازها راه حل مناسبی است. علاوه بر این موارد، فراهم کردن یک مرتع برای چرای آنها و یک استخر بسیار کمک کننده است. 

تغذیه غازهای اوکراینی - چیکن هچ

در تغذیه جوجه غازها نیز باید از مواد غذایی پودری و آبکی استفاده کرد که در نوشته تغذیه غاز از جوجگی تا بلوغ به تمامی این موارد اشاره شده است. 

سن بلوغ و میزان تخم گذاری غاز اکراینی

غازها معمولا از سن یکسالگی به بلوغ جنسی می رسند و توانایی جفت گیری و تولید تخم نطفه دار (لازم برای تولید جوجه) را خواهند داشت. بنابراین اگر قصد خرید غاز اوکراینی بالغ را دارید، حتما باید سن یک سالگی را گذرانده باشند، از یک متخصص طیور جهت تشخیص سن و جنسیت آنها کمک بگیرید.

در صورتی که غازها قبل از یکسالگی جفت بخورند، تخم تولید شده کاملا بدون نطفه و با پوسته نرم خواهد بود و اثرات نامطلوبی بر روی سلامتی غاز نر و ماده خواهد داشت، بنابراین تا قبل از یکسالگی باید آنها را جدا از هم نگهداری کرده و اجاره تخم گذاری را به غاز ماده نداد. 

بیماریهای متداول و نحوه پیشگیری

غازهای اکراینی نیز مانند سایر نژادهای غاز مستعد بیماری هستند، اما در مقایسه با سایر پرنده ها مقاومت بدنی بالاتری دارند. از بیماری های رایج در این غازها می توان به بوتولیسم، کوکسیدیوز، کوریزا، پاراتیفوئید، اسپیروکتوز، سینوزیت و… اشاره کرد. 

جلوگیری از تماس و هم غذا شدن با پرنده های وحشی، رعایت نظافت در بستر و استفاده از آب و غذای سالم و تازه ، شستن مرتب ظروف آبخوری و دانخوری و واکسیناسیون از مهم ترین اقدامات لازم جهت پیشگیری از بیمار شدن غازها می باشد. 

نتیجه کلی 

در این مقاله با خصوصیات و ویژگی های کلی غازهای اکراینی آشنا شدید و اطلاعات مفیدی را در مورد نحوه پرورش و نگهداری و تغذیه آنها به دست آورید، در صورتی که برای پرورش غاز اوکراینی و یا هر پرنده دیگری مصمم هستید، حتما اطلاعات کافی را در مورد آنها به دست آورید تا متضرر نشوید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس