چرا جوجه کشی مرغ خانگی بدون دستگاه توصیه نمی شود؟

بسیاری از پرورش دهندگان مایلند به جای استفاده از دستگاه جوجه کشی به روش طبیعی از مرغ کرچ شده جوجه کشی کنند. اما معایب جوجه کشی از مرغ بدون استفاده از دستگاه چیست و در راندمان جوجه کشی چه خللی ایجاد می‌کند در این مقاله چیکن هچ به طور مفصل به آن پرداخته شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای عملکرد اتوماتیک و آسان
» مجهز به شانه های جوجه کشی همه کاره با قابلیت تنظیم سایز
» امکان کارکرد با برق شهری و یا اتصال به باتری
قیمت : 7,100,000تومان

ویدیوی بررسی عدم توجیه روش جوجه کشی طبیعی 

در این ویدیوی کوتاه، به بررسی علت های عدم توجیه اقتصادی روش جوجه کشی با مرغ مادر اشاره شده و به دلایل قانع کننده ای جهت استفاده از دستگاه جوجه کشی پرداخته می شود : 

معایب جوجه کشی از مرغ مادر

جوجه کشی از مرغ  مادر در کنار اندک مزایایی که دارد دارای معایب گوناگونی است که عبارت است از…

1). توقف تخمگذاری مرغ بلافاصله پس از کرچ شدن

کرچ شدن مانع تخم گذاری مرغ مادر می‌شود و در یک چنین موقعیتی امکان جوجه کشی در فصول مختلف سال وجود ندارد علی الخصوص در اوایل بهار و اواخر تابستان بیشتر مرغ ها به این رفتار دچار می‌شوند. بنابراین اگر شرایط مطلوبی هم برای آنها فراهم نکنید در اثر مصرف کم مواد غذایی و کاهش متابولیسم امکان تلف شدن مرغ مادر و جوجه نشدن تخم ها افزایش می‌یابد.

مزایای جوجه کشی تخم نطفه دار با مرغ مادر

2). جوجه کشی از حداکثر 12 تخم

حداکثر تعداد تخمی که می‌توانید در زیر مرغ کرچ شده قرار دهید 10 الی 12 عدد می‌باشد در حالیکه در دستگاه های جوجه کشی بسته به ظرفیت انتخابی تعداد بیشتری تخم نطفه دار را میتوان به جوجه تبدیل کرد.

3). نیاز به تغذیه و مراقبت از مرغ مادر به مدت 21 روز

از آنجایی که مرغ کرچ تمایلی به خوردن غذا ندارد باید در این دوران توجه ویژه بر روی آن داشت تا به درستی تغذیه شود بنابراین هر روز باید مقداری آب و دان کافی در نزدیکی لانه قرار بگیرد و جیره غذایی از کربوهیدرات کافی برخوردار باشد و از دادن غذای پر چرب و  نمکی پرهیز شود که تمامی این موارد نیاز به دقت بیش از حد شما دارد.

اما هنگام استفاده از دستگاه دیگر دغدغه رسیدگی به مرغ مادر وجود ندارد و به راحتی میتوان با تهیه تخم نطفه دار از فارم های معتبر اقدام به جوجه کشی کرد.

معایب جوجه کشی توسط مرغ مادر - چیکن هچ4). نیاز به فراهم کردن آشیانه و محیط آرام و بی سر و صدا

مرغ برای کرچ شدن نیاز به یک سری شرایط در آشیانه و محیط قرار گیری دارد که عبارت است از قرار دادن لانه در محیط آرام و بی سر و صدا، تاریک کردن فضای آشیانه، گرم کردن داخل لانه و قرار دادن پوشال در زیر مرغ و… که آماده سازی آن زمانبر خواهد بود و در پاره ای از موارد ممکن است به کل مرغ بر روی تخم ها ننشیند و زحمات شما از بین برود. بنابراین هنگام استفاده از دستگاه جوجه کشی نیازی به کارهای این چنینی نیست و صرفا با قرار دادن دستگاه در داخل اتاق مناسب میتوان اقدام به انجام این کار کرد.

5). احتمال خورده شدن تخم توسط مرغ مادر

هرگونه کمبود در جیره غذایی طیور باعث بروز رفتارهای غیر طبیعی در آنها میشود بدین منظور اگر جیره مصرفی مرغ مادر با کمبود کلسیم و مواد معدنی مواجه باشد مرغ اقدام به خوردن تخم ها خواهد کرد. همچنین بالا بودن شدت نور و عدم فضای کافی در داخل لانه منجر به این رفتار در مرغ ها خواهد شد. بنابراین این احتمال در هنگام استفاده از دستگاه جوجه کشی وجود ندارد.

6). احتمال شکستن تخم زیر پای مرغ

به عنوان پرورش دهنده به روش طبیعی باید مدام تعداد تخم ها را بررسی کنید زیرا احتمال شکستن آنها در زیر پای مرغ وجود دارد که اغلب هنگام مواجهه با تخم مرغ شکسته اقدام به خوردن آن نیز می کنند. این جریان کاهش شدید راندمان جوجه کشی را به همراه خواهد داشت.

مزایای استفاده از دستگاه جوجه کشی

  • امکان جوجه کشی از تعداد زیادی تخم نطفه دار بسته به ظرفیت دستگاه انتخابی
  • نیازی به فراهم کردن شرایط مناسب در آشیانه و محیط قرارگیری نیست
  • نیازی به شناسایی مرغ های مستعد کرچی نیست
  • تخم ها در معرض شکستگی و یا خورده شدن توسط مرغ نیستند
  • امکان تبدیل 90 درصد تخم ها به جوجه فراهم است.
  • امکان جوجه کشی در فصول سرد وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با معایب جوجه کشی مرغ خانگی بدون استفاده از دستگاه جوجه کشی مطالب مختلفی ارائه شده است که شما میتوانید با استفاده از نکات ذکر شده اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی کنید. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. رطبوت باید 60 درصد باشه . چرا مشکل ایجاد میشه و تخم ها رطوبت زیادی از دست میدن. رطوبت رو تنظیم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس