آشنایی با ویژگی های مرغ راس و چگونگی شروع پرورش آن

راس نام یک نژاد یا یک گونه خاص نیست، بلکه نام یک برند بوده و متعلق به یک شرکت انگلیسی تولید کننده جوجه های گوشتی است. این کمپانی جوجه های گوشتی چند روزه خود را به سراسر دنیا ارسال می کند و به دلیل اصلاح نژاد انجام شده بر روی مولدها، جوجه ها از وزن گیری بالا و ضریب تبدیل بسیار بیشتری برخوردار هستند. 

در ادامه این نوشته از وبلاگ چیکن هچ، به ویژگی های جوجه راس، تفاوت های آن با سایر نژادهای مرغ و امکان پرورش یا تولید آن خواهیم پرداخت. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم مرغ راس با بازدهی بالا
» امکان کارکرد کاملا اتومایک
» مجهز به سیستم انتخاب نوع پرنده
قیمت : 7,100,000تومان

آشنایی کلی با مرغ برند راس 

این جوجه ها به صورت اصلاح نژاد شده تولید می شوند و نسل اول آنها در اختیار شرکت aviagen (آویاژن) آمریکایی – انگلیسی است، البته برخی از گونه های هیبریدی داخلی نیز به نام های آرین و … به فروش می رسد، حتی شرکت هایی هستند که این جوجه ها را از کمپانی فوق خریداری کرده و به مرغداران عرضه کرد. 

مرغ راس به رنگ سفید است و وزن گیری بالایی در مقایسه با سایر مرغ های محلی دارد. این گونه توانایی وزن گیری 2 الی 3 کیلوگرم در یک دوره پرورشی 45 روزه را دارد. در حالی که مرغ های محلی برای رسیدن به این وزن به دو الی سه ماه زمان نیاز دارند. 

آشنایی کلی با مرغ برند راس - چیکن هچ

جوجه های راس در سه مدل ross 308، ross 708، ross 308 ap ارائه می شود. مدل ross 308 جهت تولید تخم و گوشت کاربرد داشته و به عنوان یک مرغ دو منظوره قابل پرورش است که هم تخم گذاری بالایی داشته و هم وزن زیادی می گیرد. 

دو مدل بعدی یعنی 708 و 308 ap وزن گیری بسیار بالاتری نسبت به مدل اول داشته و ضریب تبدیل بالاتری دارند. این دو گونه کمک زیادی به پرورش دهنده ها در کاهش هزینه های تغذیه و افزایش سود می کنند و این به دلیل وزن گیری بسیار بالای آنها می باشد. 

علاوه بر برند راس، گونه های دیگری نیز با نام کاپ و پلاس نیز در بازار وجود دارند که توسط مرغداری ها به کار گرفته می شوند، در ادامه تفاوت این سه برند با هم مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 

آیا امکان پرورش جوجه های راس بدون مجوز وجود دارد؟

این جوجه ها معمولا توسط شرکت های مجوز دار عرضه می شوند و مرغداری های بزرگ اقدام به خرید جوجه راس کرده و پس از گوشتی کردن به کشتارگاه ها عرضه می کنند. اما امکان خرید تعداد خرد این جوجه ها برای پرورش و نگهداری در خانه و یا سالن کوچک وجود دارد و مرغ های گوشتی پرورش یافته در بازارهای محلی قابل فروش است، اما جهت کشتار و بسته بندی و یا ارسال آن به کشتارگاه نیاز به مجوز خواهد بود. 

نژاد تنها عامل موثر در وزن گیری بالا نیست، بلکه استفاده از رژیم غذایی صحیح و استاندارد، رعایت شرایط مناسب محیطی، استفاده از واکسن ها و… عوامل دیگری هستند که در مرغداری های صنعتی به کار گرفته می شوند. مقاله هزینه های راه اندازی مرغداری در این زمینه کمک کننده خواهد بود. 

چه تفاوتی بین جوجه های راس با کاپ و پلاس وجود دارد و کدام یک بهتر است؟

چه تفاوتی بین جوجه های راس با کاپ و پلاس وجود دارد - چیکن هچ

هر سه برند وارداتی هستند و توسط کمپانی های مختلفی تولید می شوند، اخیرا برند دیگری به نام هوبارد به زیرمجموعه شرکت آویاژن در آمده و وزن گیری بالایی دارد. تحقیقات و آزمایش های به عمل آمده روی این جوجه ها نشان می دهد که وزن گیری و ضریب تبدیل چندان فاحشی بین آنها وجود ندارد، اما شرایط محیطی مانند رطوبت، دما، تهویه، کیفیت جیره غذایی و … در میزان وزن گیری و ضریب تبدیل آنها تاثیر گذار است. 

برای پرورش جوجه گوشتی راس باید چه شرایطی را فراهم کنیم؟

این جوجه ها بر خلاف جوجه مرغ های محلی در فضای آزاد و بیرونی قابل پرورش نیستند چرا که مقاومت نسبتا کمتری در برابر بیماری ها دارند. بنابراین پرورش در فضای بسته پیشنهاد می شود. در صورت تمایل به راه اندازی سالن پرورش مرغ های گوشتی، حتما باید از سیستم های گرمایشی، تهویه ، رطوبتی و سرمایشی مناسب استفاده شود همچنین با جیره غذایی استاندارد تهیه شده از مراکز معتبر عرضه دان تغذیه شوند. در مقاله روش های رشد سریع جوجه مرغ به موارد بیشتری اشاره شده است. 

نتیجه کلی در مورد جوجه های راس

این جوجه ها گزینه ای بسیار عالی برای پرورش مرغ گوشتی و کسب درآمد هستند، به شرطی که بتوان آنها را با قیمت مناسب از وارد کننده ها خریداری کرده و با رعایت شرایط تغذیه و محیطی مناسبی پرورش داد. در صورت نیاز به توسعه سالن حتما باید مجوزهای لازم را از جهاد کشاورزی دریافت کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید.. خدا قوت میخواستم ببینم مرغ نژاد راس ۳۰۸ چند ماه تخمگذاری میکنن
    و مدت تخمگذاری لطف کنید توضیح بدین ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس