علت فلج شدن ناگهانی پای غاز | پیشگیری و درمان فلج شدن غاز

بررسی علل فلجی پا در غازها و روش های درمان

غازها با اینکه پرندگان مقاومی هستند و نسبت به سایر ماکیان ، بیماری های شایع کمتری دارند، اما در صورت عدم مراقبت صحیح امکان بیمار شدن آنها وجود دارد. اصولا غازهای وحشی در مناطق سردسیر زندگی می کنند، به همین دلیل آنها ذاتا مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی و سرماخوردگی و آنفولانزا دارند، اما بیماری های زیادی وجود دارند که حتی غازها نیز در برابر آنها دوام کافی ندارند. یکی از این بیماری ها ، فلج ناگهانی پای غاز است که اکثرا در جوجه های تازه متولد شده رخ می دهد.

در این نوشته از چیکن هچ قصد داریم به علت فلج شدن ناگهانی پای غاز بپردازیم و راه حل هایی را برای پیشگیری و یا درمان این بیماری ارائه دهیم. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز
» دارای بدنه ی ABS مقاوم و قابل شستشو
» برخورداری از کفی استاندارد و عدم ایجاد مشکلات پا در جوجه ها
قیمت : 7,100,000تومان

عوامل مختلف در بروز فلجی پا در غازها

در برخی مواقع بروز یک بیماری عوامل مختلفی می تواند داشته باشد که در نهایت به یک بیماری مشابه یعنی فلجی پا منجر شود. از عوامل به وجود آورنده فلجی پا در جوجه غاز ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- ویروس آنتریت 

این ویروس که ممکن است از طریق آب و غذای آلوده ، هوای آلوده به ویروس و یا حیوانات و پرنده های وحشی ناقل ویروس و … به بدن غازها منتقل شود، علائمی مانند تشنگی، فلج شدن پاها، اسهال، کاهش اشتها و … التهاب و ورم چشم و پلک و … را به همراه دارد. 

ویروس آنتریت - چیکن هچ

جهت جلوگیری از بروز این بیماری بهتر است در تغذیه جوجه ها دقت بیشتری به خرج دهید و از آب و غذای تازه و سالم استفاده کنید هم چنین از هم غذا شدن آنها با موجودات و حیوانات موذی مانند موش و مگس و … جلوگیری کنید و آنها در یک مکان ایزوله و بهداشتی نگهداری کنید. 

2- بیماری عفونت استخوانی 

این بیماری که از ویروس هایی مانند پلی آرتریت ، استئیت ، استئومیلیت نشات می گیرد، معمولا پاها و استخوان های جوجه غاز را درگیر می کند و از علایم آن زخم شدن پای پرنده ، فلجی پاها و التهاب تاندون ها ، تشنگی شدید ، اسهال و التهاب روده می باشد. 

در صورتی که جوجه غاز سن کمی داشته باشد به سرعت در اثر بیماری تلف خواهد شد، اما در جوجه های بالای دو هفته سبب بروز اسهال ، بی حالی و گاهاً کاهش اشتها خواهد شد. در صورتی که پرنده از بیماری تلف نشود، در یک دوره چند هفته ای مداوا خواهد شد و طی مدت درمان لنگان خواهد بود.

شیوه درمانی قطعی برای این بیماری یافته نشده ، اما برای پیشگیری از گسترش بیماری باید جوجه های بیمار را پرنده های سالم جدا کرده و به صورت جداگانه اقدام به درمان آنها نمود. حتما آنها را در یک بستر تمیز پرروش دهید و پوشال های بستر را به صورت دوره ای تعویض کنید و حتما فضولات آنها را تمیز کنید. 

برای بهبود وضعیت جوجه های بیمار حتما از آنتی بیوتیک های مناسب مانند پنی سیلین استفاده کنید و از مشورت دامپزشک بهره ببرید. 

3- ویروس بوتولیسم

این ویروس کشنده و فلج کننده است و از طریق دادن آب و غذای آلوده به این ویروس ، امکان فلج شدن جوجه غازها وجود دارد. این ویروس معمولا در خاک ، سبزیجات آلوده و غذای فاسد وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از بروز فلجی در جوجه غازها حتما از آب و غذای سالم و تازه و ضد عفونی شده استفاده کنید. 

ویروس بوتولیسم - چیکن هچ

هم چنین در بستر آنها از نبود خاک و هر چیز دیگری به جز پوشال های نرم و آبخوری و دانخوری مطمئن شوید، در صورت تغذیه جوجه ها از هر چیز دیگری احتمال آلودگی به این ویروس وجود دارد. 

این ویروس در گیاهان و لاشه های آلوده موجود در آب نیز یافت می شود، بنابراین تا زمانی که جوجه غاز ها مقاومت بدنی خود را به دست نیاورده اند از آزاد کردن آنها در استخرها و برکه ها خودداری کنید. در بستر پرورش غازها از عدم وجود حشرات و موجودات موذی مانند سوسک و موش ، موریانه و مگس و … مطمئن شوید چون که این موجودات نیز می توانند بیماری های زیادی را با خود حمل کنند. 

4- استفاده از مولدهای هم خانواده

در صورتی که غازهای مولد (پدر و مادر) رابطه خواهر و برداری داشته باشند، احتمال فلج شدن جوجه غازهای متولد شده وجود دارد، برای جلوگیری از این مشکل حتما از غازهای نر غریبه در گله خود استفاده کنید. 

5- عدم تنظیم صحیح دما و رطوبت جوجه کشی

در صورتی که از دستگاه جوجه کشی برای تولید جوجه های یک روزه غاز استفاد کرده باشید امکان فلج شدن جوجه ها در صورت عدم تنظیم این دو مورد وجود دارد. بنابراین توصیه می شود که از دستگاه های جوجه کشی معتبر و ایده آل استفاده کنید و برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله دستگاه جوجه کشی مناسب برای غاز را مطالعه کنید. 

6- پرورش در بستر شیب دار

پای جوجه ها غازهای تازه به دنیا آمده ضعیف است و حالت غضروفی دارد، بنابراین در صورت پرورش در بستر کج و شیب دار ، احتمال کج شدن پای آنها به مرور زمان وجود دارد که فلج شدن پای آنها نیز در صورت پرورش نادرست دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین بهتر است آنها را در محیطی صاف و نرم نگهداری کنید.

7- عدم تغذیه کامل

عدم تغذیه کامل - چیکن هچ

جهت رشد صحیح و تقویت استخوانهای جوجه غاز ها، باید از مکمل های معدنی بخصوص کلسیم استفاده کنید. بنابراین در تغذیه جوجه غاز ها از یک جیره غذایی کامل استفاده کنید که انواع ویتامین ها ، پروتئین و بخصوص مواد معدنی مورد نیاز برای آنها را دارا باشد.

8- بیماری نیوکاسل یا مارک

از بیماری های ویروسی که سبب فلجی و مرگ عده زیادی از جوجه ماکیان می شود، نیوکاسل یا مارک است که جوجه غازها نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. این دو ویروس علائم مشابهی را در آنها ایجاد می کند و کاهش اشتها ، بی حالی و خواب آلودگی و از همه مهمتر فلج شدن پا و گردن از علایم آن است. 

برای جلوگیری از بروز این بیماری حتما جوجه ها را در زمان های مقرر طبق دستور دامپزشک واکسینه کنید و آنها را در یک محیط تمیز و بدون آلودگی و وجود موجودات موذی پرورش دهید. پرنده ها و حیوانات وحشی و موذی می توانند ناقل این بیماری باشند، بنابراین از هم غذا شدن جوجه غازها با هر موجود دیگری پرهیز کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫296 دیدگاه ها

  1. سلام من یه بچه غاز دارم امروز دیدم سرش زیر سبد مونده بوده و داشته خفه میشده گردنشو ماساژ دادم و الان گردنش کاملا خوب شده ولی یکی از پاهاش خیلی ضعیفه و فقط میتونه روی پاهاش وایسه و نمیتونه راه بره ولی خودش سعی میکنه راه بره ولی میوفته ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام مریم جان
      این می تونه ناشی کمبود کلسیم و پروتئن تو جیره ی غذاییش باشه
      با چی تغذیه ش می کنی؟

  2. سلام من یه بچه غاز دارم امروز دیدم سرش زیر سبد مونده بوده و داشته خفه میشده گردنشو ماساژ دادم و الان گردنش کاملا خوب شده ولی یکی از پاهاش خیلی ضعیفه و فقط میتونه روی پاهاش وایسه و نمیتونه راه بره ولی خودش سعی میکنه راه بره ولی میوفته ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام سبا جان
      چه غذایی بهش میدی؟ این می تونه ناشی از کمبود پروتئین و کلسیم باشه
      زیر پاشو نگا کن ببین میخچه نداره که؟

  3. سلام، من یه جوجه غاز دارم که از همون اول کم اشتها بود و کوچولو مونده، امروز فهمیدم فلج شده و نمیتونه رو پاهاش وایسه، یکم گرمش کردم با حوله دیدم از دماغش آب اومد بیرون و یکم لرزشش کم شد و صداش بالا اومد ولی همچنان راه نمیره و گردنش کجه

    1. سلام
      نه فلج شدن می تونه ناشی از کمبود کلسیم و پروتئین باشه
      و یا اینکه دچار بیماری شده باشه
      و یا یه آسیب فیزیکی به پاش وارد شده باشه

  4. سلام خوبید اقا یسوال من پنچ عدد غاز دارم یکیشون میفته دنبالم هی میخوره زمین سرجاش میشنه مثل پنگوعن راه میره مشکل چیه

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟؟
      این کلسیم دریافت نمیکنه از غذایی که بهش میدی و به شدت با کمبود مواجه هست
      مکمل کلسیم بخر قاطی جیره غذاییش کن
      یا پوسته تخم مرغ رو آسیاب کن بزن به غذاش

  5. سلام من یه جوجه غاز سه روزه دارم که نمیتونه رويه پاش واسه یاراه بره جاشم هم گرمه هم تمیزواب غذاشم سالم خواستم علتش روبدونم وراه درمانش اگر راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام میثم
      چه غذایی بهش میدی؟
      این ممکنه ناشی از کمبود کلسیم و پروتئین جیره ی غذاییش باشه

  6. سلام من یه جوجه غاز دارم که فکر کنم زیر پای جوجه غاز های دیگه رفته و الان لنگ میزنه وقتی تلاش میکنه راه بره از پشت میافته گاهی می‌بینم یکم جابجا میشه وقتی می خواد راه برا از پشت میافته انگار پشتش سنگین تره اب و غذا هم دا ره ولی نمیخوره مجبورم با سرنگ بهش غذا بدم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه شکستگی و یا دررفتگی توی پاش وجود داشته باشه و یا به خاطر ضربه آسیب ببینه باید ببری دامپزشک اتل بندی کنه
      بعد از اون برای تقویت اشتهاش دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بهش بده
      یکیم براش مکمل کلسیم تهیه کن از داروخونه ی دامپزشکی

  7. مرسی
    ولی الان که دقت می کنم انگشتِ پاش یکم باد کرده و قرمزه ولی علائمِ عفونتِ استخونی رو نداره وقتیم دست میزنم به پاش دردش نمیاد(حداقل اینجوری که نشون نمیده ) انگار فقط قرمزه
    وقتی پیشِ بخاری می خوابه پاهاش قرمز میشن البته خیلی نزدیک می خوابه ولی می خوام بدونم اینم مالِ همون کمبودِ کلسیمه یا مریضی ای چیزیه؟

    1. باید تو یه فاصله ی مشخصی از بخاری باشه
      یعنی محیط باید به طور یکنواخت گرم باشه تا نیازی نباشه که بره نزدیک بخاری
      قرمزی و تورمش می تونه به خاطر همین گرما باشه
      چک کن ببین یه برجستگی صورتی یا متمایل به قهوه ای نداره؟
      اگه داشت میخچه س
      می تونی پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین قاطی کنی بانداژ کنی رو پاش بهترش می کنه
      اگه هیچ علائم ظاهری نداشت و فقط نتونس رو پاهاش وایسه این می تونه به خاطر کلسیم باشه

  8. سلام من یه جوجه غاز دارم فکر کنم الان پنج شیش روزشه فلج نیست ولی نمی تونه بلند شه و پاهاشو که سعی می کنه استفاده کنه نمی تونه یه جوری که انگار بدنش برا پاهاش سنگینه ولی انقدرام چاق نیست کوچولوعه
    از اول که اوردیمشم بیشتر از بقیه می خوابید
    کلا زیاد دستشویی نمیکنه ولی مدفوعش عادیه بخاریم براشون روشنه ظرفِ آب و غذاشونم هر از چند گاهی میشورم زیرشونم روزنامه و مقوا هست
    توضیحاتو خوندم ولی نمیدونم دقیقاً کدومشونه شایدم تو اینا نباشه… قبلاً بهتر و بیشتر راه میرفت الان اصلا راه نمیره مشکلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد تو جیزه ی غذاییش کمبود کلسیم داره
      براش مکمل کلسیم تهیه کن
      مولتی ویتامین هم بدی سیستم ایمنیش تقویت میشه
      مقدار هر دو تا رو باید دامپزشک بر اساس نیاز بدنی پرنده مشخص کنه

  9. سلام وقت بخیر من ۲ تا قوغاز دارم یکیشون از ارتفاع افتاده چند روزه هیچ جایه شکستگی هم نداره و خوب غذا میخوره ولی نمیتونه راه بره همش خوابیده لطفا راهنمایی کنید چیکارش کنم

  10. سلام خوبین من یه قو غاز دارم که یدفعه پاش لنگید انگشت وسطش باد کرده غازه دوسالشه نمیدونم چی شده لطفا اگه چیزی میدونین به منم کمک کنین😕💔

    1. سلام پاشو رو چک کنید ببینید قرمزی یا زخم و کبودی نداره . زیر پاش چی میریزین ؟ غذاش چیه ؟

      1. سلام وقت بخیر من دوتا غاز دارم الان حدود ۲ساله که دارمشون ولی تخم نمی زارن دلیلشو میشه بگیدواینم بگم که یکیشون بال فرشتگان
        یه سوال دیگه هم داشتم امروز بچه ها به پای یکی از غاز ها سنگ زده انگشت پاش عمیق زخم شده امکان شکستگیش هست باید چیکار کنم که عفونت نکنه وخوب بشه

        1. سلام دوست عزیز
          دلیل اصلی تخم نذاشتن کمبود کلسیم تو جیره مصرفی هست
          از مکمل کلسیم تو جیره استفاده کن
          با مولتی ویتامین تقویتش کن
          ویتامین D و منگنز جیره کمه یکیم وزنش زیاده که به بال فرشته مبتلا شده
          توصیم اینه جیره غذایی صحیح در اختیارشون قرار بدی
          اگه امکان شکستگی باشه باید ببری دامپزشک عفونت به استخون رخنه کنه کلا فلج میشه و در نهایت تلف میشه

  11. سلام من سه تا جوجه غاز داشتم دوتاش نیوکاسل گرفتن ومردن ویکیش هم دوروزع فلج شده.مدفوعش سبز و سفیده.دون واب هم میخوره.بهش چی بدم فلجیش درست بشه

    1. سلام احتمال قوی این پرنده هم به نیوکاسل مبتلا شده به دامپزشک مراجعه کنید درمان خانگی نداره

  12. سلام غاز من یکماه سن دار امروز نمی اونه راه بره مدفوع سفید می کنه کم غذا هست چی کارکنم

    1. سلام مقاله رو مطالعه کنید . فضله سفید نشانه عفونت هست . غذاش چیه ؟ زیر پاش چی میریزین؟

  13. درضمن تاحالاک چندساله ایناروپرورش میدم براشون یه همچین مشکلی پیش نیومده بودنمیدونم بااینک امسال خیلی بهترازشون مراقبت میکنم چرااینطوری شدن؟؟

  14. سلام وقتتون بخیرمن بالای ده تاجوجه غازتقریبایکماهه دارم ک رشدشون عاالیه ولی یکدفعه سرحالن جیغ میکشن میشینن دیگ نمیتونن راه برن این جوجه غازام باجوجه هام وجوجه اردکام داخل انباری ان بخاری گذاشتم براشون عالی زیرشون خرده پوست برنج ک بقول مااوج میریزم جاشون خشکه غذاشون پلیت هستش جوجه مرغواردک سالمن ولی جوجه غازام اینطوری میشن خیلی هم ترسوان اگ بترسنم بدترمیشن بااینک شل میشن ولی غذاشونومیخورن ولی چه فایده لطفابهم بگیدچکارکنم وعلت چیه؟؟

  15. سلام.غازم خیلی سرحال بوده بخاطر سردی هوا تو خونه بزرگش میکنم ولی یهو پاهاش فلج شده و نمیتونه راه بره از نظرغذا و ویتامین همه رو رعایت کردم وجاش هم نمیزارم کثیف شه و فضله اش هم ابکی سفید نیست و معمولیه.یعنی هیچ علائم مریضی توش نمیبینم ولی الان داره تلف میشه

    1. احتمال بیماری ویروسی هست
      حتما از بقیه پرنده ها جدا کن تا اونا رو مریض نکنه و برای درمان به دامپزشک پرنده های بومی ببرش
      اگه دیر اقدام کنی ممکن از دستش بدی

    1. دلایل خیلی زیادی میتونه داشته باشه ، مثل محیط الوده ، عفونت و یک سری بیماری ها مثل نیوکاسل و . . .
      چند سالشه ، واکسن هاش به موقع زده شده ؟

      1. باسلام غاز نره دو ساله دارم قسمت بالای پاش(زانو یا تاندوم)آب آورده و لنگ میزنه ممنون میشم راهنمایی کنین.

  16. سلام ارک من از یک ماهگی مریض شد و سرفه و عطسه میکرد ولی بهتر شد چشماش هم بسته شد ولی با قطره چشمی خوب شد ولی خیلی رشد نکرده الان سه ماهشه و از یک ماه پیش پاهاش ضعیف شدن تا جایی که دیگه نمیتونست خوب راه بره و یکی از پاهاش به داخل کج شده بود دیروز دیدم حالش بد شده و فهمیدم ناخن پای کج شده زیر بدنشو زخم کرده که خیلی عمیق بود بعد میخواستم پانسمانش کنم که پاش از ناحیه مچ پا در رفت و سیاه و کبود شد پاشو جا انداختم البته مطمعن نیستم و اتل بستم ولی هنوز کبوده و نمیتونم برم دامپزشکی باید چه کار کنم توروخدا اگر کسی میتونه کمکم کنه خیلی درد میکشه

  17. سلام
    اردک من حالش کامل خوب بود بازیگوشی میکرد میدوید و سرحال بود اما یهو روی زمین افتاد و نمیتونه روی پاش بایسته حتی صداش هم در نمیاد و فقط نفس نفس میزنه
    علتش چیه؟ چیکار کنم؟! هم با هم جفتش بشدت بیقراریم 🥺 تو رو خدا اگه کسی میدونه کمک کنه 🥺🥺🥺

  18. سلام. من ۲۵ تا قوغاز حدود ۳/۵ ماهه دارم. منطقه سردسیر زندگی می کنم. یکی از جوجه ها که تقریبا ریز مونده و پرش هم کمه. دیروز یک دفعه فلج شد. البته آبتنی هم کرده بود و هوا هم خیلی سرد بود. ممکنه از سرما باشه؟ یا مشکل دیگهدای هست؟

    1. ممکنه به خاطر کمبود ویتامین یا عفونت داخلی باشه. در لونه گرم نگهداری کنید. بهش مولتی ویتامین بدید.

  19. سلام من غازم دوتا هستن یکیشون هم گردنش کج شده هم پر هاش درست نمیگیره البته خیلی وقته پرهاش درست نمیگیره اما گردنش چند روزه کج شده و پنج ماهشه کسی میدونه باید چیکار کنم

  20. سلام خسته نباشید من یک قوغاز۲ساله دارم امروز فلج شده ولی قشنگ آبو دون میخوره فقط نمیتونه راه بره.
    چرا

    1. یا کمبود نیاسین و ویتامین داره یا عفونت داخلی. اگه به خاطر عفونت داخلی باشه اسهال هم میشه

  21. سلام وقت بخیر
    دو تا غاز شش ماهه دارم ، خیلی اب بازی میکنن، الان چند روزه وقتی اب بازی میکنن، پرهاشون خیس میشه ، خشک نمیشن.غذاشونم دان مخصوص و گندم و کاهو سالم هستش.
    بیمار شدن؟ خیلی ناراحتم براشون😢😢

  22. سلام .جوجه من دیروز داشت خوب راه می رفت ولی امروز وقتی رفتم دیدمش اصلا نمیتونست راه بره و اصلا قدرت این رو نداره روپاش وایسه .اگه ممکنه بهم بگید مشکلش چیه

      1. خیر .علایم هیچ بیماری نداره .خیلی سرحاله و دانم گندم با غذای خانگی میدم.و 5 روزه مولتی ویتامین بهش دادم با ویتامین AD3,و ضد انگل [البته دوروزه دیگه نمیدم بهشون . و در محیط سر بسته نگه میدارمشون و خورشید نمیبینن و به خاطر همین این ویتامین هارا بهشون دادم]

        1. براش از دان فروشی دان مناسب تهیه کنید. یکی از دلایل این نوع بیماری ها اینه که هرچی اومد میدین به خورد پرنده بیچاره، به دادن مولتی ویتامین و ویتامین دی ادامه بدین. و براش از داروخانه دامپزشکی آنتی بیوتیک تهیه کنید.

  23. سلام اردکم حدودا ۲ماهشه و یک هفته است پاش نمیاد وایسه بهش قرصی که برای حیوانات هست گرفتم و مولتی ویتامین دادم فایده نداشن شما بگین چیکار کنم

  24. سلام جوجه اردکه من حدودا 2ماهشه و یک هفته است پاش نمیاد من قرص دادم و مولتی ویتامین ولی فایده نداشت چیکار کنم

    1. احتمالا به خاطر کمبود نیاسین و انواع ویتامین باشه. ولی بیماری های عفونی هم باعث فلج شدن میشه. بهتره به دامپزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس