آشنایی با اردک پکنی | وزن گیری و میزان تخم گذاری اردک پکنی

اردک ها نژاد مختلفی داشته که معمولا به عنوان اردک گوشتی، تخم گذار، اردک های دو منظوره و زینتی شناخته می شوند. اردک های پکنی یا پکین که در سال 1873 در چین پیدایش یافتند، بیشتر به عنوان نژاد گوشتی شناخته شده و در ایران نیز علاقه مندان بسیاری دارند. در این متن از وبلاگ چیکن هچ ، مشخصات کلی اردک های پکنی بیان شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» بهترین دستگاه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک پکنی
» بهره گیری از بدنه ی مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

آشنایی با اردک سفید پکنی

اردک سفید دارای دو نژاد پکین آمریکایی و آلمانی می باشد؛ نژاد پکنی پرورش یافته در ایران، نژاد آمریکایی بوده و از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است. اردک پکنی آلمانی ظاهری متفاوت داشته و شبیه به اردک های دونده، بدنی کشیده و عمودی دارد. این نژاد رو به انقراض بوده و در این مقاله از چیکن هچ، تنها با مشخصات اردک پکنی آمریکایی آشنا خواهید شد.

مشخصات ظاهری

اردک های پکنی دارای دو مشخصه اصلی پرهای سفید رنگ و جثه بزرگ می باشند. پرهای این پرنده به رنگ سفید با سایه های زرد و کرم رنگ مشاهده می شود. از سال های 1910 تا 1930، بر طبق استاندارد های بریتانیا، پرهای این پرنده باید به رنگ زرد قناری نزدیک می شد اما نور خورشید سبب از بین رفتن این رنگدانه ها گشت. بنابراین پرهای این پرنده هیچ گاه به رنگ سفید خالص نمی باشد.

مشخصات ظاهری اردک سفید پکنی - چیکن هچ

منقار و پاهای اردک پکنی نیز به رنگ نارنجی و در معدود موارد در رنگ زرد تیره یافت می شود. پرهای این پرنده متراکم و حجیم بوده و همین امر جثه آن ها را بزرگتر نشان می دهد. جوجه اردک این نژاد با کرک های زرد رنگ مشاهده شده و اردک بالغ و اصیل این نژاد، هیچ رنگ دیگری جز سفید و زرد روشن در پرهای خود ندارد.

وزن گیری اردک پکنی

اردک پکنی از وزن گیری بسیار بالایی برخوردار بوده و بیشتر از هر نژاد دیگری غذا را به گوشت تبدیل می سازد. این پرنده با تغذیه صحیح قادر است در 6 هفته به وزن 2.5 تا 3 کیلوگرم برسد. اردک های سفید ماده در حدود 3.5 تا 4 کیلوگرم و اردک نر بالغ وزنی معادل 4 تا 4.5 کیلوگرم خواهد داشت.

علاوه بر وزن گیری بالای اردک پکنی، ضریب تبدیل خوراک این پرنده نیز فوق العاده می باشد. این گونه به ازای هر 2.5 تا 3 کیلوگرم خوراک، یک کیلوگرم گوشت تولید می نماید.

تخم گذاری اردک سفید پکنی

علاوه بر وزن بالای اردک سفید پکین، میزان تخم گذاری آن ها نیز قابل توجه است. این اردک ها از 50 تا 300 تخم در سال تولید می کنند. تخم این پرنده بزرگ و سفید رنگ بوده و معمولا 90 تا 100 گرم وزن دارد.

تخم گذاری اردک سفید پکنی - چیکن هچ

اردک های پکنی از 5 ماهگی شروع به تخمگذاری می کنند؛ این گونه فقط در فصل بهار تا تابستان تخم گذاری خوبی داشته و معمولا در فصل پاییز و زمستان تخم گذاری خود را قطع می نمایند. البته این امر به نحوه پرورش شما بستگی زیادی دارد. شما می توانید با اعمال ساعات نوری و برنامه تحریک نوری مصنوعی در سالن پرورش، پرندگان را به ادامه تخم گذاری در فصول سرد سال نیز وا دارید. برای این منظور مقاله تحریک نوری اردک تخم گذار را مطالعه نمایید.

خلق و خو

اردک های پکنی خلق و خوی بسیار آرام و دوستانه داشته و به آسانی به انسان ها خو می گیرند؛ این پرنده گاه به عنوان حیوان خانگی نیز نگهداری می شود! لازم به ذکر است که یکی از مشکلات پرورش اردک پکنی، سر و صدای زیاد آن ها و تن صدای بالا می باشد. به همین دلیل نگهداری از این پرنده در همسایگی افراد حساس به صدا چندان توصیه نمی گردد.

جوجه کشی از اردک پکنی

اردک های سفید بر خلاف وزن گیری بالا و تخم گذاری خوب خود، کرچ شوندگان بسیار بدی می باشند. این نژاد یا کرچ نمی شود و یا به ندرت کرچ شده و با کوچکترین استرس به کلی از روی تخم ها بر می خیزد. اردک پکنی مادر خوبی برای جوجه کشی نبوده و توصیه می شود برای تبدیل تخم اردک پکنی به جوجه ، از دستگاه جوجه کشی استفاده نمایید.

طول دوره جوجه کشی اردک های پکنی 28 روز بوده و نیاز است تا در مدت زمان جوجه کشی، تخم ها آب پاشی شوند.

غذای اردک پکنی

اردک های سفید که در طبیعت و چراگاه ها زندگی می کنند از انواع حشرات، مارمولک ها، قورباغه، حلزون و … تغذیه می کنند؛ اما پرندگانی که در اسارت و در سالن پرورش می یابند، از انواع غلات و دانه ها تغذیه می شوند. اردک های سفید در جیره غذایی خود به پروتئین بسیار بالایی نیاز داشته و لازم است این پروتئین توسط سویا و ذرت برای پرنده تامین گردد.

غذای اردک پکنی - چیکن هچ

علاوه بر آن به دلیل وزن گیری سریع این پرنده نیاز است تا در جیره غذایی آن ها کلسیم کافی نیز قرار داده شود. کمبود کلسیم و وزن گیری سریع سبب می شود تا پاها تحمل وزن اردک را نداشته و آسیب پذیر شوند. بنابراین وجود کلسیم سبب افزایش مقاومت پاهای اردک می گردد.

یکی دیگر از مواد غذایی مهم در تغذیه این نژاد برای رشد صحیح و تقویت پاها، نیاسین می باشد. لازم است تا مکمل های تغذیه به صورت دوره ای در رژیم غذایی اردک پکین قرار گیرند.

مزایای پرورش اردک پکین

  1. وزن گیری بالا
  2. تلفات کم و مقاومت بالا در برابر بیماری ها
  3. سازگاری با آب و هوای مناطق مختلف ایران
  4. محبوبیت گوشت و تخم این نژاد در شهر های شمالی کشور
  5. تولید تخم های نطفه دار با نطفه قوی
  6. تخم گذاری بالا و استفاده دو منظوره
  7. بلوغ سریع
  8. ضریب رشد خوب

جمع بندی

اردک های پکنی، نژادی چند منظوره بوده که هم برای تولید تخم نطفه دار اردک و هم برای تولید گوشت پرورش می یابند. وزن بالا و گوشت ترد این نژاد سبب شده تا به طور کلی به عنوان یکی از نژادهای اردک گوشتی معرفی شود. در صورت علاقه مندی به شروع پرورش این نژاد مقالات پرورش اردک را مطالعه نمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام می خواهم پرورش اردک راه بندازم اول کفت نظر شما بدانم کفت کم راهنمایی کند کدام نژاد اردک خوبی برای تخم گذاری

  2. سلام خدمت شما دوستان عزیز
    ببخشید چرا جوجه اردکم چند روزه که به یکی از بال هاش دست بزنم خیلی جیغ میزنه اما بال دیگرش اصلا وقتی بهش دست میزنم هیچ چیز خاصی نشون نمیده دلیل درد کردن بال چیه؟ لطفا بگید کمکم کنید😮‍💨💔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس