خواص و مضرات گوشت شترمرغ را بدانید

گوشت شترمرغ چه خواصی دارد؟

در میان گوشت ­های قرمز، گوشت شترمرغ بیشترین خاصیت و کمترین ضرر را دارد. ما هم تصمیم گرفتیم که در این بخش از وبلاگ چیکن هچ مقاله ­ای تهیه کنیم تا خواص و مضرات گوشت شترمرغ را بدانید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 24 تایی اسکندری
» جوجه کشی از تخم شتر مرغ با نهایت راندمان
» برخورداری از دو حسگر دما و رطوبت SHT سوئیسی
» دارای موتور جوجه کشی بسیار قوی
قیمت : 26,750,000تومان

علی­رغم اینکه گوشت این پرنده در رده گوشت­ های سفید قرار نمی­گیرد، ارزش غذایی به مراتب بالاتری نسبت به گوشت مرغ و بوقلمون دارد.

کالری، کلسترول و چربی گوشت شتر مرغ به اندازه­ای کم است که پزشکان تغذیه، درتنظیم رژیم ­های کاهش وزن، آن را به کار می­برند. همینطور به دلیل خواص فوق­العاده آن، مصرف گوشت این پرنده به زنان باردار و ورزشکاران نیز توصیه می­شود.

با همه این فواید، مصرف این گوشت برای بعضی افراد مضر است. حالا آماده هستید که خواص و مضرات گوشت شترمرغ را بدانید؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گوشت شترمرغ چه ویتامین ­هایی دارد؟

همانطور که گفتیم، گوشت این پرنده کمترین میزان چربی و کلسترول را در میان گوشت­ های قرمز دارد. به علاوه، انگل­ هایی که در گوشت گاو وجود دارند، در گوشت شتر مرغ دیده نمی­شوند.

ویتامین­ های A، C، B1 و B2، نیاسین همگی در گوشت شتر­مرغ وجود دارند. ویتامین E که جزء موثرترین آنتی اکسیدان­ های طبیعی به شمار می­رود به همراه منیزیم و روی نیز در گوشت شترمرغ هستند.

مزاج شترمرغ، گرم و خشک است. به همین دلیل باید گوشت آن همراه با مصلحی مثل سرکه مصرف شود. همه این­ها در کنار هم، خواص و مضرات گوشت شترمرغ را تشکیل می­دهند.

گوشت شترمرغ برای چه کسانی مناسب است؟

پزشکان، مصرف کردن گوشت شتر مرغ را به افراد سالمند، چاق، ورزشکاران، بیماران قلبی و عروقی و همینطور زنان باردار توصیه می­کنند. شترمرغ، بزرگترین و سریع­ترین پرنده زمینی است که می­تواند با سرعت 70 کیلومتر در ساعت بدود. به همین دلیل، ماهیچه ­هایی ورزیده و گوشت بدون چربی دارد.

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، می­توانند با خیال راحت از گوشت این پرنده تغذیه کنند. برای تهیه غذا از گوشت شترمرغ، آن را استیک یا کباب کنید.

گوشت شترمرغ برای چه کسانی مناسب است

مقدار سدیم گوشت این پرنده نسبت به گاو یا حتی مرغ، به طور قابل توجهی کمتر است. سدیم گوشت مرغ، دو برابر گوشت شترمرغ می باشد. به همین دلیل غذای بسیار مناسبی برای افرادی که فشار خون بالا دارند، به شمار می­رود. البته خواص و مضرات گوشت شترمرغ به همینجا ختم نمی­شوند.

مقدار آهن گوشت این پرنده نسبت به گوشت مرغ، گاو و گوساله به مراتب بیشتر است. بنابراین بانوان می­توانند برای پیشگیری از کم خونی، از گوشت شترمرغ نوش جان کنند. همچنین توصیه می­کنیم که بانوان پس از پشت سر گذاشتن دوره قاعدگی، برای جبران کم خونی، از گوشت این پرنده مصرف کنند.

طبع گوشت شترمرغ چیست ؟

گوشت شترمرغ انتخاب مناسبی برای دستگاه گوارش بوده و طبع گرم و خشک دارد. از نظر طب سنتی برای کسانی که طبع سرد دارند میتواند مناسب باشد.

مصرف گوشت شترمرغ در ورزشکاران

یکی از نیازهای اساسی ورزشکاران، مصرف پروتئین، آن هم به مقدار زیاد است. گوشت شترمرغ منبع فوق­العاده ای از پروتئین محسوب می­شود. از طرفی دیگر، ویتامین­ های گروه B، نیاسین، روی و منیزیم موجود در گوشت شترمرغ، نیاز ورزشکاران حرفه­ ای که ورزش­ های سنگین انجام می­دهند را تامین می­کنند.

فواید گوشت شتر مرغ چیست ؟

میزان چربی ، کلسترول و کالری گوشت شترمرغ کم و در عین حال سرشار از ویتامین A و B میباشد.در نظر داشته باشید که گوشت شتر مرغ بر خلاف گوشت گاو هیچ بیماری انگلی را به انسان منتقل نمیکند.

خواص و مضرات گوشت شترمرغ در لخته شدن خون

از آنجا که انواع گوشت، اسیدهای چرب مضر دارند، افراد سالمند و بیماران قلبی نمی­توانند مقدار زیادی از آن­ها را نوش جان کنند. درحالیکه گوشت شترمرغ، به جای اسید چرب امگا6، حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا3 است. گوشت این پرنده، دومین رتبه میزان امگا3 را بعد از ماهی دارد.

بنابراین افراد سالمند و بیماران قلبی و عروقی می­توانند با خیالی آسوده از گوشت این پرنده مصرف کنند. زیرا در آن، خبری از سدیم یا چربی مضر نیست. میزان کم امگا6 و مقدار بالای امگا3، احتمال خطر لخته شدن خون را به طور چشمگیری کاهش می­دهند.

گوشت شترمرغ، سرمای بدن را از بین می­برد

یکی از خواص و مضرات گوشت شترمرغ، به طبع و مزاج آن برمی­گردد. مزاج گوشت شترمرغ بر خلاف گوشت مرغ یا گاو گوساله، گرم است.

به همین جهت یک داروی موثر برای درمان و پیشگیری از بیماری­ های ناشی از سردی است. بیماری­ های نقرس، ام اس، درد مفاصل و سستی و بی­حالی، همه ناشی از مصرف غذاهای سرد هستند.

سردی رحم نیز یکی از بیماری­ های رایج در میان بانوان است که عوارض خطرناکی را به دنبال دارد. با مصرف گوشت شترمرغ، می­توان از ابتلا به همه این بیماری­ها تا حدودی جلوگیری کرد.

اثر خواص و مضرات گوشت شترمرغ بر استرس

یکی از راه­های خوراکی کاهش استرس و اضطراب، مصرف کردن گوشت شترمرغ است. دلیل این مسئله، به مقاومت شترمرغ در برابر باکتری­ های مضر مثل ایکولای و سالمونلا مربوط می­شود. البته برای ثابت ماندن این خاصیت در گوشت مصرفی، باید پرنده در زمان جابجایی تا کشتار، دچار استرس نشود.

گوشت شترمرغ برای چه کسانی مضر است؟

علی­رغم همه فوایدی که گوشت این پرنده دارد، مصرف نامناسب آن می­تواند مشکلات مختلفی را به بار بیاورد. از آنجا که گوشت شترمرغ گرم و خشک است، مصرف آن به افرادی که طبع گرم دارند، توصیه نمی­شود. این مورد در فصول گرم، اهمیت بیشتری دارد.

نکته دیگری که باید در مورد خواص و مضرات گوشت شترمرغ یادآوری کنیم، سنگین و دیر هضم بودن آن است. اگر سیستم گوارشی ضعیفی دارید، با احتیاط بیشتری از گوشت شتر مرغ نوش جان کنید. برای کاهش عوارض ناشی از سنگین بودن این گوشت، در کنار آن از مصلح مناسب استفاده کنید. همانطور که اشاره کردیم، در طب سنتی از سرکه به عنوان مصلح گوشت این پرنده، یاد کرده­اند.

هرچند که گوشت شترمرغ خواص منحصر به فردی دارد اما نباید آن را به عنوان رژیم روزانه در نظر گرفت. بلکه بهتر است آن را در یکی دو وعده غذایی در طول هفته استفاده کنید.

بهترین روش طبخ گوشت شترمرغ

برای مصرف گوشت این پرنده، تنها داستن خواص و مضرات گوشت شترمرغ کافی نیست. بلکه باید بدانید آن را چطور طبخ کنید تا کیفیت و طعم آن حفظ شود.

بهترین روش طبخ گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ بر خلاف گوشت مرغ، بوی زهم نداشته و به خودی خود، طعم­دار است. با این حال اگر می­خواهید آن را با مواد دیگری طعم­دار کنید، سیر، روغن زیتون و سس سویا، گزینه ­های مناسبی هستند. این مواد علاوه بر اینکه طعم منحصر به فردی به گوشت می­دهند، خواص و مضرات گوشت شترمرغ را نیز حفظ می­کنند.

فراموش نکنید که گوشت این پرنده، به زمان زیادی برای طعم­دار شدن نیاز ندارد. اگر بتوانید به خوبی از پس پختن آن بر بیایید، غذایی مشابه استیک خواهید داشت. گوشت شترمرغ، سریع­تر از گوشت گاو می­پزد. پس زمان زیادی را صرف پختن آن نکنید تا خشک نشود. برای آبدار شدن گوشت، توصیه می­کنیم که ماکروویو و مایکروفر را نیز به کار نگیرید.

مضررات گوشت شترمرغ چیست ؟

کسانی که گرم مزاج هستند بهتر است از گوشت شترمرغ پرهیز کنند یا در طول سال مصرف کمی از این گوشت داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله، مطالبی را بیان کردیم تا خواص و مضرات گوشت شترمرغ را بدانید. گوشت این پرنده، سرشار از انواع ویتامین­های A، B، C، منیزیم، روی، آهن و غیره است. در میل کردن گوشت شترمرغ، لازم می باشد که اعتدال را رعایت کنید تا با مشکلات گوارشی مواجه نشوید. ویژگی ­های منحصر به فرد گوشت شترمرغ، آن را از تمام پرندگان متمایز می­کند. گوشت این پرنده، منبع غذایی مناسبی برای ورزشکاران، افراد سالخورده، نوجوانان و بانوان باردار است.

خواص بی نظیر گوشت شترمرغ باعث شده تا کارآفرینان هم به منظور اشتغال زایی و هم به جهت رفع نیازهای بازار به پرورش این پرنده روی آورند. پرورش شترمرغ در مقایسه با پرورش مرغ و دیگر ماکیان تفاوت های بارزی دارد. همچنین جوجه کشی از این پرنده نیز با دستگاه جداگانه ای قابل انجام می باشد. برای مطالعه مقالات بیشتر در این زمینه میتونید به مقالات بخش پرورش شترمرغ مراجعه نمایید.

امیدوار هستیم که مطالب این مقاله برای شما مفید باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫43 دیدگاه ها

  1. ممنونم از راهنمایی شما برای بیماران سرطانی هم فکر کنم بهترین گوشت باشه من دوماه هست میگیرم با قلوگاه گوسفندی برای چرخ کرده قاطی میکنم مزه گوشت گوسفند میده خیلی هم خوشمزه هست

  2. امشب برای اولین بار ازگوشت شترمرغ بصورت کوبیده تناول کردیم بسیارلذیذ بود واقعا ازاین همه خواص بیخبر بودم تشکروقدردانی میکنم ازنویسنده مقاله

  3. ممنون از اطلاعات علمی شما …گوشت شنر مرغ خیلی گرم است وکسانیکه طبیعت گرم دارند حداکثر ماهی یکبار مصرف کنند

  4. سلام
    خسته نباشید.ممنون بابت مطالب بسیار مفیدی که در مورد گوشت شتر مرغ نوشتید.این گوشت .برای کباب چنجه و برگ بسیار مرغوب تر و خش خوراکتر از گوشت گوسفندی هست.یکبار امتحان کنید .متوجه خواهید شد.در مورد طعمدار کردن گوشت نیز .سوس سویا.فلقل سیاه.روعن زیتون را کاملا درست گفتید

  5. باسلام و عرض ادب و تشکر بابت اطلاعات مفیدی که دادید
    فقط سوالی که هست اینه اگر کلاً گوشت شتر مرغ مصرف کنیم ضرر خاصی داره؟
    چون تقریباً تو همه غذاها گوشت هست ، شاید دو وعده در هفته نباشه
    بهتر با گوشتهای دیگه مصرف بشه
    یا همین بهتر از بقیه هست؟
    ممنون

    1. سلام ممنون از شما
      خواض و مضرات گوشت شتر مرغ کامل توی مقاله اومده
      میتونید در کنار بقیه گوشت ها این گوشت رو هم در برنامه غذاییتون جا بدین

  6. سلام وخدا قوت به شما بابت مطالب مفیدی که درج نمودید
    لطف میکنید بفرمائید که آیا مصرف گوشت شتر مرغ برای کسانی که کیست وسرطان سینه دارند مضر یا مفید میباشد؟

    1. سلام
      چنین مواردی رو در اینترنت سرچ نکنید و حتما حتما با متخصص مربوطه و متخصصین تغذیه مشورت داشته باشید ، دلیل هم علم پایین ما در این موارد و امکان راهنمایی نادرست هست .
      موفق باشید.

  7. سلام مطالب شما بسیار مفید بود در مورد فواید سایر اعضای شترمرغ مانند دل و جگر،سنگدان،گردن،پوست،پرهامطلب بگذارید سپاسگزارم

    1. سلام
      سلطانی میخوای درس کنی ؟ :دی
      منظور از مخلوط کردن چیه ؟ منظور درس کردن کباب و اینجور چیزاست خوب نه ، مشکلی نداره
      ولی مخلوط کنی نگه داری خوب بافتشون فرق داره ، درسته رنگشون شبیه همه ولی بافتشون فرق داره ممکنه یکی زودتر خراب بشه و باعث بشه اونیکی هم از بین بره

  8. سلام ،
    هنگام خريد مثلا دام 3 ماهه چگونه از تغذيه- بيماري – مولد – درجه و در يك كلام از كيفيت آن آگاه شويم

    1. سلام
      اگه برای پرورش میخواید ، باید از محل نگهداری شترمرغ دیدن کنید ، راه خاص دیگه ای برای اینکار وجود نداره
      اما اگه گوشت رو میخواید بررسی کنید ، باید به محل خرید اعتماد کنید ، یعنی راهی برای تشخیص اینکه شترمرغ قبل از ضبح چطوری نگهداری میشه واقعا وجود نداره
      نوع تغذیه میتونه در طعم گوشت به میزان کم و در طعم تخم مرغ به میزان زیادی تاثیر بزاره

  9. سلام با تشکر از اطلاعات مفید شما در خصوص گوشت شترمرغ ، حیف اومد که این نکته رو به شما هدیه نکنم که در متن بالا شما کلمه (مصلح) را دوبار اشتباه تایپ کرده اید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس