آموزش راه اندازی خط تولید دان و خوراک دام و طیور

ساخت کارگاه تولید خوراک دام و طیور

تغذیه یکی از مهمترین و هزینه برترین بخش در صنعت مرغداری میباشد. مبحث تغذیه به قدری در این صنعت مهم بوده که هرگونه صرفه جویی در تأمین خوراک طیور به شدت بر میزان سود نهایی تأثیرگذار است. بیشتر مرغداران و کسانی که مشغول به امر پرورش طیور هستند، ترجیح میدهند که دان مصرفی مزرعه خود را در همان محل مزرعه تولید کنند. اینکار باعث میشود که هزینه نهایی هر کیلو دان برای مرغدار ارزان تر از دان آماده تمام شود. در نتیجه پرورش دهنده سود بیشتری به دست می آورد. راه اندازی خط تولید دان وخوراک طیور به نوبه خود نیاز به تجهیزات مرغداری داشته و سرمایه جداگانه ای میطلبد.

البته بعنوان یک کسب و کار جداگانه نیز میتوان خط تولید دان طیور راه اندازی کرد. در کشور ما با توجه به تعداد بسیار بالای واحدهای پرورشی، مصرف دان طیور بسیار بالاست. بنابراین با راه اندازی خط تولید خوراک دام و طیور و تأمین نیازهای این صنعت میتوان به درامدهای خوبی رسید. ما در این مطلب از سایت چیکن هچ اموزش راه اندازی خط تولید دان مرغ و دیگر پرنده ها را به شما یاد میدهیم.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طیور بومی با راندمان بالا
» دارای بدنه ی قابل شستشو و مقاوم
» مجهز به سیستم ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

نحوه ساخت کارگاه کوچک تولید خوراک دام و طیور

در همین ابتدای متن باید ذکر شود که تولید دان دام و طیور یک کار کاملا تخصصی است. ترکیب مواد اولیه با درصدهای مختلف بسیار مهم است و این درصدها باید توسط یک متخصص تغذیه ای طیور مشخص شوند. همچنین دان مورد نیاز طیور مختلف با یکدیگر فرق نموده و حتی در دوره های مختلف رشد نیز درصد مواد غذایی موجود در جیره با دوره های قبلی فرق دارند. بنابراین بدون نظر کارشناسی اقدام به تولید دان نکنید.

برای ساخت کارگاه تولید خوراک طیور به یک سوله با بخش های جداگانه ای نیاز میباشد. یکی از این بخش ها انبار نگهداری مواد اولیه است. مواد اولیه از جمله ذرت، گندم، سویا و غیره در تهیه دان مرغ استفاده میشوند. این مواد اولیه باید در یک اتاق خشک و تمیز که دمای مناسبی داشته باشد، انبار شوند وگرنه کیفیت خود را از دست می دهند.

برای اینکه دان مصرفی طیور شامل تمامی نیازهای او باشد، عملیات مختلفی بر روی آنها انجام میگیرد. ابتدا مواد به کار رفته برای تهیه خوراک طیور را شرح میدهیم:

مواد مغذی موجود در خوراک طیور

برای تهیه خوراک طیور از مواد مختلفی میتوان استفاده میشود. ولی هدف اصلی تهیه یک جیره کامل می باشد بطوری که تمامی مواد مغذی و انرژی لازم در جیره را تهیه کند و از طرفی دیگر ارزان قیمت باشد.

مواد مغذی موجود در خوراک طیور - چیکن هچ

غلات مهم از جمله ذرت، گندم، جو، سبوس گندم و سبوس برنج، روغن های گیاهی، انواع کنجاله ها ازجمله کنجاله سویا، آفتابگردان و تخم پنبه و مکمل هایی مثل کربنات کلسیم، سنگ های فسفات، کمی نمک و ویتامین ها از مواد اصلی تشکیل دهنده دان طیور می باشند. این مواد برای تهیه دان انواع طیور تخمگذار یا گوشتی به کار میرود فقط درصد ترکیب آنها متفاوت خواهد بود. تهیه نهاده ها با قیمت ارزان یکی از بخش های حساس تولید دان طیور می باشد. گاها به دلیل مشکلات اقتصادی ممکن است با کمبود نهاده های اولیه در بازار مواجه شویم.

ماشین آلات و تجهیزات لازم برای کارخانه تولید دان

تجهیزات اصلی که در کارخانه تولید دان مرغداری استفاده میشوند شامل:

  • بالابر
  • نوار نقاله
  • آسیاب
  • میکسر
  • و دستگاه پلت ساز

می باشد. با توجه به ظرفیت تولید مدنظر، میتوان با تجهیزات فوق، خط تولید خوراک دام و طیور و آبزیان را راه اندازی نمود.

سیستم آسیاب کن

دان مصرفی طیور در فرم های مختلفی همچون فرم پلت، مش، و کرامبل تهیه میشود. اولین مرحله پس از تهیه مواد اولیه، آسیاب کردن آنها می باشد. برای این منظور با توجه به فرمول جیره نویسی، مقدار صحیح از هر یک از مواد اولیه را در دستگاه آسیاب مرغداری، پودر میکنند.

اسیاب کردن خوراک باعث میشود که قابلیت هضم آن مواد افزایش یافته و باعث میشود پرنده بیشتر از آن غذا استقبال کند. همچنین با آسیاب کردن میتوان خوراک را به شکل پلت نیز درآورد که در این صورت تراکم و چگالی مواد غذایی نیز بالا میرود. دستگاه های آسیاب مرغداری در 3 مدل کلی طراحی شده اند که سیستم اسیاب آن به شکل فشاری، سایشی با برشی خواهد بود. برای مشاهده و خرید آسیباب مرغداری کلیک کنید.

بخش میکسر

وقتیکه مواد اولیه به خوبی خُرد شدند، برای ترکیب تمامی مواد با هم، از دستگاه میکسر تولید دان استفاده خواهد شد. دستگاه میکسر مواد آسیاب شده را با یکدیگر ترکیب نموده و با هوادهی آن باعث میشود که دان تولید شده بصورت یکنواخت تهیه شود.

افزودنی های لازم همچون مواد مغذی، ویتامین ها، محرک های رشد، داروهای ضد کوکسیدیوز و غیره در داخل میکسر به جیره اضافه میشوند.

دستگاه پلت ساز و بسته بندی

نمونه های مختلفی از این دستگاه وجود دارد ولی اساس کار همگی آنها یکی است. به کمک این دستگاه دان مصرفی طیور به شکل فشرده و در اندازه های مختلف 1.5 الی 8 میلیمتری قابل تولید می باشد. پرورش دهنده با توجه به دوره رشد و سن پرنده ها باید از پلت با اندازه مناسب استفاده کند. بعنوان مثال دان استارتر را اگر به شکل پلت بخواهیم تهیه کنیم،  قطر دان حداکثر 2.4 میلیمتر و طول آن نیز حداکثر 3 میلیمتر خواهد بود. چراکه جوجه ها باید با غذای ریز و پودری شکل تغذیه شوند. اما از یک ماهگی به بعد میتوان پلت به قطر 3 میلیمتر و طول 5 الی 8 میلی متر در اختیار نمیچه ها قرار داد. پلت باعث میشود که مواد مغذی و انرژی مورد نیاز طیور بطور کامل در اختیار پرنده قرار گیرد.

پلت به دست آمده را میتوان با نوار نقاله به سیستم بسته بندی منتقل نمود. در مرحله نهایی گونی های پلت بعد ازاینکه پر شدند و به وزن مطلوب رسیدند، بصورت دستی یا اتوماتیک توسط چرخ کیسه دوز بسته بندی میشوند.

استفاده از بالابر برای انتقال دان

در بخش های مختلف از خط تولید دان، از بالابر نیز استفاده میشود. در واقع دان آسیاب شده توسط بالابر به داخل سیلوهای خاص منتقل شده و از آنجا به داخل میکسر منتقل میشوند. همچنین از بالابر برای انتقال دان از میکسر به دستگاه پلت ساز و دستگاه بسته بندی نیز استفاده میشود. بالابر خط تولید خوراک دام و طیور در اندازه های مختلفی قابل طراحی است.

سرمایه لازم

سرمایه لازم برای راه اندازی خط تولید دان طیور بستگی به تناژ ماشین آلات و میزان تولید روزانه آنها دارد. با توجه به ظرفیتی که در نظر دارید، میتوانید تجهیزات متناسب را خریداری کنید. در حال حاضر برای راه اندازی یک خط تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه 1000 تن، حداقل 500 میلیون تومان سرمایه لازم میباشد.

سخن پایانی

هدف از ارائه این مطلب در سایت چیکن هچ، آشنایی اولیه با خط تولید خوارک دام و طیور بود. لازم به ذکر است که راه اندازی کارخانه یا کارگاه خط تولید دان طیور نیاز به مجوز دارد و باید برای جواز گرفتن آن به جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه نمایید. همچنین برای تولید دان حتما باید با یک متخصص تغذیه دام و طیور همکاری داشته باشید و با وی مشورت نمایید. بعلاوه لازم است که بصورت حضوری نیز در کارگاه های آموزشی تولید خوراک دام و طیور آموزش دیده و از نزدیک نحوه کار با دستگاه ها را یاد بگیرید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      سرچ کنید تاسیس کارخونه خوراک دام و طیور کلی منبع برای کسب اطلاعات بیشتر براتون میاره

  1. سیستم آسیاب کن نمایش داده شده در ویدئو، با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست.
    یه بنده خدایی دولا شده تا دون رو به سمت مکنده هدایت کنه.
    مگه کار یکی دو ساعته، حتی یکی دو ماه!!!!؟؟؟
    کارگر باید 30 سال دولا بمونه تا مواد آسیاب بشن!!؟؟؟
    مگه داریم

    1. سلام جناب بزرگ زاده . ممنون از نکته ای که بیان کردین . اما فکر نمیکنید این خود فرد هست که راه اشتباه رو انتخاب کرده ؟ باید با کمک پارو دان رو به سمت بالابر هدایت کنه

  2. سلام برای احداث کارخانه دان با ظرفیت تولیددان برای مرغ گوشتی به سالن با چه ابعادی نیاز داریم حدود ۷۰۰تومان سرمایه نقدی دارم باید چکار کنم و از کجا باید شروع کنم . لطفا راهنمایی کنیدتشکر

    1. سلام با توجه با نوسانات قیمت امکان راهنمایی وجود نداره . بهتره توی شهر خودتون به کارشناسان مربوطه مراجعه کنید تا راهنماییتون کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس