راه حل های جوجه کشی در فصل پاییز و زمستان

جوجه کشی در فصل پاییز و زمستان

جوجه کشی در هر فصلی امکان پذیر است به شرطی شرایط و نکات لازم را رعایت کنیم و مانع از تلف شدن جوجه ها در این فصل های سرد شویم. پرنده های بومی و زینتی معمولا در فصل های گرم سال اقدام به جفت گیری و تخمگذاری می کنند و در فصل های سرد سال هم پرنده های نر تمایل کمتری به جفتگیری دارند و هم پرنده های ماده مدتی از سال استراحت می کنند تا سیستم تولید مثل آنها بازسازی و تقویت شوند. 

با این وجود پرنده هایی نیز هستند که در اواخر پاییز یا اوایل زمستان جفت گیری و تخم گذاری می کنند، به خصوص پرنده های زینتی که در خانه پرورش داده می شوند و یا پرنده های تخمی که در سالن های پرورش مجهز پرورش داده می شوند و پرورش دهنده جهت درآمد زایی ، با فراهم کردن شرایط مناسب آنها را وارد به جفت گیری و تخم گذاری می کنند. 

در این نوشته از چیکن هچ به نکات و تکنیک هایی خواهیم پرداخت که برای موفقیت در جوجه کشی فصل های پاییز و زمستان کاملا به درد بخور و مفید هستند و هم چنین برای درک بهتر مطلب یک ویدیوی آموزشی نیز تدارک دیده شده است. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان جوجه کشی از طیور اهلی و خانگی بصورت اتوماتیک
» ساخته شده از قطعات مرغوب و درجه یک
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

آیا جوجه کشی در فصل زمستان امکان پذیر است؟

همانطور که اشاره شد برخی از پرنده ها به دلیل خاصیت ذاتی خودشان قادر به جوجه کشی در فصول سرد سال هستند و در سایر موارد نیز پرورش دهنده ها با فراهم کردن شرایط مناسب جفت گیری و تخم گذاری ، ماکیان را وارد به تولید مثل می کنند. معمولا پرنده ها در اوایل بهار و اوایل زمستان تخمگذاری می کنند.

چرا جوجه کشی در فصل زمستان سخت تر است؟

مهم ترین عامل های تاثیر گذار در فرایند جوجه کشی دما و رطوبت محیط می باشد، با توجه به اینکه در فصل بهار و تابستان دما و رطوبت محیط معتدل و مناسب برای جوجه کشی هستند، بنابراین سختی آنچنانی در جوجه کشی به وجود نخواهد آمد.

چرا جوجه کشی در فصل زمستان سخت تر است

اما در فصول سرد سال دما و رطوبت برای خوابیدن پرنده ها بر روی تخم مناسب نیست و در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی جهت تبدیل تخم به جوجه باید شرایط محیطی معتدلی را فراهم کرد، به همین دلیل جوجه کشی در فصل های پاییز و زمستان مشکل تر است. 

شرایط محیطی مناسب برای جوجه کشی طبیعی

در صورتی که قصد جوجه کشی طبیعی را دارید یعنی از خود پرنده های تخم گذار جهت خوابیدن بر روی تخم ها می خواهید استفاده کنید، کافیست لانه مناسبی برای آنها فراهم کنید و دما و رطوبت محیط را در سطح مطلوبی افزایش دهید. دمای محیط باید بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت محیط بین 35 الی 50 درصدی باشد. هم چنین بهتر است آب و غذای کافی را در اختیار پرنده کرچ قرار دهید تا جهت یافتن آب و غذا از روی تخم ها بلند نشود. چون که وارد آمدن شوک دمایی به تخم ها سبب مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد. 

شرایط محیطی مناسب جهت جوجه کشی مصنوعی

بهترین کار برای جوجه کشی از تخم پرنده های مختلف چه زینتی و چه محلی ، استفاده از یک ماشین جوجه کشی است چرا که در زمان واحد می توانید از چند صد تخم نطفه دار جوجه کشی کنید و از دردسرهای فراهم کردن محیط مناسب برای پرنده کرچ و آماده کردن آب و غذا برای آنها رهایی خواهید یافت.

شرایط محیطی مناسب جهت جوجه کشی مصنوعی

دستگاه های جوجه کشی در محیط معتدل و با رطوبت مناسب به خوبی کار می کنند و محیطی که دمای آن بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت آن بین 35 الی 50 درصد باشد، بهترین محیط برای یک ماشین جوجه کشی خواهد بود که چرا که با مصرف کمترین میزان برق و کمترین فشار ، با بالاترین راندمان اقدام به جوجه کشی خواهد کرد. 

پس اگر بتوانید شرایط محیطی مناسب را فراهم کنید، موفقیت جوجه کشی در زمستان را تضمین خواهید کرد. در ادامه روش های تامین حرارت و رطوبت اتاق جوجه کشی توضیح داده شده است.

تامین حرارت اتاق جوجه کشی

جهت رساندن دمای اتاق به مقدار 23 الی 27 درجه سانتی گراد به روش های زیر می توان اقدام کرد، البته در صورتی که اتاق رو عایق بندی کنید تا حد زیادی می توانید از هدر رفتن حرارت تولید شده جلوگیری کنید، به عبارتی در و پنجره ها را با نایلون حباب دار بپوشانید و درزهای اتاق را بگیرید. انواع روش های تولید گرما عبارت است از :

الف – استفاده از بخاری گازی ، نفتی یا هیزمی ارزان ترین راه حل برای افزایش دمای محیط است، حتما باید دودکش داشته باشند و دودکش به خوبی نصب شده باشد. با توجه به اینکه این بخاری ها اکسیژن محیط را مصرف می کنند، بنابراین یک دریچه کوچک جدید ورود هوای تازه در نظر بگیرید. توجه کنید که دمای محیط باید ثابت بماند تا دستگاه به بهترین نحوه کار کند، بخاری های نفتی و هیزمی پس از مدتی خاموش می شوند و دمای محیط کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین باید حواستان به اتمام سوخت آنها باشد. 

ب – استفاده از بخاری برقی فن دار گزینه دیگری برای گرمایش اتاق است اما به شرطی که اتاق زیاد بزرگ نباشد و هزینه برق زیادی هم پرداخت نکنید، به عبارتی اگر دارای ژنراتور تولید برق هستید می توانید از بخاری برقی برای گرمایش استفاده کنید، بخاری های برقی اکسیژن محیط را مصرف نمی کنند و دما را در سطح ثابتی حفظ می کنند. 

ج – استفاده از سیستم گرمایش مرکزی یا همان شوفاژ نیز گزینه دیگری برای تامین گرمای اتاق است، این روش هم کاملا تمیز و بی خطر است اما هزینه راه اندازی نسبتا بالایی دارد، اما اگر قبلا راه اندازی کرده باشید یا به عبارتی در اتاق جوجه کشی شوفاژ موجود باشد می توانید از آن برای تامین گرمای محیط استفاده کنید. 

روش های تامین رطوبت اتاق جوجه کشی

در صورتی که زمستان های خشکی دارید و میزان رطوبت هوا به شدت کاهش پیدا می کند. باید با استفاده از روش هایی که در ادامه توضیح داده خواهد شد نسبت به افزایش رطوبت محیط اقدام کنید تا دستگاه جوجه کشی جهت تولید رطوبت ، آب بو برق  زیادی را مصرف نکند و به عبارتی جوجه کشی صحیح و با راندمان بالایی صورت گیرد. از روش های تامین رطوبت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – ساده ترین راه قرار دادن یک ظرف آب بر روی بخاری است، در صورتی که از بخاری های گازی یا نفتی و یا هیزمی استفاده می کنید، می توانید با قرار دادن یک ظرف پر از آب بر روی بخاری ، رطوبت مورد نیاز اتاق را تامین کنید.

روش های تامین رطوبت اتاق جوجه کشی

ب – اگر میخواهید کمی هزینه کنید می توانید از رطوبت ساز اولتراسونیک جهت تامین رطوبت اتاق جوجه کشی بهره ببرید. رطوبت سازهای التراسونیک به صورت مداوم و آهسته رطوبت لازم را تولید خواهد کرد و برای جلوگیری از کاهش رطوبت اتاق همیشه باید مخزن آن را پر نگه دارید. 

نکات مهم جهت جوجه کشی بهتر در فصل زمستان

قبل از شروع به جوجه کشی در فصل پاییز و زمستان حتما نکات زیر را مورد توجه قرار دهید تا با بالاترین میزان هچ ، سود سرشاری را در این فصل زمستان نصیب خود کنید:

⚡ حتما از دستگاه های جوجه کشی استاندارد استفاده کنید، دستگاه هایی که از بدنه فلزی و حتی استیل ساخته می شوند، مناسب جوجه کشی نیستند، چرا که به سرعت حرارت تولید شده توسط دستگاه را به محیط بیرون منتقل خواهد کرد و ضمن افزایش مصرف برق دستگاه ، به کاهش راندمان جوجه کشی نیز منجر خواهد شد.

دستگاه های دارای بدنه pvc به دلیل وجود حباب های هوا در ورق های pvc میزان تبادل گرما به حداقل خواهد رسید و به نوعی نقش عایق گرما را خواهد داشت، این امر به کاهش مصرف برق و در نتیجه عدم وارد آمدن شوک دمایی به جنین منجر خواهد شد. 

⚡ حتما از دماسنج و رطوبت سنج های استاندارد و قابل اطمینان در اتاق جوجه کشی استفاده کنید تا به صورت پیوسته از دما و رطوبت اتاق مطلع شوید. برخی از دماسنج ها مانند تستو دارای اپلیکیشن هستند و از طریق تلفن همراه می توانید از وضعیت دما و رطوبت اتاق با خبر شوید، چرا که در صورت کاهش دما می توانید سریعا به اتاق مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید. 

⚡ دماسنج و رطوبت سنج را دورتر از منبع حرارتی و رطوبت ساز نصب کنید تا دما و رطوبت واقعی سالن را به دست آورید. 

⚡ در صورت مشاهده خطا و ارور حتما با بخش خدمات پس از فروش سازنده دستگاه جوجه کشی تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را دریافت کنید، بی توجهی به خطاهای دستگاه خسارات مالی زیادی را احتمالا برای شما به دنبال خواهد داشت. 

اقدامات لازم جهت آماده سازی بستر جوجه ها در پاییز و زمستان

در فصل بهار و تابستان هوا گرم و مرطوب است و جوجه ها با کمترین تلفات رشد پیدا می کنند. اما در فصل سرما به دلیل بیماری های ناشی از سرما ، جوجه ها در معرض خطر بیشتری هستند، به خصوص جوجه های تازه به دنیا آمده که در خطر مرگ و میر هستند. 

بنابراین رعایت نکات زیر را حتما به شما توصیه می کنیم :

✔ جوجه ها پس از تولد باید به مدت 24 ساعت در داخل دستگاه جوجه کشی بمانند تا نیرو و قدرت کافی برای حرکت را داشته باشند. پس از سپری شدن یک روز کامل می توانید آنها را بیرون آورده و با محلول آب و قند رقیق آنها را تغذیه کنید.

✔ مکان پرورش جوجه ها باید کاملا گرم و آرام و بدون سر و صدا باشد، تا جوجه ها در آرامش کامل رشد داشته باشند. کف بستر را با خاک اره یا کاه بپوشانید تا به راحتی قدم بزنند و دچار زخم کف پا نشوند. بستر باید کاملا صاف و بدون شیب باشد، تا جوجه ها در آینده فلج نشوند. 

✔ گرمای بستر را با استفاده از سیستم های گرمایشی اشاره شده افزایش دهید، دمای لازم برای اتاق جوجه ها باید بین 28 الی 32 درجه سانتی گراد باشد، هم چنین با استفاده از لامپ مادر مصنوعی باید جوجه ها را گرم نگه دارید همانطور که در روزهای ابتدایی تولد زیر پر و بال مادرشان گرم می شوند. لامپ مادر مصنوعی به کاهش استرس و افزایش اشتها در جوجه ها کمک می کند. 

✔ در تغذیه جوجه ها حتما از دان های تازه استفاده کنید ، با توجه به اینکه دسترسی به مواد غذایی تازه و سالم در فصل زمستان کمی مشکل است، بنابراین حتما به مغازه های معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی جهت خرید جیره غذایی مخصوص جوجه ها مراجعه کنید. چرا که بسیاری از فروشندگان اقدام به فروش گندم و ذرت و سویای پوسیده و کپک زده می کنند، جهت سالم نگه داشتن این اقلام حتما باید آنها را در دمای پایین و خشک نگهداری کرد که هر فروشنده ای این امکان را ندارد. بنابراین حتما هنگام خرید دان و جیره برای جوجه ها به این نکته دقت کنید. 

ویدیوی آموزش جوجه کشی در فصل زمستان

در این ویدیو توضیحات بیشتری در رابطه با نحوه جوجه کشی در فصل پاییز و زمستان دریافت خواهید کرد:

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس