دستگاه جوجه کشی غاز

انتخاب دستگاه مناسب برای جوجه کشی از غاز

پرورش اصولی غاز نیز همانند دیگر ماکیان یکی از شاخه های پر رونق کشاورزی می باشد. با پرورش غاز می توان به طرق مختلف همچون عرضه گوشت و تخم غاز، فروش جوجه ها و یا نیمچه ها، فروش گله های مولد و یا فروش تخم نطفه دار غاز به درامد های خوبی رسید. نگه داری از این پرنده نیز همانند دیگر پرنده های اهلی شده تکنیک های خاص خود را دارد.

پرورش دهندگان غاز برای تکثیر گله های خود و کسب درامد بیشتر از ماشین های جوجه کشی استفاده میکنند. از این رو دستگاه جوجه کشی ابزاری بسیار مهم در این نوع کسب و کارها به شمار می آید. ما در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ با ارائه توضیحات کامل در مورد دستگاه جوجه کشی غاز به کمک شما آمده ایم. لطفا ادامه مقاله را مطالعه کنید.

آیا برای جوجه کشی از غاز دستگاه خاصی لازم است؟

 گرچه جوجه کشی از غاز ترفندهای خاص و تفاوت زیادی با مرغ دارد، ولی نیازی به دستگاه مخصوص ندارد. در واقع دستگاه جوجه کشی غاز برای جوجه آوری از دیگر پرنده ها (به جز شترمرغ) نیز کاربرد دارد. شترمرغ در بین پرنده ها استثناء بوده و دستگاه جوجه کشی شترمرغی خاص خود را دارد. تخم های نطفه دار غاز نیز تقریبا در محدوده دمایی و رطوبت نزدیک به دیگر ماکیان رشد میکنند.

به همین دلیل دستگاهی که قادر است تخم های نطفه دار مرغ، بوقلمون، بلدرچین و … را هچ کند، می تواند تخم نطفه دار غاز را هم به جوجه تبدیل کند.

دستگاه جوجه کشی خانگی غاز

دستگاه جوجه کشی خانگی ظرفیت پایینی دارد. عموم مصرف این نوع دستگاه ها برای کسب و کارهای کوچک و یا صرفا برای تفریح و یا آزمایش و تحقیق می باشد. البته نوع خاصی از دستگاه های جوجه کشی خانگی دارای ساختار بسیار حرفه ای بوده که بیشتر برای پرنده های زینتی و گران قیمت و این چنین کسب و کارها کارایی دارند.

در بین پرنده های خانگی همچون مرغ و بوقلمون و … اندازه تخم نطفه دار غاز درشت تر و بزرگتر می باشد. از این رو ظرفیت دستگاه های جوجه کشی برای این پرنده کمتر از سایر پرنده ها است. بعنوان مثال در دستگاه جوجه کشی خانگی با ظرفیت اسمی 40 تایی، حداکثر 16 عدد تخم نطفه دار غاز می توان قرار داد.

دستگاه جوجه کشی خانگی غاز

در فروشگاه چیکن هچ انواع دستگاه جوجه کشی خانگی غاز در ظرفیت های 6 تایی، 16 تایی، 32 تایی و … و 36 تایی موجود می باشد. لازم به ذکر است که ظرفیت های گفته شده برای تخم نطفه دار غاز می باشد. برای سایر پرندگان همچون مرغ، طبیعتا ظرفیت این دستگاه ها بیشتر خواهد بود.

برخی از دستگاه های جوجه کشی دارای تنظیمات اتوماتیک برای پرنده های مختلف از جمله غاز می باشند. انتخاب این نوع دستگاه ها برای افراد مبتدی بسیار مفید خواهد بود. چرا که در جوجه کشی و کسب تجربه به آنها بسیار کمک میکند.

دستگاه جوجه کشی صنعتی غاز

صاحبان گله های مولد و مزارع پرورش غاز برای جوجه کشی از این پرنده در مقیاس های بالا و تولید انبوه از دستگاه جوجه کشی صنعتی بهره می برند. در فروشگاه چیکن هچ انواع مختلف این دستگاه ها موجود می باشد که ظرفیت آنها برای پرنده غاز از 75 عدد الی 1200 عدد متغیر است. همانند دیگر مدل ها، دستگاه جوجه کشی صنعتی غاز برای مرغ، بوقلمون، اردک و … نیز کاربرد دارد.

در حین جوجه کشی از غاز باید به نوع شانه های دستگاه جوجه کشی دقت نمایید. لازم به ذکر است که شانه های سنتی و عمودی برای جوجه کشی از غاز قابل استفاده نمی باشند. تخم نطفه دار غاز در طول ایام جوجه کشی باید فقط در حالت افقی و خوابیده باشد. اگر تخم های این پرنده در حالت عمودی و ایستاده قرار بگیرند، راندمان جوجه کشی از آنها بسیار پایین خواهد بود.

نحوه جوجه کشی از غاز با دستگاه

جوجه کشی از تخم های نطفه دار غاز کمی با دیگر پرنده ها فرق دارد. قبل از هر چیزی باید ذکر نمود که زندگی غازها و تولید مثل آنها به آب وابسته است. جفتگیری غاز ماده و نر معمولا در داخل استخرهای آب صورت میگیرد. زیرا در این شرایط احتمال بارور شدن تخم ها بسیار بیشتر خواهد بود.

ناگفته نماند که غازها در خشکی نیز میتوانند جفت گیری کنند ولی تحت این شرایط درصد تخم های بدون نطفه بیشتر خواهد بود.

تخم نطفه دار غاز سایز درشت تری دارد و پوسته آن نیز ضخیم تر می باشد. در جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز لازم است که میزان رطوبت کمی بالا نگه داشته شود. همچنین تخم های نطفه دار غاز نیز باید بعد از گذشت یک هفته به صورت منظم و مرتب آب پاشی شوند. بدین ترتیب پوسته تخم ها مرطوبت شده و نرم تر میشود. لذا در روزهای هچر جوجه غازها قادر خواهند بود که تخم را بشکافند و از آن خارج شوند.

دما و رطوبت لازم برای جوجه کشی غاز

در ابتدا باید گفت که زمان جوجه کشی از غازها با توجه به نژاد آنها متفاوت میباشد. کل دوره جوجه کشی غاز با توجه به نژاد پرنده از 28 روز الی 38 روز متغیر است. از این رو پرورش دهندگان باید بر اساس رفتار تخم های نطفه دار زمان ستر و هچر را مشخص کنند.

همچنین دما و رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی از تخم های غاز در مقاطع زمانی مختلف فرق میکند. در روز اول بهتر است که دمای دستگاه بر روی 38.3 و رطوبت آن نیز 70 درصد تنظیم شود. دمای روز دوم تا روز هفتم بین 38.1 الی 38.3 درجه و رطوبت 55 درصد باشد.

از هفته دوم دمای 38.1 درجه با رطوبت 60 درصد برای تخم های نطفه دار مطلوب می باشد. از ابتدای هفته دوم عمل اسپری آب بر روی تخم ها نیز باید انجام گیرد. برای آب پاشی بهتر است که هر 24 ساعت یکبار با اسپری به صورت غیر مستقیم سطح پوسته تخم ها را خیس نمود.

همچنین از هفته دوم عمل نطفه سنجی و غربالگری تخم های نطفه دار نیز باید انجام گیرد. برای سلامت تخم های نطفه دار لازم است که تخم های بدون نطفه و یا تلف شده از داخل دستگاه حذف شوند. این نوع تخم ها با فاسد شدن و انتشار گازهای سمی میتوانند به راحتی تخم های نطفه دار دیگر را به کام مرگ بکشانند.

 در هفته سوم دمای 37.8 و رطوبت 65 درصد برای رشد تخم های نطفه دار ایده آل خواهد بود. در انتهای هفته سوم زمانیکه علائم هچ بر روی تخم ها مشاهده شد باید دمای دستگاه 37.2 و رطوبت 73 درصد باشد. علائم هچ شامل ترک برداشتن و یا نوک زدن تخم ها می باشد. در این دوره از جوجه کشی عملیات چرخش تخم ها و اسپری کردن آب متوقف میشود.

امکان استفاده از دستگاه جوجه کشی خانگی برای جوجه کشی از غاز وجود دارد ؟ 

بله ، میتوان برای جوجه کشی از غاز ، از این نوع دستگاه ها که ظرفیت پایینی دارند استفاده کرد .

آیا جوجه کشی از غاز شرایط خاصی دارد ؟ 

بله ، علاوه بر میزان دما و رطوبت که در ادامه مقدار آن را بیان میکنیم ، آبپاشی تخم ها در زمان هایی معلوم نیز برای جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز ضروری است.

نکته پایانی

در زمان بیرون آمدن جوجه غازها به هیچ عنوان برای خارج نمودن آنها از دستگاه عجله نکنید. حداقل باید 24 الی 48 ساعت از زمان خروج آنها گذشته باشد تا بتوان درب دستگاه را باز نمود. اگر برای خارج کردن آنها عجله کنید، سایر تخم ها تلف خواهند شد. زمان هچر حساس تر از دوره ستر است و معمولا بیشترین تلفات به دلیل کمبود اطلاعات کاربر در این دوره به وقوع می پیوندد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر ؛
    در جوجه کشی طبیعی غاز ، غاز حداکثر رو چند تا تخم میخوابه، الان 13 تا گذاشتم ، امکان داره بیشتر بزارم ؟

    1. سلام
      بستگی به نژاد غازها داره ، اگه بزرگ باشه بزارید زیرش مشکلی پیش نمیاد
      فقط در نوع تخم ها دقت کنید ، برای مثال اگه زیر غاز تخم غاز قرار داره ، و شما میخواید تخم مرغ بزارید زیرش ، 3 روز بعد از اینکه تخم غاز گذاشتید اقدام به گذاشتن تخم مرغ کنید ! تا وقتی جوجه غاز بدنیا اومد جوجه مرغ هم بدنیا بیاد در غیر این صورت غاز از روی تخم ها بلند میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس