همه چیز در مورد تخم دو زرده و نحوه تولید آن

تخم  دو زرده  و به تعبیری تخم با زرده مضاعف جزو پدیده های کمیابی است که تقریبا بین هر هزار تخم، در یک تخم رخ می‌دهد و زمانی نمود پیدا می‌کند که مرغ در طول چرخه تخم گذاری روزانه دو زرده را در یک پوسته آزاد می‌‎کند.

در این نوشته از چیکن هچ به چرایی و علل شکل گیری تخم دو زرده و سیکل دوره شکل گیری آن پرداخته شده است و اگر به دنبال دو زرده کردن تخم مرغ های گله خود هستید و گمان می‌کنید این تخم نسبت به سایر تخم ها از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و یا به دنبال این هستید که نژادی را پرورش دهید که تخم دو زرده بگذارد در ادامه اطلاعاتی مختص شما آورده شده است. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان انتخاب نوع پرنده و جوجه کشی اتوماتیک از آن
» قابل استفاده برای افراد حرفه ای و مبتدی
» دارای عملکرد دقیق و راندمان بالا
قیمت : 7,100,000تومان

علت دو زرده شدن تخم مرغ چیست؟

یک مرغ سالم چند دقیقه پس از تخم گذاری یک زرده جدید آزاد می‌کند و سیکل تولید تخم جدید آغاز می‌شود. در هر مرغ بین 25 الی 27 ساعت و یا حدودا یک بار در روز یک زرده آزاده شده و از تخمدان خارج می‌شود. زرده آزاد شده به سوی لوله فالوپ حرکت می کند و در نهایت با ترکیب شدن همراه با سفیده و تشکیل سفیده، به صورت یک تخم کامل از بدن مرغ خارج می شود. 

کدام مرغ ها تخم دو زرده می‌گذارند؟

مرغ های نابالغ  یا پولت که مراحل اولیه زندگی خود را می‌گذرانند مستعد گذاشتن تخم های دو زرده هستند زیرا دستگاه تولید مثل آن ها در حال بلوغ بوده و این روند رشد، گاه با نقصی همچون آزاد شدن دو زرده در یک بازه زمانی کوتاه همراه است.

کدام مرغ ها تخم دو زرده می‌گذارند؟ - چیکن هچ

هم چنین در مرغ های مسن نیز احتمال تخم گذاری، با دو زرده وجود دارد زیرا لوله فالوپ دچار کندی شده و سیستم تولید مثل مرغ توانایی تنظیم صحیح را از دست می‌دهد که در نهایت منجر به تشکیل تخم مرغ دو زرده می‌شود.

کدام نژادهای مرغ تخم دو زرده می‌گذارند؟

هیچ نژاد مرغ خاصی وجود ندارد که مستمر تخم دو زرده بگذارد و این عامل همانطور که پیشتر هم ذکر شد رابطه مستقیمی با سن مرغ و کارایی تخمدان او داشته که گاها به جای رها کردن یک زرده در دوره تولید، دو زرده را به دلیل کند بودن دستگاه تولید مثل در هنگام پیری و یا جوانی رها می‌کند.

از بین نژادهایی که بیشتر مستعد تولید تخم دو زرده هستند می توان به لگهورن، رد آیلند قرمز، سوسکس و … اشاره کرد. هم چنین در مقاله بهترین نژادهای مرغ تخم گذار می توانید با مرغ هایی که میزان تخم گذاری بالایی دارند، آشنا شوید. 

از این رو پرورش دهنده ها با دادن جیره مرغ تخم گذار به این نژادها، آنها را وادار به تولید تخم در مقدار زیاد می کنند. پروتئین و کلسیم بالای جیره سبب تولید تخم در حجم بالا شده و در صورتی که پرنده ها بسیار جوان یا پیر باشند، به دلیل کندی یا نابالغ بودن سیستم تولید مثل آنها، تخم به صورت دو زرده در یک پوسته آزاد می شود.

آیا تخم دو زرده ارزش غذایی بیشتری نسبت به تخم تک زرده دارد؟

طبیعتا تخم دو زرده کالری و ارزش غذایی بالاتری نسبت به تخم مرغ های معمولی خواهد داشت چون که زرده تخم مرغ حاوی مواد معدنی مختلفی همچون روی، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، کلسیم و … است. هم چنین ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K به خوبی در زرده تخم یافت می شوند. 

بنابراین با مصرف تخم دو زرده ضمن اینکه مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین بیشتری را وارد بدن می کنید، میزان کالری، کلسترول و چربی به مراتب بیشتری نیز دریافت خواهید کرد. مصرف مداوم تخم های دو زرده به دلیل دارا بودن میزان کلسترول بالا توصیه نمی شوند، اما در هفته یک الی دو بار می توان مصرف کرد.

چگونه می‌توان تشخیص داد تخم دو زرده است؟

تخم های دو زرده بزرگتر و سنگین تر از تخم مرغ های معمولی هستند که گاه ممکن است وزن یک تخم بیش از 70 گرم باشد، اکثر تخم مرغ های معمولی بین 48 تا 59 گرم وزن دارند. 

آیا تخم مرغ دو زرده می تواند به جوجه دوقلو تبدیل شود؟

تخم های دو زرده به ندرت جوجه می‌دهند و در بیشتر مواقع دو جنین با هم تلف می‌شوند و این نشات گرفته از کمبود فضا و نبود کیسه هوایی است. در اغلب موارد نیز یکی از جوجه ها متولد و جوجه دوم تلف می شود یا در همان دوران جنینی از بین می روند. 

کیسه هوایی نقش بسزایی در تامین اکسیژن لازم برای هچ جوجه ها دارد و جوجه از آن جهت دریافت اکسیژن و شکستن پوسته تخم استفاده می کند، هرگونه کمبود در اکسیژن منجر به خفگی و مرگ جوجه خواهد شد.

البته اگر جوجه ها تا مرحله هچ زنده بمانند، خروج از تخم و شکستن پوسته آنقدر که باید آسان نخواهد بود زیرا آن ها فضای کافی برای ایجاد فشار و ضربه را نخواهند داشت و در نتیجه تلفات داخل تخم رخ خواهد داد.

خرید و فروش تخم دو زرده

خرید و فروش تخم دو زرده - چیکن دیوایس

در این حیطه هستند افرادی که به خرید و فروش تخم دو زرده مشغولند. پیشنهاد میشود از جای مطمئن اقدام به خرید کنید و هنگام خرید اینترنتی حتما اعتبار و صداقت فروشنده را بررسی کنید. تخم های دو زرده و یا تخم هایی با زرده پررنگ خواهان بیشتری نسبت به تخم مرغ های معمولی دارند. هم چنین اگر به دنبال پررنگ تر کردن زرده تخم مرغ هستید به مقاله نحوه تولید تخم مرغ با زرده پررنگ رجوع کنید.

سخن آخر

در این نوشته از چیکن هچ به علت شکل گیری تخم دو زرده و سیکل دوره شکل گیری آن پرداخته شد. همانطور که گفته شد نمی‌توان مرغی را پرورش داد که مدام تخم دو زرده می‌گذارد و اگر دنبال نژادی خاص برای این کار می‌گردید نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. اما مرغ های پیر یا جوانی که میزان تخم گذاری بالایی را دارند، به احتمال زیاد تخم دو زرده نیز تولید خواهند کرد.

در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می‌توانید از طریق دیدگاه ها با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام، جهت اطلاع بخوام خدمتتون بگم ، من مرورش مرغ انجام میدم ، مرغ های گوشتی ۴۵ روزه اگر کشتار نشن، و سنشون از سه ماه بالاتر بره و بهرصورت بعد از چند ماه وارد فصل تخم گذاری بشن این نژاد تخم های دو زرده میذارن، حدودا تمام تخم هاشون دو زرده هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس